Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 10:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 10:19 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Spaarders betalen tot wel 80 procent belasting over hun spaarrente als het spaargeld boven de heffingsvrije grens van 21.139 euro uitkomt.....

Berekening;
Stel dat iemand 40.000 euro aan spaargeld heeft en hierover 1,5 procent rente ontvangt.
Het rendement hierop is in een jaar dan 600 euro. Hierdoor groeit het vermogen aan tot 40.600 euro.
Na aftrek van de heffingsvrije grens moet over 19.461 euro belasting betaald worden in box 3, ofwel een bedrag van 235 euro.
Dit komt neer op ruim 39 procent belasting over het oorspronkelijk rendement van 600 euro.
Kijk je alleen naar de rente die is verdiend over het belastbare deel van het vermogen, dan gaat zelfs 80 procent hiervan naar de Belastingdienst.....

bron; http://www.geldenrecht.nl/artikel/2013- ... spaarrente

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 11:45 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Eerder deze week (di 19 feb 2013 8:56 pm) heb ik eenzelfde conclusie al gedeeld op ons forum Spaarinformatie.

"Nog wel tot de hoogste rentes, maar wat is de spaarrente laag geworden. Wanneer je boven een bepaalde drempel uitkomt en belasting over je spaargeld moet betalen kom je inmiddels uit op een belastingtarief van 55,81395%. Waar gaat dit naar toe?"

Zie:
westlandutrecht-bank-f68/westlandutrecht-bank-rente-per-februari-naar-t7417.html

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 12:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Laat het SP, PvdA en 50Plus niet horen dat men nog 20% van zijn rente overhoudt, afgezien van de inflatie, want dan gaat de belasting geheid naar 100 of 120%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 12:16 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
Wat voor non-nieuws is dit?

Beleggers betalen al jaren meer dan honderd procent belasting over hun rendementen wanneer het weer eens een slecht beursjaar is geweest. Spaarders hoorde je ook niet klagen toen de rente hoog was en men meer dan 6 procent op een deposito kon halen.

Iedere spaarder weet ondertussen al lang dat het fictieve rendementspercentage van 4% in Box 3 ervoor zorgt dat de VRH de facto een vermogensbelasting is van 1.2% over het vermogen boven de vrijstelling. Met lage spaarrente en hoge inflatie zijn spaarders nu eenmaal de klos. Ligt dat aan het systeem van belastingheffing of aan de lage rente?

Men kan beter klagen over het gebrek aan concurrentie, de steun aan banken, de strengere leencriteria en het beleid bij ECB die ervoor zorgt dat banken minder geld nodig hebben, makkelijk aan geld kunnen komen en een absurd hoge marge kunnen maken op hypotheken bij een extreem lage spaarrente.

Verder zijn er nog talloze spaarders die genoegen nemen met een spaarrente onder de 2 procent waardoor grootbanken de markt kunnen blijven bepalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 12:24 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
mmm schreef:
Verder zijn er nog talloze spaarders die genoegen nemen met een spaarrente onder de 2 procent waardoor grootbanken de markt kunnen blijven bepalen.

Zou inderdaad een goed "signaal" zijn als alles dat op rekeningen staat die minder dan 2% geven een tijdje in een ouwe sok verdween..... Maar ja, dat gaan we niet meemaken :cry:

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 12:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Als de rente op 1,2% komt of erger nog eronder voorzie ik dat er redelijk wat mensen zijn die het geld niet meer op de bank zetten maar thuis in de "sok" zullen stoppen.

Citaat:
Men kan beter klagen over het gebrek aan concurrentie, de steun aan banken, de strengere leencriteria en het beleid bij ECB die ervoor zorgt dat banken minder geld nodig hebben, makkelijk aan geld kunnen komen en een absurd hoge marge kunnen maken op hypotheken bij een extreem lage spaarrente.]

Meer concurrentie? Bij vele banken in het buitenland is de rente nog lager....

Het is momenteel een heel complot van banken en overheden. Spaarrentes extreem laag, hypotheekrentes zijn daarentegen verhoogt.
Ik zelf ben gestopt met sparen, mijn saldo op een vrij opneembare rekening is hooguit een paar tientjes. Alle deposito's die aflopen worden meteen belegt.
Mod edit: bericht aangepast.

Verder hebben het nog helemaal niet over het netto rendement van sparen wat momenteel -1,95% is (boven VRH) en -0,75% (onder VRH) (1,2% VRH belasting en 3% inflatie).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 12:57 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
Citaat:
Het is momenteel een heel complot van banken en overheden. Spaarrentes extreem laag, hypotheekrentes zijn daarentegen verhoogt.
Ik zelf ben gestopt met sparen, mijn saldo op een vrij opneembare rekening is hooguit een paar tientjes. Alle deposito's die aflopen worden meteen belegt.

Complot? Niet echt... Goede lobby? Vast wel...

Zelf hou ik het er op dat wijzelf de huidige situatie hebben laten ontstaan. Nederlanders laten massaal hun spaargeld op grootbanken staan en stemmen massaal op partijen die banken laten uitgroeien tot ze te groot zijn om om te vallen, die de markt kunnen bepalen en die nog steeds kunnen doorgaan met dubieuze praktijken. In het buitenland lijkt het niet veel anders.

Dat we ons massaal woekerpolissen, woekerhypotheken en andere ongein laten verkopen kun je natuurlijk de banken en verzekeraars verwijten, maar wie de kat op het spek bindt...
Helaas komen ook nu spaarders niet massaal in beweging en ondanks jarenlange evangelisatie via websites, tv en andere media zijn spaartegoeden nog steeds grotendeels ondergebracht bij banken met de laagste rente. Ik heb daarom weinig hoop op verbetering...

Zelf gebruik ik vrijkomende deposito's vooral om m'n hypotheek af te lossen. Iedere 1000 euro aflossing levert me per jaar zo'n 80 euro bestedingsruimte op en 12 euro VRH-voordeel. Bij een relatief laag inkomen is het gemis aan hypotheekrenteaftrek ook nog wel te overzien en daarnaat is nog maar de vraag hoelang we daarvan nog kunnen genieten...
Met beleggen heb ik niet de beste ervaringen, dus ik ben vooral zoekend naar goede rendementen bij beperkt risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 1:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Piggy schreef:
Rendement in januari 2013 was bijna 20%.
Dan ben ik benieuwd hoe februari zal worden, aangezien de beurs de jaarwinst vandaag uit handen heeft gegeven :(
- de werkloosheid stijgt steeds sneller
- de huizenprijzen dalen steeds sneller
- het consumentenvertrouwen is op het laagste punt ooit
- de inflatie is stijgende
- de rente is dalende
Er is geld nodig een waar zit dat: bij de spaarders (en beleggers)
Maak je borst maar nat voor de toekomst :shock:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 2:31 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 jul 2011 10:29 am
Berichten: 238
Woonplaats: Westland
Deze tijd zat er gewoon aan te komen, het is alleen zaak om er met zo min mogelijk kleerscheuren vanaf te komen. Rendement maken moet je nu even vergeten, dat komt later weer. Eerst moeten alle lijken uit de kast... :mrgreen:

_________________
Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO