Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 9:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe veilig is Akbank?
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 9:52 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
How safe is... Akbank

Fitch rating for Akbank: BB (Oct 14: outlook – stable, affirmed on Oct 10)

Share price over one year for Akbank: down 35¾%

CDS rate for Akbank: unavailable

...

Bron: http://www.thisismoney.co.uk/saving-and ... topstories

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:23 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 19 okt 2007 9:19 am
Berichten: 124
En.... nu even in het A-B-N, wat is de stand van zaken?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:29 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Alphons misschien? M.i. geen enkele reden om je zorgen te maken, mocht je dat al gedaan hebben.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:51 pm 

Geregistreerd: za 27 sep 2008 11:49 am
Berichten: 46
"Barclays Capital said recently that Turkish banks have learned their lesson since the Turkish economic crisis of 2001 and have been conservatively managing their books ever since. Akbank's conservatism is shown by the amount of savings on its books relative to its loans: the bank's loan book only totals approximately 90% of its savings. In contrast, Iceland's Glitnir bank had loans totaling approximately 270% of deposits before it was nationalised by the Icelandic Government."

Dit is iets wat mij erg prettig in de oren klinkt. Een bank die conservatief is, geen gekke dingen doet met aangetrokken geld en daarnaast een mooie rente biedt. Hier mogen velen een voorbeeld aan nemen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:54 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Voor wat het waard is: ik heb een (geboren) Turkse collega en van haar weet ik dat AKBank in Turkije zelf een uitstekende reputatie heeft.
Méér dan bijvoorbeeld Yapi Kredi.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:08 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Ook TEB schijnt een prima reputatie te hebben in Turkije. Ik las vandaag dat deze bank (joint venture met BNP Paribas) wel eens samengevoegd zou kunnen worden met Fortis A.S. (= Turkse tak van Fortis), nu dit ook in handen is gekomen van BNP.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 12:06 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Ik heb het even vertaald naar het Helmonds.
---

Hoe veilig is ... Akbank

Fitch ratings voor Akbank: BB (14 oktober: Outlook - stabiel, bevestigd op 10 oktober)

Koers van het aandeel gedurende een jaar voor Akbank: omlaag 35¾%

CDS-tarief voor Akbank: niet beschikbaar

Akbank, een dochteronderneming van de grootste commerciële bank in Turkije met dezelfde naam, kwam in Engeland aan wal in mei 2006 en is sindsdien steeds bekender geworden mede door een aantal best-buy-tabellen.

Eigendom van de machtige Turkse Sabanci familie en Citigroup, maakte de bank indrukwekkende resultaten bekend over 2007, maar de netto winst maakte vervolgens een 34% daling tussen april en juni.

Analist FinansInvest (oktober 7) degradeerde recent de moedermaatschappij van Akbank van 'neutraal' naar 'onvoldoende', maar dit heeft minder te doen met de bank zelf en heeft meer te maken met het vertragen van de Turkse economie.

Elke daling van de waarde van de Turkse banken is meer te wijten aan het rimpelig effect van afbrokkelende instellingen in het Westen dan dat dit te wijten is aan een inherent probleem. Analisten zien in het algemeen dat de banken van het land goed gedekt zijn door de spaarder "deposito's”, die geen toxische schuld hebben en goed in vreemde valuta reserves zitten.

Standard & Poor's Ratings Services heeft in een notitie vorige maand gezegd dat de Turkse banksector profiteerde van goede liquiditeit en diversificatie van de financiering. (hoe verzin ik het :D )

Barclays Capital zei onlangs dat de Turkse banken hun lesje hebben geleerd sinds de Turkse economische crisis van 2001 en zijn sinds die tijd conservatief hun boeken gaan beheren. Akbank’s conservatisme wordt weergegeven met het totaal bedrag aan stortingen in verhouding tot de leningen: het totaal van leningen is ongeveer 90% van het totaal aan stortingen. In contrast, de IJslandse bank Glitnir had een totaal aan leningen van ongeveer 270% van de deposito's voordat ze werd genationaliseerd door de IJslandse regering.

Spaarders hoeven zich relatief weinig zorgen te maken over deze bank omdat ze ook lid zijn van de ‘Financial Services Compensation Scheme’, hoewel zij opereert onder het minder aantrekkelijke 'paspoort' systeem zoals ING en Icesave waarbij elke schadevergoeding moet worden opgesplitst in de regelingen in het Verenigd Koninkrijk en het ontvangende land.

Aangezien het Europese hoofdkantoor van de bank is gevestigd in Nederland, zouden de spaarders een vergoeding van € 100.000 (ongeveer £ 77.000) ontvangen uit de Nederlandse compensatieregeling, dezelfde als de klanten van ING Direct.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 3:50 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 16 jul 2008 3:11 am
Berichten: 98
Anders dan verwacht, kan ik als Rijnmonder het Helmonds goed lezen en begrijpen.
De vertaling lijkt mij correct en zorgvuldig.
Vertalers en programmeurs als deze zouden een eigen bank moeten oprichten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 7:49 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Is toch heel prettig om te lezen dit stukje. Vooral dat met die 90% vindt ik heel apart (en logisch eigenlijk)

Maar meteen een formuliertje ingevuld, moest toch nog gaan spreiden :)

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 11:24 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 okt 2008 8:54 pm
Berichten: 41
Alphons, dat was een duidelijke vertaling, ik snap er nu een beetje meer van!
Goed dat er spaarinformatie.nl bestaat :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 12:11 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
alphons vertaling schreef:
Spaarders hoeven zich relatief weinig zorgen te maken over deze bank omdat ze ook lid zijn van de ‘Financial Services Compensation Scheme’, hoewel zij opereert onder het minder aantrekkelijke 'paspoort' systeem zoals ING en Icesave waarbij elke schadevergoeding moet worden opgesplitst in de regelingen in het Verenigd Koninkrijk en het ontvangende land.

Aangezien het Europese hoofdkantoor van de bank is gevestigd in Nederland, zouden de spaarders een vergoeding van € 100.000 (ongeveer £ 77.000) ontvangen uit de Nederlandse compensatieregeling, dezelfde als de klanten van ING Direct.



Houdt dit in - mocht het mis gaan met AK - ENGELSE spaarders tot € 100.000,- uit het Nederlandse depositogarantiestelsel zouden krijgen?

Is dat niet een beetje krom?

En de klanten van het Engelse ING Direct --- die dus spaarrekeningen hebben overgenomen van het Engelse Icesave (of in onderhandeling zijn daarover) - ook???

Is dat niet een beetje TE risico-vol voor Nederland?
En had Wouter Bos daarom niet beter de lat op € 50.000 kunnen leggen?, of denken ze bij het Ministerie van Financiën dat verder geen enkele geld-instelling een beroep zou kunnen doen op het NL garantiestelsel?

Hoe zit dit?

Maw mocht er iets mis gaan met de Engelse tak van AK, ING Direct ... Belgische Rabo ... Nederlandse Euro's moeten worden gaan uitgekeerd aan 'Buitenlanders*'???
(= *mensen die in een ander Europees land wonen en daar ook hun spaarrekening hebben)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 1:55 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Oeps!! Zeker toch even niet aan alle consequenties van de verhoging tot Euro 100.000 gedacht, denk ik zo. Voor dit soort situaties was een aparte regeling meer op zijn plaats geweest.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 8:03 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 29 jun 2007 9:23 am
Berichten: 135
jody schreef:
Oeps!! Zeker toch even niet aan alle consequenties van de verhoging tot Euro 100.000 gedacht, denk ik zo. Voor dit soort situaties was een aparte regeling meer op zijn plaats geweest.


De regering wil uitstralen dat alles onder controle is. En dat wij, net als zij, niets te vrezen hebben. Als je weer uitzonderingen op een regel gaat maken, wek je juist de indruk dat je toch rekening houdt met problemen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 okt 2008 12:03 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
DeVries schreef:
Houdt dit in - mocht het mis gaan met AK - ENGELSE spaarders tot € 100.000,- uit het Nederlandse depositogarantiestelsel zouden krijgen?
Is dat niet een beetje krom? Is dat niet een beetje TE risico-vol voor Nederland?
Dat zei de IJslandse premier ook in feite over de vanuit zijn perspectief gezien buitenlandse spaarders bij Icesave......
Beetje pijnlijk deze zienswijze........


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 okt 2008 12:16 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Inderdaad, en wat ook speelt is dat de Nederlandse AKBANK groter en dus krachtiger wordt door het aangetrokken Britse spaargeld,
waardoor ze zelf ook meer gaan bijdragen aan het NL stelsel indien er bij een andere NL bank iets fout zou gaan.

Dus er zit ook een positieve kant aan, of zie ik dat fout?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO