Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 1:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 4:04 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Sparen bij staatsbank SNS: welke rente krijg je?

04-02-2013 | Gepubliceerd 11:32
04-02-2013 | Laatst bijgewerkt 14:34
Door: Jeroen de Boer

Spaarders bij SNS Reaal hoeven zich sinds afgelopen vrijdag geen zorgen meer te maken over hun tegoeden. Hun geld staat veilig geparkeerd bij de Nederlandse staat. Meer zekerheid kun je je niet wensen als spaarder. Maar daar zit wel een keerzijde aan.

Voor meer klik hier.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 4:15 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Antwoord: te weinig

Er is een contract dat staatsbanken niet de concurrentie mogen vervalsen voor niet staatsbanken en dus voor de consument niet gunstiger mogen zijn. Dat betekent dat de overblijvende vrije banken de concurrentie steeds verder afneemt. Voor de consument wordt het dus steeds ongunstiger. Dat is ook de reden dat ze willen verbieden dat buitenlandse banken hypotheken mogen aanbieden in Nederalnd omdat dan sprake zou zijn van eerlijke concurrentie. Zoveel voor het vrije verkeer van geld goederen en diensten in de EU waarmee het laatste voordeel voor de consument van de EU uitgehold wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 5:52 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
DagobertDuck schreef:
Dat is ook de reden dat ze willen verbieden dat buitenlandse banken hypotheken mogen aanbieden in Nederalnd omdat dan sprake zou zijn van eerlijke concurrentie.


Ik wil het beestje graag bij de naam genoemd zien, "ze" is me iets te wazig.

In de regering, met name door minister Blok (wonen) wordt hier totaal anders over gedacht.
Zie dit artikel in de Volkskrant.

"Ze" blijft kennelijk hoofdzakelijk beperkt tot "RABObank".

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 6:37 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Op nummer 1 staat op dit moment de WestlandUtrecht Bank. Onderdeel van de halve staatsbank ING.
Op nummer 5 Moneyou. Onderdeel van staatsbank ABN AMRO.

Hoe kan dit als de staatsbanken niet concurrerend mogen werken ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 10:43 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Wel het nieuws blijven volgen, schraper. Westland Utrecht is GEEN onderdeel meer van ING (afsplitsing is onderdeel van de afslanking van ING als voorwaarde voor de staatssteun) en WUB heeft daarom ontheffing gekregen om WEL te mogen concureren met de rentes.

P.S. Even terzijde: ING heeft inmiddels meer geld aan de staat terugbetaald dan ze geleend hebben, dus om ING nu nog een halve staatsbank te noemen is toch wat overdreven. Desondanks zullen zij zelf niet mogen concureren met de rentes totdat alles inclusief de exotisch hoge rente van 50% volledig is afbetaald. De staat verdient uiteindelijk aan ING meer dan de nationalisatie van SNS Reaal lijkt te gaan kosten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 12:54 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Dubbeltje,

Ik volg het nieuws,

Een deel van de bankactiviteiten van de WUB gaan binnenkort over naar de Nationale Nederlanden Bank.
Een deel van de hypotheken blijft bij de WUB.
De WUB blijft na de splitsing van de ING Bank en NN onderdeel van de ING Bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 1:06 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
JandeV schreef:
DagobertDuck schreef:
Dat is ook de reden dat ze willen verbieden dat buitenlandse banken hypotheken mogen aanbieden in Nederalnd omdat dan sprake zou zijn van eerlijke concurrentie.
... "ze" is me iets te wazig.
In de regering, met name door minister Blok (wonen) wordt hier totaal anders over gedacht.

De regeling is tot stand gekomen door minister van financiën Wouter Bos. Ondanks dat Nelie Smit Kroes (EU) hem op dit onwenselijke effect wees. De Rabobank heeft destijds beiden gesproken en wilde zich er niet nader over uitlaten en leek de regeling niet onaangenaam te vinden.

Dus of hier in de regering anders over gedacht wordt is maar zeer de vraag want zij hebben om deze regeling gevraagd en ervoor gepleit bij de EU. Het lijkt eerder een show "voor de bühne" van de minister want actie blijft uit. Maar gezien de reactie van JandeV is het toneelstukje effectieve propaganda.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 1:15 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
DagobertDuck schreef:
De regeling is tot stand gekomen door minister van financiën Wouter Bos. Ondanks dat Nelie Smit Kroes (EU) hem op dit onwenselijke effect wees.

Zonder bronvermelding (kijk even hoe ik dat doe) gaat ook dit bericht opzij, op een intussen snel groeiende hoop.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 1:17 am 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 dec 2010 8:59 am
Berichten: 291
Berichttitel: Sparen bij staatsbank SNS: welke rente krijg je? :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 1:34 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@schraper
Ik had het zorgvuldiger kunnen formuleren, omdat de afsplitsing van NN en WUB inderdaad nog niet is afgerond. Maar je gaat helemaal voorbij aan de kernboodschap van mijn vorige post: WUB mag wel concurreren met de rente (sinds begin 2011), omdat ze afgesplitst wordt. Zie ook.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 9:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Afgezien van het feit dat de rente diep triest laag zijn zie ik wel 1 trend: De verschillen bij de meeste "top" rentes zijn erg klein.
Vroeger zat er wel een 0,5 tot 1% verschil in de toprentes, nu slechts 0,05% of 0,1%.
Wat krijgen we straks? Het verschil tussen de "top" rentes word tussen de 0,05% en de 0,01% ? Vandaar dat je bij sommige banken 3 cijfers achter de komma ziet....

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 11:47 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@Piggy
Welke informatie, argumentatie en/of plausibiliteitsverklaring hebt u daarvoor?
Ik ken geen banken die de rente in 3 decimalen specificeren, afgezien van die verdwaalde nul uit een ander draadje die waarschijnlijk irrelevant is. Alle banken behalve LPB werken met veelvouden van 0.05%.
Daarbij zal vrijwel geen enkele klant zijn spaargeld gaan verkassen voor 0,01% renteverschil, laat staan voor 0.001%. Let op: dat is slechts 1 euro per jaar verschil op 100k spaargeld! Het heeft voor de banken dus geen enkele zin om zich op die manier te differentieren.
Daarnaast heb ik andere verwachtingen van de toekomst dan u.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2013 12:19 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Excuses ik bedoel 2 cijfers achter de komma. We zullen zien wat de (rente) toekomst ons bied. Ik hoop dat je gelijk hebt (op de korte termijn). Ben alleen bang dat je gelijk gaat krijgen over de lange termijn.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO