Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 4:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 9:28 pm 

Geregistreerd: di 23 sep 2008 12:08 pm
Berichten: 6
De meeste banken die in dit forum behandeld worden èn een interessante rente bieden accepteren alleen spaargelden van particulieren/natuurlijke personen. Met mijn spaargeld via mijn 'stamrecht' B.V. kan ik dus bijna nergens terecht.
Wie weet waarom dit zo is? Je zou toch denken dat (spaar)geld, gewoon geld is voor een bank? Waarom is er blijkbaar toch een verschil?
En welke banken accepteren dan wel spaargeld via een 'besloten vennootschap'?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 10:01 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Ik heb ook een B.V. en het is mij ook vaak opgevallen dat men alleen particulieren toelaat. Blijkbaar bestaat het overgrote deel van het Nederlandse spaargeld uit particulier vermogen.
Beleggen en sparen via box 3 is trouwens meestal ook interessanter, maar moet je het geld wel eerst uit de B.V. zien te halen.

Ik heb op naam van de B.V. twee spaarrekeningen (Yapi Kredi en Credit Europe). Alleen de laatste van de twee biedt echt leuke percentages.
Daarnaast ook nog enkele effectenrekeningen.

Wat ik tegenwoordig ook doe is een rekening onder mijn particuliere naam openen, maar vervolgens wel gewoon in de zakelijke boekhouding opnemen.
Ik neem aan dat de belastinginspecteur daar geen problemen mee heeft zolang ik de rente maar aangeef in de aangifte Vpb.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 10:15 pm 

Geregistreerd: di 23 sep 2008 12:08 pm
Berichten: 6
Dank je obligataire!
Ik hoop dat fiscalisten onder ons jou kunnen bevestigen dat het inderdaad kan om onder je privé naam, namens de b.v., spaargelden aan te houden. Daar heb ik ook aan gedacht. Voor het zelfde geld echter concludeert de fiscus een betaling van de BV aan privé en komt met zijn progressieve heffing.
Wie weet of dit echt zonder problemen kan en wat dan de 'vormvereisten' zijn?

Neemt niet weg dat ik nog steeds niet begrijp waarom de 'meer interessante' banken geen spaargeld van ons soort BV's accepteren?
Wie weet hier meer van?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 10:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Nog even kort over de inspecteur, ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt.
Het grootste risico is dat deze denkt dat je het geld aan privé ´geleend´ hebt en dan zou je een rekening-courantvordering krijgen op jezelf.
Mocht dat gebeuren dan kan je het geld altijd nog weer terughalen naar de B.V. (al is dat met deposito´s wel enigszins lastig).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008 3:07 am 

Geregistreerd: ma 16 jun 2008 12:26 am
Berichten: 18
Ik weet niet helemaal of ik in dit topic juist zit maar zit met het volgende.
Stel ik trouw in gemeenschap van goederen maar wil graag een flink bedrag uit de gezamelijke boedel houden zonder meteen een huwelijkscontract op te stellen.

Heb ik nog middelen tot mijn beschikking om dat geld in een BV of stichting te stoppen waar alleen ik bij kan??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008 7:42 am 

Geregistreerd: di 23 sep 2008 12:08 pm
Berichten: 6
Wat mij betreft zit je inderdaad niet in het juiste topic.

Juridisch, als je in gemeenschap van goederen trouwt, is het collectieve bezit eigendom van de beide echtelieden, dus ook het geld wat je buiten de 'boedel' probeert te houden. Alleen weet je echtgenoot het (nog) niet. Je bedriegt hem/haar al direct bij het sluiten van het huwelijk......


Ik ben nog wel geïnteresseerd in waarom banken niet ook aan B.V.s hun spaardiensten aanbieden. Zij zeggen dat ze dat doen omdat zij alleen aan particulieren aanbieden, maar dat lijkt mij geen echt antwoord.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008 3:50 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Misschien omdat het qua garantiestelsel ook iets anders zit dan..?

@moopie: trouw dan niet in gemeenschap van goederen..
Ik heb me altijd al verbaasd waarom mensen dat doen..mgoe, hier hadden we het niet over...

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008 10:52 pm 

Geregistreerd: di 23 sep 2008 12:08 pm
Berichten: 6
Karel, kan je dat verduidelijken. Ik had begrepen dat 'kleine' B.V.'s net zo goed onder het garantiestelsel vallen. Of heeft het te maken met de premie die banken moeten betalen aan DNB om aan het garantiestelsel mee te doen. Ik ben zeer benieuwd naar hoe het precies in elkaar zit!

Alvast bedankt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008 11:40 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Zie de volgende tekst van DNB:

"Kleine Onderneming
Particulieren en kleine ondernemingen (te weten ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren) kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel. Een stichting valt, indien het een kleine onderneming is, daarmee ook onder het depositogarantiestelsel wanneer zij bankiert bij een instelling met een DNB vergunning.
M.b.t. een ´kleine onderneming´ wordt verstaan (Staatsblad 2006/ 507/ p.42, zie bijlage):

´´ Vorderingen ter zake van deposito’s van (kleine) ondernemingen die een verkorte balans over mogen leggen vallen daarentegen wel onder de dekking. Een onderneming mag een verkorte balans overleggen indien zij voldoet aan twee van de drie volgende criteria: een balanstotaal van € 2,5 miljoen of minder, een netto omzet van € 5 miljoen of minder, een gemiddeld aantal werknemers van 50 of
minder gedurende het boekjaar.´´"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 27 sep 2008 11:48 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep 2008 5:22 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Randstad
Er bestaan wel degelijk spaarrekeningen voor ondernemers. ING heeft een hele serie.

ING bank zakelijke spaarrekening. 4.4 procent rente.

http://www.ingbank.nl/inet/cmn/common/c ... ageZsparen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 27 sep 2008 12:13 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Klinkt interessant!

Maar bij nader inzien zitter er toch wel erg veel addertjes onder het gras :(

Rente
De rente op de ExtraBonus Zakenrekening is opgebouwd uit 2 componenten:

Standaardrente: berekend op dagbasis over het gehele saldo tot een maximum van € 2.500.000.

Bonusrente: berekend over het laagst valutair saldo per half kalenderjaar.

Rentetarieven
Tot een saldo van € 2.500.000,- 4,40%*
Waarvan standaardrente 1,00%*
Waarvan bonusrente 3,40%


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 27 sep 2008 12:21 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Het is eerder regel dan uitzondering dat voor ondernemersspaarrekeningen beroerde condities gelden.

Eigenlijk zijn (bij mijn weten) Yapi Kredi en Credit Europe de enigen die dezelfde voorwaarden bieden als bij hun particuliere klanten.

Moet ik er wel bijzeggen dat bij Credit Europe voor ondernemers geen internetbankieren aanwezig is(!!) en dat de helpdesk niet in de gegevens kan kijken, m.a.w. ze moeten altijd terugbellen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 27 sep 2008 1:36 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep 2008 5:22 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Randstad
obligataire schreef:
Het is eerder regel dan uitzondering dat voor ondernemersspaarrekeningen beroerde condities gelden.

Eigenlijk zijn (bij mijn weten) Yapi Kredi en Credit Europe de enigen die dezelfde voorwaarden bieden als bij hun particuliere klanten.

Moet ik er wel bijzeggen dat bij Credit Europe voor ondernemers geen internetbankieren aanwezig is(!!) en dat de helpdesk niet in de gegevens kan kijken, m.a.w. ze moeten altijd terugbellen.

Tja, addertjes zijn er bijna altijd, ook bij consumentenspaarrekeningen.

Dat laatste verhaal van CEB is wel raar inderdaad. Juist een ondernemer wil goed (in)zicht hebben op zijn geldstromen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2008 1:32 pm 

Geregistreerd: zo 28 sep 2008 1:13 pm
Berichten: 1
Ik heb afgelopen week o.a. de Postbank gebeld over precies dezelfde Stamrecht problematiek met betrekking tot het Depositogarantiestelsel. Zij verzekerden mij weliswaar telefonisch (020-565 50 10 alleen Ma - Vrij 08:30-17:00 uur), dat een rekening op naam van een Stamrecht B.V. daar ook -als extra bovenop de priverekeningen- onder valt. Zij bieden bijvoorbeeld een depositorekening -ook voor kleine B.V.'s- voor een jaar aan voor op dit moment 5,2%! Voor de zekerheid heb ik vandaag nog een e-mail gestuurd naar de informatiedesk van De Nederlandse Bank om bevestigd te krijgen of die informatie inderdaad voor 100% correct is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28 sep 2008 1:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Dat is al gebeurd; zie eerder deze draad.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO