Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 11:54 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Vanaf 2013 kunnen werknemers en zelfstandigen deelnemen aan vitaliteitssparen, dat schrijft minister Henk Kamp in de brief van 14 september jl. aan de Tweede Kamer ter uitvoering van het zogenaamde Pensioenakkoord.
Je kunt daarmee (fiscaal aftrekbaar, opnamen zijn belast) per jaar EUR 5.000 sparen tot een maximum van EUR 20.000. Je mag dit bedrag in zijn geheel opnemen en opnieuw sparen tot het maximum. Je kunt ermee doen wat je wilt (is bestedingsvrij). Voor de levensloopregeling komt een overgangsregeling.
Voor details zie hieronder de tekstgedeelten uit de brief.

Citaat:
Het vitaliteitssparen

Zoals in het Regeerakkoord aangekondigd, wil het kabinet in 2013 een nieuwe spaarregeling introduceren: vitaliteitssparen. Deze spaarregeling dient als een vrij opneembare aanvulling op het inkomen, bruikbaar voor bijvoorbeeld deeltijdpensioen. Vitaliteitssparen is een regeling in de inkomstenbelasting en is derhalve toegankelijk voor werknemers en zelfstandigen zonder personeel. Met een vitaliteitsspaarregeling kunnen deelnemers fiscaal voordelig sparen: de stortingen zijn fiscaal aftrekbaar in box 1 en er wordt pas belasting geheven bij opname van het tegoed. Daarnaast wordt het opgebouwde tegoed niet belast in box 3. Deelnemers kunnen maximaal € 20.000 sparen; er geldt een jaarlijkse maximum inleg van € 5.000. Deelnemers kunnen jaarlijks maximaal €20.000 opnemen en vervolgens opnieuw sparen tot het maximum weer bereikt is. Het kabinet voorzag hierbij dat de vitaliteitsspaarregeling niet voor vroegpensioen kon worden aangewend. Anders dan in het Regeerakkoord is de vitaliteitsspaarregeling nu bestedingsvrij. Deelnemers bepalen zelf waarvoor en wanneer zij spaargeld opnemen, waarbij vanaf het jaar waarin een deelnemer op 1 januari 62 jaar oud is, per jaar maximaal €10.000 opgenomen mag worden. De gespaarde middelen zijn dus te gebruiken voor bijvoorbeeld deeltijdpensioen of als aanvulling op het inkomen bij eerder stoppen met werken. Wel dient de opname van het tegoed uiterlijk vóór het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd plaats te vinden.

Overgangsregeling levensloopregeling

Bij het Regeerakkoord is afgesproken de levensloopregeling per 2012 af te schaffen. Het kabinet had hierbij een overgangregeling in gedachte voor iedereen die ouder is dan 58 jaar. De vakbeweging wijst er echter op dat deelnemers met bepaalde verwachtingen en doelen zijn ingestapt in de levensloopregeling, zoals sparen voor vroegpensioen. Deze deelnemers werken bovendien vaak in een zwaar beroep. Veel werknemers bij de politie, bij de brandweer en bij de ambulance maken van de levensloopregeling gebruik. In het kader van het akkoord wil het kabinet zoveel mogelijk aan de verwachtingen van deze mensen tegemoet komen. Daarom zijn sociale partners en kabinet een overgangsregeling overeengekomen die opgebouwde rechten in de levensloopregeling eerbiedigt en waarin - fiscaal voordelig - tot hetzelfde bedrag gespaard kan worden. Belangrijk is om deze overgangsregeling te richten op de groep die door spaargedrag heeft aangetoond actief van de levensloopregeling gebruik te willen maken. De levensloopregeling blijft daarom vanaf 2012 open voor deelnemers die op 31 december 2011 ten minste €3.000 op hun levenslooprekening hebben staan. Vanaf 2012 wordt geen levensloopverlofkorting meer opgebouwd; tot nu toe opgebouwde rechten kunnen wel verzilverd worden bij opname van het spaartegoed. Deelnemers met minder dan €3.000 euro spaargeld kunnen het tegoed in 2012 opnemen of in 2013 onbelast doorstorten naar vitaliteitssparen.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sioen.html


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 12:52 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
De vraag is dus hoe worden opnames belast en is er ook een manier om onbelast opnames te doen? Of wordt bedoeld dat opnames daarna dus wel in box 3 vallen, wat natuurlijk logisch is?
Naar ik, bij hernieuwde lezing begrijp, vallen opnames ook in box1 en worden als inkomen geteld.

En geldt dit voor iedereen, of alleen voor werknemers en ZZP-ers?

De 1,2% VRH korting is dus het enig interessante. De Box 1 aftrek wordt later weer gecorrigeerd, tegen wellicht een hoger %.
Toch zeg ik: doen, als het rente% tenminste concurrerend is met 10 jaars deposito's. Dat zal wel niet.
Of anders jaarlijks op 30-12 5000 euro storten en op 2-1 weer opnemen... :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 1:25 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Tja, het enige aantrekkelijke lijkt mij in eerste instantie ook die 1,2% die je niet hoeft te betalen over 20000.
Maar waar gaat de rente heen? Wordt die 20.000 ooit meer? Wat is dit nog waard over zoveel jaar? Wat voor rente krijgen we en hoe stabiel is die?
Ik zie het dan gewoon als een stukje uitgesteld inkomen, waarvan je nog maar moet afwachten wat het rendement erover wordt.
Maar als ik het nog een keer beter lees, staat er dat je het mag opnemen wanneer je wil, en dat je er tot je 62e vrij over kan beschikken.
Zo lezende kun je het zien als een VRH-vrije spaarrekening, maar daar geloof ik weer niets van, want dan zou je meer kunnen inleggen dan via spaarloon en er altijd bij kunnen.
De rente zal wel net zo laag worden als op groensparen, want anders kan het nooit uit. Of wat mis ik in het verhaal?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 1:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik zie een parallel met het banksparen, zoals dat bijvoorbeeld bij een gouden handdruk mag worden toegepast.
De banken zullen (neem ik aan) spoedig met bancaire produkten komen.

Je stort de jaarlijkse inleg op een (geblokkeerde) bankrekening. De inleg trek je af via de aangifte inkomstenbelasting (op dezelfde plek in de aangifte waar nu ook pensioenpremies/lijfrenten worden afgetrokken).

Op de uitkering(en) houdt de bank loonbelasting in. Bruto uitkering en inhouding verwerk je achteraf ook weer in de aangifte inkomstenbelasting.

Het loopt niet via de salarisadministratie van de werkgever vermoed ik., al is dat natuurlijk wel mogelijk maar dan geschiedt de inhouding vanuit het nettoloon en niet vanuit het bruto. Dat laatste zou voor de werkgever interessanter zijn want dan scheelt het werkgeverslasten zoals dat nu bij het spaarloon ook het geval is.

Bij de rente kan men waarschijnlijk ook kiezen tussen een variabele variant en een variant waarbij de rente lang vaststaat.

Werknemers en zelfstandigen voor de IB vormen het merendeel van de Nederlandse samenleving.
Wat blijft er nog over: mensen met een uitkering, en mensen helemaal zonder inkomen.
Ik denk dat het voor die categorieën niet interessant is, als het al mogelijk zou zijn. :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 3:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ik zie een addertje: Ik ben bang dat je 2x loongerelateerde ziektekostenpremie betaalt, als je van je netto loon moet sparen. Bij de uitbetaling moet je natuurlijk, naast inkomstenbelasting ook ZKV-premie betalen. Zo is het indertijd met de koopsompolissen ook gegaan. Je kon het aftrekken van je inkomsten, maar bij de uitbetaling van je lijfrente betaal je weer inkomstenbelasting (ook over de vermogensgroei van de gepasseerde 15,20 jaar) maar ook 7,5% ZKV-premie. En daar hadden we in de jaren 90 geen rekening mee gehouden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 5:17 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dat is juist (denk ik). Tenzij je in het jaar van uitkering boven de ziekenfondsgrens zit (circa 34K), in dat geval krijg je achteraf het teveel betaalde weer terug).

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 6:03 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
Stel je hebt nu meer dan 20.000 euro in de levensloopregeling ingelegd, in 2012 leg je wederom een x bedrag in.
Wat gebeurt er dan in 2013 en de jaren daarna, mag je dan nog gewoon inleggen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 6:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Misschien accepteert de bank geen saldo boven de 20K en stort de rest op een andere (overloop-)rekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 7:28 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Je kan op deze manier je belaste inkomen over de top afschrapen om later tegen een voordeliger tarief te laten uitbetalen. Klinkt wel interessant. Zal binnenkort wel de vlaktax worden ingevoerd :shock:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011 9:19 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 23 jul 2008 10:16 am
Berichten: 30
Citaat:
Stel je hebt nu meer dan 20.000 euro in de levensloopregeling ingelegd, in 2012 leg je wederom een x bedrag in.
Wat gebeurt er dan in 2013 en de jaren daarna, mag je dan nog gewoon inleggen?


Dat vond ik ook een lastige. In de oorspronkelijke vorm valt één en ander na te lezen in het belastingplan 2012 (behorend bij de miljoenennota). Als ik het goed begrijp was het idee om de levensloop voor iedereen onder de 59 af te schaffen. Jouw tegoed kan dan worden omgezet in een 'vitaliteitstegoed', ook als het meer dan 20.000 euro is. Dat kunt je dan volgens de vitaliteitsregels opnemen. Dus voor elk doel en wanneer je wilt, maar na aftrek belastingen natuurlijk. Exta inleggen is niet meer toegestaan, totdat het tegoed onder de 20.000 euro is.

Echter, de brief van Kamp aan de Kamer verandert dat idee. De levensloopregeling gaat gewoon door voor wie nu al serieus meedoet. Ongetwijfeld mag je in dat geval niet ook aan de vitaliteitsregeling deelnemen. Maar wie alsnog aan de levensloop wil meedoen moet nog snel even 3.000 euro inleggen lijkt het...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2011 10:39 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
[quote]Echter, de brief van Kamp aan de Kamer verandert dat idee. De levensloopregeling gaat gewoon door voor wie nu al serieus meedoet. Ongetwijfeld mag je in dat geval niet ook aan de vitaliteitsregeling deelnemen. Maar wie alsnog aan de levensloop wil meedoen moet nog snel even 3.000 euro inleggen lijkt het.
[quote]

Het is mij ook nog niet geheel duidelijk, de levensloopregeling blijft nog tot 2013, daarna bestaat alleen nog de vitaliteitsregeling. Wanneer je nu al boven het max van de vitaliteitsregeling (20.000 euro) zit, en het doel van het meedoen aan de levensloopregeling was om bijv. 2 jaar eerder te stoppen.
Je wil nog 25 jaar deelnemen aan de levensloopregeling, einddoel zeg 80.000 euro op 01-01-2037.
Het lijkt erop dat dit in de nieuwe opzet niet meer mogelijk is, ik denk dat de meeste (jongere) deelnemers aan de levensloopregeling niet van plan zijn om het tegoed op te nemen voor scholing, sabbatical etc. Ik zelf iig niet, maar ik doe mee om tzt of eerder te stoppen met werken of als mogelijke aanvulling op het later (tegenvallende) pensioen op te kunnen vangen.

Misschien zijn de plannen nog niet voldoende uitgewerkt om hier op dit moment een duidelijk antwoord te kunnen krijgen, het is echter wel belangrijk om een keuze te maken of verdere deelname nog interessant is, of dat het beter is om te stoppen en op een andere manier bovenstaande uitgangspunten te verwezenlijken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2011 11:59 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Citaat:
Daarom zijn sociale partners en kabinet een overgangsregeling overeengekomen die opgebouwde rechten in de levensloopregeling eerbiedigt en waarin - fiscaal voordelig - tot hetzelfde bedrag gespaard kan worden. Belangrijk is om deze overgangsregeling te richten op de groep die door spaargedrag heeft aangetoond actief van de levensloopregeling gebruik te willen maken. De levensloopregeling blijft daarom vanaf 2012 open voor deelnemers die op 31 december 2011 ten minste €3.000 op hun levenslooprekening hebben staan. Vanaf 2012 wordt geen levensloopverlofkorting meer opgebouwd; tot nu toe opgebouwde rechten kunnen wel verzilverd worden bij opname van het spaartegoed. Deelnemers met minder dan €3.000 euro spaargeld kunnen het tegoed in 2012 opnemen of in 2013 onbelast doorstorten naar vitaliteitssparen.
aldus de brief van minister Kamp.

Ik lees hierin:
1. géén leeftijdsgrens, mits op 31 dec 2011 minimaal € 3000,- op de (bestaande) levenslooprekening staat;
2. de (opbouw van de) belastingkorting voor elk jaar waarop (spaar)geld op de levenslooprekening is ingelegd stopt ingaande 1 januari 2012;
3. tot en met 2011 al opgebouwd belastingkortingrecht blijft staan
4. voldoet men aan de voorwaarde onder 1. dan kan men naar eigen wens de levenslooprekening gewoon blijven gebruiken onder de daarvoor nu geldende regels, uitgezonderd de verdere opbouw van belastingkorting. (dus je mag blijven bijstorten tot max. 210% van je bruto)

N.m.m. blijft hier dus voor een aanmerkelijk grotere som ruimte voor de VRH-vrijstelling dan in de nieuwe regeling. Verschil is en blijft de bestedingsmogelijkheid van het gespaarde geld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2011 12:38 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Citaat:
Met een vitaliteitsspaarregeling kunnen deelnemers fiscaal voordelig sparen: de stortingen zijn fiscaal aftrekbaar in box 1 en er wordt pas belasting geheven bij opname van het tegoed. Daarnaast wordt het opgebouwde tegoed niet belast in box 3. Deelnemers kunnen maximaal € 20.000 sparen; er geldt een jaarlijkse maximum inleg van € 5.000. Deelnemers kunnen jaarlijks maximaal €20.000 opnemen en vervolgens opnieuw sparen tot het maximum weer bereikt is.
schrijft minister Kamp in zijn brief aan de Kamer. En onder het kopje "overgansregeling levensloop" stond al:
Citaat:
Deelnemers met minder dan €3.000 euro spaargeld kunnen het tegoed in 2012 opnemen of in 2013 onbelast doorstorten naar vitaliteitssparen.

Als dit de bedoeling van de regeling weergeeft, betekent dit n.m.m. dat levenslooprekeningen met een tegoed van minder dan € 3000 (moeten) eindigen. Je kunt het opnemen of onbelast doorstorten naar de nieuwe regeling. Voor een bedrag op de levenslooprekening groter dan die € 3000 zou het doorstorten dus een probleem kunnen opleveren. Kamps brief is hier niet expliciet over.
Het rechtstreeks omzetten van een forse levenslooprekening (meer dan € 20.000) in vitaliteitssparen lijkt me niet mogelijk, immers is het saldo daarvoor gemaximaliseerd op € 20.000, terwijl er jaarlijks niet meer dan € 5000 ingelegd mag worden.
De brief maakt geen uitzondering voor een andere inleg dan de al genoemde vanuit een levenslooprekening.
De 'onbelaste doorstortmogelijkheid' roept wel de vraag op of die inleg vervolgens óók weer fiscaal aftrekbaar is; dat zou (helaas voor maar € 3000) dan een dubbel belastingvoordeel opleveren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 2:30 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Rabobank schreef:
Afschaffing levensloopregeling per 2012

De levensloopregeling wordt per 2012 afgeschaft. Er komt een overgangsregeling voor opgebouwde levenslooptegoeden. Belastingplichtigen, die op 31 december 2011 ten minste EUR 3.000 op hun levenslooprekening hebben staan, kunnen blijven sparen in de levensloopregeling. Vanaf 2012 wordt echter geen levensloopverlofkorting meer opgebouwd. De tot 2012 opgebouwde levensloopverlofkorting wordt verrekend bij opname van het levenslooptegoed.

Belastingplichtigen, die minder dan € 3.000 op hun levenslooprekening hebben staan op 31 december 2011, kunnen het tegoed in 2012 in één keer belast opnemen. Hierbij wordt de opgebouwde levensloopverlofkorting verrekend.

Het is ook mogelijk het volledig opgebouwde levenslooptegoed in 2013 zonder belastingheffing om te zetten in vitaliteitssparen. Het maximum van EUR 20.000 geldt dan niet. Voor nieuwe inleg in vitaliteitssparen gelden wel de wettelijke grenzen voor opbouw van tegoed. Bij omzetting van het opgebouwde levenslooptegoed in vitaliteitssparen wordt de opgebouwde levensloopverlofkorting in één keer uitbetaald.

Het is vanaf 2014 niet toegestaan om tegelijkertijd een levenslooptegoed en een tegoed in de vitaliteitsregeling te hebben. Heeft een belastingplichtige dit wel? Dan wordt het levenslooptegoed ineens belast. Daarbij bestaat geen recht op de levensloopverlofkorting.
Bron: Rabobank

Op die pagina staat nog wat meer informatie over de vitaliteitsregeling, maar het grootste deel daarvan wordt hoger in dit topic ook al genoemd. Wel vreemd vind ik dit:
Rabobank schreef:
Vitaliteitssparen stelt belastingplichtigen in staat om fiscaal voordelig te sparen. De stortingen zijn fiscaal aftrekbaar in box 1 als het tegoed op 1 januari van het kalenderjaar minder bedraagt dan € 20.000. In dat geval is het verschil tussen het tegoed en € 20.000 aftrekbaar, tenzij dit verschil groter is dan € 5.000. Dan is € 5.000 aftrekbaar. Het opgebouwde tegoed wordt niet belast in box 3. Er wordt pas belasting geheven bij de opname van het tegoed. De bank houdt bij de uitbetaling van het tegoed 42% loonheffing in.
Bron: Rabobank

Dus opname uit de vitaliteitsregeling is blijkbaar altijd belast tegen 42%, zonder dat dit nog afhankelijk lijkt te zijn van de hoogte van je inkomen???


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 3:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Jhn314 schreef:
Dus opname uit de vitaliteitsregeling is blijkbaar altijd belast tegen 42%, zonder dat dit nog afhankelijk lijkt te zijn van de hoogte van je inkomen???


Ik denk dat uit practische overwegingen is gekozen voor dit tarief omdat veel werknemers en zelfstandigen met de top van hun inkomen in de 42% schijf van de belastingen in box 1 vallen.
Bovendien heeft de bank geen kennis van de inkomenssituatie van haar klant wat nodig zou zijn om tot een precieze inhouding te komen (en eerlijk gezegd zou mij dat nog veel ongewenster lijken :wink: )

Het is slechts een voorheffing (vergelijk het met de 15% dividendbelasting) die uiteindelijk weer verrekend wordt met de aanslag inkomstenbelasting.
Dus als je verplicht aangifte moet doen is er niets aan de hand. Krijg je geen biljet/uitnodiging, dan kan je toch altijd aangifte doen als je denkt dat er teveel is ingehouden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO