Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 7:45 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Friesland Bank biedt mijns inziens een mooi spaarproduct met het KlimSpaarDeposito. Zowel bij een stijgende als dalende rente op de spaarmarkt en voor het geval je het geld tussentijds nodig mocht hebben is het KlimSpaarDeposito van Friesland Bank aantrekkelijk.

De gemiddelde rente bij een volle looptijd van 5 jaar bedraagt momenteel 5,4%. Het eerste jaar 5,0% en elk jaar loopt dit 0,2% op tot 5,8% in het 5e jaar.

Friesland Bank biedt met het KlimSpaarDeposito rentegarantie voor 5 jaar maar je geld staat maar één jaar vast omdat je na elk jaar kosteloos mag uitstappen.

Prettig als bijvoorbeeld blijkt dat na één jaar de rente flink is gestegen en je op dat moment een aantrekkelijkere rente kan behalen. Of als je tussentijds weer over het geld zou willen beschikken.

En als de spaarrentes weer gaan dalen? Dan kan je met het KlimSpaarDeposito van Friesland Bank gegarandeerd blijven van een hoge rente die elk jaar zelfs nog iets stijgt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 7:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Je kan maar 1 x uitstappen en dat is na 1 jaar. Daarna niet meer als ik goed lees.
Maar toch wel interessant, zeker als het aantal beschikbare banken met garantieregeling, begint op te raken :wink:


KlimSpaardeposito: veilig sparen tegen een aantrekkelijke rente
Kiest u voor het KlimSpaardeposito, dan kunt u na een jaar uw spaarsaldo alweer kosteloos opnemen.
De rente over uw saldo stijgt ieder jaar. Laat u uw geld gedurende de gehele looptijd van 5 jaar staan, dan ontvangt u een zeer aantrekkelijke rente.
Het KlimSpaardeposito in het kort

Veilig sparen met jaarlijks klimmend rente percentage;
Looptijd tussen de één en maximaal 5 jaar;
Minimale inleg € 5.000,-;
Jaarlijkse renteuitkering;
Tussentijds opneembaar na het eerste jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 8:12 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 06 sep 2007 5:56 pm
Berichten: 255
jah die leeuwarders hebben er zelf een prijs mee gewonnen !!! :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 8:45 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Na 1, 2, 3 en 4 jaar kan je tussentijds uitstappen zonder kosten en met volledige rentevergoeding tot moment van uitstappen.

Op andere momenten uitstappen is ook mogelijk, maar rente wordt alleen uitgekeerd over de volle jaren. Bijvoorbeeld stap je na 1,5 of 2,5 jaar uit dan krijg je over het laatste half jaar geen rente uitgekeerd.

Kies je voor kapitaliseren van de rente dan ontvang je totaal 30,075% rente na 5 jaar. Bij kapitaliseren is de rente vrijwel gelijk aan de rente die de DHB MaxiSpaarrekening momenteel geeft bij 5 jaar vast en kapitaliseren.

Mij lijkt de KlimSpaarDeposito met de rentes per 18 augustus j.l. dan ook aantrekkelijk genoeg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 aug 2008 9:07 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Dit is zeker het bestuderen waard.

Een 5 jaars deposito met de mogelijkheid om jaarlijks "gratis" uit te stappen mocht de rente "de hemelen" opzoeken.

Er staat i.d.d. in de "Veel gestelde vragen" dat je op elk gewenst moment kan uit stappen alleen wordt dan alleen de volle jaren uitbetaald.
Stap je dus 2 maanden na contract datum uit, verlies je 2/12 * 5.0% = 0.83% in het eerste jaar tot 0.97% in het vijfde jaar.

Hmz.... :lol:

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 10:52 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
ErikVries schreef:
Kies je voor kapitaliseren van de rente dan ontvang je totaal 30,075% rente na 5 jaar. Bij kapitaliseren is de rente vrijwel gelijk aan de rente die de DHB MaxiSpaarrekening momenteel geeft bij 5 jaar vast en kapitaliseren.


Dat heeft m.i. meer te maken met het feit dat uitbetalen van rente bij einde looptijd bij DHB zo onaantrekkelijk is (ik neem aan dat je met "kapitaliseren van rente" bedoelt dat de rente pas na afloop uitbetaald wordt). Voor 5 jaar vast bij uitbetaling per jaar levert DHB fors meer op (gemiddeld met rente op rente ongeveer 0.5%). Dat is dus de premie die je betaalt voor flexibiliteit.

namliam schreef:
Stap je dus 2 maanden na contract datum uit, verlies je 2/12 * 5.0% = 0.83% in het eerste jaar tot 0.97% in het vijfde jaar.


Dat "probleem" is natuurlijk eenvoudig op te vangen door de wel/niet doorgaan beslissing éénmaal per jaar op het juiste moment te nemen, en zie ik niet echt als een nadeel.

Eigenlijk zou je dit product kunnen beschouwen als een éénjaarsdeposito dat je 4x kan verlengen, waarbij je de nieuwe rente bij verlenging al weet: 0.2% meer!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 11:14 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Friesland Bank staat niet bekend om haar gulheid (= een soort 'mini-Rabo') dus ben ik op zoek naar de addertjes onder het gras 8)

Ik denk dat deze toch zit in de 'boete' die men betaalt bij tussentijdse beëindiging op een tijdstip tussen hele jaren in. Dat kan aardig oplopen afhankelijk van het moment.

Als Friesland Bank duizenden deposito's afsluit zullen er statistisch altijd wel wat mensen zijn die door onverwachte omstandigheden sneller aan hun geld moeten komen. Dat drukt hun gemiddelde rentekosten.

Vanuit de bank geredeneerd zijn ze redelijk ingedekt voor als de rente sky-high zou gaan de komende jaren.
Veel mensen kijken niet meer om naar zo'n deposito als het eenmaal is afgesloten of hebben geen trek in de rompslomp van het beëindigen en elders een nieuwe af te sluiten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 11:47 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
reneva schreef:
Dat "probleem" is natuurlijk eenvoudig op te vangen

Ik zag het niet zo zeer als een 'probleem' maar als een mogelijkheid. Gezien de meeste deposito's een minimum van 1% opname kosten hebben, als het uberhaupt al mogelijk is...
Heb je dus bij dit product een 2 maanden 'venster' om voor vergelijkbare kosten ad. 1% de boel op te heffen.

Ik heb de nodige informatie opgevraagd bij de Friesland bank, o.a. "is een betaal rekening bij hun noodzakelijk?"
Ook ik ben altijd op zoek naar addertjes... Hopelijk ontvang ik hun informatie/folders/etc spoedig, dan kan ik die eens doorlezen.

Op het eerste gezicht ziet het er niet slecht uit, al helemaal niet voor een Nederlandse bank, het is geen 5.25 van Ice of 5.85 van DHB.... maar de conquerentie doet zijn werk :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 12:17 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dat kan je wel zeggen, het gaat ineens weer hard.
Je ziet ook dat ze op elkaar reageren......... :D

Ik heb ook info opgevraagd bij Friesland Bank.
Maar een eenjarig deposito bij Garantibank voor 5,65% en dan verder zien, kan ook een goed alternatief zijn.
Voordeel is een direct hogere rente en de automatische beëindiging.
Bij FB moet je dat zelf allemaal in de gaten houden en een brief sturen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 1:13 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
obligataire schreef:
Ik heb ook info opgevraagd bij Friesland Bank.

Antwoord:

.....Ten eerste willen wij u bedanken voor de getoonde belangstelling in de Frieslandbank.
Wij sturen u een folder van het Klimspaardeposito toe.

Indien u een klimspaardeposito wilt openen, doen wij altijd een telefonische intake, om in te schatten of wij u goed van dienst kunnen zijn. Hierbij stellen wij u een aantal vragen, om te bepalen of wij de juiste bank voor u zijn. Wij adviseren u om telefonisch contact op te nemen met ons Service Center.


Zouden ze daar bedorven kievitseieren hebben gegeten of zo? :evil:
Wat is dat voor ballotage-achtige onzin.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 1:21 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
obligataire schreef:
... Hierbij stellen wij u een aantal vragen, om te bepalen of wij de juiste bank voor u zijn. Wij adviseren u om telefonisch contact op te nemen met ons Service Center. ...
Dan zullen die vragen wel allemaal in het Fries zijn.
BTW: vallen zij echt onder het Nederlandse Garantie Stelsel ? :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 1:35 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Ik heb alleen nog een standaard mailtje gehad met "we nemen uw vraag in behandeling"

Verder blijft het een oerwoud aan verschillende rentes bij verschillende banken, maar de trend (voorlopig) blijft opwaards...

En Ja de Friesland bank staat of de WTF lijst van de DNB, valt dus onder het garantie stelsel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 4:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 06 sep 2007 5:56 pm
Berichten: 255
Ook ik heb aan dit product gedacht. Alleen jammer dat ze recent de rente's hebben verlaagt. Daarom vind ik het niet zo interressant meer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 7:40 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
De rente op dit product, het klimspaardeposito is niet verlaagd maar verhoogd. Op dti moment een top 5 notering bij de 5-jaars deposito's. Alleen tegen gunstigere voorwaarden zoals kosteloos uitstappen na elk jaar.

Een internet betaalrekening is nodig maar daar worden geen kosten voor in rekening gebracht.

Voor opening vraagt Friesland Bank langs te komen op één van de kantoren met een geldig legitimatiebewijs. Maar alles kan ook schriftelijk worden geopend door een gewaarmerkte kopie van het legitimatiebewijs op te sturen in combinatie met contactgegevens. Een gewaarmerkte kopie van een legitimatiebewijs kan je laten maken op het gemeentehuis.

Tussentijds uitstappen kan het best direct na het verstrijken van één, twee, drie of vier jaar looptijd. Dan zijn er geen kosten. Stap je op een ander moment uit dan mis je de rente vanaf het moment van laatst plaatsgevonden rente-uitkering.

Friesland bank heeft een A rating.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 11:13 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
ErikVries schreef:
Een internet betaalrekening is nodig maar daar worden geen kosten voor in rekening gebracht.


Voor internet bankieren heb je een pas en een reader apparaatje nodig. De pas kost 3,60 per kwartaal, dus 14,40 per jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO