Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 7 open deuren van sparen
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015 9:41 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Waar kun je nog terecht met je spaarcenten?

Wat kun je nog meer met je spaargeld doen nu de rente op je spaarrekening verwaarloosbaar is? Financieel adviseur Paul van der Kwast noemt zeven opties.

Intermediair


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 31 jan 2015 9:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Nou ik ben wel van m'n stoel gevallen door nieuwe inzichten van deze professional. Relativeer de schade, zo ken ik nog wel wat, het zijn maar getalletjes ofzo. Hij zou toch moeten weten dat een paar tienden van procenten op de lange termijn al een groot verschil maken :?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2015 2:55 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
In het voorbeeld heeft iemand 30.000 Euro. Tip 2: Spaar niet meer dan 20.000,-- i.v.m. vrh. Wat moet je met de rest doen? :) :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 feb 2015 7:18 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Deze meneer Van der Kwast valt mijns inziens nauwelijks serieus te nemen.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015 11:25 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik heb dit ook gezien. Ik zou zeggen, zoek toch echt werk ... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 3:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Thijs schreef:
In het voorbeeld heeft iemand 30.000 Euro. Tip 2: Spaar niet meer dan 20.000,-- i.v.m. vrh. Wat moet je met de rest doen? :) :)

En wat als je veel meer dan hebt, bijvoorbeeld € 80.000,- ? Moet je die € 60.000,- dan maar op maken, weggeven, verbranden of zo?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 3:48 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Wat dacht je van beleggen :P Niet dat je er dan geen belasting over hoeft te betalen, maar je hebt redelijke kans op meer rendement.
Maar wat stelt die 20000 tegenwoordig nog voor? Je kan er amper een jaar van rondkomen. M.i. wordt het toch echt tijd voor een meer progressief belastingstelsel, om de verschillen tussen arm/modaal en superrijk te verkleinen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 4:14 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Dat is er toch al in Box 1? Of wil je dat nu ook in Box 3 voorstellen?

€ 0 - € 40.000 0%
€ 40.000 - € 100.000 1.2%
€ 100.000 - € ∞ 2%

Zoiets? Ik kan me voorstellen dat wij als spaarders daar niet tevreden mee zouden zijn. Dus toch maar niet?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 4:33 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Jawel, maar de grenzen die je noemt zijn niet mijn gedachten. Die vrijstelling moet ten eerste verder omhoog, en die 1,2% moet omlaag naar 1% voor de middengroep, en boven tonnen misschien 2% en boven een miljoen komt pas de Dagobert Duck Taks met ettelijke procenten meer.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 5:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
De overheid zal het een worst wezen of de 1,2% VRH eerlijk is of niet (hoewel het wel wordt besproken nu de rente al een tijd lager en lager wordt). VRH heffing is een redelijk vast inkomen voor de overheid. Ze kunnen inderdaad aan de knoppen draaien, alleen vermoed ik dat de gemiddelde Nederlander niet veel vermogen heeft (en dit is waarschijnlijk de grootste groep).

Je wil echte dagobert ducks belasting met ettelijk procenten. Dat is dus minimaal 4% of meer. Iemand die 1 miljoen euro heeft is echt niet rijk hoor. Theoretisch genomen kan je 6% rendement behalen met beleggen. Als je dan 4% VRH belasting gaat heffen en daarnaast nog 1,6% inflatie dan blijft er 0,4% positief rendement over. Houd in dat iemand met 1 miljoen euro moet leven van € 4.000,- per jaar.....
Gevolg van dit beleid is dat de dagobert ducks nederland verlaten. Wat weer tot gevolg heeft dat de overheid de VRH weer gaat veranderen en de kleine vermogende maar weer meer gaat belasten (meer dan de 1,2% nu, want de rijken zijn weg en dragen niet meer bij). Is trouwens in Frankrijk al gebeurd.

Zo te lezen is je eigen vermogen waarschijnlijk ver onder de 2 ton, ja dan is het makkelijk om te zeggen dat mensen boven de 2 ton maar mogen opdraaien voor de anderen.

Eigenlijk is het allemaal heel simpel, de overheid voert een aantal taken uit wat geld kost. Daarnaast heeft de overheid een voorbeeld rol. Als je mij vraagt is dat laatste behoorlijk mis gegaan. En dan bedoel ik de staatsschuld. Nederland zit op bijna 70% staatsschuld t.o.v. het BNP. Als je boven dit niveau komt dan wordt het lastig om de schulden nog te kunnen betalen. Tenzij je truukjes gaat uithalen zoals de rente te verlagen. In eerst instantie zal dit werken, maar na een aantal jaren zal het zich wreken.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 6:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
De conclusie over mijn vermogen is iets te voorbarig, want ik ben best bereid redelijke belasting te betalen, als de echt rijken nog een stuk hoger belast worden. Het gaat om rechtvaardigheidsgevoel, want loonsverhogingen en bonussen van rijkeren werken bijna exponentieel door, als je een procentje verhoging omrekent naar absolute waarde.

Dat een miljonair moet leven van 4000 is ook een redenering die scheef is, want stel dat je van luxe leven houdt en 50.000 per jaar nodig hebt, dan kan hij nog 20 jaar vooruit, zonder rendement. En nee, een miljoen vind ik niet overdreven veel, als je onroerend goed meerekent. Maar het is de tegenovergestelde redenering, waarbij jij vindt dat iemand van rente moet leven, en ik beweer dat iemand van z'n vermogen moet gaan leven. Daarnaast zal een rijk iemand op leeftijd ontgetwijfeld nog pensioen en/of lijfrente genieten, naast het stukje AOW.

Misschien zijn we het er dan over eens dat overheden al lang een weg in zijn geslagen die niet meer omkeerbaar is, wat zal leiden tot dingen met steeds grotere impact. De schuldenberg in de wereld is geloof ik een paar honderd biljoen, terwijl de superrijken bijna alles bezitten, en erger nog, de macht hebben. Crises en oorlogen zijn het gevolg en wie z'n ogen open heeft ziet dat het steeds verder uit de hand loopt. Er zijn m.i. twee hoofdoorzaken, religie en armoede, voor de ondergang van alles wat in de vorige eeuw opgebouwd is.

Gelukkig wordt ons sprookje kunstmatig in leven gehouden en ik denk dat de beurzen mogelijk zelfs positief zullen reageren op een exit van Griekenland. De truukjes van geld creatie en rente nihileren en schulden puur papier te laten zijn, zullen tot in lengte van dagen volgehouden worden, waarvoor met name de zwakkeren zullen boeten, zolang rijkdom niet beter verdeeld wordt.

Maar wat sparen betreft, ik betaal "graag" belasting.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015 8:43 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Belasting betalen vind ik ook prima, tenzij er goed mee om wordt gegaan. Helaas hoor je dat diverse zaken niet goed gaan:

-PGB Fraude
-Fraude m.b.t. diverse sociale verzekeringen en buitenlanders
-Foute aanschaffing zoals: HSL-lijn, Betuwelijn, Italiaanse treinen, OV-chipkaart (de overheid houd van treintjes)
-etc.

De Romeinen wisten het vroeger al: geef het volk brood, water en spelen.
De EU snapt het wat dat betreft niet. Iedereen moet Duitsland volgen, koste wat het kost. Gevolg is extreem hoge werkeloosheidscijfers in Zuid-Europa. Duitsland is bang dat de euro toiletpapierwaarde wordt (zoals tijdens de weimar republiek).
We krijgen hierdoor onvrede bij landen waar zeer hoge werkeloosheid is. En onvrede kan leiden tot oorlog. Iets wat de EU juist wil voorkomen.....

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015 9:36 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
henrid schreef:
M.i. wordt het toch echt tijd voor een meer progressief belastingstelsel, om de verschillen tussen arm/modaal en superrijk te verkleinen.
Progressieve belasting waarop? Als je het over vermogensbelasting hebt: op grond van welk argumenten? En hoeveel 'haalbaar' geld denk je dat er absoluut gezien bij de superrijken zit? Hopelijk heb je een beter argument dan: "Er is geld nodig, dus laten we maar wat geld afpakken van de rijken, want die hebben genoeg". Uiteraard wordt dat vaak verhuld in veel mooiere woorden, maar dit argument voor gelegaliseerde diefstal hoor ik de laatste tijd te vaak. En hoe denk je dat vorm te geven? Als je superrijken een zware vermogensbelasting oplegt, dan ben je ze waarschijnlijk grotendeel kwijt en dan heb je niets meer. Veel zeer vermogenden zijn succesvolle ondernemers, die ook werkgelegenheid genereren direct of indirect (alle op uitzonderingen gebaseerde discussies op deze site ten spijt). Dit wordt dus al gauw averechtse linkse symboolpolitiek.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015 10:53 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
De echte 'superrijken' en de grote concerns blijven toch wel buiten schot: die verplaatsen hun geld- en inkomstenstromen naar landen waar sowieso weinig tot geen belasting wordt betaald.
Progressieve heffing treft alleen die 'sukkels' die net niet rijk of slim genoeg zijn om met hun geld naar een belastingparadijs te vertrekken.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2015 12:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Daarom zeg ik er eigenlijk ook bij: Het is al te laat, want wie wil anders nog die tigduizend Euro schuld per hoofd van de wereldbevolking betalen? Geen enkel argument zal de oplossing bieden, want daarvoor is de mens te egoïstisch. Die ene procent van superrijken die de helft in handen heeft zou in één klap alle problematiek kunnen oplossen en nog steeds rijk zijn. Het feit dat dit niet gebeurt geeft al wel aan dat het nooit meer goed komt, of denkt iemand van wel? Alsof de rechtse politiek ons ergens gebracht heeft, anders dan exponentieel in de schuld met de point van no return voorbij.

Maar wat sparen betreft, zorg dat je niet alleen geld spaart.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO