Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 4:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 3:41 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Een van de eerste met een renteverhoging dit jaar !

DSB Bank Vaste Termijn Deposito (5 jaar) 4.25% (was 3.75%)
DSB Bank Vaste Termijn Deposito (10 jaar) 5.25% (was 3.75%)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 4:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ojee, ik zeg verder niets. :roll:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 4:34 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
Roeland schreef:
Een van de eerste met een renteverhoging dit jaar !


Niet geheel waar.. eerder dit jaar hebben AT Bank, Credit Europe bijvoorbeeld ook nog rentes verhoogd, alleen dat is dan wel weer even geleden. Friesland bank and Aegon Bank hebben van de week nog verhoogd en niet te vergeten ING verhoogt ongeveer om de paar dagen :wink:

De verhoging van DSB is overigens wel een aardige en leuk als je voor 10jaar vast wilt gaan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 6:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Zoals al eerder in een andere draad vermeld: misschien een alternatief voor de Centraal Beheer '5,27% rekening', die in september a.s. vrij komt.......
Nu nog maandelijks rente vergoeden....... :D

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 12:39 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
Ook voor mij lijkt dit een niet onaantrekkelijk alternatief voor een deposito dat in september vrij komt. Nu is 10 jaar natuurlijk wel een erg lange periode, waarin veel kan veranderen. Persoonlijke omstandigheden kunnen zich sterk wijzigen, maar ook de door banken gegeven rentevergoedingen. Een vergoeding van 5,25 % voor een deposito van 10 jaar lijkt nu veel, maar een jaar geleden hadden we er onze neus voor opgehaald en wie weet doen we dit over een aantal jaren weer.

Nadeel van dit deposito is dat er geen mogelijkheid bestaat om de overeenkomst boeteloos te ontbinden bij bijvoorbeeld werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, koop van een woning, e.d. Andere banken bieden die mogelijkheid wel. Daar staat wel iets tegenover: er kan tijdens de looptijd wel geld worden opgenomen tegen betaling van opnamekosten en dat is bij andere aanbieders weer niet altijd mogelijk. Die kosten bedragen ¼% van het opgenomen bedrag per hele of gedeeltelijke maand over de resterende looptijd tot een maximum van 5%. Bij een sterk stijgende rente kan het voordelig zijn de opnamekosten voor lief te nemen en het geld in een ander deposito onder te brengen. Het is fijn dat deze mogelijkheid bestaat, maar.....volgens artikel 13 van het reglement is de bank te allen tijde bevoegd de voorwaarden voor de rekening te wijzigen. De bank zal de rekeninghouder vóór de inwerkingtreding van zodanige wijziging schriftelijk mededeling doen. Dit is geen ongebruikelijke bepaling. Wat ik echter mis, is de toevoeging dat het deposito kan worden beëindigd door de rekeninghouder indien hij niet met de wijziging akkoord gaat. Slordigheidje van DSB, of....?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 1:04 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
marnix schreef:
Wat ik echter mis, is de toevoeging dat het deposito kan worden beëindigd door de rekeninghouder indien hij niet met de wijziging akkoord gaat. Slordigheidje van DSB, of....?

Dat ligt al besloten in de wetgeving.
Dat DS(B) het niet benadrukt daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Iets met sluwe vos .....

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 8:04 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
Paul209 schreef:
Dat DS(B) het niet benadrukt daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Iets met sluwe vos .....


Dat was ook mijn gedachte. Het zegt wel iets over de integriteit van de bank vind ik....overigens zijn er meer banken die de mogelijkheid van beëindiging van de overeenkomst bij wijziging van de voorwaarden niet expliciet vermelden. De ING is zo'n voorbeeld. Anderzijds vermeldt DSB de mogelijkheid weer wel in de voorwaarden die gelden voor zakelijk internetsparen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 10:01 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
In principe moet je zo'n deposito alleen aangaan als je (nagenoeg) zeker weet dat je het geld niet nodig hebt.
Uiteraard kan je niet alles voorspellen uitgaande van de huidige situatie, maar ik redeneer altijd dat als je het spaargeld
gespreid hebt staan over deposito's bij meerdere banken, dat er dan altijd wel deposito's vatbaar zijn voor vroegtijdige beëindiging en tegen redelijke voorwaarden.

Bij ATB bijvoorbeeld zijn deposito's muurvast maar is de rente doorgaans zeer aantrekkelijk.
Bij AK Bank kent men een vrij soepele opnamemogelijkheid maar iets lagere rente.

Maximaal 5% van DSB lijkt me niet onredelijk, misschien veranderen ze ooit de voorwaarden op dit punt maar of dit ooit zal gebeuren, in combinatie met een situatie die je zelf nu ook niet verwacht,
dat is kleine kans x kleine kans = heel kleine kans :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 11:35 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 702
marnix schreef:
maar.....volgens artikel 13 van het reglement is de bank te allen tijde bevoegd de voorwaarden voor de rekening te wijzigen. Dit is geen ongebruikelijke bepaling. Wat ik echter mis, is de toevoeging dat het deposito kan worden beëindigd door de rekeninghouder indien hij niet met de wijziging akkoord gaat.

Bij een klacht bij SNS bank, is mij door SNS verklaard, dat bij deposito, de voorwaarden zoals bij aanvang gelden, tot einde looptijd blijven gelden.
Ook in deze voorwaarden stond dat de bank ze ten alle tijden kan wijzigen.
Nieuwe voorwaarden gelden voor nieuw te openen deposito's volgens SNS.

Ook bij ING speelt dit bij mij.
Als oud ING bank klant, deposito lopen tegen toen geldende voorwaarden.
Bij overgang naar nieuwe ING gelden andere depositovoorwaarden.
De oude voorwaarden blijven tot einde looptijd van kracht volgens schrijven ING.
In oude voorwaarden van ING bank, was niet opgenomen dat bank voorwaarden kan wijzigen.

Wat juridisch geldt, bij wijziging van voorwaarden tijdens looptijd, is mij nog niet geheel helder.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 8:24 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Ofwel zorg altijd dat je de voorwaarden bij aanvang op papier ontvangt of print.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 11:35 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
Paul209 schreef:
Ojee, ik zeg verder niets. :roll:

Vooruitziende blik Paul?

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO