Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2012 2:04 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Uitgegeven: 19 juni 2012 11:05
Laatste update: 19 juni 2012 12:48

'Scheringa veroorzaakte ondergang DSB zelf'
AMSTERDAM - DSB-oprichter Dirk Scheringa heeft de ondergang van zijn eigen imperium, waartoe ook DSB Bank behoorde, grotendeels zelf veroorzaakt.
Dat blijkt uit een onderzoek waarvan de curatoren van DSB de resultaten dinsdag hebben gepresenteerd.

Meer op: http://www.nu.nl/economie/2838854/scher ... -zelf.html

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 8:59 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Bij mij is het in dit geval altijd 'hoor en weder hoor' :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 4:51 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Gelekte informatie vermoedelijk door een DNB medewerker of in de kringen van Wouter Bos was de oorzaak van de bankrin volgens de curatoren. Hoe kan dan een dergelijke conclusie getrokken worden?

Het lijkt alsof de machinerie de schuld op oneigenlijke gronden bij de inmiddels eenvoudige burger Dick Scheringa wil neerleggen en niet bij machtige partijen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 5:38 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
DagobertDuck schreef:
...........de inmiddels eenvoudige burger Dick Scheringa...........

Een eenvoudige burger maar voormalig eigenaar van een jaarlijks tientallen miljoenen kostende eredivisieclub en een minstens zoveel kostend museum voor magisch realisme waarvan de troosteloze nooit in gebruik genomen aanbouw symbool is van uit de hand gelopen persoonlijke ambitie en spilzucht. Gelekte informatie, ja, maar dit is niet de werkelijke oorzaak van het drama. De oorzaak ligt toch echt bij de heer Scheringa zelf en zijn manier van besturen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 6:48 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Dat zijn krasse uitspraken Obligataire. En dat zonder hoor en wederhoor. Nu de beste man aan de grond zit kan hij zich momenteel nauwelijks verdedigen.

Dan vindt ik onderstaande toch wat accurater en genuanceerder:

http://www.hpdetijd.nl/2012-06-20/dsb-b ... het-gedaan
DSB Bank: Dirk heeft het gedaan

/Economie 20 juni 2012 door Dr. Doom
Foto: ANP

Gisteren kwamen de curatoren van DSB Bank met een ‘feitenonderzoek’. De teneur: er valt nogal wat instanties en personen iets te verwijten, maar Dirk Scheringa heeft het gedaan. Hij is de hoofdoorzaak.

Mod edit: tekst ingekort.
Het is op dit forum niet toegestaan complete teksten waarop auteursrechten kunnen rusten te publiceren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 6:58 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
DSB redden was goedkoper.!!
Maar wat hadden de andere banken er graag meer geld voor over, om deze luis in de 'bank-pels' de mond voor altijd te snoeren. :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 7:23 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Dan had de luis in pels het wat slimmer moeten aanpakken.
Een klein kind kon zelfs voorspellen dat het nooit goed kon blijven gaan.
Daar hebben de collega-hyena's uiteindelijk dankbaar gebruik van gemaakt.
Business is business.
Zo dacht ome Dirk er ook over, als ik mij goed herinner.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 7:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
DagobertDuck schreef:
Dat zijn krasse uitspraken Obligataire. En dat zonder hoor en wederhoor.

Mijn kennis ontleen ik met name aan dit boek:

http://www.managementboek.nl/boek/97890 ... volkskrant

Uit dit boek blijkt op een onthutsende manier hoe Scheringa met miljoenen smeet om voetballers en kunst te kopen. Was compleet de weg kwijt. Alle verdiensten van de bank werden doorgesluisd naar Scheringa Beheer. Daar werden alle dure hobbies gefinancierd. Meneer had zelfs een complete schaapskude op de balans staan (al zal dat niet de duurste hobby zijn geweest :lol: ). Voorts heeft hij nog complete schaats- en wielerploegen gesponsord.

Nu gun ik iedereen zijn liefhebberijen maar niet als je daarmee je bedrijf tot op het bot uitmergelt. Toen het verdienmodel van DSB steeds verder onder druk kwam te staan, waren de geldverslindende hobby's van ome Dirk steeds moeilijker op te brengen. Ingewijden wisten dat en trokken als eersten hun geld terug. Met name Frank de Grave, die een tijdje als CFO bij DSB heeft gewerkt, heeft naar DNB toe een boekje opengedaan over de gang van zaken bij DSB. DNB heeft vervolgens verzuimd om tijdig en doortastend in te grijpen.

Dat DSB niet meer bestaat is voor de spaarder te betreuren want Dirk was goed voor zijn spaarders en er is nu minder concurrentie helaas.
Maar voor zijn hypotheekklantjes was hij een stuk minder sympathiek en ook dat is hem zwaar aan te rekenen.


PS:
De schaapskudde is trouwens meegetrokken in het faillissement, de dieren brachten 7500 euro op en werden voor begrazing op landerijen van Staatsbosbeheer en
gemeenten ingezet.
http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... r-b-v.aspx

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 10:09 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Maar voor zijn hypotheekklantjes was hij een stuk minder sympathiek en ook dat is hem zwaar aan te rekenen.

Oké, Lees ook eens www.woekerpolis.nl Dan was hij niet de enigste.!!
Maar goed ik had goede ervaringen met de DSB. En ik denk ook dat hij nooit rekening met deze afloop heeft gehouden.
Het is net als in de dieren wereld. Als ze je niet aan kunnen, gaan ze je als meerdere zien, maar als ze de mogelijkheid wel hebben. Dan maken ze je met elkaar af. :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 12:38 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
Uit dit boek blijkt op een onthutsende manier hoe Scheringa met miljoenen smeet om voetballers en kunst te kopen. Was compleet de weg kwijt. Alle verdiensten van de bank werden doorgesluisd naar Scheringa Beheer. Daar werden alle dure hobbies gefinancierd..........
Onthutsend...? Volgens mij waren Dirk's hobby's lang en breed bekend voor het faillissement van zijn DSB.... Werd daar regelmatig over bericht in de media.... DSB voldeed keurig aan de solvabiliteitseisen al daalde dat kengetal wel volgens de laatste jaarcijfers.....
obligataire schreef:
Nu gun ik iedereen zijn liefhebberijen maar niet als je daarmee je bedrijf tot op het bot uitmergelt.
De solvabiliteitsgraad van DSB ondersteunt deze conclusie dus niet naar mijn mening, al is bij de vereiste minimumhoogte van die graad zelf uiteraard wel een kritische kanttekening te plaatsen.
Ik hoef daarvoor b.v. de discussie over de achtergestelde deposito's op dit forum maar in herinnering te roepen.
Ja, het verdienmodel kreeg scheuren, maar het startpunt voor het wegebben van het vertrouwen in de bank lag voor het grote publiek toch bij de herhaalde negatieve aandacht in het tv programma radar, waar Antoinette Herzenberg de woekerpolissen aan de orde stelde. DSB reageerde hier véél te laks op. Pas toen het kwaad al geschied was kwam Scheringa zelf in het programma. Maar het was te laat en te weinig en baande de weg voor Lakeman.
Wat er nog aan vertrouwen restte verdween in het weekeinde daarop na o.a. de in mijn ogen publieke verspreking van Wouter Bos. De andere banken zagen er geen brood in, evenmin als de Staat of DNB. En foetsie was Dirk.....

Natuurlijk deugde er van alles en nogwat niet bij die bank, vooral in moreel en etisch opzicht. Alléén.....als dát de normen zijn, bij gebrek waaraan banken van het toneel moeten (gaan) verdwijnen....dan kon het wel eens knap uitdunnen in die sector. Maar ja.....als je Dirk zelf niet als hoofdschuldige aanwijst voor deze ondergang.....wie dan wel...? En wat gaat zo'n andere constatering dan aan gedonder en extra kosten opleveren...? Nee....beter niet aan beginnen, zo denken er wellicht teveel betrokkenen. Rust in de tent... :!:
Tot slot....mocht er iemand denken dat ik een poging doe het op te nemen voor Dirk....helaas, die gedachte is ongegrond, ik pieker er niet over.... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2012 6:55 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Er gebeurden dingen die niet leuk waren bij DSB (ook bijandere banken) maar de DNB en AFM stonden er bij, keken er naar en deden NIETS.

DSB was een van de weinige banken die in 2008 geen hulp nodig had en pas onderuit ging toen DNB informaite lekte waardoor er een bankrun ontstond en DNB heeft zo zelf zijn eigen ingrijpen noodzakelijk gemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO