Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 4:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 3:03 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Het enige waar ik echt bang voor ben als deze bank inderdaad om gaat dat ik dan naar estland moet voor me geld en op € 1000 krijg ik net € 5 euro meer rente op 5 jaar, uiteraard hoe hogere bedrag hoe meer verschil.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 4:28 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Sageres, bedankt voor de informatie.
Uit bedrijfsanalyses e.d., is natuurlijk veel info te halen, ook om tot een goede afweging te komen.
Externe, maar ook interne omstandigheden spelen echter ook een rol, dus er moet ook altijd naar de risico's en bedreigingen voor een bedrijf gekeken worden (natuurlijk ook naar de kansen).
M.b.t. de financiéle sector zijn er dus wel veel risico's e.d., met name door de nog steeds heersende crisis.
Dat hoeft uiteraard niet te gelden voor Estland en voor deze bank, maar ik waag me niet aan dit avontuur in deze vorm.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 5:34 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Mijn heren,

Allen hartelijk dank voor de zeer nuttige bijdragen aan dit topic en zelfs ZEER diepgaande achtergrondinformatie over de schuld van het land Estland, de cijfers van BigBank, de pro's en de con's nogmaals tegen het licht te hebben gehouden en mede daardoor is dus het plaatje min of meer compleet.

Met name de twijfels die heer Yipman uit, zijn van persoonlijke aard en door persoonlijke tegenslagen volstrekt logisch. Het is echter derhalve verstandig dat hij dit aanbod NIET moet overwegen.

Uit vrijwel elke reactie -en dus ook uit mijn reacties- blijft het nadeel naar voren komen dat BigBank nog niet "rijp" genoeg is om voldoende zekerheid te bieden om Nederlandse (en dus zeer voorzichtige) spaarders over de streep te trekken, ook al is de rentevergoeding voor een 3-jarig deposito erg gunstig te noemen qua percentage, jaarlijkse rentebijschrijving én de looptijd, 36 maanden is een prima looptijd.

Echter, het ontbreken van een Nederlandse vestiging, het ontbreken van elk toezicht en/of samenwerking met onze DNB én het feit dat deze bank NIET valt onder het DGS van DNB maakt dat het product op zich interessant is en goed renderend, maar dat je je goed moet realiseren dat het een Estlands garantiestelsel betreft en in geval van dramatische toestanden, je dus niet exact weet hoe je je geld dient terug te vorderen.

Al die onzekerheid is momenteel dus teveel van het goede, in feite zou BigBank -die zeker meeleest!- een
vestiging moeten openen in elk land waar zij deze producten aanbieden, dus o.a. Nederland, Duitsland, Oostenrijk etc. en gaan praten met de centrale banken van die landen zodat zij vallen onder het depositogarantiestelsel van die landen.

Alleen dan zullen zij zekerheden kunnen bieden waardoor zij -mits de tarieven concurrerend genoeg zijn- een behoorlijke groep spaarders kunnen aantrekken. Spaarders zijn voorzichting, ondergetekende is dit ook.
Ikzelf heb NOOIT een achtergesteld deposito afgesloten, heb GEEN IJsland debacle meegemaakt en wilde vanaf dag 1 niets met DSB te maken hebben. Het zijn altijd je eigen beslissingen en ik heb mezelf die ellende bespaard door uitsluitend bij Nederlandse banken betrouwbare spaarproducten af te sluiten -waarbij ik maar al te goed wist dat ik MINDER rente-vergoeding kreeg, maar wél (zo goed als) optimale zekerheid had omdat ik persé wilde dat dat spaarproduct gegarandeerd was (DGS).
Daarnaast heb ik een deel van mijn vermogen gesplitst door edelmetalen aan te kopen, 1 staatsobligatie en deel onroerend goed, welke ik verhuur en waarvan de opbrengst netto/netto zo'n 6% is.

Het restant is nog liquide, 75% daarvan wil ik in een deposito storten, maar die markt zit sinds een aantal jaren volledig op slot en is in feite pas in het 2e kwartaal van 2011 ietjes in beweging gekomen.
Ik meen uit het hoofd dat NIBC 4,10 momenteel biedt voor een 5-jarig deposito....dat staat nog steeds in een schril contrast met de 5,5% tot 6% die er in 2008 nog werden aangeboden, deposito's bij grootbanken vanaf 1 jaar !!!!
Dit geeft aan dan we nu dus op een "bodem" zitten en ik vind dat vastzetten voor een periode van 5-jaar op dit moment nog te vroeg is.
We hebben deze week wederom een verhoging gezien van de refi-rente en dat zal langzaam maar gestaag gaan doorwerken in de rentevergoedingen op spaarproducten.
Kijk alleen al naar de Euribor-staffel......voor de LPB'ers onder ons......augustus en september zullen met redelijke zekerheid een groot deel van de daling van de rente voor juli compenseren m.b.t. de rente voor die maanden, gebaseerd op de Euribor en de Q3-opslag bijelkaar opgeteld.

Wat mij betreft is 2011 nog steeds een verloren spaarjaar en dien je gewoon even door de zure appel heen te bijten en niet op het dieptepunt je spaargeld vast te zetten voor 60 maanden of een dergelijk lange termijn.
2011 heeft wat lichte stijgingen laten zien op met name de vergoedingen op de vrij-opneembare spaarrekeningen en de laatste 2 maanden zijn sommige bizar lage deposito's van bepaalde banken met behoorlijke percentages verhoogd, al zijn dat verhogingen die niet hebben geleid tot een daadwerkelijk interessant vergoedingspercentage, maar meer het soort verhogingen die hun producten weer onder de aandacht brachten.
Een voorbeeldje:
Yapi Kredi Bank NL verhoogde het tarief van het 5-jarig deposito op 20 juni van 3,50% naar 4,25%, een stijging van maar liefst ca. 21,5%....een aanzienlijke stijging, maar maakt die flinke stijging het product nu ineens aantrekkelijk, gelet op de looptijd ervan?


Ik denk dat we in zoverre hebben vastgesteld dat het aanbod van BigBank qua rentevergoeding ZEER gunstig is qua looptijd en jaarlijkse renteuitkering.
Toch zullen ze maar weinig voeten aan de grond krijgen in Nederland, het gebrek aan naamsbekendheid, het ontbreken van een fysiek filiaal in Nederland en het allerbelangrijkste, het ontbreken van het DGS, vallend onder DNB.

Met dank aan forumlid Sagares die ZEER nuttige informatie heeft bijgedragen en zijn vraag is ook mijn vraag geworden.....hoeveel geld BigBank nu eigenlijk heeft opgehaald in Duitsland?
Daar is de naamsbekendheid namelijk VEEL groter (mede door de rentevergelijkings-sites) én zijn de reacties veel positiever.
Ook een zeer sterk argument van forumlid Sagares was zijn uitstekende voorbeeld m.b.t. BOS en het valutarisico van de GBP.....mocht het eiland letterlijk en/of figuurlijk zinken en je na het aankloppen bij het Britse depositogarantiestelsel FSCS wordt geconfronteerd met een valutaverschil van 5% of misschien meer!
Want Groot-Brittanië is niet meer zo groots.....
Al met al denk ik dat de conclusie van dit topic zal zijn dat het allemaal valt of staat met het ontbreken van het Nederlandse Deposito Garantie Stelsel......én elke individuele spaarder, de ene spaarder is de andere niet.
(Waarom kozen sommige spaarders wél voor IJsland en de DSB en sommigen niet??)
Wellicht zullen sommige spaarders een dusdanig sterke maag hebben én een ZEER gedegen afweging gemaakt hebben om TOCH dit 4,5% renderende 3-jarige deposito te zullen afsluiten.

En of dit uitdraait op een IJsland of DSB drama, dat is een wel erg kort-door-de-bocht conclusie,
mijn persoonlijke gedachten komen sterk overeen met de bijdrage én mening van forumlid Sagares, ik citeer:
"....en het zou flink helpen als ze toch onder toezicht komen van DNB of misschien vanuit Duitsland.."
Die suggesties heb ik ook geuit, net als meerdere forumleden die hebben bijgedragen aan dit topic.

Ik denk dan ook dat bovenstaande conclusie het topic kort en bondig samenvat.
Ik vond het een leerzame discussie, waarvoor mijn dank aan elk forumlid die heeft bijgedragen aan dit topic!



Prettig weekend, groeten aan allen!
Moneymaker.


Laatst bijgewerkt door Moneymakert op wo 13 jul 2011 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 6:09 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Het verleden is geen garantie voor de toekomst, dus rente percentages voor 5 jaar rond de 4% zijn nog niet zo laag. Een van mijn deposito's die openend ik precies een jaar geleden en de rente op vrij opneembaar is er niet veel meer op geworden, LPB heeft een tijdje op 3% gestaan, en de deposito's rentes zijn licht gestegen, maar om 4.25% te krijgen dien je in een keer 5000 euro in te leggen en dat betekend dat ik een half jaar geld op een vrij opneembare spaarrekening moeten zetten, terwijl ik bij NIBC per 2 maanden of maand soms een van 1000 aan 4.10% kan openen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 7:43 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
sagares schreef:
Ergens heb ik iets gezien over een faillisement van een bank in Estland, het lukt me alleen nog niet daar iets van terug te vinden. Kan iemand daar een stapje bij helpen? Wellicht kunnen we daar aan zien hoe ze heb aanpakken/aangepakt hebben.

Misschien doel je op de ook in Duitsland actief geweest zijnde Parex-bank. Deze bank kwam echter uit Letland en was aangesloten bij het Duitse garantiefonds. De bank is op het laatse moment door de Letse staat genationaliseerd.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO