Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020 5:07 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
Wat kun je nu nog ?
Ik kan er niet aan wennen .
Je moet toch nog iets zinvol`s kunnen doen met je geld .
Wat een rottijd !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020 5:14 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik ben gestopt met deposito's sinds de rente hiervan onder de 4% kwam. Heb er nog 1 lopen en zodra die afgelopen is dan open ik er nooit 1 meer.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020 5:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik ben trouw jaarlijks meerdere blijven openen, en heb ze nog met de volgende percentages:
4,6
4,5
4,2
4,0
3,4
3,3
3,2
3,0
2,8
2,6
2,4
2,3
2,15
1,8
1,65
1,35
1,25
Ik reken maar zo, per deposito, aantal jaren keer rente per jaar, is toch wat je extra krijgt t.o.v. niets doen.
En door het continu blijven afsluiten is mijn gemiddelde per jaar nog steeds boven 3% gebleven.
Voorlopig begin ik niet aan die 0.9% want stel dat er nu eentje komt die even gaat stunten.
Wie weet dat ik nog eens over ga op de "buitenlandse".

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020 8:32 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Citaat:
Het was al officieus dat sparen geen zin meer heeft, met de centrale banken die de rentes op 0 procent beloven te houden en inflatie willen aanjagen maar sinds december 2020 is het ook formeel gemaakt dat sparen geen zin heeft. Dat is althans mijn conclusie na de persconferentie van de Europese Centrale Bank (ECB) gisteren gevolgd te hebben.

https://www.goldrepublic.nl/nieuws/december-2020-de-maand-sinds-wanneer-sparen-geen-zin-meer-heeft


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: inflatie aanjagen
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020 10:08 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
Ze kunnen het wel willen maar als de werkloosheid voorlopig zo hoog blijft is inflatie toch ook niet goed mogelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020 11:31 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Ik heb thans deposito's aan 1,00%, 1,00%, 1,45% en (groendeposito) 0,00%. Why not. Mijn sentiment ten aanzien van beleggen is nog steeds wisselend, sparen blijft wel zo veilig klinken. Daar kan tenminste niet veel lucht in.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020 12:31 am 
Stuiver

Geregistreerd: zo 08 sep 2019 7:13 pm
Berichten: 98
M'n laatste spaardeposito (1 jaar vastgezet) loopt volgende maand af. Deze is voor 0,50%. Afgesloten onder het mom van iets is beter dan niets.
Nu is het nog lager en gaat dat iets beter dan niets voor mij niet meer op. De rente is veel te laag.

Geld vastzetten doe ik niet meer. Als aandelen in de uitverkoopt zijn wil ik niet dat m'n "spaargeld" vast zit tegen een rente van 0,3%

Geld op de bank is een veilige buffer. Maar wel eentje die geld kost.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020 2:36 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
stuiver schreef:
Daar kan tenminste niet veel lucht in.

Kan wel veel lucht uit... en -oh nee had beloofd dat niet meer te zeggen-


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020 9:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
stuiver schreef:
Ik heb thans deposito's aan 1,00%, 1,00%, 1,45% en (groendeposito) 0,00%. Why not. Mijn sentiment ten aanzien van beleggen is nog steeds wisselend, sparen blijft wel zo veilig klinken. Daar kan tenminste niet veel lucht in.



Je vergeet wat. In spaargeld zit zekers lucht in en die heet inflatie. Laten we een fictief voorbeeld nemen met de volgende voorwaarden:

-Een gemiddelde inflatie van 1,4%
-Een spaarrente van 0,3%
-Een saldo op deze spaarrekening van € 10.000,-
-30 jaar dit laten staan
-je geen VRH hoef te betalen

Die € 10.000,- zou na 65 jaar met 0,3% dan zijn geworden: €12.149,- (afgerond)
Echter iets wat nu €10.000,- kost kost over 65 jaar € 24686,-
Je geld is dan dus in waarde gehalveerd. Er zit dus zekers lucht in spaargeld. En helemaal als je VRH nog moet betalen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020 10:10 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3930
Voortaan ga je de inflatie (en de VRH) nu vast ook belichten in je commercials voor beleggen...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020 11:11 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1201
Sparen is dood, Einstein noemde het rente op rente effect ( samengestelde intrest ) , het achtste wereldwonder https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/rente-op-rente/. Voorbij , we leven in de fantastische tijd van eindeloos gratis geld in de markt pompen door Centrale Banken, negatieve rente en een hypotheekrente waar nog net geen geld bijgedaan wordt.

Owee als het sprookje straks voorbij is, ook voor mij geen spaardeposito´s meer, ik heb sinds ik met pre-pensioen ben sinds eind vorig jaar, mijn vermogen hard nodig en ga geen onnodige risico´s meer aan, ik heb mijn pensioen naar voren getrokken en geniet van mijn uitgestelde gouden handdruk die nu uitkeert.

Het doel wat ik voor ogen had toen ik jong was, financieel onafhankelijk, huis afbetaald en met zuinig leven zing ik het verder wel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020 11:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Al sinds de jaren 80 is de rente gaan dalen. Toen was de rente nog meer dan 10% !!
Centrale banken gingen vroeger aan andere knoppen draaien als het slecht ging met de economie: De rente verlagen (en weer verhogen als het beter ging). Echter de rente is nu zo laag dat de boel in elkaar klapt als de rente nog negatiever wordt (bankrun). Rente verhogen kan niet meer, want dat kunnen de regeringen niet betalen.
Dus aan een nog negatievere rente zullen ze (nog) niet beginnen. Maar let op! We pinnen steeds meer en meer. Circa 50% bij supermarkten wordt al gepint. De pintransacties zullen in de komende jaren langzaam aan steeds meer worden. Als we dan de 100% bereikt hebben dan kunnen we niet meer vluchten (geld opnemen bij de pinautomaat).
De centrale banken kunnen dan wel de rente nog verder verlagen!!

Spaarrente 2050: -5% ?? :shock:

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2020 9:42 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Tja, de waarde van geld. Niemand wil nog geld hebben. Dan is de prijs navenant laag. :D

Banken stoppen zelfs met bestaan omdat ze vies zijn geworden van geld, chartaal of digitaal. Ze motten het niet meer....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2020 1:27 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 89
Het risico van beleggen is, dat iedereen altijd naar het verleden kijkt.

We zitten midden in een crisis waar de grootste klap nog moet komen.
Beleggers kijken naar het verleden, na een crash volgt altijd een hoger nivo dan voor de crisis.
Dus beleggers stappen niet meer uit, de crash valt dan mee en staat de beurs in Amerika zelfs tegendraads op de hoogste stand allertijden.
Tegenover de hoogste werkloosheid versnelling in de geschiedenis.
Terwijl iedereen weet dat bij een crisis er veel banen verloren gaan, werkloosheid loopt hard op en versnelt alleen maar.
Dus koopkracht daalt hard.

Straks kunnen de steeds grotere groep armen, die steeds armer worden, doordat de rijken steeds rijker worden.
De producten en huur niet meer betalen van de rijken.
Maar dat maakt niets uit, omdat beleggers niet meer gaan verkopen en altijd 7% jaarlijks winst maken.
Ook al maken de bedrijven waar ze in beleggen straks dik verlies, omdat de grootste groep geen geld meer heeft.
Huizenprijzen die constant verder stijgen, particulieren die ook al beginnen met huizen op kopen voor de verhuur.
En de grootste groep, die verplicht moet huren, omdat er niets meer te koop is door de opkopers.
Maakt het dat de armen nog armer worden en koopkracht bijna naar 0 gaat.
Verschil met arm en rijk, gaat zo groot worden dat er chaos dreigt.
Als je geen geld hebt gaat er masaal gerooft worden.

Het punt moet nog komen dat de mensen het gaan beseffen dat geld steeds waardelozer gaat worden.
Landen drukken miljarden aan geld bij wat niet bestaat, die maken het geld steeds meer waardeloos.
Bedrijven die geld hebben gaan nu al vluchten naar staatsobligaties en crypto valuta en goud.
Terwijl ze bij staatsobligaties voor de zekerheid zelfs geld op toe moeten leggen.
Terwijl die met al dat geld gewoon net als al de beleggers denken, 7% per jaar hadden kunnen verdienen.

Wie er nu dom is (belegger of bedrijf), geen idee.
Wat wel zeker is, als er straks geen geld meer bij gedrukt kan worden, omdat geld niets meer waard is gemaakt door het na elke crisis rustig bijdrukken van miljarden geld dat niet bestaat.
We dan in een fase belanden dat de aankomende beurs crash de aller grootste crash in de geschiedenis gaat worden.
Waar het geld niets meer waard is en we over moeten op nieuw geld.

Maar geen ramp toch, met beleggen verdien je hoe dan ook 7% per jaar.
kijk maar naar het verleden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: adieu spaardeposito
BerichtGeplaatst: di 15 dec 2020 2:05 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Soms hoop je op een berichtje waarbij je de narigheid even laat voor wat het is.
Dat bericht van "power" draagt er niet toe bij.
Desalniettemin allemaal prettige kerstdagen gewenst.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO