Paul209 schreef:
Deze snap ik even niet.
Een overlijdensrisicoverz. sluit je over het algemeen voor de nabestaanden en/of ter verhoging van de feestvreugde van de kredietverstrekker, toch meestal wel.
(Voor de kredietverstrekker is ook al een beetje onzin natuurlijk, niemand verstrekt praktisch meer geld dan de (executie-) waarde van het onderpand. Ga je dood vervalt het pandje aan de kredietverstrekker.)
Ook hoeft een overlijdensrisicoverz. niet binnen een hypotheekvorm afgesloten te worden.
Dat kan/mag je heel goed bij een willekeurige verzekeraar doen.
Deze opmerking staat m.i. geheel los van banksparen.
Tsja, ik weet eerlijk gezegd niet beter dan dat een overlijdensrisico-verzekering bij een hypotheek verplicht is.
Ik weet niet of er een uitzondering gemaakt kan worden, bijvoorbeeld als er veel overwaarde in de huis/hypotheek zit.
De schrijver van het artikel, dat ik geplaatst had, gaat er ook van uit dat je altijd een overlijdensrisicoverzekering moet afsluiten.
Het is dacht ik ook vooral bedoeld om te voorkomen dat je overlevende partner in zijn/haar eentje de complete hypotheeklast moet ophoesten.
Echter toen ik mijn hypotheek afsloot was ik vrijgezel en kwam ik er ook niet onderuit helaas.
Ik denk dat de hypotheekbanken zich gewoon optimaal indekken.
Je kan de verzekering ook elders afsluiten, maar gevoelsmatig praat je toch over 'je woonlast', het totaal van rente en premie, aan wie je het betaalt maakt voor de totale hoogte niet uit.
De hele discussie over woekerpolissen is vooral ontstaan doordat veel mensen niet (willen) beseffen dat een groot deel van de inleg opgaat aan die overlijdensrisico verzekering.
Of je die dan aan partij A of B betaalt maakt dan niet zoveel uit lijkt me. Vandaar dat ik ook wat sceptisch ben over banksparen.
Waar moet dan die besparing uit komen. Immers ook banken of verzekeraars(!) die dit gaan aanbieden zullen kosten moeten maken van marketing en tussenpersonen en een winstmarge willen realiseren.