Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 11:24 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Zie o.a.: http://www.spaarinformatie.nl/sparen/rentewijzigingen

Citaat:
Datum | Bank | Naam rekening | Oude rente | Nieuwe rente
____________________________________________________

01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (1 jaar) 1.50% rente verlaagd 1.15%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (2 jaar) 1.85% rente verhoogd 1.95%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (3 jaar) 2.25% rente verhoogd 2.35%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (4 jaar) 2.65% rente verhoogd 2.75%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (5 jaar) 2.95% rente verhoogd 3.05%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (6 jaar) 3.15% rente verhoogd 3.25%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (7 jaar) 3.40% rente verhoogd 3.50%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (8 jaar) 3.55% rente verhoogd 3.65%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (9 jaar) 3.70% rente verhoogd 3.80%
01-06 Friesland Bank ParticulierDeposito (10 jaar) 3.90% rente verhoogd 4.00%

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 1:25 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Dramatisch die tarieven voor de korte(re) termijn. Overigens gewoon de RABO-tarieven. Eén jaar dekt zelfs de VRH niet meer en óók voor twee jaar krijg je minder dan op de vrij opvraagbare internetspaarrekening (bij RABO)
Wie in vredesnaam kan nog belangstelling hebben voor deze producten.......?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 1:48 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Blikoortje schreef:
Dramatisch die tarieven voor de korte(re) termijn. ... Eén jaar dekt zelfs de VRH niet meer ...

Ik weet niet hoe je rekent maar de inflatie dit jaar wordt officieel geschat op 3% en andere bronnen geven 5% aan.
De VRH is netto 1,2%
Om koopkrachtverlies van je spaargeld te dekken (cq te compenseren) moet de rente die je krijgt dus 4,2% tot 6,2% zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 4:52 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Blijkbaar heeft Friesland Bank een fout gemaakt want de rente verhogingen zijn allemaal weer ongedaan gemaakt en alleen de verlaging voor 1 jaars deposito's is blijven staan. Ook op SI hebben we de rentes dus weer recht getrokken...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2012 5:41 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
DagobertDuck schreef:
Ik weet niet hoe je rekent maar de inflatie dit jaar wordt officieel geschat op 3% ........
Uiteraard snap ik je punt, maar wat ik hier bedoel is dat je er buiten de inflatoire vermindering van het vermogen ook fysiek op toelegt. Anders gezegd: bij dit soort percentages kun je je centen boven de VRH-vrijstelling rendabeler buiten het formele circuit houden. Voor de waardevermindering door inflatie maakt het niet uit of het op de bank staat of dat je het in de ouwe sok bewaard, dat is om het even. (En ja....ik kén de regels.... :mrgreen: )
Pas wat je krijgt boven de 1,2% beperkt de waardevermindering van je vermogen door inflatie (excl. vrijstelling); eerst als je de grens van de optelsom van VRH en inflatie bent gepasseerd maak je rendement, daarover zijn we het eens.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 jun 2012 1:59 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Laten we het fysiek maar uitspreken: Als de rente op 1,2% uitkomt is het voordeliger het fysiek aan te houden. De schulden stijgen overal zoveel en de overheden willen de doodlopende euro weg niet verlaten, hoogstens lappen om een euro te behouden. Daar hoort ook een verdere renteverlaging bij. De EU is al een tijd bezig met maatregelen om het opnemen van contant geld te beperken en dus gevangen te houden bij de banken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 jun 2012 2:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
DagobertDuck schreef:
Laten we het fysiek maar uitspreken: Als de rente op 1,2% uitkomt is het voordeliger het fysiek aan te houden.


Of dat zo is hangt er m.i. vooral nog vanaf, hoe groot de risico's op derving van het tegoed zijn bij het aanhouden bij een financiele instelling (bv. derving a.g.v. faillissement) en het zelf beheren van tegoeden (bv. derving a.g.v. diefstal, verbranding, overstroming of consumptie door macro- of microscopische vormen van leven).

Wil het werkelijk voordeliger zijn om tegoeden buiten het formele circuit aan te houden dan moet de rentevergoeding nog wel een eindje verder zakken, of moeten de voorwaarden verslechteren want voor 5 promille bouw ik geen alarminstallatie in mijn woning.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 jun 2012 2:51 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
VRH willen sommige politieke partijen laten stijgen.
Risico's bij banken zijn enorm en stijgen snel verder.

Rente daalt en EU/ banksters willen dat die verder daalt.

Die tijd kan dus snel komen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 jun 2012 5:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Van DagobertDuck is inderdaad bekend dat hij zijn geld liever thuis bewaard. Bij rente 0 en vermogen 1000k bespaar je jezelf 11.5k door het aan de VRH te onttrekken. Daar kan je een goede kluis van financieren. Maar een kapitaal aan het formele circuit onttrekken is niet zo simpel dunkt mij en ook niet zonder risico. Denk maar aan de fiscus die letterlijk even de boel komt uitkammen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 jun 2012 7:19 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
U kunt natuurlijk allemaal net als Dagobert Duck in een geldpakhuis gaan wonen. :D

Sommigen zijn ook zo gelukkig dat ze nog een kluis bij een bank hebben. Ik begrijp de insinuaties niet. Veel spaarders hebben maar 20.000 euro en daar kan je zo de helft contant van opnemen zonder dat daar iemand om maalt. Dat is een heel normale opname als je wat koopt en contant betaalt. Veel mensen hebben geld op een betaalrekening of nauwelijks renderende spaarrekening staan voor een onverwachte aankoop zoals vervanging van een fiets, koelkast of TV die stuk kan gaan. Dat kan je ook in je matras bewaren.

Je kan ook volledig legaal een gouden ketting voor jezelf kopen. Zelfs als je er bij loopt als BA van het A-Team gaat dat de fiscus met de huidige wetgeving niets aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 9:57 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Ik heb gewoon het gevoel dat geld toch veiliger bij een fin. instelling geparkeerd staat, dan thuis onder het bed. Dat komt wellicht doordat ik toen ik nog maar een ventje was met de halve lengte die ik thans heb een woninginbraak heb meegemaakt.

(Matrassen branden wel heel goed.)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO