Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 1:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 12:59 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
JandeV schreef:
ICBC Amsterdam schreef:
De 19 cijferige ICBC rekening nummers die beginnen met 01640001...
Al zou ICBC 100-cijferige rekeningnummers willen hanteren, dan is dat toch hun zaak?
Op zich klopt dat wel, maar ik vind het een vaag verhaal van ICBC. Verder is een zin als deze voor meerderlei uitleg vatbaar:
ICBC Amsterdam schreef:
Wellicht ten overvloede: alleen het IBAN nummer is veranderd (voor een bepaald aantal klanten). De 19 cijferige ICBC rekening nummers die beginnen met 01640001... blijven onveranderd.
Het is onduidelijk of het ICBC rekeningnummer voor geen enkele rekeninghouder verandert, of alleen niet voor degenen met een rekeningnummer dat begint met 01640001... Jouw interpretatie volgt de eerste optie, ik dacht aan de tweede (vanwege het "bepaald aantal klanten"). En wat is nou belangrijker: een intern ICBC nummer of de IBAN?
ICBC Amsterdam schreef:
ICBC (Europe) S.A. Amsterdam (hierna: ICBC Amsterdam) werkt sinds de opening van onze branch in 2011 al met IBAN nummers. Desondanks heeft ICBC Amsterdam besloten, ten einde in samenwerking met andere lokale banken de SEPA migratie foutloos te laten verlopen, uw huidige IBAN nummer te vervangen door een nieuw IBAN nummer. Om zeker van te zijn dat de rekening past in de lokale marktgebruiken, zullen eerder uitgegeven IBAN nummers (voor een beperkte groep klanten) vanaf 13 oktober 2014 gefaseerd worden omgezet naar een nieuw IBAN nummer.
Er wordt geen enkel overtuigend argument gegeven waarom de rekeningnummers veranderd moeten worden. Als ICBC vanaf het begin werkt met IBAN nummers voor alle Nederlandse klanten, dan is er helemaal geen nummerwijziging voor SEPA migratie nodig, lijkt me. Als er een nieuwe bankcode gekomen zou zijn dan wijzigt automatisch ook het controlegetal, maar niet het 10-cijferige basis-rekeningnummer (wat namliam ook gedacht lijkt te hebben) maar dat blijkt niet het geval: alles is en blijft “ICBK”, maar juist het 10-cijferige rekeningnummer in de IBAN verandert wel (en daardoor het controlegetal vrijwel altijd ook). Waarom moet dat dan? “Om zeker van te zijn dat de rekening past in de lokale marktgebruiken …” Hoe vaag kun je het maken. Als je rekeninghouders met een nummerwijziging opzadelt dat moet je volgens mij met een gedegen en steekhoudende uitleg komen. Die wordt niet gegeven. De IBAN nummers van deze rekeninghouders voldoen aan alle IBAN eisen, want ze werden al gebruikt en er zijn correcte verlopen transacties mee verricht. Het lijkt er dus op dat een rookgordijn wordt opgeworpen rondom iets wat uitsluitend intern in ICBC speelt. Als dit niet het geval is dan moet ICBC een stuk beter uitleggen wat hier aan de hand is.
JandeV schreef:
Als het IBAN-nummer maar aan de eisen voldoet.
Dus juist geen reden om die te veranderen als je al een correct nummer hebt, toch? Elk correct IBAN nummer is uniek en bevat voor Nederlandse bankrekeningnummers 18 karakters: niet meer en niet minder. In Nederland zijn er (slechts) 10 cijfers beschikbaar als rekeningnummer onder één bankcode, de rest ligt dan vast. Uiteraard is het mogelijk om intern in een bank andere nummers te hanteren, maar langere nummers zijn vrij zinloos, omdat ze allemaal vertaald moeten kunnen worden naar unieke IBAN’s. Banken hadden in het verleden rekeningnummerseries ter beschikking, zodat alle beschikbare rekeningnummers (van maximaal 10 cijfers) onderling verdeeld werden en uniek bleven binnen Nederland. Daarbij bevatten alle rekeningnummers (behalve die van de Postbank) ook nog redundantie, zodat een tikfout van één cijfer geen geldig ander rekeningnummer opleverde. Bij de Postbank/ING werd het rekeningnummer gecombineerd met een naam-adres controle. Met IBAN zijn er door de bankcode en een apart 2-cijferig controlegetal nu in principe 10 cijfers volledig beschikbaar voor het rekeningnummer voor iedere bank. Er zullen vast en zeker wel nummers(eries) binnen de 10-cijferige getalsruimte uitgesloten worden. Heeft ICBC nummers gebruikt die niet aan (niet publieke) richtlijnen voldoen? Maar ICBC claimt vanaf het begin met IBAN te werken, dus waarom dan nu alsnog nummers veranderen? Als ze een intern nummer aanpassen, nou ja, maar je IBAN nummer is je ‘bankadres’ naar buiten toe, dus daar ga je niet aan sleutelen, tenzij er zwaarwegende argumenten voor zijn. Die blijven echter achterwege. Vergelijk het met de gemeente die een brief stuurt waarin staat:
Een fictieve gemeente schreef:
U heeft een correct adres en u heeft vanaf het begin een correct adres gehad. Desondanks hebben we besloten dat uw adres (straat, pc, huisnummer) gaat veranderen “om er zeker van te zijn dat het past in de lokale marktgebruiken …”. Voor alle duidelijkheid: uw interne registratienummer bij ons blijft gelijk.
Zonder verdere opgaaf van redenen. De wereld zou te klein zijn. Dat zou reden kunnen zijn voor een proces.
Dus ICBC is volgens mij wel een betere uitleg verschuldigd aan haar klanten (even aangenomen dat die er is)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 2:00 pm 

Geregistreerd: wo 13 aug 2014 10:17 am
Berichten: 19
Hierbij een poging meer duidelijkheid te verschaffen.

Allereerst staan de 19 cijferige rekeningnummers los van de IBAN kwestie. Klanten zullen waarschijnlijk de 19 cijferige nummers wel herkennen vanuit hun afschriften of internet bankieren. Dit zijn nummers waarmee binnen ICBC wereldwijd kan worden overgeboekt, en bijvoorbeeld een overboeking van de betaalrekening naar de spaarrekening kan worden gemaakt. Deze 19 cijferige rekeningnummers blijven voor iedereen onveranderd en zijn via een gekoppeld IBAN nummer aangesloten op het betalingsverkeer in Nederland.

Verder is het veranderen van het IBAN nummer in onze ogen zeker niet een lichtzinnige kwestie. We zouden het daarom niet als dingetje willen kwalificeren. Wel kunnen wij ons voorstellen dat verdere uitleg gewenst is.

Ten tijde van de SEPA migratie en ook daarna hebben wij gemerkt dat enkele andere marktpartijen, ondanks dat de IBAN nummers aan alle gestelde eisen voldoen (getuige ook de vele transacties die succesvol zijn verwerkt), moeite hadden en soms bleven houden met onze oorspronkelijke IBAN nummers. Uiteindelijk kan dit nadelig werken voor de klant, want u moet er blindelings op kunnen vertrouwen dat een processen tussen banken correct worden uitgevoerd.

Naast een zgn SepaCreditTransfer (een sepa overboeking) of een SepaDirectDebit (incasso) zijn er tevens andere diensten in het betalingsverkeer. Denk bijvoorbeeld aan een te voeren naam/nummer controle welke andere banken kunnen uitvoeren indien u een rekening als tegenrekening opgeeft, of een overstapservice, etc. In de brief wordt o.a. hieraan gerefereerd met uitspraken als lokale marktgebruiken, en introductie van nieuwe diensten. Het nieuwe IBAN nummer zal hier in de toekomst beter geschikt voor zijn dan het oude.

Wij willen hier echter pas concreet over worden op het moment dat deze of andere diensten daadwerkelijk door ons aangeboden worden. De verwachting is dat dit nog enige tijd zal duren. Om deze reden en omdat ICBC Amsterdam verder niet wil wijzen naar andere betrokken partijen is de brief minder steekhoudend geworden dan u van ons gewend bent.

Er zijn dus een aantal externe en interne redenen die bij elkaar uiteindelijk tot deze lastige beslissing hebben geleid. Wij beseffen dat dit niet gebruikelijk/ wenselijk is en tot ongemak voor klanten kan leiden. Toch denken we dat, ongeacht of dit komt door betere samenwerking met sommige marktpartijen of door het mogelijk benutten van toekomstige diensten, klanten uiteindelijk ook de voordelen hiervan ervaren en/of in sommige gevallen nadelen bespaard zullen blijven.

Aangezien het echter niet te voorspellen is welke klanten dit in de toekomst zou kunnen betreffen hebben wij gemeend om proactief de IBAN nummers van alle klanten die voor een bepaalde datum de rekening hebben geopend aan te passen. Klanten die na die datum een rekening hebben geopend hebben gelijk een nieuw IBAN nummer ontvangen.

Nogmaals excuses voor het ongemak aan de klanten die het betreft en bij voorbaat dank voor uw begrip.

_________________
Met vriendelijke groet,

ICBC Amsterdam
Johannes Vermeerstraat 7
1071 DK Amsterdam

Geopend maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur - 17:30 uur.

Banking@nl.icbc.com.cn
0031-20-5706666
www.icbc.co.nl


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 4:27 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
dubbeltje schreef:
JandeV schreef:
Als het IBAN-nummer maar aan de eisen voldoet.
Dus juist geen reden om die te veranderen als je al een correct nummer hebt, toch?... ...langere nummers zijn vrij zinloos, omdat ze allemaal vertaald moeten kunnen worden naar unieke IBAN’s.
Sommige IBAN-nummers voldeden volgens ICBC kennelijk niet aan alle eisen. De uitleg die ze gaven en geven is voor mij voldoende, en ik ben nota bene "slachtoffer".
Zoals gewoonlijk zijn het vooral de mensen die het niet treft, die zich druk maken.
Daarentegen zal bij iemand die toch al tegen de samenvoeging van twee gemeenten was de stoom uit zijn oren zal komen, als hij ook nog eens verneemt dat juist "zijn" Kerkstraat een andere naam krijgt omdat er in de nieuw ontstane gemeente anders twee straten met gelijke naam zullen zijn.
Hier vlakbij is een vrij landelijk gebied helemaal volgebouwd met woonhuizen. De hoofdweg, waar vroeger alleen een paar boerderijen aan lagen, is helemaal omgenummerd en zelfs de postcodes zijn veranderd. Niet iedereen vond dat nodig, temeer omdat er de jaren ervoor al een groot aantal huizen was gebouwd die een letter achter het (oude) huisnummer hadden gekregen. Maar vooral de deelnemers aan de Postcodeloterij waren nadrukkelijk vóór. Immers, als hun postcode werd getrokken, "moeten we wel met heel veel andere bewoners delen", zeiden ze.
Een gemeente in Nederland had zich eens vastgelegd dat er in een bepaalde straat nooit een tramlijn zou worden aangelegd. De straatnaam werd veranderd......... En nu rijdt er een tram.
Een gemeente in België heeft eens in één keer bijna 100 straatnamen veranderd. Ga eens in voormalig Oost-Duitsland vragen hoe de straten (en sommige steden) 25 jaar geleden heetten....

Interne (mogelijk langere) nummers lijken mij helemaal niet zo gek. Wat is het IBAN-nummer van een Comfortspaarrekening bij de ING? Tientallen spaarrekeningen had de Postbank, allemaal met hetzelfde gironummer. Intern zullen die allemaal nog wel een uniek nummer hebben (gehad). Wat boeit het nou hoe ze dat in hun eigen administratie verwerken?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 4:41 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
En daar ging het dan ook niet over.
Ach, je lijkt het weer eens niet te (willen) begrijpen.
Laat maar.

P.S. De iets betere uitleg van ICBC kwam overigens na (en als gevolg van) mijn bijdrage, hoewel ze nog steeds niet expliciet hebben gemaakt wat er nou precies mis was met de nummers die veranderd worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 11:48 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Wij bedanken ICBC voor het antwoord dat ze hier op het forum gegeven hebben. Het is fijn om te zien dat een bank de tijd neemt om op dit forum te reageren.

We hebben de laatste postings verwijderd en dit onderwerp gesloten omdat de discussie een wending nam die we als niet wenselijk ervaren. We hopen dat iedereen in het vervolg op een correcte manier de discussie kan voeren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO