Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 8:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De rentes stijgen weer
BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 11:02 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Discussieer hier verder over het blog De rentes stijgen weer!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 11:44 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Laat ik het positieve voorop stellen. Er is een opwaartse beweging zichtbaar in de spaarrente.

Zonder er een positief dan wel negatief label aan te plakken, het volgende:
    - De Euribor-tarieven stijgen al langer en worden nu pas gevolgd door de spaarrente.
    - Uitdrukkingen als: De rente schiet omhoog, de verhogingen buitelen over elkaar heen enz. komen niet overeen met mijn gevoel.
    - De verhogingen bij de spaarrekeningen lijken te zijn begonnen na de uitlatingen van Trichet over het verhogen van de rente van de ECB van 1% naar 1,25%.
    - Dit lijkt meteen te zijn opgepikt door de Euribor, die daarop vooruitlopend nog wat sneller is gaan stijgen.

Iets negatiefs overheerst toch bij mij:
De reden van de verhoging van de rente bij de ECB zou de stijgende inflatie zijn.
Wat heb je aan een hogere spaarrente als de inflatie (misschien nog wel sneller) stijgt ?


Alles bij elkaar bezie ik de ontwikkelingen met gemengde gevoelens.

Uiteraard ga ik er niet over, maar ik denk dat het opnemen van leenrentes in de grafiek een heel ander licht op de materie zou laten schijnen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 7:18 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Interessant artikel...

Ik d8 dat vrij opneembaar toch ook wel iets gestegen was (rode lijn). niet dus...

Maar is wellicht niet opgevallen omdat ik bij LPB zit.

Inflatie is voor iedereen anders...
het grootste deel zit in de Benzine.
Wij werken beide bij hetzelfde bedrijf, carpoolen, en krijgen dubbel km geld.
En we fietsen veel. Dus de auto word vrij weinig gebruikt
Dus voor ons valt de 'inflatie' dus mee. Zo zullen er wellicht meer mensen zijn.

Ik hoop dat ECB donderdag de rente verhoogt, en hopelijk heeft dat een opdrijvende kracht naar de vrij opneembare rekeningen, en de overige spaarvormen. 1 jaars deposito zou toch minimaal 3,5% moeten opleveren vindt ik.
Probeer gebruik te maken van deposito's dan beperk je ook de schade van inflatie

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 7:23 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
Een foutje in het plaatje met de grafieken: waar "feb 2010" staat moet natuurlijk "feb 2011" staan.
Hadjememaar schreef:
... De reden van de verhoging van de rente bij de ECB zou de stijgende inflatie zijn.
Wat heb je aan een hogere spaarrente als de inflatie (misschien nog wel sneller) stijgt ? ...
Wanneer een tijdelijk hoge inflatie aanleiding is voor hogere deposito rentes dan vind ik dat in ieder geval niet erg.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 10:46 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
En we fietsen veel. Dus de auto word vrij weinig gebruikt
Dus voor ons valt de 'inflatie' dus mee. Zo zullen er wellicht meer mensen zijn.


Ik heb dit jaar voor het eerst een Rail Pass van de Belgische spoorwegen. Dit is voor recreatieve tripjes in de weekeinden. Ik woon in Maastricht en de Rail Pass is geldig vanaf Vise, het eerste station onder deze stad.

Gebruik het vooral voor de langere afstanden. Ga uit van gemiddeld 150 km per trip, dan reis ik er 1500 km op. Dat is 5 cent per kilometer, en als ik elke trip mijn fiets meeneem 8 cent.

Alleen in eigen tijd in een auto gaan rijden, dat is hetzelfde als lenen.
Alleen in een auto gaan zitten met km-vergoeding, dat is hetzelfde als consumeren (bij zeer voordelige auto's bv Suzuki Swift en kundig chauffeur kan men er iets aan over houden, hangt van de vergoeding af).
Met meerdere personen in een auto zitten met meervoudige km-vergoeding, dat is consumerend sparen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 10:47 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Op zich een heel interessant plaatje. Het lijkt echter alsof we qua deposito's door het dal zijn en weer op het oude niveau zitten. Ik zou het plaatje graag een jaar verder terug zien, want dan blijkt dat het destijds nog ongeveer 2% hoger was dan nu. Ik wacht dus nog wel even voordat ik weer instap.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 2:54 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
De inflatie in de Eurozone bedroeg in februari 2,4%, in maart 2,6%, ruim boven de doelstelling van de ECB dus, die dit cijfer op dichtbij een maximum van 2% wil(de) houden. ECB laat dit een beetje lopen zolang er in 'de beleving van de bevolking' geen ernstige inflatie is (uitspraak Trichet begin februari).
Betaal je VRH, tel dan 1,2% op bij dat inflatiecijfer en je weet wat je ruwweg aan rendement moet maken enkel en alleen om je spaargeld waardevast te houden (ruwweg, omdat ik de onnauwkeurigheid voor de eerste € 20.000 VRH-vrijgestelde som voor het gemak even buiten beschouwing laat).
De feitelijk uiterst marginale stijgingen in tienden van procenten zijn voor mij dan ook geen reden voor een juichstemming, ze dekken de veel sneller oplopende inflatie geenzins, zodat het waardeverlies eerder toe- dan afneemt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 5:01 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
@ Blikoortje.

Huizen worden steen voor steen gebouwd, dit principe zie je ook terug in een herstel van de spaarmarkt.
Niet met procenten tegelijk -onmogelijk gewoon- maar met tienden van procenten. * gecorrigeerd *

En je kunt niet ontkennen dat er wel degelijk een aantoonbaar herstel gaan is op de spaarrentemarkt.
Je moet ook niet vergeten, 3 jaar terug kreeg ik nog 5,6% op een 1-jarig deposito.
Toen hoorde je MIJ echt niet klagen, terwijl het nu dus wel steen en been is met de door jou genoemde inflatiecijfers en de VRH van 4% bruto.

Kortom je hebt gelijk met wat betreft de inflatie en de VRH, maar dat is een zure appel die wel allemaal even moeten verteren. Er komen betere jaren en ik zit dit dal qua rentevergoeding op mijn zuurverdiende spaarcentjes gewoon uit, net als alle andere spaarders. Het glas is dus half vol, niet half leeg ;)

Hou vol! Geef niet op! Cliché na Cliché :D


Laatst bijgewerkt door Moneymakert op do 07 apr 2011 7:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 6:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
En als de rentevergoedingen vervolgens weer een stuk hoger zijn dan de VRH, niet vergeten om het op tijd en met redelijke duur vast te zetten, om het volgende eindeloos lijkende dal te overbruggen. Dat is helaas wel de enige betrouwbare manier om het rendement te halen wat de overheid ons opdringt.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 7:21 am 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
appeltje schreef:
Een foutje in het plaatje met de grafieken: waar "feb 2010" staat moet natuurlijk "feb 2011" staan.


Bedankt, ik heb de datum gecorrigeerd!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 6:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Ik zie in de grafiek nog steeds feb 2010 staan... :?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 6:51 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
juanj schreef:
Ik zie in de grafiek nog steeds feb 2010 staan... :?
F5 !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011 11:48 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Moneymakert schreef:
.......Niet met procenten tegelijk -onmogelijk gewoon- maar met tientallen procenten......
Ik vrees dat ik deze zin niet begrijp, maar het kan natuurlijk ook gewoon een verschrijving zijn.
Moneymakert schreef:
.....En je kunt niet ontkennen dat er wel degelijk een aantoonbaar herstel gaande is op de spaarrentemarkt.....
Hoewel ik bij mijn weten nergens een dergelijke bewering heb gedaan, is de vraag of er sprake is van zo'n herstel in mijn ogen best een opvatting waard. Voorlopig deel ik de zienswijze niet dat er "aantoonbaar herstel gaande is".
Waar de spaarrente achterblijft bij de (optelsom van) inflatie (en VRH) is feitelijk sprake van negatief rendement ofwel waardevermindering van het spaargeld, een situatie waarin het niet loont om te sparen. Om meerdere (financiëel-economische) redenen hebben zowel de overheid als de banken belang bij de effecten van deze situatie.
Tot en met vorig jaar juni liep het zo'n vaart niet, de inflatie bleef tot dan onder de 1%, zelfs mét de kosten van de VRH was op (niet tijdig in goede deposito's gestalde) spaargeld geen negatief rendement nodig. Sindsdien is de inflatie méér dan verdubbeld en neemt nog altijd sneller toe dan de marginale renteverhogingen goedmaken. Kortweg gezegd: het negatieve rendement neemt toe in plaats van af.
Moneymakert schreef:
....terwijl het nu dus wel steen en been is met de door jou genoemde inflatiecijfers en de VRH van 4% bruto....
Dit getal is niet van mij afkomstig.....
Moneymakert schreef:
....Het glas is dus half vol, niet half leeg......
Met mijn bijdrage heb ik niet de tegenstelling tussen een optimistisch en een pessimistisch beeld willen oproepen. Het "glas" is in mijn ogen half vol noch half leeg, er zit eerder een heel klein bodempje in, waar ook nog eens iemand anders aanspraak op maakt :mrgreen: .
Maar de tijd zal het leren.........'k ben benieuwd hoe snel de banken de volle renteverhoging, die de ECB naar verwachting vandaag doorvoert, hebben doorgegeven aan hun sparende klanten..........


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011 7:47 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Blikoortje schreef:
Moneymakert schreef:
.......Niet met procenten tegelijk -onmogelijk gewoon- maar met tientallen procenten......
Ik vrees dat ik deze zin niet begrijp, maar het kan natuurlijk ook gewoon een verschrijving zijn.
Moneymakert schreef:
....[size=85

***Dat had natuurlijk tienden van procenten moeten zijn, inmiddels gecorrigeerd, dank voor het aanwijzen van mijn verschrijving idd ***

Met mijn bijdrage heb ik niet de tegenstelling tussen een optimistisch en een pessimistisch beeld willen oproepen. Het "glas" is in mijn ogen half vol noch half leeg, er zit eerder een heel klein bodempje in, waar ook nog eens iemand anders aanspraak op maakt :mrgreen: .
Maar de tijd zal het leren.........'k ben benieuwd hoe snel de banken de volle renteverhoging, die de ECB naar verwachting vandaag doorvoert, hebben doorgegeven aan hun sparende klanten..........


Okidoki!
Wat die renteverhogingen betreft, kijk alleen maar naar de Euribor renten.....de 1-maands staat vandaag op 1,039...afgerond 1,04. Of de stijgende lijn van dit 1-maandstarief blijvend is, dát is de vraag. Ook die tarieven gaan niet in een rechte lijn omhoog, maar zijn afhankelijk van zoveel factoren dat er ook wel een paar keer een dipje in te zien zal zijn.

Maar waar het écht om gaat, is dat er nu absoluut van een kentering kan worden gesproken, spaargeld gaat beter vergoed worden!!! :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011 9:12 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Moneymakert schreef:
...... Maar waar het écht om gaat, is dat er nu absoluut van een kentering kan worden gesproken, spaargeld gaat beter vergoed worden!!! ......
Ja.....je hebt gelijk....maar tel wél je knopen. Het doet niets af aan mijn eerdere redenering.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO