Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 17 apr 2024 12:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2022 4:08 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
State Street verwacht dat de ECB het tempo van zijn renteverhogingen zal afbouwen, met een verhoging van 50 basispunten in oktober en 25 basispunten in december. Daarmee komt de depositorente eind dit jaar uit op 1,50 procent.

https://www.beurs.nl/opinie/markettalk/755233/Beursblik-tempo-renteverhogingen-ECB-nu-omlaag/

Wat betekent dit? Dat de rente op de spaarrekening ook zoiets wordt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2022 4:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6728
Laten we het hopen

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2022 4:24 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Ik heb er geen verstand van, maar er lijkt geen duidelijke relatie.

Depositorente in 2011 was 0,75%. Bij LPB lag de rente toen boven de 2%.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2011/40/rente-historisch-laag

Bovendien
jpv: "Ik hoorde gisteren toevallig op de radio dat de Nederlandse banken niet van plan waren om de rente te verhogen omdat “ze eigenlijk geen geld nodig hebben”, en, “de Nederlanders sowieso toch wel sparen”


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2022 8:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Ik ben ook een leek, maar dit is wat Homefinance hier vandaag over schrijft.
Zij zeggen dat de euribor een betere voorspeller is.
Het goede nieuws, als dat zo is, is dat de euribor omhoog knalt.

https://www.homefinance.nl/nieuws-blog/ ... paarrente/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2022 6:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Wat een gedoe. De euribor en ECB rente knallen omhoog. Banken kunnen ons geld rentedragend parkeren bij de ECB en toch is er geen enkele haast voor ze om te verhogen. De bankierszakken puilen steeds verder uit l, want marktwerking is ver te zoeken???

Dus wat mot je met je centen. Sparen is zeker maar ook dom. Zucht!!

Denk toch maar wat Progetto 1 jaar voor het idee.
Leuk dat verenigd Europa. Sparen in andere landen kan, maar is riskant, wordt alom beweerd. Heb je dat probleem ook als je in New York woont en in Texas of Ohio wil sparen!?

Waar zijn de mooie Akbank en Credit Europe tijden. Wat moet ik met mijn geld!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2022 6:56 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
stuiver schreef:
Leuk dat verenigd Europa. Sparen in andere landen kan, maar is riskant, wordt alom beweerd. Heb je dat probleem ook als je in New York woont en in Texas of Ohio wil sparen!?
Je haalt er een land bij, dat zich op dit gebied beweegt tussen derdewereldlanden. De meeste Amerikanen krijgen daar salaris per cheque, bankoverschrijvingen zijn een zeldzaam fenomeen.
Maar als je er niet tegenop ziet je geld persoonlijk naar een andere staat te brengen, heb je daar geen enkel probleem.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2022 7:27 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
stuiver schreef:
Dus wat mot je met je centen. Sparen is zeker maar ook dom.
Wat moet ik met mijn geld!

Welnu, ik kan je niet vertellen wat je moet doen, maar wel wat je (volgens mij dan) niét moet doen.

Kijk, normaalgesproken heb je bij sparen de hoofdsom (dus, je bedrag aan spaargeld op je spaarrekening) en aan het eind van het jaar de rente-opbrengst. Als de situatie nu ontstaat dat spaargeld niets meer oplevert, dus dat de rente-opbrengst vervalt, dan krijg je de in mijn ogen merkwaardige situatie dat mensen met de hoofdsom ook maar rare dingen gaan doen, terwijl ik juist van mening ben dat je extra voorzichtig moet zijn met je bijeengespaarde bedrag in tijden dat “men” (de mafklappers van de ECB en de gewone banken) een beetje gaan zweven. Zo heeft de ECB te lang niets gedaan toen de inflatie al behoorlijk aan het oplopen was, en de Nederlandse banken zeggen nu ronduit in de kranten dat ze simpelweg de rente niet verhogen omdat ze geen geld nodig hebben.

Daarom, wees extra voorzichtig met het bedrag dat je in jaren bij elkaar heb gebracht, en gooi het niet weg aan allerlei constructies die op papier een paar centen meer opleveren dan nul. In de financiële wereld biedt niemand jou iets aan om je te matsen, geloof dat van mij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2022 8:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
@jdv

Toont dus aan dat er, weinig verrassend, ook in de VS haken en ogen zijn. Wat in de VS veel zekerder is dan in de EU m.i. is dat er niet binnen afzienbare termijn staten uit het verbond zullen gaan.

@jpv

Zeker. Vraag is over wat voor constructies je hebt. Er zijn een paar hoofdlijnen met talloze varianten daarin, enerzijds sparen en anderzijds beleggen. Dan heb je nog wolven in schaapskleding die beleggen voor sparen verslijten, zoals Dela met zijn spaarfonds. Beleggen vind ik gewoon ingewikkeld / riskant. Sparen was toen ik zo'n 15 jaar geleden ontdekte dat er meer mogelijk was dan je geld parkeren bij de Rabobank best interessant met vrij opneembare rentes van rond de 5% en deposito's tot 6%, vandaar dat ik kwam met "waar zijn de goede tijden van (Nederlandse banken als) Akbank en Credit Europe gebleven". De banken moeten verhogen maar doen dat in mijn ogen volstrekt onvoldoende. Erg jammer. Misschien ben ik gewoon te naïef geweest door te denken wat een decennium geleden haalbaar was met spaargeld, dat dat nooit zo hopeloos zou worden als het nu is. Al is de rente bij Renault nog altijd heel welkom natuurlijk. Over wat voor constructies heb je het. En hoe erg is het om in het buitenland te sparen. En hoe belangrijk is het bij sparen in het buitenland dat dat land deel uitmaakt van de eurozone en een AA of AAA status heeft? Je zou gewoon willen dat Nederlandse banken een fatsoenlijke rente gaven, maar 1% voor 1 jaar vast kan ik niet hoog noemen. Jouw waarschuwing maakt mij alweer (een beetje of bijna) bang om in Italië te sparen via Raisin; waar ik verder niet heel veel zou zetten omdat de rente toch echt omhoog moet (kan toch niet anders). Maar grrrr, het is alweer jaren terug dat je op een niet al te lang lopend deposito meer dan zeg maar 1,50% kon krijgen. Dus ja, ik ben ongeduldig en kijk reikhalzend uit naar renteverhogingen door banken elders in de eurozone maar toch vooral in eigen land. Laat de renteverhogingsoorlog maar uitbarsten. :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2022 2:44 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Vandaag bekend gemaakt door de ECB, de rente wordt met 75 basispunten verhoogt, zie volgende artikel:

https://fd.nl/financiele-markten/1456223/ecb-verhoogt-rente-met-75-basispunten-o0j2caJSFRgb


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2022 2:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Martijn schreef:
Vandaag bekend gemaakt door de ECB, de rente wordt met 75 basispunten verhoogt, zie volgende artikel:

https://fd.nl/financiele-markten/1456223/ecb-verhoogt-rente-met-75-basispunten-o0j2caJSFRgb


Ben ik hier de enige pauper zonder abonnement op het FD! :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2022 3:33 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6728
Accountje aanmaken 5 artikelen gratis (per mailadres)

Heb 2 accounts, dus 10x gratis lezen, is zat

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2022 3:37 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Titel van artikel heb ik in dit geval voldoende aan (en voor de rest vind ik dit spam cq. reclame)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2022 4:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 462
De 10 jaars rente zakt vandaag weer naar 2,3% (vorige week 2,7%)
Als je bij de 3 mnds rente (1,6%) de drie kwartjes optelt, is volgende week de 3 mnds rente gelijk aan de 10 jaars rente. Ook wel bijzonder.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2022 5:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Hoe groot is de kans dat dat gebeurt?
Bij voorbaat dank voor een heldere uiteenzetting.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 okt 2022 4:32 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
De chef van DNB, Klaas Knot, meldde vanmiddag in 'Buitenhof' dat de ECB in haar decembervergadering opnieuw een renteverhoging zou doorvoeren. Hij wilde zich niet vastleggen op een percentage, maar bevestigde de constatering van de interviewer dat het om een verhoging van 'tussen 0,5 en 0,75%' zou gaan.
En Knot gaf in een metafoor aan dat dit pas 'de eerste helft van de voetbalwedstrijd' was en dat 'de 2e helft in 2023 begon' met 'verdere verhogingen' en dat het 'rustsignaal' dus niet gezien moest worden als 'eindsignaal' van de wedstrijd.
Ik vond zijn uitspraken op dit punt opvallend onomwonden; meestal blijft er een slag om de arm, maar die kon ik hier niet ontdekken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO