Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 16 apr 2024 10:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 4:35 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
Garantibank stuurde mij een mail. Een nieuw product, maximaal 5 jaar vast, rente oplopend tot 5,5% in het vijfde jaar. Gemiddelde rente (bij 5 jaar) is 4 %. Maar de rente in 5de jaar geeft wel aan waar het naar toe gaat.
Link: http://www.garantibank.nl/sparen/fix-flex-deposito


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 5:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Fijn dat je het gemiddelde even heb berekend. Rente voor het eerste jaar is al te weinig en over de hele periode ook al niet genoeg om bij de top te horen. Ik pas en wacht op aanstaande stijgingen van rentes.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 7:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Als alternatief voor het klimspaardeposito van Friesland Bank lijkt het me een aardig idee.
Op hoofdlijnen komt het aardig overeen en bij FB is het gemiddelde slechts 3,5% (enkelvoudig).

Na een jaar kan je al stoppen dus veel nadeel kan je er niet aan hebben lijkt me.
Een mooi alternatief voor mensen die huiverig zijn om geld lang vast te zetten, maar op deze manier toch aan het rendement kunnen komen dat hoort bij een lange looptijd.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 8:21 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
obligataire schreef:
Na een jaar kan je al stoppen dus veel nadeel kan je er niet aan hebben lijkt me.

Ik begrijp dat je bij beide banken alleen rente over hele jaren krijgt. Dus als je na 1,9 jaar opneemt krijg je 1 jaar rente en die 0,9 jaar is jammer dan. Let dus goed op bij opname.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 8:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Okee, als je geen klant bent van LPB zou je het kunnen overwegen, maar voor de rest zie ik betere alternatieven voor zowel korte als langere termijn, met in gedachten een stijgende trend van de rente.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 9:17 pm 

Geregistreerd: di 03 nov 2009 9:53 pm
Berichten: 36
Wat zou dan een beter alternatief zijn?

Als de rentes inderdaad stijgen neem je het na een jaar weer op en zet je het op een rekening die beter is. Vallen de rentes over een tijdje nog steeds tegen, laat je het mooi staan. Ik zie voorlopig alleen maar voordelen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 10:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Jan. schreef:
Wat zou dan een beter alternatief zijn?

Als de rentes inderdaad stijgen neem je het na een jaar weer op en zet je het op een rekening die beter is. Vallen de rentes over een tijdje nog steeds tegen, laat je het mooi staan. Ik zie voorlopig alleen maar voordelen.


Beter alternatief: 1 jaar deposito LPB. Na dat ene jaar heb je weer alle keuzevrijheid. Dit zou bijvoorbeeld een 4-jarig deposito kunnen zijn. Die zitten nu nog op max. 3,80%, maar dat zou over een jaar wel eens ietsje meer kunnen zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 11:39 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
5.2 GarantiBank kan de Voorwaarden Fix Flex Deposito wijzigen en/of aanvullen.
5.3 GarantiBank kan het deposito opheffen of dit omzetten naar een ander product.
http://www.garantibank.nl/userfiles/pdf ... _final.pdf

5.3 vindt ik wel een heel vreemde voorwaarde voor een deposito

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 apr 2011 7:06 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Jan. schreef:
Wat zou dan een beter alternatief zijn?

Er zijn meerdere banken die voor 2 jaar 3,25 en voor 3 jaar 3,5 en voor 4 jaar 3,75 en voor 5 jaar 4-4,1% geven, en dat haal je niet met die Fix Flex Deposito, plus dat de rentes aan het stijgen zijn. Alleen voor 1 jaar zou het een optie zijn als je geen LPB hebt en je verwacht dat de huidige 2,5 niet zo gauw 3 wordt. Maar het is nog altijd een stuk beter dan bij de Friesland Bank.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 apr 2011 8:44 pm 

Geregistreerd: di 03 nov 2009 9:53 pm
Berichten: 36
Maar volgens mij kan je bij die andere banken je geld niet makkelijk opnemen als je het nodig hebt of als je het op een spaarrekening met een hogere rente wilt zetten. En je krijgt dacht ik dan maar weinig extra rente t.o.v Fix Flex
Eind 2008 durfde ik mijn geld niet langer dan 2 jaar vast te zetten tegen 5,9% omdat ik dacht dat in de toekomst geld weer hard nodig zou zijn en de rente misschien nog hoger zou worden. En volgens mij was ik niet de enige, want anders zat iedereen hier nu nog met een hoge spaarrente.

Dus als je een jaar nog kan overzien lijkt het mij nog niets zo gek. Redelijk verzekerd van voorlopig een redelijke rente en je kan altijd nog weer uitstappen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 apr 2011 8:19 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Nee bij de meeste deposito's kun je het niet tussentijds opnemen, maar zoals hierboven al geschreven staat, moet je wel oppassen dat je het dan wel aan het begin van het jaar opneemt, omdat je dan het hele jaar geen rente krijgt :!:
Blijkbaar ben je meer gericht op de korte termijn en het flexibel kunnen opnemen, want velen (waaronder ik) zullen nog jaren genieten van rentes van 5-6% op hun bestaande deposito's.
Je kan wel denken van, straks wordt de rente nog hoger, dus dan stap ik nog niet in deposito's, maar wat heb je te verliezen als je het tegen zulke percentages vast kan zetten? De kans dat het gemiddelde over die loopduur dat percentage haalt is klein. Werken met treden kan daarbij erg nuttig zijn, niet meteen alles vastzetten, maar om de zoveel tijd een deel tegen mogelijk steeds hoger percentage, tot het eerste weer vrijvalt om ook weer vast te zetten. Zoek er maar eens op in het forum...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 apr 2011 10:24 pm 

Geregistreerd: di 03 nov 2009 9:53 pm
Berichten: 36
De reden dat ik mijn spaargeld niet lang vast durfde te zetten was dat ik ook nog een hypotheek heb tegen een variabele rente van 1 maands euribor + 1,2% opslag. Die gaat nu dus de 2% voorbij schieten. Op zich geen probleem, omdat mijn rente op sparen ook toeneemt. Als je je spaargeld vastzet en de hypotheekrente schiet je spaarrente voorbij, heb je spijt als het nog lang in depositos vast zit. Als er nu wat geks gebeurt met de verhouding spaarrente en hypotheekrente kan ik mijn hypotheek ook nog aflossen. Dus die Fix Flex Deposito lijkt in mijn geval nog niet zo gek. Dan kan ik elk jaar weer kijken wat voor mij gunstig is. Laten staan of iets anders met het geld gaan doen.

Van die truc om steeds een deel in een nieuwe deposito te stoppen maakte ik al gebruik. Alleen de laatse tijd vond ik het verschil te klein met variabel sparen (eerst Aegon nu Leaseplan) in combinatie met de te verwachte stijging van de rente die nu inderdaad begonnen lijkt te zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2011 11:56 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Iedereen gaat er zomaar vanuit dat de spaarrente blijft stijgen ?

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO