Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 4:43 pm 

Geregistreerd: vr 12 sep 2014 4:07 pm
Berichten: 3
Vandaag ontving ik het bericht dat LeasePlan Bank mijn rekening gaat sluiten en mijn saldo + termijndeposito (vroegtijdig) overmaakt naar mijn tegenrekening. Dit vanwege het feit dat ik (tijdelijk) in het buitenland woon vanwege mijn werk. De bank beroept zich op haar voorwaarden en geeft aan dat ik in Nederland moet wonen om mijn rekening aan te houden. Zie artikel 3.1 van de Productvoorwaarden Particulier Sparen: [url]https://www.leaseplanbank.nl/klantenservice/voorwaarden.aspx.
[/url]
Art. 3. AANVRAGEN EN OPENEN INTERNETSPAARREKENING
3.1
Voor het aanvragen en openen van een Internetspaarrekening dient de Aanvrager onder andere aan de volgende eisen te voldoen:
(a) de Aanvrager woont in Nederland;
(b) de Aanvrager is 18 jaar of ouder;
(c) de Aanvrager heeft:
• een geldig Identiteitsbewijs
• een Burgerservicenummer;
• een Tegenrekening;
• een e-mailadres en toegang tot internet; en
• toegang tot SMS faciliteiten1.

Nu wil het geval dat men het hier heeft over AANVRAGEN en OPENEN, dus volgens mij zijn deze voorwaarden helemaal geen legitieme reden. Bovendien voldoe ik verder aan alle voorwaarden. Dus ik heb een SMS faciliteit, burgerservicenummer, NL-tegen rekeningnummer, adres in NL (heb nog gewoon mijn woning in NL, woon hier alleen even niet). Kortom wat kan ik doen?

Behalve uit principiële oogpunt levert het voor mij schade op omdat mijn termijndeposito's vroegtijdig moet worden beëindigd. Iedereen weet dat de rentes nu veel langer zijn.
Jou reactie wordt op prijs gesteld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 5:21 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Hoe zijn ze erachter gekomen dan dat je naar het buitenland gaat?
Aangezien je hier je woning blijft aanhouden, zou ik me sowieso niet uitschrijven bij welke instantie dan ook. ( denk aan je AOW-gat)

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 7:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Uit dezelfde Productvoorwaarden Particulier Sparen:

6.4
Als de Rekeninghouder niet blijft voldoen aan de eisen genoemd in
artikel 3.1 heeft Leaseplan Bank de bevoegdheid de Internet-
spaarrekening te beëindigen
.

Misschien voortaan even verder lezen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 7:13 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
*beëindigt


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 11:35 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
9.7
In geval van overlijden van een Rekeninghouder beëindigt
LeasePlan Bank het Termijndeposito zonder kosten in rekening te
brengen na overlegging van de akte van overlijden.
15.6
In geval van overlijden van een Rekeninghouder dient een akte
van overlijden aan LeasePlan Bank te worden toegezonden.
LeasePlan Bank zal in verband met het overlijden het totale saldo,
vermeerderd met de tot de dag van beëindiging opgebouwde rente,
van de Internetspaarrekening overboeken naar de Tegenrekening
en de Internetspaarrekening sluiten.


Dit is bij LeasePlan anders dan wat bij de meeste banken gebruikelijk is.
Gebruikelijk is m.i. dat ingeval van overlijden, de rekening komt te staan op naam van de erven, die na verloop van tijd aangeven wat er verder met de rekening gebeurd e.e.a. volgens de voorwaarden en wat betreffende bank toelaat.

@ Leaseplan Spaarder
In hoeverre uw probleem, in uw situatie, met LeasePlan, juridisch aanvechtbaar is, heb ik geen idee van.
Dacht je je geld voor een goede rente vast te hebben staan, krijg je dat. Ik begrijp uw frustratie.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 6:19 am 

Geregistreerd: vr 12 sep 2014 4:07 pm
Berichten: 3
Overlijden is gelukkig niet aan de orde, alhoewel dit wel met mijn LPB staat te gebeuren ;-)
Nog even de vraag, hoe men erachter gekomen is dat ik in het buitenland woon.

Antwoord is eigenlijk vrij simpel.
Ik raakte geblokkeerd en heb LPB gecontact vanwege het niet (meer) hebben van mijn opgegeven 06-nummer vanwege mijn (tijdelijke) verblijf in het buitenland. Alhoewel ik aangaf over een ander 06-nummer te beschikken, ontving ik enkele dagen later de genoemde mail waarin men aankondigde om binnen 2 weken de rekening op te gaan heffen. Overigens ben ik intussen instaat om weer in te loggen.


PS-je.
In mijn mail aan LBP gaf ik ook aan dat de meldingen bij foutief inloggen weinig gebruikersvriendelijk waren. Had dit 3 jaar gelden volgens mij ook al eens gedaan. Zo had ik in eerste instantie niet eens door dat ik verkeerd inloggen (dacht aan een technische storing). Feitelijk is dit de aanleiding geweest van deze ongevraagde actie. (beëindigen spaarrekening).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 10:33 pm 

Geregistreerd: vr 12 sep 2014 4:07 pm
Berichten: 3
daalder schreef:
Uit dezelfde Productvoorwaarden Particulier Sparen:

6.4
Als de Rekeninghouder niet blijft voldoen aan de eisen genoemd in
artikel 3.1 heeft Leaseplan Bank de bevoegdheid de Internet-
spaarrekening te beëindigen
.

Misschien voortaan even verder lezen?



Met artikel 6.4. lijkt LPB in ieder geval een punt te hebben, blijft de vraag wat men bedoelt met "niet blijft voldoen.." ? Voldoe immers over 2 jaar weer aan alle voorwaarden (woon dan weer in NL).
Vanwaar die weinig wereldse opstelling van LPB? Meeste andere banken maken geen problemen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2014 12:00 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Je bent ooit eens akkoord gegaan met de voorwaarden.

Het had erger kunnen zijn:
http://techcrunch.com/2011/04/28/south-park-scares-you-into-reading-apples-terms-and-conditions/

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2014 9:47 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
'Blijven voldoen' betekent natuurlijk gewoon 'blijven voldoen' en niet 'over twee jaar weer aan voldoen'.

Overigens zouden ze het sowieso bij iedereen kunnen doen. Uit dezelfde voorwaarden:

15.2
LeasePlan Bank mag per elke datum, zonder opgave van redenen,
de Overeenkomst beëindigen. Als de Rekeninghouder dan nog een
Termijndeposito heeft lopen, zullen er geen kosten in rekening
gebracht worden op grond van artikel 9.6.


Zoiets heeft AKbank ook gebruikt toen zij er in Nederland mee stopte. Alleen was het toen de bank die de overeenkomst met de klant op zei terwijl jij nu zelf eigenlijk de overeenkomst verbroken hebt door de voorwaarden te schenden.

Het is mij trouwens onduidelijk waarom ze die voorwaarde in artikel 6.4 zo strikt hanteren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2014 12:26 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Intussen is het zo, dat je je als organisatie strikt moet houden aan opgestelde regels, al heb je ze zelf opgesteld.
Je staat tegenover een overgrote schare Nederlanders (en anderen) die rechten zullen willen ontlenen aan elke vorm van coulance jegens een medeburger.
LPB zou zomaar een verzoek kunnen krijgen uit Duitsland om een spaarrekening te openen, omdat: zijn buurman toch ook alleen maar een Duits woonadres heeft. (Het argument dat dit maar tijdelijk is wordt dan uiteraard niet valide genoemd)
Bij afwijzing zou op zijn minst een topic op dit forum worden geopend, waarin de aanvrager zijn ongenoegen uit en waarschijnlijk nog grote bijval zou krijgen ook.

Er zijn minstens twee redenen te bedenken waarom LPB vasthoudt aan dat Nederlandse woonadres.
- LPB heeft plannen om ook in Duitsland spaarrekeningen aan te bieden (met uiteraard een lagere rentevergoeding, want Duitsers zijn al aan veel minder gewend) of hebben een verbintenis met een organisatie die al spaarrekeningen aanbiedt daar, die ze niet in de wielen willen rijden.
- Nog waarschijnlijker is dat LPB deze set regels heeft opgesteld om te (blijven) voldoen aan de eisen die de WWFT stelt.
Vooral het onderdeel "cliëntenonderzoek" wordt bemoeilijkt naarmate de rekeninghouder zich verder van Nederland af bevindt. Ook die FATCA zou weer een rol kunnen spelen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2014 12:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Toch wel vreemd, de EU zou open moeten zijn. 1 munt, arbeiders moeten overal kunnen werken. Echter een rekening in een ander EU land kan weer niet?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2014 12:13 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Jawel.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO