JandeV schreef:
ICBC Amsterdam schreef:
De 19 cijferige ICBC rekening nummers die beginnen met 01640001...
Al zou ICBC 100-cijferige rekeningnummers willen hanteren, dan is dat toch hun zaak?
Op zich klopt dat wel, maar ik vind het een vaag verhaal van ICBC. Verder is een zin als deze voor meerderlei uitleg vatbaar:
ICBC Amsterdam schreef:
Wellicht ten overvloede: alleen het IBAN nummer is veranderd (voor een bepaald aantal klanten). De 19 cijferige ICBC rekening nummers die beginnen met 01640001... blijven onveranderd.
Het is onduidelijk of het ICBC rekeningnummer voor geen enkele rekeninghouder verandert, of alleen niet voor degenen met een rekeningnummer dat begint met 01640001... Jouw interpretatie volgt de eerste optie, ik dacht aan de tweede (vanwege het "bepaald aantal klanten"). En wat is nou belangrijker: een intern ICBC nummer of de IBAN?
ICBC Amsterdam schreef:
ICBC (Europe) S.A. Amsterdam (hierna: ICBC Amsterdam) werkt sinds de opening van onze branch in 2011 al met IBAN nummers. Desondanks heeft ICBC Amsterdam besloten, ten einde in samenwerking met andere lokale banken de SEPA migratie foutloos te laten verlopen, uw huidige IBAN nummer te vervangen door een nieuw IBAN nummer. Om zeker van te zijn dat de rekening past in de lokale marktgebruiken, zullen eerder uitgegeven IBAN nummers (voor een beperkte groep klanten) vanaf 13 oktober 2014 gefaseerd worden omgezet naar een nieuw IBAN nummer.
Er wordt geen enkel overtuigend argument gegeven waarom de rekeningnummers veranderd moeten worden. Als ICBC vanaf het begin werkt met IBAN nummers voor alle Nederlandse klanten, dan is er helemaal geen nummerwijziging voor SEPA migratie nodig, lijkt me. Als er een nieuwe bankcode gekomen zou zijn dan wijzigt automatisch ook het controlegetal, maar niet het 10-cijferige basis-rekeningnummer (wat namliam ook gedacht lijkt te hebben) maar dat blijkt niet het geval: alles is en blijft “ICBK”, maar juist het 10-cijferige rekeningnummer in de IBAN verandert wel (en daardoor het controlegetal vrijwel altijd ook). Waarom moet dat dan? “Om zeker van te zijn dat de rekening past in de lokale marktgebruiken …” Hoe vaag kun je het maken. Als je rekeninghouders met een nummerwijziging opzadelt dat moet je volgens mij met een gedegen en steekhoudende uitleg komen. Die wordt niet gegeven. De IBAN nummers van deze rekeninghouders voldoen aan alle IBAN eisen, want ze werden al gebruikt en er zijn correcte verlopen transacties mee verricht. Het lijkt er dus op dat een rookgordijn wordt opgeworpen rondom iets wat uitsluitend intern in ICBC speelt. Als dit niet het geval is dan moet ICBC een stuk beter uitleggen wat hier aan de hand is.
JandeV schreef:
Als het IBAN-nummer maar aan de eisen voldoet.
Dus juist geen reden om die te veranderen als je al een correct nummer hebt, toch? Elk correct IBAN nummer is uniek en bevat voor Nederlandse bankrekeningnummers 18 karakters: niet meer en niet minder. In Nederland zijn er (slechts) 10 cijfers beschikbaar als rekeningnummer onder één bankcode, de rest ligt dan vast. Uiteraard is het mogelijk om intern in een bank andere nummers te hanteren, maar langere nummers zijn vrij zinloos, omdat ze allemaal vertaald moeten kunnen worden naar unieke IBAN’s. Banken hadden in het verleden rekeningnummerseries ter beschikking, zodat alle beschikbare rekeningnummers (van maximaal 10 cijfers) onderling verdeeld werden en uniek bleven binnen Nederland. Daarbij bevatten alle rekeningnummers (behalve die van de Postbank) ook nog redundantie, zodat een tikfout van één cijfer geen geldig ander rekeningnummer opleverde. Bij de Postbank/ING werd het rekeningnummer gecombineerd met een naam-adres controle. Met IBAN zijn er door de bankcode en een apart 2-cijferig controlegetal nu in principe 10 cijfers volledig beschikbaar voor het rekeningnummer voor iedere bank. Er zullen vast en zeker wel nummers(eries) binnen de 10-cijferige getalsruimte uitgesloten worden. Heeft ICBC nummers gebruikt die niet aan (niet publieke) richtlijnen voldoen? Maar ICBC claimt vanaf het begin met IBAN te werken, dus waarom dan nu alsnog nummers veranderen? Als ze een intern nummer aanpassen, nou ja, maar je IBAN nummer is je ‘bankadres’ naar buiten toe, dus daar ga je niet aan sleutelen, tenzij er zwaarwegende argumenten voor zijn. Die blijven echter achterwege. Vergelijk het met de gemeente die een brief stuurt waarin staat:
Een fictieve gemeente schreef:
U heeft een correct adres en u heeft vanaf het begin een correct adres gehad. Desondanks hebben we besloten dat uw adres (straat, pc, huisnummer) gaat veranderen “om er zeker van te zijn dat het past in de lokale marktgebruiken …”. Voor alle duidelijkheid: uw interne registratienummer bij ons blijft gelijk.
Zonder verdere opgaaf van redenen. De wereld zou te klein zijn. Dat zou reden kunnen zijn voor een proces.
Dus ICBC is volgens mij wel een betere uitleg verschuldigd aan haar klanten (even aangenomen dat die er is)