Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 7:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Transacties exporteren
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 3:32 pm 

Geregistreerd: do 29 sep 2011 11:12 pm
Berichten: 28
Blijkbaar heb ik al een tijdje niks gedaan met NIBC Direct want ik kom er nu achter dat het geëxporteerde Excel-formaat ook echt Excel-formaat is. Ik heb geen Excel dus ik kan daar niks mee en het programma waar ik het in wil importeren kan het niet lezen. Is het mogelijk om de transacties in een universeel formaat (tab-gescheiden, CSV o.i.d.) te exporteren?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 4:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Je kunt natuurlijk een gratis officepakket downloaden of anders de XLS online bekijken via bijvoorbeeld:
https://sheet.zoho.com/excelviewer

Zie ook
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... -vervanger
of
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... -draw-math

De MS Excel-viewer werkt niet echt met de NIBC download, die zou ik dus niet gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 5:47 pm 

Geregistreerd: do 29 sep 2011 11:12 pm
Berichten: 28
Ik kan bij NIBC Direct inloggen en de transacties bekijken. Wat ik wil is de transacties importeren in een programma zoals ik dat jarenlang heb gekund. Ik kan het programma aanpassen als het formaat verandert maar ik wil geen Excel-formaat ontcijferen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 9:33 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Maar als je het eerst opent met Excel, dan kun je het daarna uitschrijven als CSV.
Wellicht kan dat met de online tools ook wel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 10:51 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Is het wel echt excel, weinig websites kunnen echte excel bestanden maken.

Vaker is het een csv met xls extensie waardoor het een excel file lijkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 12:26 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ja, bij NIBC is het echt Excel als je 'Exporteren als XLS' selecteert. Omzetten naar .csv (of .html of tab delimited .txt) kan dan eenvoudig in Excel.
Ik heb geen ervaring met 'online Excel compatible tools'. Ik weet wel dat het ook met Open Office kan. Een nood-alternatief is de transacties als pdf downloaden ('download' knop op de NIBC site). De transacties kun je dan gemakkelijk zelf in een tekstdocumentje copieren. Daarna even wat handmatig edit werk, maar het aantal transacties is meestal toch beperkt. Je komt er in elk geval altijd mee gedraaid.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 6:39 pm 

Geregistreerd: do 29 sep 2011 11:12 pm
Berichten: 28
Zoals ik al zei, ik heb geen Excel. Ik heb een programma wat het volgende automatisch doet:
inloggen
controleren of er berichten zijn
naam, tegenrekening, e-mailadres en rentepercentage controleren
afschrift ophalen en in de bewaarmap stoppen
exporteren
importeren in het programma
saldo en opgebouwde rente controleren

Als het exporteren niet kan dan kunnen de stappen erna ook niet. Overtypen is waarschijnlijk minder werk dan het Excelbestand converteren. Ik zal zo min mogelijk transacties doen, het waren er toch al weinig als ik er nu pas achter kom.

Dankjulliewel voor het meedenken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014 9:35 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Ik heb het ook een poos zonder excel gedaan en kon al dit soort bestanden altijd probleemloos openen met Libre Office.
Dus installeer zo'n soort gratis programma zoals Bill Gates ook al aangeeft, en je probleem is opgelost.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 09 dec 2014 1:54 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@klippan
Het lijkt erop dat je alleen de eerste paar zinnen van mijn vorige bijdrage hebt gelezen en niet de rest:
dubbeltje schreef:
Een nood-alternatief is de transacties als pdf downloaden ('download' knop op de NIBC site). De transacties kun je dan gemakkelijk zelf in een tekstdocumentje copieren. Daarna even wat handmatig edit werk, maar het aantal transacties is meestal toch beperkt. Je komt er in elk geval altijd mee gedraaid.
Overtypen is dus niet nodig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2014 4:42 pm 

Geregistreerd: do 29 sep 2011 11:12 pm
Berichten: 28
Ik had het wel gelezen, ik denk dat een paar transacties handmatig invoeren minder werk is dan een importdocument in het juiste formaat inelkaarknutselen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014 5:15 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Je vraag luidde:
Citaat:
Is het mogelijk om de transacties in een universeel formaat (tab-gescheiden, CSV o.i.d.) te exporteren?
Mijn antwoord was: 'ja, in pdf', een universeel formaat dat iedereen gratis kan lezen. Maar blijkbaar was je niet meer in het antwoord op je eigen vraag geïnteresseerd. Of je wilt eigenlijk geen universeel formaat, maar een ASCII-gebaseeerd formaat (dat iit binair formaat). Als je per sé CSV wilt hebben, dan lijkt "Ctrl-A, Ctrl-C, Ctrl-P, en wat puntkomma's plaatsen" me minder werk dan alles overtypen. Maar goed, de keuze is aan jou.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014 7:35 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik kan me wel vinden in de frustratie van topicstarter, als ik zijn verbazing zo mag verwoorden. Wat is er nou universeler dan een formaat gebaseerd op pure tekst. Ten eerste begint alle informatie met leesbare tekst zonder gecodeerde opmaak en ten tweede zal tekst wel altijd leesbaar blijven en PDF's of XLS is niet gegarandeerd. Probeer nog maar eens Lotus 123 of LWP bestanden te openen. Ik vind het een minachting van de klant om transacties niet meer in tekstformaat aan te bieden.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014 8:08 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
henrid schreef:
Ik kan me wel vinden in de frustratie van topicstarter, als ik zijn verbazing zo mag verwoorden. Wat is er nou universeler dan een formaat gebaseerd op pure tekst. Ten eerste begint alle informatie met leesbare tekst zonder gecodeerde opmaak en ten tweede zal tekst wel altijd leesbaar blijven en PDF's of XLS is niet gegarandeerd. Probeer nog maar eens Lotus 123 of LWP bestanden te openen. Ik vind het een minachting van de klant om transacties niet meer in tekstformaat aan te bieden.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat pdf-readers ooit niet meer bestaan. Over de hele wereld zijn archieven gedigitaliseerd en het meest gebruikte formaat daarvoor is: pdf. Dat is iets anders dat een formaat van een specifiek softwarepakket, zoals bijvoorbeeld .xls voor Excel. Dus .xls zie ik niet als universeel formaat, maar .pdf wel. Wat betreft je tekst files, ga je ervan uit dat ASCII eeuwig gesupport blijft worden. Even voor de duidelijkheid: een computer slaat niet echt tekst op maar code die tekst representeert. Hoewel ik niet denk dat ASCII snel zal verdwijnen is ook dat niet uit te sluiten. Niets is 100% zeker. Maar het risico dat pdf files niet meer leesbaar zijn omdat daar geen software support meer voor bestaat is inmiddels net zo ondenkbaar. Voordeel met pdf is dat je een fatsoenlijke opmaak behoudt. Praktisch gezien is het voor een mens minder prettig om ASCII tekstfiles te lezen, dus afgezien van liefhebbers van eigengemaakte data processing tools, zullen maar weinigen het met je eens zijn dat .txt beter is dan .pdf. Bovendien is het een fluitje van een cent om een pdf om te zetten in een tekstfile, namelijk "File > Save as > Text". Ik krijg dus het vermoeden dat er hier eerder sprake van digibetisme dan van een werkelijk probleem.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014 9:07 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Je hebt het hier tegen een IT-er pur sang hoor, maar misschien wel een beetje van de oude stempel, toen alles nog stabiel werkte onder DOS met ascii :wink:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2014 10:18 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
och de hoofdpijnen van UTF-8


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO