Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 12:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Analyse Jeroen de Boer: spaargeld belangrijk voor DSB

01-10-2009 | Gepubliceerd 17:34
02-10-2009 | Laatst bijgewerkt 11:35

Klanten die via de website niet bij hun spaargeld kunnen, een oproep van luis in de pels Pieter Lakeman om DSB Bank te mijden. Het rommelt in Wognum. Feit is dat de bank van ondernemer Dirk Scheringa zwaar leunt op spaargeld.

...

Jeroen de Boer

jeroen.deboer@z24.nl


http://www.z24.nl/analyse/artikel_96050 ... r_DSB.html

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 2:10 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Ik zeg "Kom maar op met die renteverhoging!"

Zoals ik in een ander topic al zei, ik heb er nog geen belang, maar als er een leuke renteverhoging komt open ik er morgen een rekening.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 2:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Volgens mij heeft Dirk met zijn recente verhoging tot 5,25%, zich al ingedekt voor deze onrustige tijd.
Hij zal vermoed hebben dat er iets aan zat te komen. 8)

Maar je hebt gelijk en ik houd mijn kruit ook even droog de komende tijd.
Stel dat je binnenkort 6% zou kunnen scoren voor eenzelfde 10 jarig deposito, dan zit je voor een hele tijd goed.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 2:41 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
Karel Spaargraag schreef:
Ik zeg "Kom maar op met die renteverhoging!"

Zoals ik in een ander topic al zei, ik heb er nog geen belang, maar als er een leuke renteverhoging komt open ik er morgen een rekening.


Nou, Karel ons nieuwe lid "webcare DSB Bank" kijkt mee, en is nu nog online. Voor je het weet, wordt je op je wenken bediend! (hint: voor minder dan 6% doen we het niet!)

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 2:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
@obligatoire, wat vindt jij van de voorwaarden voor DSB Vaste Termijn Deposito in artikel 16 van het reglement Vaste Termijn Deposito, ingaande 1 november 2009;

Citaat:
16.1 Bank is te allen tijde bevoegd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. Bank zal de Rekeninghouder uiterlijk 30 dagen vóór de inwerkingtreding van een wijziging hieromtrent
schriftelijk of elektronisch informeren, dan wel in de gelegenheid stellen hiervan kennis te nemen via de website. Indien de Rekeninghouder niet akkoord gaat met de wijziging van deze Algemene Voorwaarden zal de Rekeninghouder dit onverwijld, doch uiterlijk binnen 14 dagen, schriftelijk aan Bank mededelen waarna de Rekening onmiddellijk eindigt en het saldo op een Tegenrekening wordt gestort.

16.2 Voor zover daarvan in het bovenstaande niet is afgeweken zijn tevens de Algemene Bankvoorwaarden van toepassing.


M.i. moet je gedurende de looptijd wekelijks de website van DSB in de gaten houden (en daarnaast je mail, maar in ieder geval hoe dan ook de website) anders bestaat er altijd een kans dat je niet op tijd bent om conform voorwaarde 16.1 niet akkoord te gaan met een dramatische verslechtering van de voorwaarden.

Zie ik iets over het hoofd? Of is 6% rente bij deze vreemde voorwaarden nog steeds aantrekkelijk te noemen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 3:02 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
Zie ik iets over het hoofd? Of is 6% rente bij deze vreemde voorwaarden nog steeds aantrekkelijk te noemen?

Nee, deze verandering van voorwaarden zijn natuurlijk niet te accepteren. Iedere verandering van voorwaarden (en dat kan natuurlijk bij iedere bank gebeuren) horen schriftelijk medegedeeld te worden! Hierna heb je dan eventueel de mogelijkheid om het contract te beeindigen.

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 3:06 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Jouw interpretatie dat je de website goed in de gaten zult moeten houden is m.i. juist.

Maar zoals ik al eerder schreef: een deposito met een dergelijke extreem lange looptijd moet je alleen afsluiten als je zeker weet (of denkt te weten) dat je dit geld gedurende die 10 jaar niet nodig hebt.
Zolang dat zo blijft, kan Dirk net veranderen wat hij wil; zolang het geld maar aan het einde van de looptijd wordt teruggestort. Dat, plus de rentevoet, dat zijn de enige zaken die er echt toe doen.
(imho)

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op vr 02 okt 2009 3:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 3:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
een deposito met een dergelijke extreem lange looptijd moet je alleen afsluiten als je zeker weet (of denkt te weten) dat je dit geld gedurende die 10 jaar niet nodig hebt.


Mi kan je dat niet weten omdat er in 10 jaar in het financiële systeem wezenlijke zaken kunnen veranderen. Hyperinflatie bijvoorbeeld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 3:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Hyperinflatie is sinds WO II niet meer voorgekomen.
Al is dat geen garantie uiteraard.

Als je geen beslissingen kunt/wil nemen, gebeurt er niets.
Sommigen hebben al aangetoond met hun calculaties dat als je sowieso een paar jaar boven de rente op vrije spaarrekeningen blijft (en daar heeft het alle schijn van), dat de rente in de resterende looptijd wel heel hard moet stijgen om alsnog gemiddeld boven het rendement van jouw deposito uit te komen.
Ik vind dat een zeer rationeel argument.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 3:34 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
Hyperinflatie is sinds WO II niet meer voorgekomen.
In de eerste helft van de tachtiger jaren lag het inflatiepercentage ook boven de 10%. Maar het is een definitiekwestie of je dat als hyperinflatie wilt bestempelen, het is bepaald niet wat in de dertiger jaren Duitsland overkwam en recentelijk Zimbabwe.
Feit is wel dat 3 à 4 % rente onder die omstandigheden geen vetpot is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 3:36 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Karel Spaargraag schreef:
Ik zeg "Kom maar op met die renteverhoging!"

Ik zeg: Doen! Voor minimaal 5,5% op een deposito (of 4% variabel) zet ik m'n principes opzij en word ik een trouwe klant van jullie :P

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 4:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
He, je verpest de markt! 6% willen we zien!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 5:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Blikoortje schreef:
obligataire schreef:
Hyperinflatie is sinds WO II niet meer voorgekomen.
In de eerste helft van de tachtiger jaren lag het inflatiepercentage ook boven de 10%. Maar het is een definitiekwestie of je dat als hyperinflatie wilt bestempelen, het is bepaald niet wat in de dertiger jaren Duitsland overkwam en recentelijk Zimbabwe.
Feit is wel dat 3 à 4 % rente onder die omstandigheden geen vetpot is.

Andere mogelijkheid is het Japan-scenario (langdurig zeer lage rente). Komt mij reëler voor dan hyperinflatie.
Maar omdat ik de toekomst ook niet weet, neem ik beslissingen op basis van wat ik nu aantrekkelijk acht.
Waarbij het principe 'beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht' een belangrijke rol speelt.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 11:16 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
Andere mogelijkheid is het Japan-scenario (langdurig zeer lage rente). Komt mij reëler voor dan hyperinflatie.
Het begint pas een echt probleem te worden voor spaarders als de inflatie flink oploopt en de rente desondanks laag blijft.
(om de economie, lees: de voornamelijk de banken, verder in het herstel te ondersteunen)
De prijs van olie (energie) en andere grondstoffen is hiervoor van cruciaal belang. Een sterk toenemende consumentenvraag, voordat de bankensector zich voldoende heeft hersteld, kon vanwege dit inflatiegevaar wel eens heel slecht uitpakken voor spaarders.
En van de overheid hoeven we hierbij geen steun verwachten, die heeft zoveel schulden gemaakt dat ze elk extra procentje inflatie verwelkomt, ook al zal ze dat nooit hardop bekennen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:52 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Voordeel is dan wel dat er een grote markt is voor nieuwe ideeën.
In een Japan-scenario zal de vraag naar een alternatief voor sparen groot zijn.
Mede omdat de belasting op (veel) spaargeld zal blijven, en misschien zelfs verhoogd zal worden in de toekomst denk ik dat men erg voorzichtig moet zijn met aannemen dat iets dergelijks goed is voor het herstel van banken.
Zoals blijkt is de burger mondiger dan voorheen, en lijkt men nog steeds niet bang om wat risico te nemen voor meer rendement.

De vraag naar energie, dus ook de prijs, zal bij een herstellende economie ook snel oplopen, dus ik ga niet beweren dat het komende decennium er rooskleurig uitziet.
Persoonlijk ga ik er vanuit dat de huidige 10-jaars deposito's bij DSB een buitenkans zijn, die ik de komende 5 jaar nergens meer krijg.

*brengt kristallen bol weer naar zolder.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO