Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 8:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: za 27 maart 2010 6:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Misschien een alternatief dat ikzelf ook overweeg. Vandaag per post een kennisgeving over ontvangen:

Kenmerken:
Deposito 3,5 of 10 jaar
Tegen 3% kosten voortijdig opneembaar. (handig als bv fiscaal voordeel zou vervallen)
Valt onder het Deposito Garantie Stelsel
Rentes 0,7% resp. 1,5% resp. 2,5%
Daarnaast maximaal 2,5% fiscaal voordeel. (1.2% vrij van VRH + 1.3% heffingskorting)
Kan naast het Triodos Fair Share danwel ASNovib danwel ING Groendeposito
aangehouden worden en heeft een eigen vrijstelling van 55.145 per persoon.
Dus maximaal 110.290 per persoon als je volledig in dit fonds en een van de andere genoemde zit.

Overigens lijkt het mij dat Triodos Cultuurbank B.V. (de uitgever) een aparte bankvergunning heeft, naast de gewone Triodos NV, dus dubbele DGS dekking.

Triodos pagina op SI:
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/ba ... iodos_Bank

Triodos produkt pagina:
http://www.triodos.nl/nl/personal_banki ... _deposito/

[Aangepast door Mandros]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2010 7:59 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ander alternatief bij Triodos is ook het Triodos Cultuurfonds, waarvoor je ook dezelfde fiscale vrijstellingen/voordelen hebt.
zie: http://www.behr.nl/Beurs/H/triod.cultu.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2010 6:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Dat wist ik nog niet, dat je nog extra vrijstellingen en aftrek kan hebben voor cultureel sparen/beleggen, naast groen/etisch. Dan nog vind ik het rentepercentage te laag (voor notabene 10 jaar) en dat cultuurfonds lijkt ook redelijk aan schommelingen onderhevig en met 8% in 3 jaar is het dan ook niet geweldig. Misschien als ik ooit meer dan die 55k belastingvrij wil wegzetten, maar voorlopig ben ik erg in m'n nopjes met het ASN Novib Fonds (3% in 6 maanden).

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2010 8:25 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Maar wel DGS veiligheid. Dat is ook wat waard. En tussentijds opzegbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2010 8:32 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
nu ik er over nadenk: 3 en 5 jaar is onzin. Altijd 10 jaar pakken en eventueel opnameboete betalen.

3 jaar: 3 x 0.7 = 2.1% versus 3 x 2.5 = 7.5% - 3% = 4.5%
5 jaar: 5 x 1.5 = 7.5% versus 5 x 2.5 = 12.5% - 3% = 9.5%


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2010 5:15 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Kan zijn. Maar groene beleggingen van vóór 2001 waren onbeperkt vrijgesteld en heffingskortinggerechtigd.
Daar wordt anno nu nog altijd rekening mee gehouden in de aangifte. Kijk maar eens in uw digitale aangifte programma.
Dus blijkbaar heeft de overheid tot nu toe en soepel overgangsbeleid gehanteerd. Zoals het hoort.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2010 5:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Mjah, maar er zijn ook voorbeelden van regelingen die rücksichtlos ineens zijn afgeschaft, bijv. de WIR en de PC Privé.
Dus ik zou er niet té veel op rekenen. Aan de andere kant: voor 3 procent kan je er altijd weer vanaf.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2010 7:16 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Er zijn nog wel meer voorbeelden te noemen van regelingen die zomaar afgeschaft zijn, zoals de premie spaarregeling.
De spaarloonregeling is blijven bestaan maar is nooit meer verbeterd ten behoeve van de werknemers.
Gezien de aangekondigde bezuinigingsdrang ga ik er vanuit dat heel veel dingen alsnog zullen worden afgeschaft, ineens of geleidelijk.Alle voordeeltjes voor burgers, bedrijven, zelfstandigen en werknemers zullen grotendeels vervallen.
Als voorbeeld noem ik reeds aangekondigde maatregelen zoals het verkorten van de duur van de WW-uitkering.
Het CDA bijvoorbeeld wil de duur ervan op maximaal 1 jaar stellen.
Dit betekent dat na 1 jaar heel veel mensen in de bijstand zullen belanden !!
Met alle gevolgen van dien.
Richt nog maar wat voedselbanken op.Ze zullen hard nodig zijn.
Lekker sociaal dus, zeker als je bedenkt dat hun eigen riante wachtgeld regeling een looptijd heeft van 6 jaren.
Maar daarop wordt niet bezuinigd.Integendeel.


Laatst bijgewerkt door schuiver op di 30 maart 2010 1:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2010 7:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
De genoemde voorbeelden van plots afgeschafte zaken zijn niet te vergelijken.
Hier gaat het om een langjarig aangegane investering waarbij gerekend wordt op belastingaftrek. Net als bij een hypotheek.
Die wordt ook niet van vandaag op morgen afgeschaft. Beperkingen gaan ws. alleen gelden voor nieuwe gevallen.
Maar gelukkig kun je hier wel makkelijk vanaf.

Hoe zou het gaan met de koers van een fiscaalgunstige belegging als de fiscale voordelen van de een of de andere dag zouden worden afgeschaft? Dan daalt de koers waarschijnlijk meer dan 3% als iedereen zijn stukken dan gaat verkopen.

En btw na 1 jaar ww komen de meeste mensen NIET in de bijstand. Als je een eigen huis hebt, en dat hebben de meesten tegenwoordig, wordt je geacht die eerst op te eten. (geld lenen obv vastgoed-onderpand)
Bijstand is m.i. alleen voor armlastige huurders/opeters weggelegd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2010 7:32 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Natuurlijk is dat zo.
Daarom denk ik dat dergelijke regelingen geleidelijk aan worden aangepakt.
Niet in een keer dus, maar in fasen.
Maar dat het gaat gebeuren, daar kun je dus wel van uitgaan.
Wat betreft de bijstand: deze is inderdaad niet alleen voor armlastige mensen.
Mensen die hun hele leven gewerkt hebben en die ontslagen worden, hebben een groot probleem, als ze geen nieuw werk meer kunnen vinden.
Hun eigen vermogen gaat dan naar de staat.Voor het overgrote deel van deze mensen (de massa) zal dit gelden.
Doordenkertje. :wink: :?: :!:
De vakbonden kunnen zich alvast gaan voorbereiden op iets !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2010 9:39 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
@ BillGates: Hypotheekrenteaftrek kan ook van de ene op de andere dag worden afgeschaft. Sinds de nieuwe belastingwetgeving 2001 is de rente alleen nog aftrekbaar in Box 1. Als je dan zoals in mijn geval alleen inkomen uit box 3 hebt ben je mooi in de aap gelogeerd. Niks geen eerbiediging bestaande gevallen. Wat betrouwbare overheid.

Hetzelfde gold ook voor mijn lijfrenteaftrek, die werd hierdoor ook van de ene op de andere dag afgeschaft. Mijn polis die nog niet zo lang liep heb ik inlegvrij moeten maken nog voor de verzekeraar de grootste kosten had doorberekend. Die werden vervolgens van de waarde van de polis ingehouden, kun je nagaan wat er overblijft.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2010 11:41 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Doboy: Deze overheid is niet betrouwbaar, ga daar maar vanuit.
Ook al schreeuwen ze nu opnieuw van dat ze dat wel zijn.
En zolang als de sociale partners (zoals de werknemers/werkgevers vakbonden en andere belangen organisaties) grotendeels buitenspel worden gezet, zal het wel zo blijven.
Er zijn bepaalde landen in de wereld waarover je bijna nooit iets hoort en waar de mensen in zijn algemeenheid heel tevreden zijn en waar de economie goed is en goed blijft.
Denk maar eens aan de Scandinavische landen, Canada, Australië.
Zo maar enkele voorbeelden.
Nederland zou er goed aan doen eens in de leer te gaan bij deze landen, in plaats van zich te bemoeien met van alles en nog wat in de hele wereld, terwijl er in hun eigen Nederland heel veel mis is.
Geen enkel systeem of ideologie, is het echter het allerbeste of voor iedereen goed, maar je kunt wel trachten er het beste van te maken.
Maar het is hier geen politiek forum, dus ik onthoud mij van verder commentaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: di 30 maart 2010 9:52 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
BillGates schreef:
nu ik er over nadenk: 3 en 5 jaar is onzin. Altijd 10 jaar pakken en eventueel opnameboete betalen.

3 jaar: 3 x 0.7 = 2.1% versus 3 x 2.5 = 7.5% - 3% = 4.5%
5 jaar: 5 x 1.5 = 7.5% versus 5 x 2.5 = 12.5% - 3% = 9.5%


En zelfs voor 2 jaar is dit nog aantrekkelijk in vergelijking met "normale" deposito´s bij andere aanbieders:
2 jaar: 2 x 2.5 (rente) + 2 x 2.5 (fiscaal voordeel) - 3% (boete) = 7% versus 2 x 3.25 (rente bij LPB) = 6.5 %


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 31 maart 2010 8:34 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
BillGates schreef:
En btw na 1 jaar ww komen de meeste mensen NIET in de bijstand. Als je een eigen huis hebt, en dat hebben de meesten tegenwoordig, wordt je geacht die eerst op te eten. (geld lenen obv vastgoed-onderpand)
Bijstand is m.i. alleen voor armlastige huurders/opeters weggelegd.

Een kwalijke zaak. Wanneer je je leven lang geen cent hebt gespaard en zo slim was om niets in je huis te stoppen, maar gewoon het geld hebt opgemaakt, dan heb je recht op een (bijstands)uitkering. Anders kun je het vergeten en laat de overheid je verrekken met je (onverkoopbare) eigen huis. Hoe stimuleer je het volk nu om zuinig en spaarzaam te zijn?
In de hele discussie over de hypotheekrenteaftrek en de gesuggereerde subsidies aan huis-eigenaren moet dit punt ook worden meegenomen als een bijkomend nadeel van het eigen woning bezit maar dat vergeet de politiek (bewust). Tot nu toe wordt er alleen maar gesuggereerd dat huis-eigenaren grote profiteurs zijn die zich op kosten van de samenleving schaamteloos verrijken en om die reden grondig moeten worden aangepakt.
Dat de categorie geld-over-de-balk-gooiers op veel fronten nog meer profiteert van de overheid, laat men maar gewoon gebeuren, om maar te zwijgen van de graaiers die uiteindelijk ongemoeid worden gelaten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cultuur Deposito
BerichtGeplaatst: wo 31 maart 2010 10:11 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Misschein moeten we maar een aparte topic openen voor de politieke zaken, maar jha het is nog erger: Zelfs als je huurt en altijd alles opvreet krijg je mogelijk geen bijstand:
Citaat:
„Voor een flink deel van die groep mensen dreigt na een jaar al
een forse inkomensval tot bijstandsniveau of nog erger. Wie bijvoorbeeld
een werkende partner heeft die het minimumloon verdient,
heeft dan nergens recht meer op. Voor die mensen betekent dat absolute armoede”,


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO