Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 okt 2019 8:18 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1651
Voor de kerst komt er duidelijkheid hoe banken NL om zullen gaan met negatieve rente.

Er komt ook een internationale vergelijking.

Citaat:
Geachte voorzitter,
Tijdens het AO ECB-beleid van 24 september jl. heb ik toegezegd om de komende tijd in gesprek te gaan met banken en DNB over de dilemma’s ten aanzien van een negatieve spaarrente. Ook ga ik in gesprek met collega’s in het buitenland over dit onderwerp en zal ik een internationale vergelijking maken.
Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van vorige week heb ik toegezegd de Kamer voor het einde van deze week te informeren over het tijdspad van deze toezeggingen.
Ik streef ernaar om vóór het kerstreces – en indien mogelijk eerder - aan uw Kamer een brief te sturen waarin ik inhoudelijk op deze toezeggingen in zal gaan.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
W.B. Hoekstra


https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -rente.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 okt 2019 8:30 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3930
myy schreef:
Voor de kerst komt er duidelijkheid hoe banken NL om zullen gaan met negatieve rente.

Er komt ook een internationale vergelijking.

Slechte samenvatting. Iets met wens, vader, gedachte...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 okt 2019 8:38 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 886
myy schreef:
Voor de kerst komt er duidelijkheid hoe banken NL om zullen gaan met negatieve rente.

Dat zegt hij niet.
Alleen dat er duidelijkheid is (iig een streven) over het tijdspad van de toezegging om in gesprek te gaan om duidelijkheid te gaan krijgen.
Beetje ambtelijk.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 okt 2019 8:57 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik vermoed dat ze dezelfde toer gaan doen als in Duitsland. Op saldo boven de € 100.000,- zal een negatieve rente komen.
Je wilt een bankrun voorkomen. Want dat zal mogelijk gaan gebeuren als je elke spaarrekening voorziet van een negatieve rente.

Echter hoe zal dit op termijn zijn? Want als de rente nog niet zo heel negatief is, dan kan je gerust pas een negatieve rente voor hoge bedragen toepassen. Wat als de rente zeg -5% is? Het is dan niet eerlijk om dit alleen voor bedragen boven de € 100.000,- te doen.
Dan krijg je straks ook dat ook lagere saldo's een negatieve rente moeten betalen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 okt 2019 8:59 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1651
zessen schreef:
myy schreef:
Voor de kerst komt er duidelijkheid hoe banken NL om zullen gaan met negatieve rente.

Dat zegt hij niet.
Alleen dat er duidelijkheid is (iig een streven) over het tijdspad van de toezegging om in gesprek te gaan om duidelijkheid te gaan krijgen.
Beetje ambtelijk.


@JandeV en @Zessen:

Inderdaad! Voor de kerst wordt alleen het tijdpad duidelijk.

(De Belgen waren sneller: zij hebben negatieve rente bij wet verboden)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 okt 2019 9:07 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 886
Hoeveel ambtenaren zullen aan deze inhoudsloze brief hebben gewerkt?
En dan moet de brief nog door diverse hiërarchische lagen heen om geaccordeerd te worden.
En ten slotte moet de brief nog worden 'vastgesteld'.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 10:05 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Om te beginnen alles op een betaalrekening zetten.

Daar werd nooit rente op gegeven, beetje raar om dit wel bij een negatieve rente te gaan doen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 10:30 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
KNAB: 'de verwachting is wel dat als er negatieve rente wordt ingevoerd door banken er ook voor het geld op de betaalrekening beperkingen gaan gelden (of vergelijkbare tarieven)'.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 11:01 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
juanj schreef:
Om te beginnen alles op een betaalrekening zetten.

Daar werd nooit rente op gegeven, beetje raar om dit wel bij een negatieve rente te gaan doen.


Wat is daar raar aan? Omdat je dat zo gewend bent geweest? Banken zijn commerciele instelling geen liefdadigheidsinstellingen.
Als je geld op de betaalrekening zet, dan ligt dit geld bij de bank. De bank mag een x bedrag in kas houden, de rest moet de bank verplicht bij de ECB stallen. En dit kost de bank geld. Dus geld op de bank rekening kost ook geld.

Stel dat bij de wet het verboden zou worden dat een bank negatieve rente mag heffen, hoe wordt de rekening dan betaald? Door de bank zelf?
net zolang totdat de bank failliet gaat? Dacht het niet, dus zal er ergens anders geld vandaan moeten komen. Leningen krijgen een hogere rente?
Kosten betaalpakket omhoog? Zeg het maar. Zolang de rente een klein beetje negatief is, is er niks aan de hand. Maar als de rente flink negatief wordt (zeg 3% of meer) dan moet men deze negatieve toch echt door berekenen aan de spaarder.

Maak je borst maar nat, want de ECB wil de rente nog verder verlagen :shock:. Trump vind het ook een geweldig idee dat Nederland geld kan lenen tegen een negatieve rente en dat hiermee de staatsschuld langzaam steeds kleiner wordt. Kunnen ze in de VS nog meer gaan lenen :cry: . Begint steed meer op een tikkende tijdbom te lijken.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 11:13 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Het is toch krom, dat een Rabobank nooit rente gaf op een betaalrekening, en wel negatieve rente zou mogen rekenen op een betaalrekening?

Beetje hypocriet toch?

Dan gaan we maar gewoon weer alles cash betalen

En nu moeten we niet gaan doen, dat de banken zo zielig zijn, en het zo slecht hebben dat ze die kosten niet kunnen dragen.
Rabo heeft bv genoeg verdient aan de Libor fraude, kunnen ze dan toch van die winst betalen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 2:45 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
juanj schreef:
Om te beginnen alles op een betaalrekening zetten.

Daar werd nooit rente op gegeven, beetje raar om dit wel bij een negatieve rente te gaan doen.


Ik ontvang toch al enkele jaren rente op mij ASN bankrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 2:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
juanj schreef:
Het is toch krom, dat een Rabobank nooit rente gaf op een betaalrekening, en wel negatieve rente zou mogen rekenen op een betaalrekening?

Beetje hypocriet toch?

Dan gaan we maar gewoon weer alles cash betalen



Vroeger kregen we een rente van 4%. Op je betaalrekening kreeg je geen rente. Echter je bank kon wel tijdelijk je geld van je betaalrekening uitlenen. Kortom winst voor de bank. Als de rentes negatief zijn, dan kost het de bank geld als jij geld op je betaalrekening hebt staan.
Lijkt mij dus niet meer dan normaal dat je dan als klant rente over je geld op je betaalrekening moet betalen.

Nee, banken zijn niet zielig. Echter het is niet de bedoeling dat ze failliet gaan omdat jij geen negatieve rente wil betalen voor je betaal en spaarrekening. Het is jou keuze om je geld te parkeren op een spaar/betaalrekening waar over mogelijk in de toekomst rente betaalt moet worden.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 3:01 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Het gaat erom dat banken nooit postieve rente gaf voor geld wat op een betaalrekening stond, en dan als de rente negatief is, dat er dan ineens wel (negatieve) rente op een betaalrekening mogelijk is.

Ik heb het dan over de jaren 80/90. En niet over dat je sinds een jaar of 10 bij sommige banken ook rente krijgt over je betaalrekening.

En wat bedoel je met 'tijdelijk' geld uitlenen van je betaalrekening?

Zit sinds 1987 bij de rabobank (kreeg 7,25% rente op een spaarrekening, en 0% over mijn tienerrekening)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 3:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Bij sommigen wil nog niet het besef doordringen dat tijden veranderen en het verleden geen garantie voor de toekomst geeft. Als ons wereldwijd bedachte geldsysteem niet langer houdbaar is, dan zal dit een revolutie teweeg brengen. Geld en rente zijn maar een verzinsel, dus alles is geoorloofd.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 3:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
juanj schreef:
Het gaat erom dat banken nooit postieve rente gaf voor geld wat op een betaalrekening stond, en dan als de rente negatief is, dat er dan ineens wel (negatieve) rente op een betaalrekening mogelijk is.

Ik heb het dan over de jaren 80/90. En niet over dat je sinds een jaar of 10 bij sommige banken ook rente krijgt over je betaalrekening.

En wat bedoel je met 'tijdelijk' geld uitlenen van je betaalrekening?

Zit sinds 1987 bij de rabobank (kreeg 7,25% rente op een spaarrekening, en 0% over mijn tienerrekening)


Het is heel simpel. Banken hebben geld nodig voor hun diensten. Als er meer geld eruit gaat en minder geld binnenkomt dan gaat de bank vroeg of laat failliet. Dus als de rente negatief wordt (en dan praat ik over -3% of meer) dan moeten ze dit wel verhalen op hun klanten.
het zal de bank worst wezen dat jij niet met hun eens bent. Net zoals Happy italy het worst is dat jij niet met pin bij hun wil betalen omdat je vroeger in een winkel altijd contact kon betalen.

Er zijn vele mensen die wat of veel geld op hun betaalrekening laten staan. Dit geld wordt door jou bank gebruikt om het tijdelijk te lenen andere klanten/bedrijven die dit willen gebruiken. Dat is winst voor de bank. Althans was winst, nu niet meer gezien dit de bank geld kost.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO