Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 5:23 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Het Gouden Spaarvarken is toegewezen en we weten welke rekening gemiddeld het beste rendement gaf in 2014: Knab Flexibel Sparen met 1.74%.
Maar dat is niet vanzelfsprekend het beste rendement dat er te halen viel met vrij opneembare spaarrekeningen.
Daarom open ik bij deze dit topic waarin iedereen mag rekenen en meediscusseren over wat het best haalbare rendement was over 2014 als je op willekeurige werkdagen je geld kon overboeken van de ene naar de andere spaarrekening (even aangenomen dat er daarbij geen rentedagen verloren gaan). Alleen als er één spaarrekening was die elke dag van het jaar een hogere rendement had dan alle andere dan is het antwoord eenvoudig, maar de praktijk is anders. Meestal staat niet één rekening het hele jaar op nummer 1 in de top-10. Verder zijn er ook tijdelijke acties zoals bij ING de 5-per-2500 actie en bij Moneyou de extra rente actie, die het rendement kunnen verhogen. Dus hierbij de vraag: wat was het best haalbare spaarrendement (met vrij opneembare rekeningen) in afgelopen jaar, en welk overboekschema (van, naar, wanneer) hoort daarbij. Succes met puzzelen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 10:12 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
:shock:
Leuke puzzel. Succes ermee.
Ik heb niet genoeg tijd om mee te puzzelen, ben nieuwsgierig waar je op uit komt.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 12:53 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Mij ontbreekt het ook aan de tijd..... Los daarvan heb ik altijd het nut betwijfeld van het hoppen tussen spaarrekeningen. Die paar eurootjes meer of minder op jaarbasis :?
Ik weet dat het voor sommigen veeleer een leuke sport en vrijetijdsbesteding is dan een winstgevende activiteit, en dat zullen ze zelf ook wel beseffen neem ik aan.
Zelf heb ik in 2014 ongeveer 4,2% rente genoten en daar heb ik niet veel meer moeite voor hoeven doen dan af en toe een deposito te openen op de bank die op dat moment bovenaan stond bij de 10-jarige depositorente.
Daarnaast leverden met name de Rabo Ledencertificaten en de Shell aandelen wat extra rendement op om het totaal op circa 5% te brengen.

Laat er 1,71 of 1,72% of zo als gemiddelde spaarrente 2014 uitkomen......wat koop je ervoor, niet negatief bedoeld maar het is eigenlijk allemaal om te janken, dat je je geld zó lang vast moet zetten om nog iets van rendement te halen.
Gelukkig ben ik in de omstandigheden dat dit kan, het is uiteraard niet voor iedereen mogelijk.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 1:44 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Als degenen die er wel tijd aan willen besteden nu samen eens gaan kwantificeren wat het haalbare voordeel is en degenen die er geen tijd voor over hebben niet onmiddelijk de discussie ondermijnen met niet onderbouwde kwalitatieve stellingen, dan komen we misschien een stap verder. Dan krijgen we namelijk harde cijfers op tafel om onderbuikgevoelens te bewijzen of te ontzenuwen. Het maximaal haalbare vrij-opneembare spaarrendement was in elk geval hoger dan de gemiddelde 1.74% bij Knab. Het gaat daarbij al gauw om aanzienlijk meer dan een paar euro. Natuurlijk ben ik het wel met je eens dat het vrij-opneembare rendement bedroevend laag is, en dat lange termijn deposito's meer opleveren, maar dat laatste is buiten de scoop van dit topic. Of dat interessant voor iemand is hangt er vanaf hoe lang je het geld kunt missen, want heel lang wegzetten is natuurlijk geen optie als je het op afzienbare termijn ergens voor wilt gaan gebruiken. In dit topic stel ik daarom voor om ons te beperken tot vrij-opneembare rekeningen. Dat was namelijk ook een randvoorwaarde voor het Gouden Spaarvarken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 2:12 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Kijk je rentewekkers even na, zet het in excel en klaar. Volgens mij diende je alleen je geld een paar weken te parkeren bij ICBC in oktober en november ( +0,04%) Voor de rest van het jaar was Knab de best renderende vrij opneembare spaarrekening.

@dubbeltje je idee is aardig, maar niet origineel:

http://forum.spaarinformatie.nl/help-spaarinformatie-verbeteren-enkel-vip-toegang-f75/idee-gouden-spaarvarken-race-t6242.html
Zie de berichten over het bonte spaarvarken.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 3:44 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
onze "collega's" in België hebben zoiets al gelanceerd:

spaargids.be


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 4:27 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Icesave today,I save schreef:
Kijk je rentewekkers even na, zet het in excel en klaar. Volgens mij diende je alleen je geld een paar weken te parkeren bij ICBC in oktober en november ( +0,04%) Voor de rest van het jaar was Knab de best renderende vrij opneembare spaarrekening..
Jammer, maar je bewering klopt niet. Om te beginnen had NN van 1-15 januari met 1.85% een hogere spaarrente dan KNAB met 1.8%. Daarnaast hield Argenta zelfs de 1.85% t/m 11 feb 2014 vast. Qua acties was er oa de hierboven al genoemde 5-per-2500 actie bij ING, die in één weekend 0.2% op jaarbasis opleverde. Daar kon geen andere bank tegenop. Verder was er nog een actie van Moneyou maar ik weet niet of die wel effectief was en er waren vast nog wel een paar meer acties die ik over het hoofd zie. Jij noemt ook een periode dat ICBC iets hoger was. Dus het is even puzzelen om het plaatje compleet te krijgen. Dank voor je bijdrage, maar niet zo vanaf de heup schieten voortaan. ;-)
Icesave today,I save schreef:
@dubbeltje je idee is aardig, maar niet origineel: http://forum.spaarinformatie.nl/help-spaarinformatie-verbeteren-enkel-vip-toegang-f75/idee-gouden-spaarvarken-race-t6242.html Zie de berichten over het bonte spaarvarken.
Die link werkt bij mij niet, dus ik kan niet zien of dat hetzelfde idee betreft. Het kan natuurlijk zijn dat iemand hetzelfde idee eerder heeft gehad, maar ik kan er niets over vinden op SpaarInformatie. Maar daar gaat het ook niet om. De vraag is wat het best haalbare rendement was over 2014 als 'dynamische spaarder'.
smiver schreef:
onze "collega's" in België hebben zoiets al gelanceerd: spaargids.be
Als je de rubriek 'dynamische spaarder' daarbij bedoelt, dan is dat zeker niet hetzelfde, integendeel. Daar gaat het erover wat het beste rendement is als je geen vol jaar - maar slechts 10 maanden - spaart, en het resultaat is slechter dan van de niet dynamische spaarder. Het verschil tussen 'passieve en dynamische spaarder' op die site lijkt eerder vergelijkbaar met sparen 'met-voorwaarden' versus 'vrij-opneembaar'. Een 'slimme dynamische spaarder' haalt natuurlijk tenminste hetzelfde rendement als een passieve spaarder. De term 'dynamische spaarder' op die site vind ik daarom misleidend.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 5:04 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
dubbeltje schreef:
]Als je de rubriek 'dynamische spaarder' daarbij bedoelt, dan is dat zeker niet hetzelfde, integendeel.
ik denk dat je één ding vergeet:
Citaat:
De rentevergoeding in België op een spaarrekening bestaat uit twee elementen: een basisrente en een getrouwheidspremie.

De getrouwheidspremie kan u zien als een beloning als u voor langere tijd uw geld laat staan op uw spaarboekje.

De getrouwheidspremie komt bovenop de basisrente. Ze wordt toegekend per jaar voor elk bedrag dat gedurende twaalf opeenvolgende kalendermaanden, volgend op de periode waarover de aangroeipremie wordt toegekend, op de rekening staat.
Wat ik aan wil geven is dat spaargids.be al een soortgelijke vergelijkíng op hun site heeft staan en het een idee/indruk kan zijn voor jouw puzzel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 5:30 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
dubbeltje schreef:
Jammer, maar je bewering klopt niet. Om te beginnen had NN van 1-15 januari met 1.85% een hogere spaarrente dan KNAB met 1.8%. Daarnaast hield Argenta zelfs de 1.85% t/m 11 feb 2014 vast. Qua acties was er oa de hierboven al genoemde 5-per-2500 actie bij ING, die in één weekend 0.2% op jaarbasis opleverde. Daar kon geen andere bank tegenop. Verder was er nog een actie van Moneyou maar ik weet niet of die wel effectief was en er waren vast nog wel een paar meer acties die ik over het hoofd zie. Jij noemt ook een periode dat ICBC iets hoger was. Dus het is even puzzelen om het plaatje compleet te krijgen. Dank voor je bijdrage, maar niet zo vanaf de heup schieten voortaan. ;-).
als je het zelf zo goed weet, waarom vraag je het dan anderen? b.t.w Voor de ING bonus, moest je daarvoor geen bestaande rekening hebben?
en ja ik miste idd een paar rentewekkers uit januari :wink:
dubbeltje schreef:
Die link werkt bij mij niet, dus ik kan niet zien of dat hetzelfde idee betreft.
Waarschijnlijk ben je geen VIP-lid :?:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 10:31 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
smiver schreef:
ik denk dat je één ding vergeet: De rentevergoeding in België op een spaarrekening bestaat uit twee elementen: een basisrente en een getrouwheidspremie. De getrouwheidspremie kan u zien als een beloning als u voor langere tijd uw geld laat staan op uw spaarboekje. De getrouwheidspremie komt bovenop de basisrente. Ze wordt toegekend per jaar voor elk bedrag dat gedurende twaalf opeenvolgende kalendermaanden, volgend op de periode waarover de aangroeipremie wordt toegekend, op de rekening staat.
Dat begreep ik wel en dat was precies de reden dat ik de link legde naar rekeningen mèt en zònder voorwaarden. In Nederland heb je ook diverse rekeningen waarbij je bonus krijgt als het langer dan een bepaalde periode op je rekening blijft staan (bijvoorbeeld per kwartaal), en dat noemen we een 'voorwaarde'. Het gaat op die nog steeds om geld dat de hele tijd op één rekening staat. Dat is iets anders dan het maximale effectieve rendement behalen door optimaal tussen spaarrekeningen te hoppen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 11:00 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
dubbeltje schreef:
... iedereen mag rekenen en meediscusseren over wat het best haalbare rendement was over 2014 als je op willekeurige werkdagen je geld kon overboeken van de ene naar de andere spaarrekening (even aangenomen dat er daarbij geen rentedagen verloren gaan). Alleen als er één spaarrekening was die elke dag van het jaar een hogere rendement had dan alle andere dan is het antwoord eenvoudig, maar de praktijk is anders... (met wat mogelijke ingredienten als aanzet)
Icesave today,I save schreef:
Kijk je rentewekkers even na, zet het in excel en klaar. Volgens mij diende je alleen je geld een paar weken te parkeren bij ICBC in oktober en november ( +0,04%) Voor de rest van het jaar was Knab de best renderende vrij opneembare spaarrekening.
dubbeltje schreef:
Jammer, maar je bewering klopt niet... (met wat voorbeelden waarom)
Icesave today,I save schreef:
Als je het zelf zo goed weet, waarom vraag je het dan anderen?
Kom, kom, draai je de zaken nu niet een beetje om?
Om het optimale scenario te vinden hebben we de gecombineerde kennis van dit forum nodig, denk ik, dus vandaar de oproep. Ik hoop op constructieve ideeën en bijdragen.
Icesave today,I save schreef:
b.t.w Voor de ING bonus, moest je daarvoor geen bestaande rekening hebben?
Ik dacht van niet, maar stel dat dat zo was: de echte hopper heeft natuurlijk overal al (meestal lege) rekeningen. ;-)
Icesave today,I save schreef:
dubbeltje schreef:
Die link werkt bij mij niet, dus ik kan niet zien of dat hetzelfde idee betreft.
Waarschijnlijk ben je geen VIP-lid :?:
Inderdaad en 'k had zelfs geen idee wat dat was. Dus even opgezocht en het lijkt erop dat VIP lidmaatschap gekoppeld is met deelname aan een Doelsparen actie van Moneyou in een ver verleden die voortijdig werd af- cq opgeblazen. Ik kan me vaag iets herinneren van die actie maar heb het aspect van de VIP-status blijkbaar gemist. Is dat sindsdien dat nu een gesloten 'old-boys network'? Ik zal hiervoor een apart topic openen om verdere discussie daarover in dit topic te vermijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 11:02 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Alle ideeën voor het behalen van een optimaal spaarrendement door te hoppen zijn nog steeds van harte welkom. Iedereen die denkt dat het antwoord gewoon één bepaalde rekening is en/of iedereen die dit vraagstuk niet interessant of relevant vindt, wil ik verzoeken om niet te reageren en zich te concentreren op andere topics, zodat degenen die dit wel leuk en interessant vinden hier ongestoord mee aan de slag kunnen gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO