Beste heer Yipman:
Zoals ik al zei, als iemand mij in vertrouwen een aanbod doet, ga ik dat vertrouwen niet breken.
Dus ga mij dan ook niet "uitdagen"
om dit dan alsnog te doen omdat ik mijzelf hier -net als bijna iedereen- onder een alias heb geregistreerd.
Vertrouwen en je woord geven zijn bij mij normen en waarden die ik nastreef.
Dus sorry, maar ik kan dat gewoon niet maken...
Wel heb ik U gewezen op de tarieven op de Duitse site....die zien er direct een stuk aantrekkelijker uit, nietwaar?
hint!Ik kan het altijd goed met U vinden en had gehoopt dat we een prettig rondje discussie konden voeren,
ik zou zeggen, zoek naar de hint, bekijk de tarieven op de Duitse website en U krijgt een idee van welke tarieven mij zijn aangeboden
Ik heb iedereen gewezen op het feit dat, als je om een persoonlijk aanbod vraagt, je een hoger
rentepercentage voor het 3-jarige deposito verkrijgt -vergelijkbaar met de tarieven op de Duitse website
-
Als iemand daarin geinteresseerd is, nou prima, dan kan hij/zij een zeer aantrekkelijk tarief verkrijgen, mits hij/zij op de hoogte is van de eventuele risico's....die risico's heb ik ook aangegeven, deze bank valt NIET onder het DGS van DNB, maar onder het garantiestelsel van Estland.
Estland's outlook echter is niet slecht, Fitch verhoogde per 5 juli de rating naar A+.....dus in elk geval al een flink stuk hogere rating dat sommige andere EU-landen !!!!
@Schuiver.
Dank U wel voor dat stukje, ik had het niet eerder gelezen...
Ik ben nu niet bepaald onder de indruk van de inhoud van dat stukje, want
er zijn meer banken die opereren op de Nederlandse markt en NIET onder het DGS van DNB vallen, maar waarvan sommige spaarders TOCH gretig gebruik van maken, ONDANKS DE risico's.
Verder overweeg ik de aanbieding omdat het rentepercentage -jaarlijks uitgekeerd op de tegenrekening- behoorlijk hoger ligt dan de Yapi Kredi Bank, enfin.......in mijn openings-stukje kunt U die tarieven teruglezen.
Ik deel hier dus slechts EEN DERGELIJKE MOGELIJKHEID mede, EN ben erg duidelijk geweest over het feit dat BigBank dus NIET onder het DGS van DNB valt en dat ik dat dus een NADEEL vind.
Het is dus een aanbod met zowel een voordeel (hogere rentevergoeding) alsook een nadeel (niet vallend onder het DGS van DDB).
Dat garantiestelstel van Estland hoeft niet persé dusdanig nadelig te zijn overigens, ik had in feite de hoop dat wij forummers onderling een leuke en leerzame discussie op gang zouden brengen, waarbij we dus dieper graven en samen onderzoeken naar bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van het garantiestelsel van Estland.
Hier een stukje van de Consumentenbond over de diversiteit onder garantiestelsels, hierin wordt ook
het Estlandse garantiestelsel besproken!
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/spaarrekeningen/extra/deposito-garantie-stelsel/Ik verberg dus niets en SPAM ook niet, ik plaatste immers geen links en heb in geen enkel opzicht persoonlijk gewin. Mijn enige bedoeling is/was om U te wijzen op het feit dat er een 3-jarig deposito wordt aangeboden waarbij de tarieven hoger zijn, indien men tenminste een persoonlijke aanbieding opvraagt bij een overigens zeer behulpzame Nederlandse klantenservice, dan zoals te zien op de Nederlandse website.
Als we bijvoorbeeld even een kek sommetje maken:
€ 50.000,-- x 3,75% (Yapi Kredi Bank, 3-jarig deposito) = € 1.875,00 rente per jaar.
€ 50.000,-- x 4,25% (Gewenst tarief 3-jarig deposito) = € 2.125,00 rente per jaar.
--------------------------------------------------------------------------------
Verschil: € 250 rente per jaar x 3 = € 750,00 rente nominaal!
Vergelijk echter de verwachte rente op de vrij-opneembare spaarrekeningen voor de komende
2,5 tot 3 jaar:
een voorspelling dus, ik heb geen glazen bol, maar laten we bijvoorbeeld als volgt te werk gaan:
Verwachte rente voor de rest van 2011: 2,90%
Verwachte rente voor het jaar 2012: 3,15%
Verwachte rente voor het jaar 2013: 3,50%
---------------
Gemiddelde van deze 3 percentages: 3,20% (afgerond én natuurlijk slechts een veronderstelling!)
€ 50.000 x 3,20% = € 1.600,00
Laten we dus eens discussiëren over deze renteverwachtingen en rekensommen en natuurlijk geldt dit
rekensommetje voor diegenen die € 50.000,-- ter beschikking hebben EN dit voor 3 jaar willen vastzetten.
Rentevergoeding bij een 3-jarig deposito (met een jaarlijkse rentebijschrijving) van 4,25% = € 2.125,00
Rentevergoeding, die te verwachten is voor de vrij-opneembare spaarrekeningen: 3,20% = € 1.600,00
-------------------
Verschil per jaar: € 525,00
Verschil per 3 jaar € 1.575,00 * hiermee is geen rekening gehouden met de effectieve rente die ik niet heb
meegerekend als de rentevergoedingen op een extra renderende spaarrekening worden geplaatst *
Doe ik dat wel, dan krijg je op het 3-jarig deposito het sommetje:
(als men bijvoorbeeld deze rentevergoeding naar een spaarrekening of deposito doorsluist met een nominale jaarrente van 3,25% per jaar)
jaar 1: 2.125,00 x 3,25% = € 70,25
jaar 2: 4.319,00 x 3,25% = € 140,50
jaar 3: 6.584,00 x 3,25% = € 214,25
--------------
Totale renteopbrengst = € 425,00
* afgerond naar boven en wellicht enkele euro's verschil door nominaal/effectief berekening die ik even snel en wellicht niet geheel correct heb uitgevoerd, het gaat echter om de essentie!*
Als we dus uitgaan van een 3-jarig deposito tegen 4,25% met jaarlijkse rente-bijschrijving én we gebruiken deze rente-bijschrijving als inleg op een andere spaarrekening of deposito met een voorbeeldvergoeding van 3,25% dan is de totale opbrengst:
--------------------------------
€ 2.125,00 x 3 = 6.375,00
(totale vergoeding van 3 jaar vast tegen 4,25%)
€ 425,00 (opbrengst rentevergoeding over het 3-jarig deposito, inleg op een spaarrekening tegen 3,25%)
---------------------------------------------------------
6.800,00 de totale opbrengst van een 3-jarig deposito tegen 4,25 plus renteopbrengst van de jaarlijkse rente.
De effectieve rente komt dan uit op ongeveer 4,54% in totaal over 3 jaar.
Dit zou voor mij als spaarder een erg aantrekkelijk deposito zijn.
3 jaar is goed te doen, het is niet te lang, want in deze markt een halve ton wegzetten voor meer dan 3 jaar lijkt me gaan goed idee, althans, dat is mijn mening. Vastzetten voor 10 jaar tijdens superslechte spaarjaren is gewoon geen goed idee, nogmaals, dat is mijn mening.
3 jaar daarentegen is een redelijke termijn, 36 maanden.
Na afloop daarvan is er de hoop dat er enigzins verbetering is gekomen in de onrust op de financiële markten, de problemen met Griekenland en de overige PIIGS-landen én natuurlijk, dat de spaarrenten op een beter niveau liggen dan momenteel.
Enfin, dit is mijn ideetje, Dhr. Schuiver, Dhr. Yipman en elk ander forumlid is van harte welkom om mee te discussiëren over bovenstaande rekensommetjes én de momenteel verkrijgbare deposito's.
Of U nu wel of niet gecharmeerd bent van BigBank dat is niet zo heel belangrijk, echter hou het netjes
en doe toch vooral mee aan een leuke en leerzame discussie met alternatieve voorbeelden en rekensommetjes! Daarom zijn wij toch allemaal SI-forumleden??? Om van elkaar te leren en om elkaars meningen te delen....toch?
groeten,
Moneymaker.