Forum SpaarInformatie | Sparen | SpaarRente | SpaarBanken | En meer
https://forum.spaarinformatie.nl/

Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje bedankt
https://forum.spaarinformatie.nl/het-laatste-nieuws-rondom-sparen-f66/foutieve-overboeking-richting-spaarrekening-foutje-bedankt-t9151.html
Pagina 1 van 2

Auteur:  Martijn [ wo 13 apr 2016 9:59 am ]
Berichttitel:  Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje bedankt

Een artikel vandaag in het AD hoe momenteel de banken controleren als je geld van je betaalrekening richting je spaarrekening boekt. De controle vind blijkbaar alleen op rekeningnummer en niet op naam, deze mevrouw heeft hierdoor wel heel veel pech :

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/4280922/2016/04/13/Marjo-maakt-foutje-dag-17-000-euro-spaargeld.dhtml

Conclusie check altijd de rekeningen in je adressenboekje bij je internetbank, een verouderde spaarrekening gelijk eruit gooien !

Auteur:  BillGates [ wo 13 apr 2016 11:46 am ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Misschien is het een idee dat de banken om te beginnen, eens per jaar, de naam-nummer controle op de adresboekjes uitvoeren. Dat hoeft niet zoveel te kosten en kan makkelijk in een weekend gebeuren.
Vermoedelijk worden de meeste fouten met verouderde adresboekjes gemaakt. Typefouten zal met IBAN niet zo vaak meer voorkomen.

Auteur:  kspaar [ wo 13 apr 2016 12:04 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Op zich niets nieuws, het is al jaren een probleem.
De PostBank controleerde vroeger wel keurig naam op gironummer.

Auteur:  Power [ wo 13 apr 2016 4:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Mijn moeder heeft dat ook gehad eveneens bij de ING bank.
Bij haar ging het om 900 euro.

Bij de ING bank geweest en zeiden dat het rekeningnummer van iemand anders was.
Bij de vestiging heb ik dit nog aangegeven dat het waarschijnlijk haar oude spaarrekening was, maar deden ze er weinig mee.
Ze zeiden dat ze de nieuwe rekeninghouder gingen vragen om het geld terug te storten.

Paar dagen later bericht gehad van het hoofdkantoor dat ze het geld gingen terug storten en was het opgelost.
Waarschijnlijk was haar oude spaarrekeningnummer niet hergebruikt, maar kon de overboeking toch naar een onbestaande rekening worden overgeboekt.
Wel vreemd dat ze haar oude Postbank rekening wel automatisch gaan wijzigen in een nieuw rekeningnummer, maar de oude rekeningnummer niet uit haar adresboek halen.

Zal wel een gevalletje onkunde van de ING zijn.

Auteur:  Piggy [ wo 13 apr 2016 8:03 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Rekeningnummer en naam hebben de banken al. Het is een kwestie van aanpassen van de systemen wat geld kost maar ook geld opleverd.
Als banken het willen kunnen ze het anoniem maken. Stel dat ik dus 100 euro naar pietje puk wil overboeken met bankrekening 12345 en deze combinatie klopt niet, dan wordt kan het zo gemaakt worden dat de gebruiker een melding krijgt dat de combinatie niet klopt (maar dat de gebruiker niet de naam kan zien).

Auteur:  JandeV [ wo 13 apr 2016 8:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Wat gebeurt er als ik dan geld overmaak aan G. Jansen, terwijl hij in werkelijkheid Chiel Janszen heet, of Janse, of Jansse, of Janssen?
En we hebben het over IBAN, dus ook de Spaanse, Portugese en vooral Griekse namen wel even correct spellen!

Auteur:  BillGates [ wo 13 apr 2016 8:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Daar zijn fonetische algoritmes voor Jan.
En laten we beginnen met binnenlandse Iban. Zo vaak betaalt de doorsneeburger niet naar het buitenland. Je weet dat je dan extra goed moet opletten. En ik denk dat dat dan ook gebeurt. Het is met name de routine die de fouten maakt.

Auteur:  JandeV [ wo 13 apr 2016 9:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Het is echt niet de routine die fouten maakt. Een computer maakt ook geen fouten, maar de mens erachter.
Oké, controle dus, maar dan wel tolerant. Gedogend Nederland....

Auteur:  ger [ do 14 apr 2016 8:51 am ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Ik heb het jaren geleden gehad. Als ik de eerste cijfers van een rekening nummer had ingetoetst dan kwam de rest door de comp. er autom. achter te staan. (dit stond in het geheugen van de comp. Ik dacht dat dat het nummer moest zijn. Maar er zijn meer rekeningnummers (van verschillende banken) die met de zelfde nummers beginnen.

Zoals: Credit Europe en Amsterdam Trade Bank 080
DSB 077 en GarantieBank en DHB 077
YapiKredi en Anadolu B. en NIBC, Credit Europe 78

Na enkele dagen even controle op de betreffende rekening...Maar geen bedrag!!! En het ging om een zeer groot bedrag!!
Ik schrok mij te pletter.
Nu het nummer controleren en ja hoor het stond op een rekening van een andere bank die ik ook had. Dus dit was makkelijk weer op te lossen. :)
Ik had toen die tijd wel 25 -30 deposito's e.o. rekeningen.

Auteur:  kspaar [ do 14 apr 2016 10:33 am ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Door een waarschuwing te geven dat een naam niet bij het ingevoerde rekeningnummer hoort zou je dit probleem kunnen vermijden. De gebruiker kan de betaling dan eventueel annuleren.
Maar hiervoor moeten de betreffende rekeningbestanden van banken aan elkaar gekoppeld worden, en dat kost geld...

Auteur:  namliam [ do 14 apr 2016 2:36 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

pft is het zo moeilijk een tekst bestandje te maken van IBAN + Naam en dat rond te sturen, inlezen en klaar....
Al doen ze het maar eens per maand of 2 keer per jaar...

Maarja indirect staat daar natuurlijk gevoelige informatie in, hoeveel rekeningen heb je en van welke personen... DAAR zal de schoen meer wringen, waardoor er een externe partij nodig is die de "privacy" bewaakt van de gegevens

Auteur:  daalder [ do 14 apr 2016 3:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Het controleren van de combinatie van nummer en naam zou nog niet eens zo eenvoudig zijn, onder andere vanwege de precieze tenaamstelling die bij de rekening hoort (en die zeker bij een bedrijf weleens ingewikkelder kan zijn dan je zou denken). Dat zou waarschijnlijk heel veel klachten op gaan leveren voor geweigerde betalingen.

Wat de banken wel makkelijk kunnen implementeren is een vraag bij het gebruik van het adresboek. Bijvoorbeeld vragen 'Weet u zeker dat deze mogelijk verouderde informatie correct is?' bij gebruik van een rekeningnummer in het adresboek waar al een jaar of langer geen geld naar overgeboekt is. Dat zal niet al dit soort fouten voorkomen maar wel een flink aantal. Uiteindelijk blijft het toch je eigen verantwoordelijkheid waar je geld naar overboekt.

Auteur:  JandeV [ do 14 apr 2016 6:23 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Mooie aanleiding voor de banken om de kosten van betaalrekeningen weer (verder) te verhogen.

Auteur:  Vincent [ za 16 apr 2016 6:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

Wel vervelend.

Ik ben ooit eens gebeld door de bank dat iemand per ongeluk iets naar mij had gestort...
Of ik het erg vond dat ze dit corrigeerde...

Auteur:  kspaar [ ma 18 apr 2016 9:48 am ]
Berichttitel:  Re: Foutieve overboeking richting spaarrekening, foutje beda

daalder schreef:
Het controleren van de combinatie van nummer en naam zou nog niet eens zo eenvoudig zijn, onder andere vanwege de precieze tenaamstelling die bij de rekening hoort (en die zeker bij een bedrijf weleens ingewikkelder kan zijn dan je zou denken). Dat zou waarschijnlijk heel veel klachten op gaan leveren voor geweigerde betalingen.


Er hoeft geen sprake te zijn van geweigerde betalingen. Als de naam niet klopt, krijg je voor je gaat overboeken de melding: "Deze naam komt niet overeen met die van de rekeninghouder".
OK of Annuleren?
Als je zeker weet dat het nummer goed is, klik je OK en wordt het geld overgemaakt.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/