Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 9:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 5:17 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Bij een saldo van 30.000 euro 2,7% is 810 euro op jaar basis
Kosten 2,75 euro per maand = 33 euro
810 - 33 = 777 euro effectief rendement

777 / 30.000 = 2,59% **

Of als je deze betaal rekening daadwerkelijk gebruikt i.p.v. de betaal rekening bij een andere bank (vb ING).
Dan zijn je kosten iets lager omdat je de kosten van de ING niet hebt, effectieve kosten dan:
3,75 per kwartaal ING: 4 * 3,75 = 15 euro.
Netto (extra) kosten 33 - 15 = 18 euro
Netto rendement: 792 euro
792 / 30.000 = 2,64% **

Hoe meer euro'tjes je hier stalt hoe hoger het rendement wordt, tot 2,667% ** bij een volle ton en vanaf 2,568%** bij 25.000
** Effectief net iets minder omdat de 2,75 natuurlijk per maand geint wordt.

Doe ik iets mis of hoort deze rekening thuis in de top van vrij opneembare spaarrekeningen voor bedragen > 25.000 ?? (#2)
Of moet dit dan zijn sparen met voorwaarden, namelijk minimum saldo 25.000?? Voor > 25.000 ook beter dan hun eigen bonusspaarrekening!!! (#6)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 5:22 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Bedankt voor de berekening, dit alles is voor mij voldoende om de Friesland Bank rekening toch nog maar even aan te houden.
Wel vreemd (=ergerlijk) dat ze wel de moeite hebben genomen om mij vorige week te informeren over stijging van de kosten, maar niet over deze nieuwe rekening. Nu heb ik dus voor niks de "walk of shame" naar de Rabobank ondernomen. Nou ja, allebei even een jaartje aanzien allebei dan ...

EDIT: Namliam, nogmaals dank voor die berekening, rekeningen als AES worden nu ook een stuk minder aantrekkelijk...

Misschien kan het laatste stukje naar een eigen onderwerp "Spaar en Betaal Mix Rekening" worden verplaatst? Misschien zelfs een eigen topic voor de Friesland Bank?

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 5:40 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
SpaarXL schreef:
EDIT: Namliam, nogmaals dank voor die berekening, rekeningen als AES worden nu ook een stuk minder aantrekkelijk...

AES? Berekeningen onder voorbehoud, garantie tot de volgende posting :P Of totdat iemand anders mijn berekening bevestigd.

SpaarXL schreef:
Misschien kan het laatste stukje naar een eigen onderwerp "Spaar en Betaal Mix Rekening" worden verplaatst? Misschien zelfs een eigen topic voor de Friesland Bank?

Ik weet niet goed waar dit thuishoort, deze bank heeft geen eigen deeltje hier... Dus een nieuw draadje in "Overige" banken?

Als mijn berekening klopt dan is deze rekening (boven de 25.000) de #1 die nieuw te openen is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 6:09 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
namliam schreef:
777 / 30.000 = 2,59% **

Die berekening kan ik wel bevestigen (ik had zelf al iets vergelijkbaars uitgerekend). Dat is best een leuk rendement - op dit moment.

Het gevaar van deze rekening is in mijn ogen echter dat je iedere maand kosten hebt en blijft houden (en die zullen op termijn vast niet lager worden), terwijl je nog maar moet afwachten wat er op de langere termijn met de rente op deze rekening gebeurt. Stel die rente daalt (of anderen stijgen), zodat die rente over (bijvoorbeeld) een half jaar ruim onder de top 5 van dat moment terecht komt, dan is deze rekening op dat moment als spaarrekening niet meer interessant - terwijl je dan wel nog steeds iedere maand die kosten aan het betalen bent. Dan is de enige mogelijkheid om die rekening op dat moment weer op te zeggen (kan dat eigenlijk wel volgens de voorwaarden?), anders heb je er weer een kostenpost bij. Als spaarrekening vind ik deze rekening dus niet interessant: 'zekere' kosten, maar een onzeker rendement. Ik ga er dus niet aan beginnen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 6:19 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Jhn314, je hebt gelijk. Om er aan te beginnen is een verhaal apart. Maar ik zit al bij de FB, en met deze rekening blijf ik er dan toch nog maar een tijdje. Ik gebruik 'm dan alleen als spaarrekening (lopende rekening gaat naar Rabo), zodra het rendement (=rente minus kosten) weer uit de top 5 daalt, ben ik definitief weg.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 8:44 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 774
rhart schreef:
Rentetrap Van Tot Rentevergoeding
1 € 0 € 5.000 0,50%
2 € 5.000 € 15.000 1,70%
3 € 15.000 € 25.000 2,20%
4 € 25.000 € 1.500.000 2,70%
5 € 1.500.000 € 10.000.000 1,00%


Zoals ik het bovenstaande lees, krijg je de 2,7 pas voor een saldo boven 25.000. Dat wil zeggen dat je over de eerste 5.000 0,5% krijgt, tweede staffel is 1,7%, derde 2,2% en vierde pas 2,7%. De gemiddelde rente is dus veel lager dat er beweerd wordt.

Of ben ik gek :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 8:52 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Goeie opmerking.
Maar er staat ook bij:

"Uw rente wordt dagelijks aan het eind van de dag berekend over het gehele saldo."

Maar toch, dit zal ik toch nog even checken morgen...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 8:53 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
rente geldt over het hele saldo dus de berekeningen kloppen wel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 9:39 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 774
Uiteraard over het hele saldo! Maar dan wel gestaffeld.

Mocht ik ongelijk hebben, dan hebben ze bij de F.B. een nieuwe klant.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 10:54 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Enig nadeel aan dit type rekening wat ik me zo 1-2-3 zou kunnen bedenken: Ik vind het maar een vreemd idee om een zo groot bedrag op een direct opvraagbare rekening te hebben i.v.m. fraude, overvallen etc. Bij een "echte" spaarrekening zit er toch nog een soort buffer tussen...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 12:29 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Dat is mijn gevoel ook inderdaad... misschien wel ten onrechte (als de boel gekraakt is weten ze die spaarrekening ook wel te vinden) maar het voelt toch alsof het meer "voor de grijp" ligt.

In elk geval is het gevaarlijker in geval van skimming: ik hou altijd bewust mijn saldo op de betaalrekeningen aan de lage kant.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 12:51 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 774
SpaarXL schreef:
..........
Maar toch, dit zal ik toch nog even checken morgen...

En? Ben je nog wijzer geworden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 1:04 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ja, door de telefoon verzekerden ze me er van dat het inderdaad "gewoon" 2,7% over het gehele saldo. Maar vrijdag is mijn beldag, en ik zal morgen nog wel 's bellen. Tsja, die mensen hebben toch niks beters te doen... :lol:

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 1:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ze hebben het zodanig geformuleerd, dat je 2 kanten op kunt:
Of 2,7% over het hele saldo bij meer dan 25.000 of
per rentetrap het percentage dat bij die trap hoort. Net zoals de belastingen werken.

Als ze duidelijkheid wilden geven, gaven ze wel rekenvoorbeelden.
Nu ze dat niet doen, vrees ik dat ze bewust mensen met taalkundige truukjes, proberen over te halen.

Citaat:
Uw rente wordt dagelijks aan het eind van de dag berekend over het gehele saldo. U ontvangt het rentepercentage dat hoort bij de rentetrap waarbinnen uw saldo valt. De rente wordt één keer per jaar aan u uitgekeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 1:58 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Je hebt helemaal gelijk. Ik ga tegen de gewoonte in eenmalig de donderdagmiddag als belmiddag invoeren :? , ik wil hier duidelijkheid over.
Ik heb trouwens al gemerkt dat de medewerkers nog nauwelijk op de hoogte zijn van deze nieuwe rekening...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO