Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 6:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 dec 2014 12:41 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Het Gouden Spaarvarken 2014 is gewonnen door KNAB.

Lees meer op GoudenSpaarvarken.nl

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014 11:05 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Wel leuk dat spaarinformatie hiermee het nieuws haalt. Las het meteen op nu (.nl) vanmorgen.

Het gouden varkentje ontroerd me niet meer de laatste jaren, maar mensen van spaarinformatie, proficiat :D en dank voor al jullie harde werk om ons te plezieren met deze website.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2014 11:16 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 702
mensen van spaarinformatie, proficiat :D en dank voor al jullie harde werk om ons te plezieren met deze website.

Hier sluit ik mij bij aan,
ook proficiat en dank voor al het belangeloze werk dat het spaarinformatieteam verzet.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014 1:08 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
De KNAB rekening is echter wel een rekening MET beperkende voorwaarde, e.g. maandelijkse kosten bij saldo boven €50,000 van minimaal 5 euro per maand. Ga je met deze 60 euro rekening houden hadden ze het gouden spaarvarken niet gewonnen :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014 1:23 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 11:15 pm
Berichten: 81
En ook dit jaar is de uitkomst weer helemaal in lijn met mijn spreadsheet.

Laat ik dan ook maar weer mijn eigen top-10 publiceren van spaarrekeningen zonder beperkingen, waarbij de rentehistorie van vorige jaren gewogen wordt meegenomen.
Hierbij geldt weer dat spaarrekeningen met een lange historie in het voordeel zijn. Tussen haakjes de positie en gewogen rente van vorig jaar.
In de top-3 is MoneYou op 1 blijven staan; Argenta mist de eerste plaats op enkele duizendsten van een procent.
Voor Nationale Nederlanden op plaats 3 geldt dat de historie van Westland Utrecht SpaarOnline is meegenomen. Zonder die historie zou NN niet in de top-10 voorkomen.
MoneYou en Argenta laten zien dat ze stabiel over langere termijn een relatief hoge rente bieden. NIBC hoorde ook in dat rijtje, maar is nu is duidelijk aan het wegvallen. Het lijkt erop dat Nationale Nederlanden de positie van NIBC aan het overnemen is.
Wat ook opvalt is dat LeasePlan bezig is met een voorzichtige comeback.
KNAB, winnaar van het Gouden Spaarvarken 2014, staat nog niet in mijn top-10 omdat de historie nog te beperkt is (eerste rente-notering die ik heb is van 11 september 2012).

  1. (1) MoneYou: 1,98% (2,31%)
  2. (3) Argenta: 1,98% (2,25%)
  3. (5) Nationale Nederlanden: 1,93% (2,17%) (voorheen Westland Utrecht)
  4. (6) LeasePlan Bank: 1,91% (2,16%)
  5. (2) NIBC Direct: 1,90% (2,25%)
  6. (9) SNS Internetsparen: 1,86% (2,12%)
  7. (8) ASN Ideaal Sparen: 1,84% (2,14%) *)
  8. (4) The Economy Bank: 1,82% (2,20%)
  9. (10) Centraal Beheer RentePlus: 1,80% (2,10%)
  10. (7) Anadolu Alfa: 1,80% (2,16%)

*) ASN Ideaal Sparen is niet helemaal eerlijk, omdat de rente uit de jaren dat er nog beperkende voorwaarden waren is meegenomen. Bij gebruik van de historie van ASN Internetsparen zou ASN een plaatsje lager staan.

Edit:
Met de huidige rentestanden is de verwachting voor 2015 dat MoneYou uit de top-3 valt en LeasePlan de top-3 binnenkomt. KNAB haalt de top-10 nog niet, maar komt wel dichtbij. Dat kan in de loop van het jaar nog veranderen uiteraard, maar mijn voorspelling voor 2014 dat NIBC uit de top-3 zou vallen is wel uitgekomen.


Laatst bijgewerkt door ElBertus op do 01 jan 2015 2:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2014 3:28 pm 

Geregistreerd: do 06 maart 2014 1:50 pm
Berichten: 2
rhart schreef:
De KNAB rekening is echter wel een rekening MET beperkende voorwaarde, e.g. maandelijkse kosten bij saldo boven €50,000 van minimaal 5 euro per maand. Ga je met deze 60 euro rekening houden hadden ze het gouden spaarvarken niet gewonnen :wink:

Als je met die 60 euro per jaar rekening gaat houden, houd dan ook rekening met de kwartaal spaarrekening waarvan op dit moment de rente 0,15% hoger ligt. 0,15% van €50000 is €75.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 30 dec 2014 11:25 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
We hebben de vraag gekregen van een aantal bezoekers wat de top 10 is van dit jaar. Hieronder staat deze top 10:

1. KNAB - Flexibel Sparen 1.74%
2. Argenta - Internetspaarrekening: 1.71%
3. Nationale-Nederlanden -I nternetsparen: 1.70%
4. ICBC - Spaarrekening: 1.67%
5. LeasePlan Bank- Internetsparen: 1.66%
6. MoneYou - Spaarrekening: 1.65%
7. Zwitserleven - InternetSparen: 1.65%
8. SNS Bank - Internet Sparen: 1.59%
9. NIBC Direct - Internetspaarrekening: 1.54%
10. ASN Bank - ASN Ideaalsparen: 1.52%


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 2:48 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 702
Is Gouden Spaarvarken 2014 aan Knab wel terecht ???

zie; knab-f77/gratis-knab-basis-rekening-niet-meer-sluiten-t8578.html

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 4:35 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Het lijkt me dat ze het Gouden Spaarvarken 2014 terecht hebben verdiend, omdat de basis-versie van deze rekening tot eind 2014 gratis beschikbaar was.

P.S. Meest recente info: de basis versie blijft bestaan; je kunt er alleen niet direct één openen. Je moet eerst de gratis proefperiode van een van de niet-gratis luxere versies door.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op do 15 jan 2015 5:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 5:00 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@ ElBertus
Je hebt ongetwijfeld een indrukwekkende hoeveelheid rekenwerk gedaan voor je lijstje, maar het is me niet duidelijk wat de praktische waarde is van een 'over meerdere jaren gewogen gemiddelde rente van een spaarrekening'. Resultaten uit een (ver) verleden zeggen niets over de toekomst, ook bij spaarrekeningen niet. Als je lang genoeg terug gaat krijg je misschien CE wel weer in je Top-10, maar dat heeft vandaag de dag weinig waarde meer. Verder is me niet duidelijk 'hoe' je hebt gewogen, laat staan waarom je die weging hebt gekozen. En wegen banken die minder lang bestaan minder zwaar mee?
Ik vind de gemiddelde rente over één kalenderjaar (zoals SpaarInformatie die gebruikt voor het toewijzen van het Gouden Spaarvarken) wel een eenvoudige en objectieve maatstaf. In de praktijk schuif je tegenwoordig je spaargeld zo gemakkelijk van de ene naar de andere bank dat het lange termijn gemidddelde van de rente van één rekening niet zo belangrijk meer is. Uiteraard wil je niet elke maand 'verhuizen', maar een jaar lijkt me meer dan lang genoeg. In de praktijk wacht ik niet af of een bank een jaar interessant blijft voordat ik ervan ga profiteren, laat staan meerdere jaren.
Als je een langjarig gemiddelde uitrekent, dan bepaal je achteraf wat de interessantste rekening was geweest als je al die jaren je geld op die ene rekening had laten staan. Dus: hoe had je met niets doen, het beste rendement kunnen behalen. Dat is echter kennis achteraf en dus praktisch niet erg bruikbaar. Je behaalt meer redement als je gewoon regelmatig verkast naar de op dat moment beste aanbieder(s). Dat vraagt geen voorkennis, is praktisch, en vraagt alleen af en toe wat overboekingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 10:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
Ik voel mij kna(b)elazerd............

_________________
poeffff deed de euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 11:04 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Waarom dan?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 11:25 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 11:15 pm
Berichten: 81
@ dubbeltje,

De crux van mijn lijstje zit inderdaad in het woord "gewogen".
Simpel gezegd werkt het als volgt: (gewogen gemiddelde jaar x) = ((gemiddelde rente jaar x) + (gewogen gemiddelde jaar x-1)) / 2. In een spreadsheet is dat eenvoudig bij te houden.
Dus de rente van het laatste jaar weegt veel zwaarder dan die van een aantal jaren geleden. Hiermee zijn spaarrekeningen die stabiel een hoge rente bieden duidelijk in het voordeel en wordt een tijdelijke actierente minder beloond dan bij alleen naar het laatste jaar kijken. Met deze formule maakt CE geen schijn van kans, hoe ver je ook teruggaat. Hij staat niet eens in mijn spreadsheet, omdat een spaarrekening daar pas in komt als die ooit in de SpaarInformatie top-10 heeft gestaan sinds ik de spreadsheet bijhoud (begin 2010).
Omdat ik bij nieuwe spaarrekeningen in het eerste jaar het gewogen gemiddelde van het jaar ervoor op 0 stel, hebben die enkele jaren nodig om een kans op de top-10 te maken.

De voornaamste reden dat ik dit bijhoud is omdat ik bij (vrijwel) gelijke rentes een voorkeur heb voor spaarrekeningen die hebben bewezen stabiele hoge rente te geven. Uiteraard bieden resultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst, maar ik dacht dat het wel leuk was om de resultaten hier te publiceren. Ieder doe ermee wat hij wil.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015 10:25 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Met de wijziging van Knab per 30 januari 2015 toont Knab vroeg aan, dat het gewoonlijk verstandig is de winnaar van "het Gouden Spaarvarken" de rug toe te keren.
"Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst" blijkt ook in dit geval een gouden tip.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2015 5:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 mei 2015 5:58 pm
Berichten: 10
Er is altijd een addertje onder het gras he. En inderdaad, resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO