Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 1:26 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1201
Ik wilde vandaag inloggen moest ik weer mijn wachtwoord veranderen, voor veiligheidsredenen eisen ze dit twee keer per jaar. Je mag een vorige wachtwoord niet meer opnieuw gebruiken.

Ik vind dat klantonvriendelijk, wat voor extra veiligheidsmaatregel is dit nou, je kunt alleen overboeken naar een vooraf opgegeven tegenrekening.

Ik zie het probleem niet, enig wat lastig is dat je telkens opnieuw een wachtwoord moet bedenken en goed moet aanhouden ( opschrijven in mijn geval ) , ik heb tegenwoordig een notitieboekje nodig om voor alle spaarrekeningen en websites mijn wachtwoorden bij te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 1:30 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Heb je een rekening bij Argenta. Dat is helemaal verschrikkelijk. Inloggen en overboeken met een digipass-apparaatje en tig codes intypen.
Ik vind deze "beveiligingen" ook onzin. Bij CEB bijvoorbeeld kun je ook zo overboeken naar de tegenrekening zonder poespas. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 2:07 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik denk dat dit de hoofdreden is waarom mensen wachtwoorden gaan opschrijven, omdat ze die verplichte wijzigingen niet kunnen onthouden. Naar mijn mening is het pure schijnveiligheid, en ik heb er een gruwelijke hekel aan.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 2:37 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Eigenlijk wil men de beveiliging maximaal hebben en tevens een zo gemakkelijk mogelijk systeem. Echter dat bestaat niet.
De security van wachtwoorden kan men behalen door de volgende zaken (in willekeurige volgorde):

1. lengte van het wachtwoord

2. Tekens (kleine letters, hoofdletters, cijfers, vreemde tekens)

3. Maximale duur van het wachtwoord

4. Terugkomend. Stel dat je als wachtwoord hebt Ayh34Suk. Dit wachtwoord mag pas na zeg 50 keer weer worden gebruikt. Dit om te voorkomen dat mensen een nieuw verplicht wachtwoord aanmaken en dan weer resetten naar het oude wachtwoord.

5. Aantal foute inlogpogingen

6. Lock periode van foute inlog (bij veel banken blijft het gelockt, echter bij bedrijven zie je dat ze bijvoorbeeld 1 uur gelockt kunnen zijn en daarna ge-unlockt worden).

7. Complexiteit. Bijvoorbeeld je huidige wachtwoord is qwerty123, je nieuwe wachtwoord word qwerty456. Dit laatste mag niet omdat het teveel op het oude lijkt.

Echter wat men vaak vergeet is hoe secure je het ook maakt geen enkele wachtwoord je beschermt tegen een keylogger.
Persoonlijk vind ik dat wachtwoorden aan het volgende moeten voldoen:

-minimaal 8 karakters moeten hebben
-1 keer per jaar gewijzigd moeten worden
-na 3 inlogpogingen gelockt moet zijn (en in bedrijven gerust na 1 uur ge-unlockt mag worden)
-een cijfer, letters en vreemde teken moet bevatten

Dit is gebruiksvriendelijk en toch veilig. Ik had dacht ik ergens gelezen dat men in Denemarken voor alle banken, overheidsinstanties en verzekeraars 1 log account gebruikt (soort Digi-D). Nou dat is wel erg makkelijk maar ook erg onveilig.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 8:10 pm 

Geregistreerd: zo 09 dec 2012 8:02 pm
Berichten: 1
Snap ik het niet of willen jullie gewoon graag van het geld af.

Omdat mensen erg onvoorzichtig blijven in het verstrekken van persoonlijke informatie en dus ook wachtwoorden in combinatie met overige gegevens, moeten de banken wel. Alles wat op internet staat of gevonden kan worden zullen mensen vinden. Er zijn veel sites waar een wachtwoord nodig is. De meeste mensen zullen herhaaldelijk de zelfde wachtwoorden gebruiken. Want dat is tenslotte erg gemakkelijk. En dat klopt, want zo kunnen 'andere mensen' er ook eenvoudig gebruik van maken.

Mensen denk toch na en maak gebruik van een sterk wachtwoord wat je dan weer op kunt slaan in een hulpmiddel. Kies bijvoorbeeld Keepass en je hebt nog maar 1 wachtwoord nodig om alle moeilijke wachtwoorden te 'onthouden'. Door slim te worden is het dus nog eenvoudiger om zelf wachtwoorden goed in te zetten. En dan is een wachtwoord nooit te moeilijk of lastig.

PS. als er meer tips nodig zijn lees ik het graag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 8:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik zal nooit m'n wachtwoord in een tooltje van derden zetten. Dan nog liever in een tekstbestandje zetten en je pc normaal beveiligen en geen gekke dingen doen. Een sterk wachtwoord afdwingen ben ik het helemaal mee eens, maar het verplicht moeten wijzigen om de zoveel tijd, in combinatie met verschillende regeltjes hanteren, zorgt m.i. juist voor onveilig gebruik.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Laatst bijgewerkt door henrid op zo 09 dec 2012 9:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 dec 2012 8:57 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Toch ben ik blij dat de meeste hackers, als je eenmaal je wachtwoord weten, minstens één jaar wachten voor ze er gebruik van gaan maken. Hebben wij argeloze gebruikers tenminste ruim de tijd om, al dan niet verplicht, het wachtwoord te wijzigen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 1:37 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 812
Een tooltje van derden gebruiken kan prima als het een opensource tooltje is en geen gebruik maakt van 'de cloud', kan je precies de werking ervan controleren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 4:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
@BillGates
Al wijzig je je wachtwoorden na elke inlog (ervan uit gaande dat er een keylogger op je pc zit) weten ze het.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 4:44 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Piggy, mijn reactie was cynisch bedoeld; het heeft nul komma nul zin om je wachtwoord iedere 6 maanden te wijzigen. De enige reden die de bank kan hebben is klantje pesten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO