Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 10:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 10:55 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 21 jan 2013 10:42 pm
Berichten: 67
Hallo,

Pas een internet spaarrekening geopend. Tijdens een proef overboeking naar mijn nieuwe eigen spaarrekeningnummer, van westlandutrecht, bleek dat dit nummer reeds bestaat bij de ING.
Het is dus erg gevaarlijk dat er dubbele rekeningnummers bestaan. Wanneer men niet oplet en niet eerst naar WestandUtrechtbank overboekt met het eigen spaarrekeningnummer vermeld bij de mededeling, kan men dus het geld naar een onbekende partij overboeken. En hierdoor alles kwijt zijn :!:

Mag dit bovenstaande wel?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 11:21 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
Toen ik net een spaarrekening geopend had bij WUB, was ik het eigen spaarrekeningnummer vergeten te vermelden bij mededelingen.
Kreeg keurig een mailtje van ze, dat ik de volgende keer dit svp niet moet vergeten en dat ze het overgeboekte bedrag nu zelf op mijn spaarrekeing gestort hadden.
Die email en de verwerking was een dag later dan mijn overboekingsdatum, echter WUB heeft toch de valutadatum van een dag eerder gehanteerd. Pluim voor WUB,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 9:45 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ik dacht dat de procedure bij WUB, welliswaar wat omslachtig, maar wel helder is.
Je 'rekeningnummer' bij WUB is geen officiele bankrekening, maar eigenlijk een spaaraccount.
Er is dus geen andere bank dan WUB die dat nummer kent. Als je naar dat nummer overmaakt
is net zoiets als geld naar je BSN of Rijbewijsnummer overmaken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 11:33 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Jan23 heeft gelijk. Deze methode van WUB is stupide foutgevoelig.
Ik heb het net gecontroleerd. WUB hanteert een 7 cijferig intern spaarrekeningnummer dat je moet vermelden bij de Mededelingen.
Maar er bestaat ook een Postbankrekeningnummer (ook 7 cijfers) dat exact gelijk is aan het WUB-nummer.
Dus als je het WUB interne nummer invult als begunstigde heb je een probleem.
Bij ING vindt dan een naam/nummer controle automatisch plaats en als je oplet wordt de fout dus onderschept.
Als je een andere bank hebt of je let niet goed op bij ING, maak je dus geld over naar ene onbekende Heer Pietersen of Mevrouw Karelsen.
Als je geluk hebt en niet bij ING bankiert, vervalt enkele dagen later de boeking omdat in de nacontrole de naam/nummer controle plaatsvindt.

Het ware slimmer geweest van WUB als het interne nummer uit 8 cijfers bestond of een letter bevatte. Maar dan weer niet P1234567....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 11:41 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 812
Ik heb deze fout ook ooit gemaakt, gelukkig toen ik maar 1 cent overmaakte voor de identificatie. Een dag later kreeg ik de 1cent terug omdat de naam niet overeenkwam. Gelukkig dat ING daar nog op checkt. Daarna het goede nummer + omschrijving in mijn adresboek van Rabo-internetbankieren opgeslagen, nu kan het eigenlijk nooit meer misgaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 12:22 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
Ik maakte die fout toen ik een behoorlijk groot bedrag via mijn ING overmaakte, maar gelukkig is mijn rekeningnummer bij WUB hetzelfde als het gironummer van ene Heer Sch............... zodat de fout al meteen werd gemeld voordat ik de TAN code invulde.

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 1:24 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
@ Bill Gates
De rekeningnummer/naam controle betwijfel ik. Eind 2011 kreeg ik een bedrag van een voor mij onbekende persoon op mijn ING rekening gestort. Uit de omschrijving bleek het een overboeking naar een woningcorporatie te zijn.

Medio 2012 werd een bedrag van een ING rekening op mijn ING rekening gestort. Later bleek uit de correspondentie dat het bedrag voor een persoon met andere voorletters en een net even anders gespelde achternaam was bestemd.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2013 7:05 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Er lopen nu twee discussie onderwerpen door elkaar:
1. Gevoeligheid voor tikfouten bij overboeken tussen bankrekeningen in 't algemeen
2. Spaarrekening nummers van WUB zijn geen bankrekeningnummers

Mbt punt 1:
Bij ING ex-Postbank rekeningnummers is de zwakte dat alle rekeningnummers in principe bestaan, omdat er geen controlegetallen inzitten. Dat betekent dat één cijfer verkeerd intikken waarschijnlijk weer een bestaand ander rekeningnummer oplevert. Bij andere banken is dat niet zo. Daarin zitten controlecijfers die je zelf kunt uitrekenen uit de rest, en die redundantie zorgt voor beveiliging tegen simpele tikfouten. Daarbij bestaan niet alle rekeningnummers dus. Soortgelijke beveiliging zit in je BSN nummer en creditcard nummers. De IBAN rekeningnummers bevatten straks naast de banknaam ook twee controlecijfers dus simpele tikfouten leiden daar niet tot een ander correct rekeningnummer.

Mbt punt 2:
Aangezien je spaarrekeningnummer bij WUB geen bankrekeningnummer is, moet je dat ook niet zo gebruiken, en er dus ook geen geld naar overmaken. Dat spaarrekeningnummer is puur een interne WUB aangelegenheid. Bankrekeningnummers zijn uniek over alle (nationale) banken. In het verleden had ATB ook een soortgelijk systeem met (6-cijferige) accountnummers voor spaarrekeningen (en misschien nog steeds wel). De instructies van WUB zijn mijns inziens duidelijk. Als je de mails die je bij openen krijgt leest en die gegevens gelijk bij de eerste boeking in je adreslijst opslaat dan is er toch weinig kans dat het foutgaat. Zo gauw alles op IBAN overgaat, is dit probleen definitief voorbij (omdat er geen IBAN nummer voor je WUB spaarrekening zal zijn, maar alleen één voor de WUB verzamelrekening waar je op moet storten). Even aangenomen dat de WUB haar spaarsysteem niet gaat veranderen.

P.S. Er lijken inderdaad geen 8-cijferige bankrekeningnummers te bestaan, wel 2-7 en 9-10.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 7:23 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 812
WUB communiceert anders toch echt dit in hun mails:

Het rekeningnummer van uw SpaarOnline Rekening is: 23XXXXX .

Doet dus zeker wel vermoeden dat dat je rekeningnummer is. Als ik hen was, zou ik de bewoording aanpassen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 12:33 am 
Stuiver

Geregistreerd: ma 21 jan 2013 10:42 pm
Berichten: 67
Het gaat erom dat WUB haar klanten tegen zichzelf dient te beschermen.
bv wanneer een klant al enige tijd geen overboeking heeft gedaan naar zijn WUB spaarrekening en vergeet dat zijn ' rekeningnummer' niet gebruikt moet worden als rekeningnummer, iets wat geheel tegenstrijdig is tov alle overige rekeningen in Nederland, kan hij zijn geld kwijt raken :!:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 1:56 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
jan23 schreef:
Het gaat erom dat WUB haar klanten tegen zichzelf dient te beschermen.
bv wanneer een klant al enige tijd geen overboeking heeft gedaan naar zijn WUB spaarrekening en vergeet dat zijn ' rekeningnummer' niet gebruikt moet worden als rekeningnummer, iets wat geheel tegenstrijdig is tov alle overige rekeningen in Nederland, kan hij zijn geld kwijt raken :!:

Helemaal mee eens. Al zouden ze er maar een of 2 letters voor zetten.
Maar nog beter is om die tussenrekening af te schaffen en alle spaarders een uniek 10 cijferig rekeningnummer geven.

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 11:21 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
jan23 schreef:
Het gaat erom dat WUB haar klanten tegen zichzelf dient te beschermen.
bv wanneer een klant al enige tijd geen overboeking heeft gedaan naar zijn WUB spaarrekening en vergeet dat zijn ' rekeningnummer' niet gebruikt moet worden als rekeningnummer, iets wat geheel tegenstrijdig is tov alle overige rekeningen in Nederland, kan hij zijn geld kwijt raken :!:

Nu sla je volgens mij echt door. Waarom 'dient de bank klanten tegen zichzelf beschermen'? Als je hier niet mee om kunt gaan, dan kun je misschien beter niet zo'n rekening aanhouden. Kom op, een stukje eigen verantwoordelijkheid nemen mag ook wel. Het is natuurlijk op zich fijn als de foutkans zo klein mogelijk gemaakt wordt, maar foute nummers invullen doe je toch echt zelf en daar ben jij ook zelf verantwoordelijk voor. Verder is dit, zoals ik al eerder schreef, niet uniek: ATB hanteert een soortgelijk systeem, zowel voor de gewone en internetspaarrekening, dus je bewering dat dit tegenstrijdig is met alle overige rekeningen in Nederland klopt niet. En wat dacht je van mijn eerdere opmerking over opslaan in je adresboek en dat voortaan gebruiken? Rekeningnummers elke keer opnieuw handmatig invoeren is sowieso foutgevoelig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 12:45 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 jul 2011 10:29 am
Berichten: 238
Woonplaats: Westland
Laten we er maar van uitgaan dat WUB door deze klant onvriendelijke spaarrekening (heb hem zelf ook) kosten bespaart en deze aan haar spaarders doorschuift in een iets hogere rente. :D

_________________
Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2013 12:57 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
Ook bij Robeco is onlangs een centraal rekeningnummer ingevoerd en in het verleden zijn er meer banken geweest die zo werkten. Het zal ongetwijfeld een vorm van kostenbesparing zijn.
Een echt rekeningnummer vind ikzelf wel prettiger omdat je met zo'n centraal nummer bijvoorbeeld geen extra mededeling kan doen bij je overschrijving. Wat dat betreft is MoneYou gebruikersvriendelijker. Daar kan je nog eenvoudig een extra spaarrekening aanmaken, met eigen nummer.

Inderdaad is het handiger om rekeningnummers niet steeds met de hand in te vullen, maar gebruik te maken van een adreslijst. Daarmee voorkom je een dergelijke fout.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO