Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Klimsparen 2.5 - 4.5%
BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 8:21 pm 

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 4:02 pm
Berichten: 21
Het valt me op dat niemand hier schrijft over de klimspaar rekening. Moet toch heel aantrekkelijk zijn voor de echte spaarders? Begint al met 2.5% (bijna de hoogste momenteel), en loopt alleen maar op; als de rente elders harder oploopt kan je altijd nog alles opnemen na een jaar.
En helemaal aardig dat je de rente weer kan inleggen, die hoeft dus niet jaren te klimmen. Ik denk er sterk over om hier mee te starten - of zit er een addertje onder het gras?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 9:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Nee hoor, voor zover ik weet geen addertjes onder het gras. Alleen is die rente natuurlijk ooit hoger geweest en de gemiddelde rente zal 3.2 - 3.4% zijn, dus als je nu al weet dat je het langer weg wil zetten kun je beter een 'normaal' deposito nemen.
Het eerste jaar is 2.5%, het tweede jaar 2.75, het derde jaar 3, dus alleen als je het als spreiding ziet naast variabele rentes, zie ik nog enig nut, maar dan nog zit je een jaar vast aan 2.5%, dus ik zou het zelf niet doen. :wink:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 10:10 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Pietje Precies schreef:
- of zit er een addertje onder het gras?

henrid schreef:
Nee hoor, voor zover ik weet geen addertjes onder het gras.

Toch wel een klein addertje.

Iets om zeker rekening mee te houden is toch tussentijdse opname of beëindiging.
Er staat "Na het eerste jaar al boetevrij opneembaar " ... maar dat is maar net hoe je "boetevrij" interpreteert.
Citaat:
Jaarlijkse rente opnemen of opnieuw inleggen

De rente van het Klimspaardeposito wordt over hele spaarjaren berekend en aan het eind van elk jaar bijgeschreven op uw KlimSpaardeposito of op uw Privérekening. U ontvangt alleen rente over de volle spaarjaren. Als u na drie jaar uitstapt, ontvangt u de rente over deze jaren. Stapt u na tweeënhalf jaar uit, dan ontvangt u de rente over de twee volle jaren.


Citaat:
16. Na het eerste spaarjaar kan de rekening­
houder de inleg geheel of gedeeltelijk opnemen. Hij
ontvangt dan alleen rente over geheel verstreken
spaarjaren.

Dus vrij opneembaar niet echt. Moet je dat doen in November dan krijg je dus over 11 maanden geen rente.
Hoezo boetevrij ? Dit is de reden dat ik er niet aan begonnen ben.

Overigens is deze rekening nu interessanter dan een jaar geleden toen je vooral in het eerste jaar elders meer rente kon krijgen. Nu zit je al direct "hoog".

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 10:27 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Klimspaar is in feite een 5 jaar deposito en bij start 2,5 2,75 3 en 3,25 voor de eerste vier jaar is een 4 jaar depo op 3% nog beter

5e jaar met 4,5 lijkt aantrekkelijk maar het gemiddelde rendement blijft ondermaats 5 jaar 4% bij LPB of NIBC haalt deze rekening het ruim niet bij


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 11:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
piet_pecunia schreef:
Citaat:
16. Na het eerste spaarjaar kan de rekening­
houder de inleg geheel of gedeeltelijk opnemen. Hij
ontvangt dan alleen rente over geheel verstreken
spaarjaren.

Dus vrij opneembaar niet echt. Moet je dat doen in November dan krijg je dus over 11 maanden geen rente.
Hoezo boetevrij ? Dit is de reden dat ik er niet aan begonnen ben.

Ja deze is wel heel erg vies. In ieder geval sowieso de voorwaarden helemaal doorlezen voor je er echt aan begint dus.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 1:04 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Aan de voorgaande reacties valt weinig af te doen, hoewel.....

henrid geeft aan dat "de gemiddelde rente zal 3.2 - 3.4% zijn"(ik neem aan dat hier gemiddeld over 5 jaar bedoeld wordt). Volgens de rekenaars van deze site is de gemiddelde rente 3,2% per jaar en niet meer. Dat is ook het percentage waarop ik uit kom.

Volgens piet_pecunia "zit je al direct "hoog"" in het eerste jaar. Het is maar hoe je het bekijkt, LeasePlan geeft 3% (1 jaar vast). Zelfs "vrij opneembaar" bij LPB is nu met 2,66% al meer dan de 2,5% van FB "met voorwaarden". zelfs in een vergelijking na twee jaar is "vrij opneembaar" bij LPB op het moment aantrekkelijker.

Hieronder de nominale rente per jaar (bron FB), effectief per jaar (zoals correct ook berekend door Spaarinformatie) en de hoogste aanbieding van andere banken (Bron: Spaarinformatie).
(behalve bij 5 jaar (ook NIBC) komen de hoogste aanbiedingen van LPB en die gelden alleen voor bestaande spaarders bij LPB !)

1 jaar 2,50% 2,50% 3,00%
2 jaar 2,75% 2,63% 3,25%
3 jaar 3,00% 2,75% 3,50%
4 jaar 3,25% 2,88% 3,75%
5 jaar 4,50% 3,20% 4,00%

De 4,5% van FB klinkt heel aanlokkelijk. Maar niet alleen geldt die slechts voor het vijfde jaar, de voorafgaande jaren bouwen niet geleidelijk daarnaartoe op. 2e, 3e en 4e jaar een verhoging met 0,25%, 1,25% in het 5e jaar.
Besluit maar eens je ingelegde geld op te nemen als dat vijfde jaar in zicht komt !!

Eigenlijk wordt de aanbieding van FB van alle kanten overtroffen, op één aspect na. De "boetevrije beëindiging" na het eerste jaar, waarvan piet_pecunia zeer terecht wijst op de "adder onder het gras".

Grofweg hebben deposito's een voordeel als de rente gelijk blijft en helemaal als de rente gaat dalen. Dat is meteen het nadeel als na het afsluiten ervan de rente gaat stijgen.
Bijkomend bezwaar van deposito's is dat je er in het laatste geval aan vastzit, al zijn er soms (kostbare) nooduitgangen.
FrieslandBank lijkt aan dat laatste bezwaar tegemoet te komen, je kunt immers elk jaar het contract beëindigen.
Maar ook hier is de prijs van deze nooduitgang niet laag en bovendien betaal je die prijs, ook als je geen gebruik maakt van die nooduitgang.

Het "echte" klimspaardeposito kon je enkele jaren geleden afsluiten bij FinansBank (al dan niet toevallig ook af te korten tot FB), een Turkse bank die we nu kennen onder de naam Credit Europe Bank.
Daar kreeg je de jaarlijks oplopende rente met terugwerkende kracht ook over de voorgaande jaren. Boetevrij op te nemen met onbeschadigde rentevergoeding. Zodra ik maar weer genoeg bij elkaar had voor zo'n contract sloot ik weer zo'n ding af.
Misschien niet verwonderlijk dat je zulke heldere lucratieve aanbiedingen vandaag de dag niet meer ziet.
Voor mij geen FB (meer)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 10:03 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
FB spreekt zelf van 3,4% als je de rente laat bijschrijven op het deposito.

Maar de beschrijving hierboven is zo alleszeggend, die zou eigenlijk in een blog moeten. :idea:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 11:11 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
henrid schreef:
FB spreekt zelf van 3,4% als je de rente laat bijschrijven op het deposito.


OK, maar dat is niet de manier waarop we hier gewend zijn effectieve rentepercentages op te geven.
Op eenzelfde manier berekend zou het rendement van een 5-jaarsdeposito van NIBC of LPB uitkomen op 4,33%.

(Bij Rabobank zouden ze kunnen opgeven dat een 20-jaarsdeposito 7,29% per jaar oplevert. Daar trappen we niet in, toch ?)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 1:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Hadjememaar schreef:
OK, maar dat is niet de manier waarop we hier gewend zijn effectieve rentepercentages op te geven.

Nou niet over de jaren heen, maar wel als de rente per kwartaal of maandelijks wordt uitgekeerd, waardoor het effectieve percentage hoger wordt. Ik haal het er elke maand af bij LPB dus voor mij geldt dat effectieve percentage van 2.66%, zoals genoemd op de homepage, dan ook niet. Maar ik ben het met je eens, samengestelde interest over de jaren heen is niet gebruikelijk.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2011 10:36 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
De percentages zijn verhoogd (2.5 - 3.0 - 3.25 - 3.75 - 5.0), maar je hebt er nog steeds bar weinig aan, vooral omdat het eerste jaar gelijk is gebleven op 2.5%.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 8:30 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Van de website
Citaat:
De rentebetaling vindt plaats over hele jaren, het kan dus zijn dat u rente misloopt als u uw KlimSpaardeposito beëindigd.

Met bedrijven die geen Nederlands kunnen schrijven doe ik liever geen zaken. Ik vind zoiets altijd een goede indicator van de professionaliteit van een organisatie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 9:55 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Tsja, dit zie je tegenwoordig steeds vaker, helaas...
Zelfs op de doos van mijn DVD speler:
"Ondersteund de volgende formaten"

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO