Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 3:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Langlopende deposito's
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 3:14 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Zit erover te denken om een aantal langlopende deposito's af te sluiten bij NIBC Direct. Bijvoorbeeld gelijke porties van 5 t/m 10 jaar. Natuurlijk kan de rente nog stijgen, maar kan ook best zakken. In elk geval ben je verzekerd van een aardige rente van 6% de komende jaren.

Ik vroeg me alleen af of NIBC Direct nog wel zal bestaan over 10 jaar. Ze kunnen failliet gaan en dan moet je je geld terug zien te krijgen van de Staat. Het kan zijn dat de club wordt overgenomen over een paar jaar en dan krijgt het beestje gewoon een ander naampje. Ook is het zo dat het in principe een tijdelijke zaak is dat ze dringend geld nodig hebben, i.e. het kan zijn dat ze wellicht willen stoppen met Direct op enig moment in de toekomst. Kunnen ze dan de deposito's annuleren en het gespaarde bedrag inclusief rente uitkeren of moeten ze de rit de volle 10 jaar uitzitten?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 3:21 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
joliehuis schreef:
Ik vroeg me alleen af of NIBC Direct nog wel zal bestaan over 10 jaar.

Kun jij me een bank noemen waarbij je dat op dit moment wel zeker weet? De achterliggende weken/maanden hebben ons laten zien dat er op dit gebied weinig zekerheid bestaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 3:57 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Da's waar, maar een tienjaarsdeposito van Rabo heeft een grotere kans over tien jaar nog te bestaan dan eentje van de NIBC. Maar je hebt gelijk dat deze vraag in principe over (langlopende) deposito's van elke bank gesteld kan worden. Weet iemand of er in de voorwaarden iets staat of een bank eenzijdig de deposito kan opheffen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 6:44 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Even de voorwaarden van NIBC erbij gezocht:

14. OPZEGGING14.1. De Rekening eindigt door opzegging door de Rekeninghouder of door de Bank. Opzegging dient online met gebruik van de Toegangscode te geschieden. De Rekeninghouder mag zonder opgaaf van redenen en met onmiddellijke ingang het Contract Internetspaarrekening opzeggen. Indien een termijndeposito nog niet is beëindigd kan opzegging van de Rekening niet geschieden. De Bank mag het Contract Internetspaarrekening met inachtneming van een termijn van één maand te allen tijde opzeggen, ongeacht de bevoegdheid van de Bank om in geval van gewichtige redenen onder opgave daarvan het Contract Internetspaarrekening met onmiddellijke ingang op te zeggen en te beëindigen. Zolang een termijndeposito nog niet is beëindigd kan opzegging van de Rekening niet geschieden.

14.2. Na opzegging wordt de lopende rente uitbetaald en wordt het volledige saldo overgeboekt op de Tegenrekening. De Rekening wordt opgeheven.

Kortom, de bank mag een spaarrekening zomaar opzeggen maar een deposito niet. Goed om te weten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 9:10 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
als je dus een spaar en een deposito rek hebt mag de bank ze niet opheffen zolang de deposito termijn nog niet afgelopen is?...
dan altijd 1euro op deposito van 10jaar zetten ;)

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 9:15 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Ja, daar lijkt het wel op als je de voorwaarden leest. Minimum voor een deposito is echter wel 1000 euro, maar dan nog. :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 dec 2018 11:25 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Even een treurige mededeling, over 3 dagen verloopt mijn laatste 6% deposito van de NIBC. Wat waren dat 10 prachtige jaren, alleen had ik best wel wat beter mogen inzetten 10 jaar geleden :)

Nu zijn we al blij met 1/10e van deze rente. .. Weemoed..vroeger..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 dec 2018 11:48 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
theswitch schreef:
Even een treurige mededeling, over 3 dagen verloopt mijn laatste 6% deposito van de NIBC. Wat waren dat 10 prachtige jaren, alleen had ik best wel wat beter mogen inzetten 10 jaar geleden :)

Nu zijn we al blij met 1/10e van deze rente. .. Weemoed..vroeger..


Hier een lotgenoot.....volgende maand lopen er twee af en in september nog eentje à 5%.

En toch: het bewijs dat enig risico lopen meestal loont. TS dacht dat NIBC in 2018 misschien niet meer zou bestaan. Velen zullen dat ook gevreesd hebben. En hebben daardoor veel rendement gemist. Angst is een slechte raadgever.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 29 dec 2018 12:15 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
Oorspronkelijke wel maar 40 000 euro garantie per bank
inflatie en rente waren soms ook 10 %
Dus logisch om voorzichtig te zijn .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018 5:52 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Bij mij zijn er ook 2 NIBC 10 jarige 6% depositos afgelopen dit jaar helaas. In mei 2019 loopt er nog eentje van 5,5% af bij Credit Europe bank en dan heb ik geen depositos meer. Lange termijn depositos was de beste optie voor hoge rente zonder risico met deposito garantie stelsel.

Nu hoofdzakelijk beleggen via de beurs en na succesvol 2017 en eerdere jaren was 2018 geen succesvol jaar. Maar er zijn nauwelijks alternatieven om de inflatie en VRH kosten tegen te gaan. Met de huidige koers van de ECB zal het nog wel enkele jaren duren voor er weer voldoende rente gegeven zal worden over spaargeld en depositos. Maar hoge rentes zoals toen zullen we waarschijnlijk niet meer meemaken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019 1:08 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Harry schreef:
Bij mij zijn er ook 2 NIBC 10 jarige 6% depositos afgelopen dit jaar helaas. In mei 2019 loopt er nog eentje van 5,5% af bij Credit Europe bank en dan heb ik geen depositos meer. Lange termijn depositos was de beste optie voor hoge rente zonder risico met deposito garantie stelsel.

Nu hoofdzakelijk beleggen via de beurs en na succesvol 2017 en eerdere jaren was 2018 geen succesvol jaar. Maar er zijn nauwelijks alternatieven om de inflatie en VRH kosten tegen te gaan. Met de huidige koers van de ECB zal het nog wel enkele jaren duren voor er weer voldoende rente gegeven zal worden over spaargeld en depositos. Maar hoge rentes zoals toen zullen we waarschijnlijk niet meer meemaken.


Zeg nooit nooit :wink: Maar voorlopig ligt dat heel ver van ons.

Ik heb nog een aanzienlijk bedrag in langlopende deposito's zitten. Rabobank DS 15+20 jaar, Centraal Beheer 10 jaar, NIBC div.looptijden, AEGON 20 jaar, ABN 10 jaar, ik kan nog even vooruit.

Alles wat is vrijgevallen is deels naar de beurs gegaan maar vooral naar crowdfunding.
Het rendement daarop is zeer lastig in een percentage uit te drukken maar toch altijd minimaal 4% en waarschijnlijk ergens rond de 4,5% na aftrek van alle kosten en defaults.
Dat is op zich niet verkeerd maar het kost veel tijd om het allemaal bij te houden. :?

Ik wil de crowdfunding niet té zeer laten oplopen met het oog op verzwakking van de economie. Ooit gaat dat komen en dan wil je sowieso geen projecten hebben die heel conjunctuurgevoelig zijn.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 12:15 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Een van mijn drie spaardeposito's bij NIBC is vandaag geëindigd. Ik had hem 10 jaar geleden op de laatst mogelijke dag tegen 6% afgesloten.
Hier dus een lotgenoot van theswitch, obligataire en Harry.
Gelukkig aan deze kant nog voldoende langlopende spaardeposito's tegen aantrekkelijke rentes, maar vrolijk word ik er niet van.
Ik ben er nog niet uit wat ervoor in de plaats te stellen.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 1:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Vorig jaar heb ik nog een aanzienlijk bedrag weggezet bij Centraal Beheer voor 2%.
Gruwelijk lange looptijd van 20 jaar maar ja ik ben nog een jonge god dus als het goed is heb ik er zelf ook ooit nog wat aan :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 1:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Het nadeel van die lange deposito's is dat je je geld gewoon kwijt bent. Dat ga je nooit meer gebruiken. Want wat doe je als dat geld na 10, 15 of 20 jaar vrijkomt? Heb je dan een bestemming? Nee, je zet het gewoon weer voor 10, 15 of 20 jaar vast. Tot dat je dood bent.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 1:27 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1975
BillGates schreef:
Het nadeel van die lange deposito's is dat je je geld gewoon kwijt bent. Dat ga je nooit meer gebruiken. Want wat doe je als dat geld na 10, 15 of 20 jaar vrijkomt? Heb je dan een bestemming? Nee, je zet het gewoon weer voor 10, 15 of 20 jaar vast. Tot dat je dood bent.



Ik krijg het al niet meer op waarschijnlijk. Dus na je 40e moet je dat niet doen m.i. Hooguit als je nog een feestje wil geven op je begrafenis.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO