Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2009 12:24 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064

Laatste nieuws 11-12-2009:
De eerste uitbetalingen zijn binnen, zie:
viewtopic.php?f=24&t=4446

Nieuws 2-12-2009.
Website t.b.v. een aanvraag DSB vergoeding is geopend.
https://www.dgs-dsb.nl/formulier


afbeelding: http://www.dnb.nl/binaries/logo.gif

Eind november 2009: start aanvraagprocedure depositogarantiestelsel DSB Bank.
Nieuwsbericht 12 november 2009

De voorbereidingen voor de uitvoering van het depositogarantiestelsel voor DSB-rekeninghouders zijn in volle gang. Nog voor de Kerst zullen de meeste rekeninghouders een uitkering krijgen, als zij daarvoor in aanmerking komen. Vanaf eind november kunnen rekeninghouders hun aanvraag indienen: dus niet medio november, zoals DNB eerder heeft bericht.

De Nederlandsche Bank is druk bezig met de voorbereidingen, samen met de curatoren van de DSB Bank. Er is een veelheid aan rekeningen, spaartegoeden, leningen en hypotheken. Het uitzoeken en controleren van de gegevens van alle rekeninghouders is dan ook een zeer omvangrijke operatie. Dit zorgvuldig doen kost veel tijd, maar is nodig om zeker te stellen dat iedere rekeninghouder straks de vergoeding krijgt waar hij/zij recht op heeft.

afbeelding: http://www.dnb.nl/binaries/logo.gif

DigiD nodig voor aanvragen vergoeding depositogarantiestelsel voor de DSB Bank.
Nieuwsbericht
Datum 12 november 2009

De Nederlandsche Bank (DNB) opent binnenkort een website voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel voor rekeninghouders van DSB Bank. Particuliere meerderjarige rekeninghouders van de DSB Bank kunnen toegang krijgen tot deze site met DigiD.

Heeft u al een actief DigiD? Dan hoeft u niets te doen. Heeft u geen DigiD, heeft u uw DigiD afgegeven aan een ander of is uw DigiD verlopen? Dan moet u een nieuw DigiD aanvragen en activeren.

Uitzonderingen.
De meeste rekeninghouders kunnen via DigiD een aanvraag doen. Er zijn echter enkele uitzonderingen:

* minderjarigen: jonger dan 18 jaar
* zakelijke rekeninghouders, zoals ondernemingen, verenigingen, en stichtingen bv’s
* rekeninghouders die worden vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door een bewindvoerder/ curator
* niet-ingezetenen die niet over een burgerservicenummer (BSN) beschikken

Deze rekeninghouders kunnen niet via DigiD op de website komen voor het aanvragen van een vergoeding. Zij krijgen van de Nederlandsche Bank per brief de inloggegevens om toegang te krijgen tot deze site.

Schriftelijke aanvraag.
Er kunnen omstandigheden zijn waardoor u niet per computer en DigiD een aanvraag kan indienen. In deze gevallen kunt u een schriftelijke aanvraag doen voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. Wilt u hiervan gebruik maken? Neem dan snel contact op met de Nederlandsche Bank: 0800 020 10 68 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur. Of mail: info@dnb.nl

Let op: als u een schriftelijke aanvraag doet, zal de procedure langer duren en moet u langer wachten op een vergoedingsbesluit. Het verwerken van een schriftelijke aanvraag vergt namelijk meer tijd dan van digitale aanvragen.

Aanvraag via DigiD.
Met DigiD kunnen particuliere en meederjarige rekeninghouders van de DSB Bank toegang krijgen tot de website voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel.

U heeft uw DigiD nodig:
* Om toegang te krijgen tot de website. Door in te loggen met uw DigiD, een gebruiksnaam en een wachtwoord, legitimeert u zich. Net zoals u anders doet met uw paspoort of rijbewijs.
* Ter ondertekening van uw aanvraagformulier. Nadat u het formulier heeft ingevuld en gecontroleerd, moet u dit ondertekenen met uw DigiD. Na ondertekening wordt het formulier verzonden naar de Nederlandsche Bank.

Meer informatie over aanvraagprocedure.
De Nederlandsche Bank stuurt eind november aan alle rekeninghouders van de DSB Bank een bericht over de aanvraagprocedure en het adres van de website.

Waarom DigiD?
DigiD is een veilige en snelle manier van legitimeren om een aanvraag te kunnen doen uit het depositogarantiestelsel. Net zoals u uw paspoort of rijbewijs gebruikt bij het gemeentehuis of een andere overheidsinstelling, gebruikt u op internet uw DigiD om u te legitimeren. Zo weten overheidsinstellingen dat ze ook echt met u te maken hebben.

Hoe werkt het inloggen met DigiD?
U gaat naar de site die de Nederlandsche Bank binnenkort opent voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. U wordt van deze site doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u automatisch terug op de site met de aanvraagformulieren. Over het adres van de site en de aanvraagprocedure krijgt u zo spoedig mogelijk nader bericht van de Nederlandsche Bank.

DigiD tijdig aanvragen of vernieuwen.
Om een aanvraag te doen voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel, heeft u een actieve DigiD gebruikersnaam nodig. Rekeninghouders van de DSB Bank moeten een DigiD gebruikersnaam aanvragen/vernieuwen in de volgende gevallen:
* u heeft nog geen DigiD gebruikersnaam
* u heeft uw DigiD afgegeven aan een ander (bijvoorbeeld uw belastingconsulent)
* u heeft uw DigiD de laatste anderhalf jaar niet gebruikt, waardoor deze verlopen is.

U kunt op de site: http://www.digid.nl/burger een DigiD gebruikersnaam aanvragen. U ontvangt binnen vijf dagen een activeringscode per post. Vervolgens moet u uw DigiD activeren. Doe dit binnen 21 dagen, anders vervalt deze.

Contact.
Heeft u vragen over het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel? Neem contact op met de Nederlandsche Bank: 0800 020 10 68 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur. Of mail: info@dnb.n

------
Citaat:
Volgens DNB zullen de meeste rekeninghouders nog voor kerst een uitkering krijgen als zij daarvoor in aanmerking komen.

Bron: http://www.nu.nl/economie/2121946/aanvr ... ember.html

afbeelding: http://www.dnb.nl/binaries/logo.gif

DNB activeert depositogarantiestelsel voor DSB Bank N.V.
Persbericht 19 oktober 2009.

De Nederlandsche Bank N.V. (DNB) heeft op 19 oktober 2009 het depositogarantiestelsel in werking gesteld voor rekeninghouders van DSB Bank N.V. te Wognum. Deze stap volgt op het faillissement van DSB Bank N.V. dat op 19 oktober 2009 om 9:00 uur is uitgesproken. Voorafgaand aan het faillissement was sinds 12 oktober 2009 11.15 uur de noodregeling van toepassing op DSB Bank N.V.

Het depositogarantiestelsel vergoedt onder bepaalde voorwaarden tegoeden op betaal- en spaarrekeningen tot een maximum van 100.000 euro per persoon. Ingeval van een 'en/of-rekening' kunnen beide rekeninghouders voor een vergoeding uit hoofde van het depositogarantiestelsel in aanmerking komen. Tegoeden zullen eerst worden verrekend met eventuele schulden (hypotheek, lening) van rekeninghouders aan DSB Bank N.V..

Rekeninghouders worden binnenkort via krantenadvertenties en de DNB-website nader geïnformeerd over de inwerkingtreding van het depositogarantiestelsel. Medio november *) kunnen de rekeninghouders een brief verwachten met instructies voor het aanvragen van een vergoeding. Het streven is de uitkeringen zo snel mogelijk te doen plaatsvinden, waarbij het grootste deel van de aanvragen vóór de kerstdagen zal zijn gehonoreerd.

Voor eventuele vragen over het depositogarantiestelsel kunnen DSB-rekeninghouders terecht op de website van DNB of bij haar Informatiedesk, tijdens kantooruren via telefoonnummer 0800 – 020 1068 (gratis).
Bron.

*) Lees: eind november.

Vanaf woensdag 21-10-2009 is op de website van DSB Bank een formulier te vinden m.b.t. het doen van een aanvraag voor een voorschotbedrag van max. 3000 euro.
(Tot en met uiterlijk 4 november 10.00 uur.)

afbeelding: http://www.dnb.nl/binaries/logo.gif

Amsterdam, 22 oktober 2009
Bericht voor de rekeninghouders bij DSB Bank N.V. te Wognum.

De Nederlandsche Bank N.V. (DNB) maakt als uitvoerder van het depositogarantiestelsel
het volgende bekend.
DNB heeft op 19 oktober 2009 het depositogarantiestelsel in werking gesteld voor
rekeninghouders van DSB Bank N.V. te Wognum.
Op grond van het depositogarantiestelsel kan voor rekeninghouders bij DSB Bank N.V.
onder bepaalde voorwaarden recht bestaan op een vergoeding. Deze vergoeding betreft
de deposito’s, zoals bijvoorbeeld de tegoeden op een spaarrekening en rekeningcourant
die rekeninghouders hebben aangehouden bij DSB Bank N.V. Schulden (zoals leningen
en hypotheken) worden verrekend met deze vorderingen.
Bij een ‘en/of-rekening’
kunnen beide rekeninghouders aanspraak maken op een vergoeding.
De termijn voor het indienen van een aanvraag tot vergoeding bedraagt vijf maanden.
Rekeninghouders kunnen tot en met maandag 22 maart 2010 hun aanvraag bij DNB
indienen.
Verzoeken die DNB ontvangt ná deze datum worden niet in behandeling
genomen.
Medio november *) ontvangen alle rekeninghouders bij DSB Bank N.V. nadere informatie van DNB over de wijze waarop de aanvraag voor een vergoeding kan
worden ingediend en over de voorwaarden die daarvoor gelden.
Op de website van
DNB worden rekeninghouders op de hoogte gehouden van de voortgang van het
depositogarantiestelsel voor DSB Bank N.V.
De verzoeken om een vergoeding onder het depositogarantiestelsel worden beoordeeld
op grond van en met inachtneming van de daartoe geldende wet- en regelgeving.
Zo snel mogelijk doch in beginsel uiterlijk binnen drie maanden na ontvangst van het
volledig en correct ingevulde aanvraagformulier zal DNB aan de daarvoor in aanmerking
komende rekeninghouders bij DSB Bank N.V. het door het depositogarantiestelsel
gedekte bedrag van hun vordering uitkeren tot maximaal EUR 100.000 per
rekeninghouder.

Nadere informatie over het depositogarantiestelsel kunt u vinden op de website
van DNB.
Aan de inhoud van deze advertentie kunnen geen rechten worden ontleend.
De Nederlandsche Bank
Postbus 98
1000 AB AMSTERDAM
(onder vermelding van ‘DGS DSB Bank N.V.’)
Informatiedesk DNB
Telefoon: 0800 – 020 1068 (gratis)

*) Lees: eind november.

afbeelding: http://www.dnb.nl/binaries/logo.gif

Informatie over het aanvragen van een voorschot van maximaal 3000 euro.

Overboekingsopdracht.
Als voorschot op de uitvoering van het Depositogarantiestelsel is door de curatoren in overleg met De Nederlandsche Bank besloten een beperkte eenmalige overboeking mogelijk te maken. Dit betekent dat per niet-zakelijke rekeninghouder (mensen met één of meer gezamenlijke rekeningen worden hierbij als één rekeninghouder gezien) een bedrag van maximaal € 3.000,-** zal worden uitgekeerd (houders van een en/of rekening kunnen gezamenlijk dus ook maximaal € 3.000,- overboeken). Deze uitkeringsmogelijkheid geldt alleen voor de zogenaamde direct opvraagbare tegoeden, zijnde tegoeden op een of meerdere van de volgende rekeningen:

Sparen
Internetsparen
Internet TOPsparen
Internetsparen Extra
DSB Bankrekening
Waaghalzen spaarrekening

Onder de regeling vallen niet:

Vaste Termijn Deposito's
Zilvervloot
Achtergestelde Deposito's (deze vallen in het geheel niet onder het Depositogarantiestelsel)
Alle zakelijke spaarproducten: Zakelijk Depositosparen, Zakelijk Internetsparen, Zakelijk Internetsparen Extra en andere producten die door zakelijke rekeninghouders worden gebruikt.

Opdracht tot deze betaling kan middels onderstaand formulier worden ingegeven. Let er bij het invoeren van uw persoonsgegevens op dat u dit nauwkeurig en in overeenstemming is met de bij DSB Bank opgegeven gegevens. Afwijkende gegevens zullen de doorlooptijd vertragen.
Bron.

Ik weet de exacte bedragen van mijn tegoeden en / of schulden niet, terwijl daar in het overboekingsformulier wel om wordt gevraagd. Wat doe ik nu?

Als u bedragen niet precies weet, dan mag u daarvan een schatting geven. Wij vragen u wel dit zo eerlijk mogelijk te doen.
U kunt daarvoor allereerst kijken naar de bedragen op de laatste rekeningafschriften of (hypotheek)overzichten die u gekregen heeft. Mutaties die daarna hebben plaatsgevonden dient u vervolgens bij de op de afschriften genoemde bedragen op te tellen of daarvan af te trekken. Voor de bedragen van overboekingen van en naar uw rekeningen bij DSB Bank kunt u ook kijken op de rekeningafschriften van de rekening (bij DSB Bank of een andere bank) waarvan of waarnaar de overboeking is gedaan.

Als wij uw opdracht in behandeling nemen, dan kijken wij eerst of de bedragen juist zijn. Als de ingevulde bedragen niet juist zijn, wordt uw opdracht uitgevoerd op basis van de juiste bedragen. Dit kan ertoe leiden dat uw opdracht helemaal niet wordt uitgevoerd, of dat uw opdracht voor een lager bedrag wordt uitgevoerd dan het door u opgegeven bedrag.
Bron: website DSB Bank.

-----
Volgens de laatste berichten zal de doorlooptijd ongeveer 2 weken bedragen.
Aanvraagformulier, veelgestelde vragen en (ver-)rekenvoorbeelden zijn te vinden op: http://www.dsbbank.nl

Klanten die door het faillissement van DSB Bank in acute geldnood zijn gekomen kunnen onder voorwaarden ook terecht bij de plaatselijke Sociale Dienst.

afbeelding: http://www.dnb.nl/binaries/logo.gif

Versnelde overstap van houders DSB-betaalrekeningen
Datum 14 oktober 2009.

Klanten met een betaalrekening van DSB kunnen versneld een nieuwe rekening openen bij een andere bank (ABN AMRO, ING, Friesland Bank, Fortis, Rabobank, SNS bank of Triodos bank) en hun betalingsverkeer laten omleiden. Indien klanten al een betaalrekening bij een andere bank hebben, kunnen zij deze andere bank vragen om het betalingsverkeer om te leiden naar deze bestaande rekening.

Het omleiden gebeurt met de Overstapservice. Alle betalingen, incasso's en dergelijke, die voorheen betrekking hadden op de 'oude' DSB-rekening worden omgeleid naar de nieuwe rekening. Op die manier kunnen klanten van DSB aan het einde van de maand gewoon aan hun verplichtingen blijven voldoen. Rekeninghouders moeten bij de bank waarheen zij hun betalingsverkeer willen omleiden aangeven dat zij een betaalrekening bij DSB hadden en gebruik van de Overstapservice willen maken. (Zie voor meer informatie ook http://www.nvb.nl).
Bron.

------

Veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over betalingsverplichtingen aan DSB Bank Klik hier.
FAQ De Nederlandsche Bank (DNB) klik hier.

Wat ik er momenteel zelf nog aan doen?
1. Betaalrekening openen bij andere bank.
2. Werkgever of uitkeringsinstantie(s) inlichten over de nieuwe betaalrekening, niet meer laten storten bij de betaalrekening van de DSB. Spreek anders een alternatief af.
3. Informeer ook cruciale schuldeisers - per slot van rekening kan je hypotheek ergens anders lopen dan bij DSB - die je rekening periodiek via incasso met woonkosten belasten (zoals hypotheek, huur, energie, verzekeringen) en spreek ook met hen een alternatief af.
Wachten op ingebreke stellingen betekent slechts uitstel van de stress.
4. Wachten op nadere informatie van De Nederlandsche Bank.
(Met dank aan Blikoortje.)

Ik weet niet wat mijn saldo is. Wat nu?
Volgens de curatoren van de DSB Bank is het op dit moment technisch niet mogelijk om banksaldi van klanten na te gaan. Hierover volgen zo spoedig mogelijk nadere berichten.

Mijn salaris wordt gestort op een rekening bij DSB: wat nu?
Salarissen kunnen niet meer gestort worden op uw rekening. De betalingen worden tegengehouden omdat geen opdrachten ten gunste of ten laste van DSB-rekeningnummers meer worden verwerkt. Ingestuurde opdrachten komen terug met de mededeling dat ze niet verwerkt konden worden.
Als u uw salaris (of uitkering of pensioen) gestort krijgt op uw DSB-betaalrekening, is het belangrijk om snel bij een andere bank een rekening te openen en uw werkgever (of uitkeringsinstantie of pensioenfonds) hierover snel op de hoogte te stellen.

Hoe zit het met DSB Verzekeringen?
De bank en de levensverzekeringsactiviteiten staan los van schadeverzekeringsactiviteiten: voor wat betreft de schadeverzekeringsactiviteiten fungeert DSB-Verzekeringen als tussenpersoon. Uw verzekeringen lopen verder bij een verzekeraar, los van DSB. U hoeft zich als klant geen zorgen te maken over dekking, premies, schades: deze activiteiten gaan gewoon door los van wat er met DSB bank gebeurt. Alle verzekeringspremies zijn afgedragen aan verzekeraars en er lopen geen schadebetalingen via DSB Bank, aldus DSB Verzekeringen.

Ik moet regelmatig betalingen doen en wil mijn administratie schonen van DSB-rekeningnummers.
Kan ik die rekeningnummers herkennen?

Nee. Vroeger hoorde elke serie bankrekeningnummers bij een bepaalde bank. Nu is dat niet meer het geval.
Het is dus niet mogelijk om automatisch op grond van het rekeningnummer te weten bij welke bank de rekening loopt.
Bron.

Hoe kan ik versneld een betaalrekening openen bij een andere bank?
Bij de bank naar keuze melden met o.a. een betaalpas van DSB, legitimatie, loonstrookje of ander bewijs van inkomen en een schriftelijk bewijs van woonlasten.
Nieuwe klanten worden gecheckt bij BKR.
Bron: RTLZ.

Ik wil naast hetgeen al onder het DGS valt, een claim melden bij de curatoren. Hoe doe ik dat?
O.a. op http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/voor ... kelijkheid zijn 2 voorbeeldbrieven te vinden.
De brief bij voorkeur verzenden als: aangetekend met bericht van ontvangst, oftewel handtekening retour.

Contact met de curatoren van de DSB Bank:
Post: DSB Bank
t.a.v. de curatoren
Postbus 70
1687 ZH Wognum
Mail: curatoren@dsbbank.nl
(Bron: DNB)

------

Laatste discussie omtrent het faillissement van DSB Bank op: viewtopic.php?f=24&t=4338&p=39781#p39781
Eerder gevoerde discussies over DSB Bank op:
viewtopic.php?f=24&t=4174&start=0
viewtopic.php?f=24&t=4118

Zodra er meer nieuws is, zullen wij dat hier melden.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO