Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 2:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 'Spaarders, vreest niet'
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 4:52 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
'Spaarders, vreest niet'
Pieter Lakeman van de stichting Hypotheekleed.

AMSTERDAM - De spanning rond DSB loopt op. En dat is niet het minst te danken aan Pieter Lakeman, voorzitter van de Stichting Hypotheekleed.
Lakeman riep twee dagen geleden op spaargeld weg te halen bij DSB. Tevreden beziet hij de resultaten. ,,De oproep werkt goed.'' Spaarders hebben volgens hem niets te vrezen van een faillissement.

lees verder op: http://www.ad.nl/ad/nl/1004/Economie/ar ... niet.dhtml

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 4:58 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
http://www.hypotheekleed.nl/index.php/c ... -scheringa

O.a. voor het zenden van een mailtje......... :D

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 5:01 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Citaat:
Spaarrekeninghouders denken, heel primitief, dat ze alles kwijt zijn na een faillissement

primitief, ben benieuwd hoe dit genie zichzelf vind......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 5:15 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Nog bedankt voor de link. Meteen even een mailtje gezonden om mijn ongenoegen te uitten, maar dan wel op een normale manier.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 5:56 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
obligataire schreef:
'Spaarders, vreest niet'
Pieter Lakeman van de stichting Hypotheekleed.

...Claims?
,,Als DSB failliet is, kunnen gedupeerde polishouders claims indienen bij de curator. Dan hoeven ze geen rechtzaken te voeren. Reele claims zal de curator zeker accepteren. Ik denk dat er wel een miljard euro schade kan worden geclaimd.''...


Onjuist. De curator zal namelijk geen claims van polishouders accepteren. In het faillissement van Van der Hoop Bankiers enkele jaren geleden gebeurde dat bij dergelijke claims ook niet. Destijds kwam dezelfde Lakeman overigens vrij snel met conclusies die uiteindelijk allemaal de prullenbak in konden. Vervolgens hoorde je weinig meer van deze man.

En de minstens 90% uitkering waar lakeman het over heeft was inderdaad van toepassing bij Van der Hoop Bankiers, maar dat faillissement is wel heel gunstig afgewikkeld. Dat Lakeman zich daarop baseert is een te positieve voorstelling van zaken en daarom niet correct. Voor de crediteuren bij bijv. Lehman Brothers en Icesave/Landsbanki ziet het er namelijk veel slechter uit.

Het depositogarantiestelsel kan niet voorkomen dat vele spaarders honderden zoniet enkele duizenden euro's renteverlies zullen leiden. En het terugverkregen geld kunnen zij vervolgens niet meer elders wegzetten tegen 5,25%. En dan zijn er nog de spaarders met een achtergesteld deposito die niets meer terugzien. En de mensen die Lakeman vertegenwoordigt zullen voorgoed uitzichtloos in het moeras verdwijnen, zie ook mijn bijdrage elders op dit forum.

Voor wie Lakeman persoonlijk over deze kwestie wil spreken is dat mogelijk. Hij is telefonisch bereikbaar op tel. 030-xxxxxxx, maar schrijven of langsgaan kan natuurlijk ook. Zijn adres is xxxxxxxxx.


Telefoon- en adresgegevens verwijderd.
Paul209

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Laatst bijgewerkt door ErikVries op za 03 okt 2009 6:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 6:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Even een "stomme" vraag van een "primitieve" spaarder; maar wat gebeurt er eigenlijk met hypotheeknemers nadat hun financiële instelling van de kaart is geveegd? Waar gaat hun schuld dan heen.

Krijg sterk de indruk dat die Lakeman een enorme lulhannes is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 6:32 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Bij Van der Hoop werden de hypotheken overgenomen door Rabobank. Maar het ging daarbij wel om hypotheken van gemiddeld grofweg 1 miljoen euro. Met meestal een flinke aandelenportefeuille als onderpand, welke eveneens met de hypotheek meeverhuisde. Interessante klanten voor Rabobank. Bij DSB Bank zal dat anders zijn.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:05 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008 12:38 pm
Berichten: 1120
Woonplaats: Hirdo
Ik ga maandag een internetrekening openen bij de DSB Bank al was het alleen maar om die verschrikkelijke Lakeman te pesten.
Symboliek natuurlijk maar als de storm achter de rug is stort ik er wel wat meer op in een deposito of zo,er komen toch deposito`s elders vrij later dit jaar.
Ik hoop toch echt dat de DSB deze man alsnog gaat aanklagen voor het gerecht! :evil:

_________________
Als tijd geld is, hoe arm ben je dan als je géén tijd hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 11:02 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
@stuiver / derden
Citaat:
Even een "stomme" vraag van een "primitieve" spaarder; maar wat gebeurt er eigenlijk met hypotheeknemers nadat hun financiële instelling van de kaart is geveegd? Waar gaat hun schuld dan heen.

De eigenaar van een pand is hypotheekgever, de bank is hypotheeknemer. De betalingsverplichting gaat over naar de nieuwe hypotheeknemer.
Citaat:
Krijg sterk de indruk dat die Lakeman een enorme lulhannes is.

Bij mij ontstaat de indruk dat stuiver zich slechts de negatieve opinies van anderen over de heer Lakeman eigen heeft gemaakt en daar op deze wijze uiting aan geeft.
"Few men think, yet all will have opinions."

@ErikVries / Moderator
Citaat:
Voor wie Lakeman persoonlijk over deze kwestie wil spreken is dat mogelijk. Hij is telefonisch bereikbaar op ..., maar schrijven of langsgaan kan natuurlijk ook. Zijn adres is ...

Ik zou ErikVries willen vragen het fatsoen op te brengen zelf de adresgegevens en het telefoonnummer van de heer Lakeman te verwijderen. Zo niet, dan zou ik de Moderator willen vragen in te grijpen. Dit kan mijns inziens niet worden getolereerd. De gedragingen van de heer Lakeman zullen in de perceptie van ErikVries normoverschrijdend zijn, maar dat geeft hem nog niet het recht hetzelfde te doen.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 11:37 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Van de site van Lakeman:


"2. Positie spaarders

Het Nederlandse garantiestelsel voor spaarders houdt momenteel in dat iedere spaarder tot een bedrag van Euro 100.000 zijn inleg gegarandeerd terugkrijgt bij het faillissement van de bank. De Nederlandse Bank (DNB) betaalt het eventuele tekort uit en eist dit geld vervolgens op bij de andere banken.

Op 1 oktober 2009 bleek dat woordvoerders van de Tweede Kamer van de Staten Generaal dit garantiestelsel niet kenden en ten onrechte meenden dat de belastingbetaler zou moeten opdraaien voor eventuele tekorten van spaarders. De meeste spaarders bij DSB zitten onder deze grens van Euro 100.000. Deze spaarders worden bij een faillissement slechts in zeer beperkte mate benadeeld en wel uitsluitend doordat zij enkele maanden moeten wachten voordat zij hun geld terugkrijgen.

Mensen die meer dan Euro 100.000 aan spaargeld bij de DSB bank hebben staan, lopen voor het meerdere een risico dat Hypotheekleed op hoogstens 11% van dit meerdere schat (uitgaande van de balanspositie per 31 december 2008). Dat risico wordt pas gerealiseerd wanneer DSB een miljard Euro aan schadevergoedingen uitkeert. Wanneer de curator van DSB minder dan een miljard Euro aan schadevergoeding uitkeert (doordat niet alle polisslachtoffers zich melden) dan daalt dit risicopercentage.

Mensen die niet onder het garantiestelsel vallen omdat zij een achtergestelde lening hebben verstrekt, lopen bij faillissement van DSB voor het hele bedrag risico. Hypotheekleed schat dat risico eveneens op hoogstens 11% van hun vordering op DSB. Voor de overige 90% lopen zij in feite geen risico.



3. Algemeen

Bij faillissement van een niet-bank zijn schuldeisers (handelscrediteuren) bijna altijd hun geld helemaal kwijt. Bij het faillissement van een bank is dat uitdrukkelijk niet het geval. Bij het faillissement van de Tilburgse Hypotheekbank in de jaren 80, kregen de schuldeisers (obligatiehouders) bijna 100% van hun vorderingen uitbetaald, zij het gedeeltelijk pas na enkele jaren. Bij het faillissement van Van der Hoop Bankiers in 2006 kregen de spaarders en andere schuldeisers ongeveer 90% uitbetaald.

Duidelijk is echter wel dat de belangen van spaarders en polisslachtoffers in zekere mate tegengesteld zijn. Hypotheekleed treedt op voor de belangen van alle polisslachtoffers (dus niet alleen voor hypotheekslachtoffers) en wil binnen dat kader zoveel mogelijk rekening houden met de belangen van spaarders. "

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 9:37 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Nu ik deze teksten lees over de motieven en denkwijze van dhr Lakeman, bevestigt dat mij niet slechts in mijn eerdere analyse en vermoedens (zie elders op het forum), maar lopen me tegelijk (figuurlijk) de rillingen over het lijf.
Deze man komt er openlijk voor uit de belangen van een (relatief) kleine groep "benadeelden" veilig te willen stellen op kosten van een (veel grotere) groep "onschuldigen" (spaarders bij DSB en derden), op de bankensector (deel DGS) en op de samenleving als geheel (belastinggelden voor het aanvullende DGS deel) Het risico dat anderen (deels) persoonlijk moeten bijdragen schat hij op een bepaald, uit de lucht gegrepen percentage, op basis van historisch onvergelijkbare situaties.
En die "benadeelden" hebben hun situatie ook nog eens te wijten aan eigen onnadenkendheid of onvoldoende zorgvuldigheid, niemand heeft hen gedwongen toch....!
Ongelooflijk stuitend en verwerpelijk, deze poging van Lakeman. Die 2000 werknemers van DSB hebben géén gezin zeker, die kunnen hun geld bij ontslag wel krijgen via het CWI (gemeenschapsgelden)....!
En er ook nog zelfgenoegzaam over babbelen..... Het middel is hier zóveel erger dan de kwaal dat het deze man in ongewenst gedrag vér boven degenen plaatst die hij zelf zoiets kwalijk neemt. Totáál buiten proportioneel.
Waarbij het óók nog eens de vraag is of zijn koers ooit tot het door hem voorziene resultaat kan of zal leiden.......
Voor het gewin van de enkeling schaadt hij velen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 10:07 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
En niet te vergeten andere bedrijven + werknemers - de toeleveranciers- waarbij DSB ongetwijfeld nog een rekeningetje open heeft staan.
Die kunnen dan ook fluiten naar hun geld, lijkt mij.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 10:20 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Hieronder de weergave van een gesprek van het Financieele Dagblad met de heer Lakeman.
http://www.fd.nl/artikel/13348869/lakeman-oorlog-dsb

'AANTAL ZAKEN NOG CHECKEN'
Lakeman: 'Oorlog met DSB'
3 oktober 2009, 10:00 uur | FD.nl
Door: Pieter Lalkens

Pieter Lakeman van Stichting Hypotheekleed zal over enkele weken zijn uitspraken over het nakende faillissement van DSB verder met cijfers toelichten.
Hij zal dan onder meer ingaan op zijn vermoedens dat DSB Bank flink verlies lijdt en dat eigenaar Dirk Scheringa de bank 'leeg haalt'.

...

A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 10:39 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Empire schreef:
Zijn vermoeden dat Dirk Scheringa geld aan zijn bank onttrekt, moet Lakeman nog checken. 'Ik heb de informatie enkele dagen geleden van een betrouwbare zegsman gehoord. Volgende week wil ik het gecheckt hebben.'

Lakeman zal ongetwijfeld ook weten dat DS dit niet onbelemmerd en op een grove manier kan doen.
Ook al heeft DS zich d.m.v. allerlei BV's e.d. ingedekt, hij is uiteindelijk wel persoonlijk aanspreekbaar als wanbeleid in deze vorm aan te tonen is.
Ik denk niet dat DS met waarschijnlijk vele miljoenen op zak, oud wil worden achter tralies.

Dat DS zijn eventuele lot rustig af zit te wachten, dat geloof ik ook niet.
Maar hij kan hierbij ook weer niet té onstuimig bezig zijn.
Dat is de nuance die ik wel graag wil aanbrengen in deze rodeo.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 10:53 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
DSB Bank valt zoals iedere grote vennootschap onder verplichte accountantscontrole van de jaarrekening.
Lakeman suggereert dat hij iets weet wat de accountant van DSB (Ernst & Young) zou zijn ontgaan.

http://www.dsbbank.nl/pdf/jaarverslag-2008.pdf

Ik ben benieuwd. Maar laat hij dat maar gauw komen met deze wijsheid, want zonder onderbouwing is het niet meer dan laster.

Dat er o.a. geld naar de voetbalclub en een museum gaat, is alom bekend.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO