Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 9:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Voorlopig verwijderen van de AK Plus Spaardeposito is een goede beslissing?
Ja 86%  86%  [ 19 ]
Nee 14%  14%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 22
Auteur Bericht
 Berichttitel: AK Plus Spaardeposito
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 7:18 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Geachte heer, geachte mevrouw,

Via deze weg willen wij u op de hoogte stellen dat Akbank N.V. vandaag een nieuw product toevoegt aan haar productenpallet; de AK Plus Spaardeposito.

Dit product kent een looptijd van 2 of 5 jaar en een rentebetaling per 3, 6 en 12 maanden. De rentevergoeding bestaat uit, het op het moment van opening bekende, EURIBOR rentepercentage voor respectievelijk 3, 6 of 12 maanden. De rentevergoeding wordt door Akbank N.V. verhoogd met een bonusopslag van 0,25% bij een looptijd van 2 jaar en 0,50% bij een looptijd van 5 jaar. Afhankelijk van de keuze van de klant voor de rentebetalings –en renteherzieningstermijn wordt de rente na respectievelijk 3, 6 of 12 maanden aangepast aan het dan geldende EURIBOR rentepercentage. Dit kan oplopen tot bijvoorbeeld een rentepercentage van 5,813%* voor het eerste jaar.
----------------------------------------------------------------------
* gebaseerd op het 12-maands EURIBOR percentage van 8 augustus 2008 en bij een looptijd van 5 jaar. Het voor u geldende rentepercentage is afhankelijk van het EURIBOR rentepercentage dat geldt op de dag van opening van het AK Plus Spaardeposito, de gekozen renteherzieningsperiode en de gekozen looptijd.
----------------------------------------------------------------------

Later vandaag wordt ook de website en het rente-overzicht bijgewerkt.

Mocht u naar aanleiding van deze mail nog vragen hebben, dan vernemen wij deze graag.

Met vriendelijke groet, / Kind regards,
AK Bank

http://www.akbank.nl/html/ak_plus_spaardeposito.htm


AANVULLING DOOR MANDROS:

Ik ga dit nieuwe product toevoegen aan www.SpaarInformatie.nl. Ik heb het allemaal doorgelezen en op dit moment de conclusie getrokken dat het hier feitelijk gaat over een deposito in twee stappen:
Stap 1: Rente staat vast voor een periode van 3, 6 of 12 maanden
Stap 2: Je inleg staat vast voor 2 of 5 jaar

Bij alle andere deposito producten zijn stap 1 en stap 2 aan elkaar gekoppeld. Bij dit product is dat dus niet zo. Voor het toevoegen op www.SpaarINformatie.nl heb ik nu gekozen voor 3 producten in twee varanten (Dus 6 producten).

De poll heb ik aangemaakt om uit te vinden hoe jullie over mijn keuze denken.

BESLISSING:

Na alle reacties te hebben gelezen en de reacties van andere bezoekers hebben we besloten om dit spaarproduct voorlopig van onze site af te halen. Het is een complex produkt en past in ieder geval niet in 1 van de huidige TOP-10 lijsten. Wellicht dat we voor dit soort speciaal producten een eigen top-10 lijst maken maar eerst willen we wachten of er meer van dit soort producten komen. Wellicht dat we de AK Bank over een tijdje kunnen mailen om te vragen of dit produkt een succes is en om tips te geven het produkt aan te passen: rentevast termijn gelijk stellen aan termijn dat geld vast staat (met lager opslag waarschijnlijk).


Laatst bijgewerkt door Mandros op do 21 aug 2008 7:47 am, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 7:55 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Is op zicht wel leuk. Maar stel je neemt er een van 5 jaar. NU is de euribor 5,314 voor 12 maanden. Je krijgt dan die bonus van 0,5. De looptijd is 5 jaar maar na 1 jaar wordt gekeken naar de euribor van dat moment. Als je ziet dat de euribor 2,5 jaar geleden net boven de 2% stond vind ik het riskant om zo'n contract aan te gaan.

Het is natuurlijk wel zo dat als de euribor in elkaar zakt dat ook de spaarrentes megaan.

Conclusie: Wil je je geld voor 5 jaar vastzetten...doe dat dan tegen een VAST tarief gedurende de hele periode. 5,85 Is nu haalbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 8:00 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Mandros schreef:
Geachte heer, geachte mevrouw,

Via deze weg willen wij u op de hoogte stellen dat Akbank N.V. vandaag een nieuw product toevoegt aan haar productenpallet; de AK Plus Spaardeposito.

Dit product kent een looptijd van 2 of 5 jaar en een rentebetaling per 3, 6 en 12 maanden. De rentevergoeding bestaat uit, het op het moment van opening bekende, EURIBOR rentepercentage voor respectievelijk 3, 6 of 12 maanden. De rentevergoeding wordt door Akbank N.V. verhoogd met een bonusopslag van 0,25% bij een looptijd van 2 jaar en 0,50% bij een looptijd van 5 jaar. Afhankelijk van de keuze van de klant voor de rentebetalings –en renteherzieningstermijn wordt de rente na respectievelijk 3, 6 of 12 maanden aangepast aan het dan geldende EURIBOR rentepercentage. Dit kan oplopen tot bijvoorbeeld een rentepercentage van 5,813%* voor het eerste jaar.
----------------------------------------------------------------------
* gebaseerd op het 12-maands EURIBOR percentage van 8 augustus 2008 en bij een looptijd van 5 jaar. Het voor u geldende rentepercentage is afhankelijk van het EURIBOR rentepercentage dat geldt op de dag van opening van het AK Plus Spaardeposito, de gekozen renteherzieningsperiode en de gekozen looptijd.
----------------------------------------------------------------------

Later vandaag wordt ook de website en het rente-overzicht bijgewerkt.

Mocht u naar aanleiding van deze mail nog vragen hebben, dan vernemen wij deze graag.

Met vriendelijke groet, / Kind regards,
AK Bank


De 1jaars euribor is geleidelijk gedaald van een hoogste koers op 13 juni van 5.44% naar 5,31% nu, dat is niet schokkend maar de daling lijkt ingezet.
13-8-2007 was dat 4,65%
11-8-2006 3,62%
12-8-2005 2,24%
12-8-2004 2,29%
12-8-2003 2,24%
Dit wil niet zeggen dat we weer die kant opgaan, maar banken weten meestal nogal goed op welk moment of ze met voorhenzelf profijtelijke produkten moeten komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 8:01 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Thijs schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat als de euribor in elkaar zakt dat ook de spaarrentes megaan.

Conclusie: Wil je je geld voor 5 jaar vastzetten...doe dat dan tegen een VAST tarief gedurende de hele periode. 5,85 Is nu haalbaar.


Vandaar mijn keuze om de rente-vast periode (3, 6 en 12 maanden) als deposito soort te nemen. De 2 of 5 jaar keuze is minder relevant en hangt af van de bonus die je wilt krijgen en hoe lang je het geld kunt missen. Het gaat immeer sniet om een rente vast van 2 en 5 jaar. Als je daar naar kijkt zie je wel erg concurerende rentes bij 12 maanden!

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 10:34 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Dit gaat verwarring opleveren. Je MOET je geld minimaal 24 maanden wegzetten. Stel je wilt per 3 maanden rente ontvangen wordt ook per 3 maanden de rente aangepast.

En hoe wil je deze 3, 6 en 12 maanden opnemen in een overzicht als je je geld 24 (of 60) maanden kwijt bent.

Stel ik heb een deposito van 24 maanden elders met een vaste rente van 5,25%. Waar zet je AK dan neer in een overzicht. En als je ze zet bij 3, 6 en 12 maanden deposito kan dat ook niet want je kunt het product niet voor die termijnen afsluiten. Zo ga je appels met peren vergelijken.


Je kunt m.i. pas gaan vergelijken is als er andere banken komen met soortgelijke producten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 11:07 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
ik vind het belangrijkste dat onderkend wordt dat het 2 of 5 jaarsdepositos zijn. Zoals het nu in de lijst staat vindt ik het dus onterecht, het wekt nu de indruk dat het 5,81 is voor een 1 jaarsdeposito. Dat is verre van het geval. Het gaat juist om een 5 jaarsdeposito met variabele rente. Het valt me op dat steeds meer banken met dit soort speculatieproducten komen.

toevoeging: Het gaat dus om 2 of 5 jaarsdepositos die in verschillende vormen komen. Je kiest voor een 5 jaarsdeposito met verschillende voorwaarden. ik zeg dus, neem ze allemaal op, dat is geen probleem, maar dan wel voor de looptijd waarvoor je je geld weg moet zetten. Het blijft immers gewoon een 2 of 5 jaarsdeposito.

Eigenlijk KUN je bij dit product de rente niet eens meer opnemen, want als gedurende 1 van de jaren de rente variabel is kun je dus de rente van het gehele deposito niet meer met zekerheid bepalen. Op deze manier krijgt dit deposito zelf een beetje het karakter van een gewone spaarrekening! Daar is de rente immers ook variabel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 11:49 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Ik ben ook van mening dat het feitelijk 2 deposito's zijn. 2 of 5 jaar. (en ik heb die bij de DHB bank...)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 12:26 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Ik denk dat we kunnen stellen dat we hier dus te maken hebben met een nieuw product. Een deposito met variabele rente. Dus niet opnemen in de bestaande producten maar na sparen en deposito een nieuw product toevoegen: Variabel deposito.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 12:29 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Mandros,

Ik zie nu hoe je e.e.a. hebt verwerkt in de rentewijzigingen. Sorry, maar dit slaat nergens op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 1:01 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Thijs schreef:
Ik denk dat we kunnen stellen dat we hier dus te maken hebben met een nieuw product. Een deposito met variabele rente. Dus niet opnemen in de bestaande producten maar na sparen en deposito een nieuw product toevoegen: Variabel deposito.


Of helemaal niet opnemen.
Een product waarbij de meeste en langdurige zekerheden voornamelijk bij de klant vandaan moeten komen, is m.i. geen product voor een -doorgaans behoudende- spaarder.
Ik vraag mij daarom ook af hoeveel mensen aan dit merkwaardige product behoefte zullen hebben.

Laat de AK-bank lekker de rente 0,75% op de spaarrekening verhogen, dan staan ze ook weer volop in de belangstelling, i.p.v. deze fruitautomaat te presenteren.:lol:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 7:59 am 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Thijs schreef:
Mandros,

Ik zie nu hoe je e.e.a. hebt verwerkt in de rentewijzigingen. Sorry, maar dit slaat nergens op.


Ik heb er zelf ook wel moeite mee maar denk wel dat dit beter is dan ze op te nemen als deposito's van 2 en 5 jaar. Stel dat je kiest voor de 5 jaars variant met 12 maands rente: ik zie hem dan dus als een 12 maands deposito (vanwege de rente garantie over 12 maanden) waarbij je vooraf deze deposito al 5x verlengt. Bij erlke verlenging wordt de rente opnieuw bepaald. Bij andere 12 maands deposito's gaat die verlenging en nieuwe rente vaak ook automatisch in. Bij deze geef je dus eigenlijk al van te voren aan dat je hem 5x verlengt. Uiteraard sta ik open voor andere ideeen vandaar ook dit topic. Echter deze helemaal niet opnemen ben ik het niet mee eens, het is een spaarproduct waarvan de rente niet helemaal een gok is omdat deze aan de EURIBOR is gekoppeld. De spaarrente heeft daar toch wel een redelijke correlatie mee. Er zijn nagenoeg geen periodes te vinden waarin er een bank is die een rente geeft ver boven het EURIBOR tarief. M.a.w. als na 12 maanden opnieuw de rente wordt vastgesteld kan het EURIBOR tarief best 1% lager zijn maar dan zullen de spaarrentes ook ongeveer 1% lager zijn. Wil je langer rente-zekerheid dan moet je voor een depostio kiezen waarbij de rente langer vast staat.

Kortom: ik zie een deposito product als rente-zekerheid product. Vandaar dat deze producten van de AK Bank bij mij 3, 6 en 12 maands deposito's ijn want dat zijn de termijnen waarvoor de rente vast staat.

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 9:16 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Een deposito = geld vast zetten voor een vaste tijd tegen een vaste rente.

Deze deposito is geld vast zetten voor een vaste tijd tegen een variabele rente. Oke' ze betalen gegarandeerd rente :roll: Hoeveel :?:

Voor mij geen deposito.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 11:27 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Volgens Wikipedia is bij een deposito sprake van een 'rentevaste periode'.
Daar is hier inderdaad geen sprake van.

Overigens kan bij het AK deposito het balletje natuurlijk twee kanten op rollen.
Als de rente stijgt, profiteer je mee.

Echter ik denk dat AK Bank rekent op een daling in de komende jaren anders zouden ze dit produkt niet introduceren.
Ik doe er daarom niet aan mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 12:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Mandros schreef:
Echter deze helemaal niet opnemen ben ik het niet mee eens, het is een spaarproduct waarvan de rente niet helemaal een gok is omdat deze aan de EURIBOR is gekoppeld. De spaarrente heeft daar toch wel een redelijke correlatie mee.


Als ik zie dat er in dit forum soms bladzijden vol worden geschreven over zekerheden, zoals garantiestelsels, ratings, liquiditeiten en mogelijke faillissementen, denk ik dat de behoefte aan bescherming erg groot is.
Ik vermoed dat als potentiële klanten van dit product zich goed realiseren waar ze precies mee in zee gaan, de meesten toch zullen afhaken.
SI zou op zijn minst haar best kunnen doen, dat als de vermelding blijft bestaan, een duidelijke verwijzing te creëren naar alle inns en outs van dit product.
Deze duidelijke uitleg, verwijzing of ontleding van het product brengt m.i. zelfs voor SI een grotere status met zich mee. :wink:
Kortom, zorg op de één of andere manier ook voor een soort duidelijke waarschuwing.
Zoiets bestaat immers ook al voor (gedeeltelijke) buitenlandse garantiestelsels.

Het gekke is dat ik persoonlijk bij dit product er met een grote boog omheen ga.
Echter, zou men dit systeem hanteren voor banksparen ik er weer geen moeite mee zou hebben.
Het zou mij de zekerheid geven dat ik -eenmaal binnen- op den duur niet uitgerookt ga worden, d.m.v. een steeds lager wordende rente (waar de bank de hand in heeft).
Ik blijf dan altijd marktconform (plus een beetje) met de rente.
Maarja, dan komen de zekerheden van de andere kant.
En dat vinden de banken vaak minder leuk. :wink:

Edit: typo.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Laatst bijgewerkt door Paul209 op wo 13 aug 2008 3:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 aug 2008 1:40 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Als ik een deposito afsluit ga ik als eerste nadenken hoe lang ik dat geld kan missen. Wordt het 2 jaar, of 5 jaar.
Daarna ga ik me focussen op de rente, en eventuele uitbetaling, en de voors en tegens van de keuzes.
Daarom vind ik dat het twee "deposito's" zijn.

Deposito staat voor mij gelijk aan een zekerheid.
Een vaste periode, een vaste rente vergoeding. Je beslist zelf of je (bijv.) die 5.5% een goeie "deal" vind voor die periode.
(Deze aanbieding zou ik persoonlijk dus overslaan.)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO