Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 8:53 pm 

Geregistreerd: do 28 jan 2010 8:38 pm
Berichten: 4
Vandaag in de Volkskrant.

Oud-bestuursvoorzitter van Rabobank Bert Heemskerk deed voor de commissie de volgende uitspraak:

"DEN HAAG - Onveilige banken, vergelijkbaar met Icesave en DSB Bank, zijn nog steeds actief op de Nederlandse spaarmarkt. Volgens oud-Rabotopman Bert Heemskerk maken drie à vier kleine buitenlandse spaarbanken misbruik van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Dit garandeert dat spaarders van failliete banken maximaal 100 duizend euro krijgen van de overgebleven spaarbanken."

....


Bedoelt hij hiermee o.a. de AT Bank?
Ik heb tot nu toe geen klagen over mijn deposito`s bij deze bank en hoop dat mijn geld veilig tot einde van mijn looptijd (en langer) uit de problemen blijft.
Goede internet toegang en stipt per maand kan ik mijn maandelijkse rente overboeken dus hopelijk maar een luchtbalonnetje van Heemskerk.
Wat denken jullie?

Stansat


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 9:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dit is Bert zijn stokpaardje.
Hij zal de commissie wel dankbaar zijn voor de geboden kans om het beestje nogmaals van stal te halen.

Op zich heeft hij wel gelijk dat er buitenlandse banken zijn die inhaken op de Nederlandse DGS wetgeving.
Deze banken fungeren inderdaad hoofdzakelijk als 'incassokantoor' voor Nederlands spaargeld.
Op DHB na, heeft geen van de Turkse/Russische banken een betaalrekening in het pakket.
Een Anadolubank bijvoorbeeld heeft geen enkele binding met de NL samenleving. Zelfs Nederlandse Turken hebben er vaak nog nooit van gehoord :wink:

Maar toch, dit wil nog niet zeggen dat deze banken onveilig zouden zijn.
Hij gaat er aan voorbij dat internetbanken veel lagere overheadkosten hebben (geen duur kantorennetwerk) en dus alleen al daarom meer rente kunnen bieden.
Overigens valt dat de laatste tijd ook nog wel mee, zie de lijstjes hier op de site.
Hoge rentes worden tegenwoordig geboden door verzekeringsmaatschappijen en door de Belastingbetaler gesteunde grootbanken.

Ik zou onrustig worden als ik hoorde dat die 'buitenlandse' banken geleid werden als een eenmanszaak waarvan de eigenaar betaald voetbalclubs en kunst als hobby heeft.
Mocht dat zo zijn, dan hoor ik het graag :mrgreen:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 10:41 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Maak je geen zorgen, Oom RaboBert gaf ook aan dat banken die een hoge rente geven een gevaar vormen.
En van dat laatste heeft ATB al sinds enige tijd geen last meer gehad. :wink:
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/re ... oorwaarden
(Onderaan beginnen.)

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 10:52 pm 

Geregistreerd: do 12 feb 2009 4:43 pm
Berichten: 6
De Rabo, van RaboBert, heeft de macht van "haar aandeelhouders" geminimaliseerd, door het coop. verdeel en heers model. Daardoor kunnen ze via een triple A status de spaarders met minimale rentes vasthouden. Nu moeten, wat hun betreft, lastige concurrenten eraan geloven. Wat is de volgende stap? Als de andere banken ook nog eens wereldwijd worden aangepakt. Wat je ze kun meegeven is dat ze verder kijken dan naar t komende kwartaal. Alleen wat is hun doel? Macht? Juist een cooperatie is een machtsmodel. Ze hebben ' t denken vanuit macht geinstutionaliseerd. Daarom geven ze de (machtige)spaarconsument ook een sneer. Die willen ze ook onderwerpen. Ontstaat hier het machtsbolwerk, de Walstraat, van de toekomst?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2010 1:12 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
@tom: Dus als ik het goed begrijp is je antwoord op de vraag in dit topic "Nee" ?

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2010 12:46 pm 

Geregistreerd: do 28 jan 2010 8:38 pm
Berichten: 4
Paul209 schreef:
Maak je geen zorgen, Oom RaboBert gaf ook aan dat banken die een hoge rente geven een gevaar vormen.
En van dat laatste heeft ATB al sinds enige tijd geen last meer gehad. :wink:
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/re ... oorwaarden
(Onderaan beginnen.)


Paul209, ik heb het hier dus niet over de internetspaarrente maar over rente op deposito`s waar de AT bank ondanks de naar beneden getuimelde rente, nog steeds een van de hoogste rentes geeft in vergelijking met andere banken.
Vermoedelijk heeft "oom Rabobert" ook die in zijn achterhoofd toen die zijn uitspraken deed.

Nou ja, wat maak ik me zorgen, de garantie regeling is een goed opvangnet tot 100.000 Euro maar ik heb toch liever niet die rompslomp.(en verlies aan rente)

Bedankt voor de reakties,

Stansat


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO