Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 11:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 11:40 am 

Geregistreerd: vr 28 jan 2011 4:34 pm
Berichten: 39
Laat ik vooropstellen dat deze discussie interessant is! Leuke rente van Bigbank!

Het aspect van een buitenlandse DGS heb ik persoonlijk meegemaakt met Icesave. Ik bleef met mijn deposito's bij Icesave netjes onder de 2 maal (e/o rek) € 40.000 wat toendertijd de DGS dekking was. Wat ik niet had voorzien was dat ik de eerste € 20.000 pp in Ijsland moest gaan ophalen. Dit is toch wel erg complex en vergeet niet dat het door de Nederlandse overheid voorgeschoten bedrag in deze nog steeds niet is terugbetaald. Ik volg de liquidatie van Landesbanki en een uitkering aan prioriteits schuldeisers (dit zijn ook alle spaardeposito's) kan nog jaren duren daar er allerlei processen gevoerd worden omdat bijv houders van Landesbanki Obligaties niets krijgen omdat zij niet als prioriteits schuldeisers aangemerkt worden. Prioriteits schuldeisers zullen wellicht meer dan 90% van hun vordering op termijn terugkrijgen.

De A+ rating van Bigbank nu is iets lager dan de AA+ rating van Landesbanki vlak voor het faillisement.

Hoewel de kans dat iets fout gaat met Bigbank wellicht zeer klein zal zijn heeft Landesbanki mij geleerd dat als het fout gaat de afwikkeilng geheel anders gaat dan voorzien en door mij verwacht.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 12:05 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ik heb een persoonlijk aanbod gekregen en krijg dus zelfde tarieven in persoonlijk aanbod als op de duitse site, maar ik moet binnen 2 weken erop in gaan zeiden ze.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 12:18 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Terbang schreef:
De A+ rating van Bigbank nu is iets lager dan de AA+ rating van Landesbanki vlak voor het faillisement.

Volgens mij was de laatste rating Caa1. Nogal een verschil dus. En niet echt vertrouwenwekkend.

http://www.bigbank.ee/en/news/archive/5 ... reitinguid

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 12:25 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
@Terbang:

Ook al is de kans op zeer klein, het kan dus wel.
Mocht het ooit gebeuren, dan komt er heel veel rompslomp bij kijken.
Ook daarom kies ik er niet voor.
In Nederland is in zo'n situatie de afwikkeling wel goed geregeld, voor zover spaargeld binnen de dekkingsgraad valt van het garantiestelsel.
Met datgene dat uitkomt boven de dekkingsgraad is het natuurlijk anders, net zo goed als met achtergestelde deposito's.
Ook een reden dus om spaargelden te spreiden over meerdere banken die hier een vergunning hebben en die onder het garantiestelsel vallen.
Argenta Nederland (als voorbeeld) heeft een Nederlandse bankvergunning maar valt wel onder een afwijkend garantiestelsel.
Mocht het hier ooit mis gaan, dan is België wel iets dichter bij dan Estland en ook de taal mag dan geen problemen opleveren.

Ook beleggingen bij in Nederland gevestigde banken/brokers/etc. , die een bankvergunning e.d. hebben, vallen trouwens onder een garantiestelsel, het beleggers compensatie stelsel, zie: http://www.dnb.nl/openboek/extern/id/nl ... 17053.html
Ook hier is spreiden dus nodig, maar dat is bij beleggen altijd nodig (zet nooit in op 1 paard !).

@Moneymakert:
Bedankt trouwens voor je opmerking, maar ook ik ben niet altijd correct of netjes.
Zou ook niet goed zijn trouwens.
Soms is het ook nodig om wat minder correct of netjes te zijn. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 2:19 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Terbang schreef:
Laat ik vooropstellen dat deze discussie interessant is! Leuke rente van Bigbank!

* Dank je wel en welkom in dit topic! Vriendelijke Groet, Moneymaker ! :wink: *


De A+ rating van Bigbank nu is iets lager dan de AA+ rating van Landesbanki vlak voor het faillisement.

Hoewel de kans dat iets fout gaat met Bigbank wellicht zeer klein zal zijn heeft Landesbanki mij geleerd dat als het fout gaat de afwikkeilng geheel anders gaat dan voorzien en door mij verwacht.


Ik ben het volledig met je eens. Wat wij spaarders vrijwel allemaal met elkaar gemeen hebben, is het feit
dat wij VOORZICHTING zijn en in feite HET RISICO zo klein mogelijk willen houden. Dat geldt voor mij voor het resterende liquide deel van mijn "vermogen" ook.
Ik zoek naar een 1 tot 3 jarig deposito met een soortgelijke rente als uit het rekensommetje naar voren komt, kortom, dat deposito bestaat dus. Helaas zeg ik NOGMAALS, dat iedereen, mijzelf meegeteld, ernstig twijfelt omdat het DGS van DNB niet van toepassing is op dit product.

Wat zou het een goede zet zijn van BigBank om ten eerste een filiaal te openen in Nederland en gesprekken aan te gaan met DNB over "toezicht" en natuurlijk het allermooiste, zorgen dat BigBank valt onder het DGS van DNB.

Met die 2 zekerheden weet ik zeker dat BigBank wel degelijk een heleboel spaarder zal aantrekken, zeker met hun deposito-tarieven die momenteel in deze magere deposito-rentevergoedings periode boven de concurrentie uitsteken.

Maar......helaas is dat niet het geval en dus heb ik net als een ieder die zich gemeld heeft in dit topic,
ernstige twijfels. Er is sprake van een risico en het proces wat je hebt omschreven om je geld terug te krijgen.....brrrr.......daar heeft natuurlijk niemand zin in en iedereen zal derhalve niet in zee gaan met een dergelijk garantiestelsel dat NIET onder DNB valt.

Conclusie is dus: Mooi aanbod, maar voor ons Nederlanders, te riskant, tenzij je dusdanig kranig bent dat je het wel aandurft. Ik ben helaas TE voorzichtig en dus is de kans minimaal dat ik op het persoonlijke aanbod inga. Dat wist ik in feite al voordat ik dit topic opende, maar meningen delen en ervaring lezen van mensen die een soortgelijk deposito ooit hebben afgesloten, tja, dat is kennis vergaren en dat helpt om jezelf ervan te overtuigen dat je in de eerste instantie als goed zat met je gevoel.

Als je "guts" al zeggen NIET DOEN, dan doe je het ook meestal niet.
Nogmaals, jammer, het aanbod is wel gelijk goed te noemen, maar BigBank zal zich toch beter moeten nestelen in Nederland. Wellicht zijn daar ook plannen voor in de toekomst, in dat geval zal ik ze zeker in de gaten houden.

Terbang, ik dank je nogmaals voor je bijdrage en good luck met al je avonturen!!!! :!:

groet,
Moneymaker! :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 2:23 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
schuiver schreef:

@Moneymakert:
Bedankt trouwens voor je opmerking, maar ook ik ben niet altijd correct of netjes.
Zou ook niet goed zijn trouwens.
Soms is het ook nodig om wat minder correct of netjes te zijn. :wink:



Ik begrijp wat je bedoelt.....soms kan discussiëren verhit worden en dat is geen enkel probleem.
Meningen verschillen, perspectieven zijn van elke spaarder weer anders en zolang dat tot leuke en leerzame discussies leidt, lees ik gretig mee en draag ik graag mijn steentje bij.
We mogen best weleens een krachtterm gebruiken om een standpunt duidelijk te maken.....

In elk geval, ik waardeer je bijdragen, je geeft nuttig informatie en daardoor ben ik lid geworden van het SI-forum, om van anderen te leren en om mezelf te leren om zaken vanuit andere gezichtspunten te bekijken!

Have a nice Day, Mr. "Pusher" :wink: en vrindelijke groet van de Geldmakert.... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 2:30 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
YipMan schreef:
Ik heb een persoonlijk aanbod gekregen en krijg dus zelfde tarieven in persoonlijk aanbod als op de duitse site, maar ik moet binnen 2 weken erop in gaan zeiden ze.


Goedemiddag heer Yipman,

Mooi aanbod, nietwaar?

Helaas, je leest het al in dit topic.....het is een te groot risico, ondanks dat het Estlandse garantiestelsel op zich wel degelijk in elkaar steekt.
Het punt is echter, ALS de zooi in elkaar dondert.....kun je niet "eventjes" naar je lokale vestiging gaan om je centjes terug te eisen.....

Het wachten is in feite of BigBank zich daadwerkelijk gaat inzetten om een serieuze speler te worden in Nederland en ook Duitsland. Dat betekent dat ze vestigingen in Nederland en Duitsland moeten openen en de dialoog moeten aangaan met de DNB.
BOS heeft dat gedaan en die hebben succesvol een groot aantal spaarder binnengehaald, doordat ze afspraken hebben gemaakt met DNB.

Ik wacht ondertussen af, want ik heb besloten om het risico niet te lopen, zolang BigBank niet gevestigd is in Nederland en afspraken heeft gemaakt met DNB.
Zij weten dat er in Nederland een enorme berg spaargeld te halen is, nu.....als je ons geld wilt hebben, kom het dan maar halen, maar zorg dat je ons zekerheid kunt bieden, dan pas ga je klandizie winnen.
Dat is tot nu toe zo'n beetje mijn mening....aanbod=oke, garantie=te ongunstig en niet zonder risico.

Fijne dag nog! :wink:

groet,
Moneymaker! :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 2:35 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Moneymakert schreef:
YipMan schreef:
Ik heb een persoonlijk aanbod gekregen en krijg dus zelfde tarieven in persoonlijk aanbod als op de duitse site, maar ik moet binnen 2 weken erop in gaan zeiden ze.


Goedemiddag heer Yipman,

Mooi aanbod, nietwaar?

Helaas, je leest het al in dit topic.....het is een te groot risico, ondanks dat het Estlandse garantiestelsel op zich wel degelijk in elkaar steekt.
Het punt is echter, ALS de zooi in elkaar dondert.....kun je niet "eventjes" naar je lokale vestiging gaan om je centjes terug te eisen.....

Het wachten is in feite of BigBank zich daadwerkelijk gaat inzetten om een serieuze speler te worden in Nederland en ook Duitsland. Dat betekent dat ze vestigingen in Nederland en Duitsland moeten openen en de dialoog moeten aangaan met de DNB.
BOS heeft dat gedaan en die hebben succesvol een groot aantal spaarder binnengehaald, doordat ze afspraken hebben gemaakt met DNB.

Ik wacht ondertussen af, want ik heb besloten om het risico niet te lopen, zolang BigBank niet gevestigd is in Nederland en afspraken heeft gemaakt met DNB.
Zij weten dat er in Nederland een enorme berg spaargeld te halen is, nu.....als je ons geld wilt hebben, kom het dan maar halen, maar zorg dat je ons zekerheid kunt bieden, dan pas ga je klandizie winnen.
Dat is tot nu toe zo'n beetje mijn mening....aanbod=oke, garantie=te ongunstig en niet zonder risico.

Fijne dag nog! :wink:

groet,
Moneymaker! :mrgreen:

Niet gewoon zelfde als de duitse tarieven en ze willen dat ik er binnen 2 weken op in ga.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 4:07 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Je hoeft er niet op in te gaan.
Zoals gezegd door meer mensen, zou ik me nog maar eens goed bedenken.
Het zou toch zonde zijn, mocht het ooit mis gaan, dat je dan geconfronteerd wordt met iets dat je diep verdrietig maakt.
Ik heb begrepen dat je zekerheid wenst met je spaargeld, kies dan ook voor die zekerheid. :)


Laatst bijgewerkt door schuiver op do 07 jul 2011 11:10 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 4:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
In IJsland zijn felle protesten gerezen onder de bevolking als het gaat om het nakomen van verplichtingen die voortvloeien uit internationale afspraken (het garantiestelsel). De IJslanders willen niet (en dat is op zich begrijpelijk) bloeden als het gaat om uit de hand gelopen bancaire risico's en vermogende spaarders uit het buitenland.
Deze 'paraplu' functioneert blijkbaar alleen als de zon nog schijnt. Gelukkig blijkt er nog veel geld in de boedel van de failliete Landesbanki zelf te zitten.

Vertaal dit eens naar Estland. Ook een klein landje dat het omvallen van banken waarschijnlijk niet kan opvangen.
In dat geval zal het ook zijn: 'eigen volk eerst'.

Er zijn maar een paar landen op de hele wereld waar ik geld zou willen onderbrengen en heel toevallig is daar bijna overal Engels of Duits de eerste voertaal 8)

Tot slot nog even een rekensommetje.

Bij een rendement van 4,5% en een kans op verlies van de hoofdsom van (zeg) 2% per jaar, is de verwachtingswaarde van het rendement 2,5% per jaar. Het is maar een willekeurig voorbeeld en je kan daar allerlei waarden voor invullen, maar het bepaalt wel of de beslissing om ergens te gaan sparen wel of niet rationeel is.

Hoe dan ook staat 4,5% in geen enkele logische verhouding tot het risico van verlies van de hoofdsom.
Eigenlijk zou dit percentage minstens 6% moeten zijn of misschien nog wel méér.
Een percentage van 4,5% wekt de indruk dat het gaat om een solide belegging want bij hele solide solide beleggingen passen lage rendementen.
Zie bijvoorbeeld de Rabobank, die standaard lage spaarrente betaalt. En dat is nu net het hele misleidende van dit 'aanbod'.
4,5% wekt de suggestie van een solide belegging terwijl het dat niet is, althans in vergelijking tot een volkomen risicomijdende spaarvorm in eigen land die wél onder het NL garantiestelsel valt.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 6:05 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
obligataire schreef:
Vertaal dit eens naar Estland. Ook een klein landje dat het omvallen van banken waarschijnlijk niet kan opvangen.
In dat geval zal het ook zijn: 'eigen volk eerst'.

Er zijn maar een paar landen op de hele wereld waar ik geld zou willen onderbrengen en heel toevallig is daar bijna overal Engels of Duits de eerste voertaal 8)

.


ter info:
De grootste financiele boeven zijn de anglo-saksen. (USA GB)
Staatschuld IJsland = 123,8% BNP
Staatschuld Estland = 6,6% BNP

Met dit cijfer denk ik dat de regering van Estland een goede hoeder is voor zijn financiele gesteldheid.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 7:40 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Dus wat is conclusie tot nu toe? Deze bank valt niet onder NL garantie stelsel, bied een hogere rente aan in Duitsland en bij persoonlijk aanbod krijg je bij 3 jaar 4.30%.

En bij 5 jaar zelf 4.60% buiten dat het dus niet onder NL garantie stelsel valt kan ik niet ontdenken wat er mis mee moet zijn en in Duitsland hebben ze deze bank zelfs nog als beste bank beoordeeld voor festgeld.

Dus eigenlijk zou je meer achtergrond onderzoek moeten doen naar de bank, want hoe groot is de kans dat deze bank omvalt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 7:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Ik ga nooit meer bij een twijfelachtige (buitenlandse) bank...

1x bij ICEsave ellende gehad... (net 1 dag te laat met opnemen)
1x bij DSB ellende gehad.. (net 1 dag voor blokkade opgenomen)

Dit wil/ga ik geen 3e keer meemaken..

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 7:56 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ik vindt zelf ook twijfelachtig, maar Est garantie stelsel geld ook voor buitenlanders. Okay wie kan duits lezen?

http://de.wikipedia.org/wiki/Bigbank

De bank bestaat dus sinds 1992

Maar goed ik vertrouw het zelf ook niet, ik leg liever in bij een bank die onder Nederlandse garantie stelsel valt dan een bank die onder garantie stelsel valt van andere land.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 2:05 pm 

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:04 pm
Berichten: 14
Ik ben door dit topic ook eens gaan kijken naar deze bank en het garantiestelsel. Hiervoor heb ik (de afgelopen dagen) gekeken naar diverse jaarrekeningen etc. Daarbij kom ik een aantal punten die mij (ook positief) opvallen. Wellicht handig om een aantal punten ook aan jullie voor te leggen. Hoe denken jullie over dit soort zaken:

1. Het is eigenlijk niet echt een (klassieke) bank, meer een consumentenkredietverlener. De gemiddelde lening komt uit op ongeveer € 1.600. De gemiddeld ontvangen rente is 16%! 80% van de leningenportefeuille uitgegeven in Estland en Letland. Ze geven overigens ook wel vastgoedleningen, moet je vooral naar kijken als je ziet o.b.v. welke voorwaarden (looptijd en renten) :), is echt schokkend. Ze bezitten overigens ook in alledrie de Baltische staten een 'incassobureau'.
2. Het is eigendom van 2 aandeelhouders (duh) met ieder 50%, dus geen beursnotering. Deze eigenaren zullen er waarschijnlijk baat bij hebben een degelijk financieel beleid te voeren, om te voorkomen dat de bank zal vallen.
3. De totale leningenportefeuille is ultimo 2010 ongeveer € 170 mln (€ 150 lening + € 20 rente) met een dubieuze debiteurenvoorziening van totaal € 32mln. (netto-portefeuille € 137 mln) Deze debiteurenvoorziening lijkt me niet geheel overbodig, aangezien er voor meer dan € 50 mln leningen zijn die meer dan 90 dagen 'over tijd zijn'. Wel is 70% van de leningen gedekt door de mogelijkheid van beslaglegging op inkomen.
4. Ze hebben 31-12-2010 voor € 56 mln aan middelen bij (centrale) banken en obligaties.
5. Totaal is er voor € 154 mln (ultimo 2010) aan tegoeden ingelegd door klanten (deposito's). Eind 2009 was dit nog slechts € 74 mln. Waarbij de stijging van inleg in euro's in 2010 toevallig € 74,8 mln bedraagt. Zullen ze dit bedrag in Duitsland hebben opgehaald?
6. Er is dan ook nog voor bijna € 48 mln aan eigen vermogen eind 2010 (wat een Tier 1 van bijna 28% geeft voor zowel eind 2009 als eind 2010).
7. Ze hebben in 2010 een aantal uitgegeven obligaties afgelost, waardoor ze nu voor 96% afhankelijk zijn van de ingelegde tegoeden/deposito's.
En wat kleine puntjes die ik alweer ben vergeten.

Over het garantiefonds:
Ik vind het een groot voordeel dat het een fonds is waarvoor premies (2010 0,025%) betaald moeten worden a.d.h.v. de ingelegde tegoeden. Eind 2009 (nog geen nieuwere cijfers gezien) zou er ca. € 130 mln in kas hebben gezeten (omgerekend vanuit kronen), wat niet eens genoeg is om direct alle ingelegde tegoeden van Bigbank te vergoeden (laat staan de grotere banken in Estland). Wel is het een voordeel dat het fonds sinds 2009 enkel en alleen nog maar belegd in euro genoteerde staatsobligaties van Europese landen met een AAA-status. Voor 2011 is er tot nu toe € 4,8 mln ingelegd, dus heel snel vult het fonds zich niet.
Wel ziet de aangegeven werkwijze er prima uit. Als ze dit nu ook kunnen onderbouwen.
Ergens heb ik iets gezien over een faillisement van een bank in Estland, het lukt me alleen nog niet daar iets van terug te vinden. Kan iemand daar een stapje bij helpen? Wellicht kunnen we daar aan zien hoe ze heb aanpakken/aangepakt hebben.

En Estland heeft natuurlijk de euro (sinds 1 januari), dat scheelt een wisselkoerrisico dat je bijv. bij Bank of Scotland wel hebt. (Ik vraag me wel af hoeveel de pond nog waard zou zijn, als banken als Lloyds zullen vallen).

Al met al krijg ik niet direct een vervelend gevoel (wel een beetje een DSB flashback), maar ik zal het denk ik eerst nog even aankijken. En het zou flink helpen als ze toch onder toezicht komen van DNB of misschien vanuit Duitsland.
Ik ben overigens zeer benieuwd of ergens ook informatie te vinden is hoeveel geld ze nu opgehaald hebben in Duitsland, Oostenrijk en Nederland. Hier heb ik nog geen informatie over kunnen vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO