Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 3:51 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Geachte medespaarders,

Hierbij een klein geheugensteuntje voor de komende ECB-vergadering én het rentebesluit, of beter gezegd, de renteverhoging die onvermijdelijk zal worden aangekondigd.

Donderdag 5 mei 2011.

09:00 ECB - Vergadering Raad van bestuur

13:45 ECB - Rentebesluit

14:30 ECB - Persconferentie


Huidig refi-rentetarief: 1,25% met de verwachting van een verhoging van 0,25% naar 1,50%.


Laatst bijgewerkt door Moneymakert op do 05 mei 2011 4:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 5:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Das mooi...

Gaan we dit jaar de 3,5% nog halen bij LPB :mrgreen: ....

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 10:07 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
juanj schreef:
Das mooi...

Gaan we dit jaar de 3,5% nog halen bij LPB :mrgreen: ....


Hé Juanj kerel!


Nou, dat hangt natuurlijk af van de variabele opslagen voor Q3 en Q4 voor 2011.
We hebben het met LPB gezien bij de implementatie van de variabele kwartaal-opslagen voor 2011 ten opzichte van de vaste rente-opslag van 2,10% die men bij de LPB in 2010 hanteerde.

Weet je nog, dat "ff schrikken momentje" toen de LPB-rente ineens van 2,95% naar 2,55% zakte doordat de opslag van 2,10% bovenop de 1-maands Euribor ineens verlaagd werd voor Q1-2011 naar 1,75% plus de 1-maands Euribor ???

Overigens hebben ze daar wel degelijk slimme jongens zitten die tot nu toe héél erg goed gegokt hebben.
Zij meldden destijds dat zij een volatiele geldmarkt in 2011 verwachtten en daarin hebben ze wel degelijk gelijk gekregen. De eerste ECB refi-renteverhoging is reeds een feit en a.s. donderdag 5 mei vindt verhoging nummer 2 plaats, dus mede daardoor lopen de Euribor-tarieven ook op en dát is in feite wat de LPB al voorzag in 2010, vandaar dus die aanpassing naar variabele opslagen (4 x per jaar) in plaats van de vaste jaarlijks vast te stellen opslag.

Ze liepen destijds al ver vooruit op de concurrentie en guess what.....ondanks dat terugschroeven van die opslag(en) staan ze mooi weer bovenaan het rijtje voor wat betreft de vrij-opneembare spaarrekening.

Ik ben nog steeds een tevreden klant, maar "hoop" op wat meer beweging in de deposito-tarieven van de LPB, die zijn inmiddels wel achterhaald, althans, de staffel tot en met het 1-jarige deposito....

We blijven het in de gaten houden!
Succes!!!!!!

groeten,
Moneymaker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 10:52 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 06 apr 2011 9:40 am
Berichten: 52
Hmmmm ik moet het nog zien of er meteen in mei al weer een renteverhoging komt. Zo geweldig gaat het nou ook weer niet met de economie, en met name het consumentenvertrouwen laat nog een hoop te wensen over. Kijk wat dat laatste betreft maar naar de woningbouw. Er wordt zowat geen huis verkocht op dit moment en dat geldt niet alleen voor Nederland. Renteverhogingen werken ook door in hypotheekrentes. De bouw zorgt, ook indirect, voor veel werkgelegenheid. Daarnaast zijn er teveel partijen die baat hebben bij een wat hogere inflatie, niet in de laatste plaats onze zuideuropese "vrienden". Nee ik gok op juli als eerste moment voor een nieuwe renteverhoging.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 11:39 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
@flappenhapper:

Je bijdrage is zeer nuttig en natuurlijk, de economie is niet geweldig.
Echter, de renteverhoging door Trichet van de ECB heeft voornamelijk als doel de te hoge inflatie van de "grote" EU-landen te beteugelen en daardoor verwacht ik een renteverhoging volgende week donderdag 5 mei. Bovendien is het bevrijdingsdag, ik zeg: bevrijd ons van deze schandelijk lage rentevergoedingen! :wink: !!!

We zullen echter zien, maar ik maak er heus geen prestigekwestie van hoor, ik hoop het alleen maar, want je weet, hoe hoger de refi-rente, hoe duurder geld lenen wordt voor banken met als gevolg dat particulier spaargeld weer extra aangetrokken wordt tegen een hogere rentevergoeding.

Zie hier een grafiekje van de refi-rente tarieven van de ECB:
afbeelding: http://www.homefinance.nl/images/misc/hfgrafiekecb33.jpg

Hier nog een grafiekje van de 1-maands Euribor:
afbeelding: http://www.homefinance.nl/images/misc/hfgrafiekeuribor1.jpg

**** jammer, ik dacht dat ik de images direct in deze reactie kon tonen, je moet even klikken helaas ****

Een redelijke overeenstemmende lijn is waarneembaar, nietwaar?

Prettige dag en een zonnig weekend toegewenst!
Groeten, Moneymaker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 11:50 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Ik denk dat 5 mei nog te vroeg is voor een renteaanpassing van een kwart procent.

Als je kijkt naar de ontwikkeling van de euribor (12 maands) tussen 1 maart en 1 april dan was dit ongeveer 0,25%. Nu is de mutatie tussen 1 april en 29 april net 0,1%.
De geldmarkt ziet de aanpassing blijkbaar (nu) ook nog niet als waarschijnlijk.
Ik zet zelf in op een rente-aanpassing begin juni.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 11:54 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 06 apr 2011 9:40 am
Berichten: 52
Moneymakert schreef:
Bovendien is het bevrijdingsdag, ik zeg: bevrijd ons van deze schandelijk lage rentevergoedingen! :wink: !!!


Dat argument had ik inderdaad niet meegenomen, wellicht krijg je toch gelijk :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 2:06 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 06 apr 2011 9:40 am
Berichten: 52
Zoals verwacht:

HELSINKI/FRANKFURT (AFN) - De Europese Centrale Bank (ECB) heeft het belangrijkste rentetarief stabiel gelaten op 1,25 procent. Dit maakte de ECB donderdag bekend na afloop van de maandelijkse rentevergadering.

Vorige maand verhoogde de ECB voor het eerst in ongeveer twee jaar tijd de rente met een kwart procentpunt. De centrale bank zette de stap nadat de inflatie in de eurozone was opgelopen tot ruim boven de 2 procent. De bank hanteert een doelstelling voor de inflatie van net onder de 2 procent.

Later op de dag geeft ECB-president Jean-Claude Trichet vanuit Helsinki een toelichting op het besluit. Daarbij wordt op de financiële markten scherp gelet op hints die erop wijzen dat de ECB in de nabije toekomst nieuwe rentestappen zal nemen.

Bron: De Pers


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 4:42 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Middag Flappenhapper!

Tja, niet geheel onverwacht, al waren er toch sommigen (waaronder ondergetekende) die een kleine hoop koesterden op een verhoging.
Ach wel.....deze komt er toch wel, misschien wel eentje van een half procent ipv een kwart procent.

Nog even de toelichting van Trichet afwachten.

PS. Frank Schaeffers had weer een interessante column in de DFT vandaag.....voornamelijk over de stappen die Trichet mogelijk zet en hoe hij e.e.a. achterlaat voor zijn nog te benoemen opvolger.
Leuk en interessant stukje leesvoer, ik mag die Frank Schaeffers wel, geen koetjes en kalfjes, gewoon to the point en relevant voor spaarders, obligatiehouders etc.
http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/frankschaeffers/9698115/__De_dag_van_de_ECB__.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 4:48 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Toelichting van lik mijn vestje.

Hoe precair soms de woorden worden gekozen en hoezeer deze op een weegschaal worden gelegd door de financiële wereld, hoe slap en ruggegraatloos de toelichting dit keer was:

Telegraaf, donderdag 5 mei, 15:06

ECB blijft scherp letten op inflatie HELSINKI (AFN)

De inflatie in de eurozone blijft de komende maanden zeer waarschijnlijk duidelijk hoger dan 2 procent. Dat zei de president van de Europese Centrale Bank (ECB) Jean-Claude Trichet donderdag in een toelichting op het maandelijkse rentebesluit van de centrale bank.


De ECB blijft ,,zeer scherp letten'' op de ontwikkeling van de inflatie, stelde Trichet. Hij vermeed echter de omschrijving ,,sterke waakzaamheid'', die in het verleden vaak werd gebruikt om aan te kondigen dat de rente op korte termijn zou worden verhoogd.

De ECB heeft als belangrijkste taak om te zorgen voor een stabiel prijsniveau in de eurolanden. Daarvoor streeft het naar een inflatie van om en nabij 2 procent. In april kwam de geldontwaarding in de eurolanden uit op 2,8 procent. Om de stijgende inflatie te bestrijden besloot de ECB vorige maand voor het eerst sinds juli 2008 om de rente te verhogen.




Kortom, een domper, want de 2e renteverhoging is nu toch wat onzekerder geworden en die 0,50% verhoging is al helemaal van tafel. En dat terwijl de inflatie de pan uit rijzt!
Laten we maar hopen dat de opvolger een wat sterker figuur is met wat meer charisma, een strengere aanpak en gewoon beslissingen neemt als die nodig zijn, ook al krijg je "kritiek" over het te voeren monetaire beleid! Moeten we dan net als de VS onze munt (euro) lekker laten devalueren???? Neuh dus!

Dit lijkt nergens naar en ik zie Dhr. Trichet dan ook graag vertrekken, hij heeft vrijwel geen grote dingen opgelost en daarom is het hopen op een sterkere en daadkrachtiger opvolger. (Dan maar een Duitser!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 9:33 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 06 apr 2011 9:40 am
Berichten: 52
Moggel moneymakert,
Een beetje een zwakkere euro kan ook geen kwaad voor een exportland als Nederland, maar zoals je in je voorlaatste posting al meldde, die tweede en volgende renteverhogingen komen er echt wel. Want als de ECB niets doet staat de inflatie rond de zomervakantie op- of hoger dan 3% en dat gaat de ECB niet toelaten.
Maar het is inderdaad een toelichting van vleesch noch visch, Trichet heeft de genen van een weekdier. Een Duitser als opvolger? Wat mij betreft prima maar niet te pruimen voor de rest van Europa, behalve Nederland dan, ben ik bang. Tante Merkel is niet populair bij de landen met begrotingstekorten in de orde van 10%. Overigens, wees wat dat laatste betreft maar blij dat de UK niet de euro voert, want dan liepen we helemaal leeg.
Gegroet,
Flappenhapper


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 1:00 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Flappenhapper schreef:
...... Want als de ECB niets doet staat de inflatie rond de zomervakantie op- of hoger dan 3% en dat gaat de ECB niet toelaten. .....
Als de ECB wel wat doet, stijgt die inflatie ook heus wel. Voorlopig staat die inflatie op 2,5 à 2,8%, tendens stijgend EU-breed, dus als Trichet uitsluitend oog zou hebben voor de taakstelling van de ECB zou de rente niet alleen al éérder, maar óók nú en dan iets forser dan het vorige stapje zijn gestegen.
Maar - al dan niet achter de schermen politiek gepushed - de huidige gedragslijn toont dat de ECB de belangen van economisch herstel, verdere kapitaalopbouw bij de banken en niet te vergeten de waardevermindering van de enorme (staats)schulden, kennelijk mee laat wegen bij (het tempo van) de renteverhoging. Harde lastenverzwaringen ervaren de (meeste) burgers nu eenmaal eerder als pijn in de portemonnee als die door een sluipende inflatie.
Zoals ik al eerder schreef, zou het me daarom verbazen als ECB de verhogingen in de loop van dit jaar bij het huidige inflatietempo sterker zou doorvoeren dan eenmaal per kwartaal met een kwart procent.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 1:46 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
IMF ziet geen noodzaak voor snelle renteverhogingen ECB

meer op: http://www.fd.nl/artikel/22147710/imf-z ... gingen-ecb


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 5:11 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Heer Schuiver!

Ik heb het artikel op verschillende internetpagina's gelezen ik kan het samenvatten tot één woord:"
ONZINNIG! (waarmee ik niet doel op Uw bijdrage hoor :wink: maar op het IMF zelf en haar beweringen)

Het IMF beweert dat de inflatie in de Eurozone over 2011 zal uitkomen op 2,3%.
Waar haalt dit gerenommeerde instituut in hemelsnaam dat cijfer vandaan?

In maart was de inflatie 2,6%, in april 2,8% en dan hebben we het nog niet eens over de "echte" inflatie,
want de berekening van bovenstaande percentages komt in het geheel niet overeen met de daadwerkelijke inflatie in het "echte leven".
Het is dus onmogelijk om het IMF nog serieus te noemen, schaf maar af dat instituut, want oh oh oh wat is ze van onschatbare waarde geweest tijdens de crises in het verleden én het heden. NOT!

-Levensmiddelen worden ELKE maand duurder (voorbeeld: koffie 40%!!)
-Daling van olieprijzen? Ach kom op, zolang je per liter nog 1,60-1,70 betaald praat je al over een stijging
van meer dan 10% t.o.v. april-mei 2010!!!!
-De PIIGS ellende, worden de kosten die wij Nederlanders betalen door belastingverhogingen over het hoofd gezien?
-En zo zijn er vast nog tientallen voorbeelden te noemen...


En ik weet heus wel dat een fragiele economie die net weer een beetje op gang komt, niet moet worden afgeremd door extreem hoge refi-rente verhogingen, maar kom op zeg, de inflatie zit DIK over de 3% en ik mag hopen dat -eigen edit- Dhr. Trichet er snel uitgewipt wordt, zijn beoogde opvolger
Dhr. Draghi heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd en ik schat hem vele malen hoger in dan
knulletje Trichet.
:wink: PSSSSTTT...Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Trichet een zeer hoge functie bij MacDonalds aangeboden heeft gekregen, namelijk het plaatsen van plakjes kaas op de "cheeseburger-afdeling"....PSSSTTT. Maar ik vrees dat hij de selectiecriteria niet zal halen. :wink:

Ik zeg dus, Draghi.....ruim de rommel van Trichet zo snel mogelijk op en bal je vuist, Europa heeft een échte kerel met ruggegraat nodig. (en met een beetje mazzel heeft ie nog wat connecties met de Cosa Nostra.....dan zitten we helemaal goed :mrgreen: )

Groeten en Prettig Weekend!


Laatst bijgewerkt door Moneymakert op za 14 mei 2011 12:00 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 6:40 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Beste Moneymakert,
bestaat de mogelijkheid mij in het kort duidelijk te maken wat deze bijdrage aan meerwaarde levert op het onderwerp?
De kritiek op het standpunt van het IMF kan ik nog billijken, maar om dit forum bij herhaling te gebruiken voor tamelijk ordinaire diskwalificaties als hierboven, ervaar ik als zinloos en beneden peil, zeker bij gebrek aan valide argumentatie.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO