Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 9:13 am 

Geregistreerd: ma 19 okt 2009 4:19 pm
Berichten: 13
@Hadjemaar. De 1 maand euribor geeft aardig aan waar de vrij opneembare rente heen gaat. Geld vastzetten voor 4/5 jaar heeft pas zin als je daar echt gedurende de hele looptijd meer geld mee verdient dan op de vrij opneembare rekening........ Op dit moment is dat zeer de vraag.

En dat artikeltje: Laat je niet leiden door de waan van de dag bij het nemen van langere termijn beslissingen (= 4 jaars deposito). Die hypotheekrente gaat alleen maar omhoog de komende jaren! (banken meer reserves, centrale bank verhoogt rente verder dit jaar etc.......)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 9:17 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Geld vast zetten heeft niet alleen zin vanwege een hogere vergoeding, het zorgt er ook voor dat je wat geld voor toekomst hebt, want je kunt voor x aantal jaar niet afhalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 9:29 am 

Geregistreerd: ma 19 okt 2009 4:19 pm
Berichten: 13
@yipman:
Als dat voor jou een belangrijke motivatie is om geld vast te zetten, dan is het natuurlijk verstandig om dat zo snel mogelijk te doen......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 9:44 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Das mijn motivatie ja, want als vrij opneembaar is dan kan familie altijd aankomen van hey jij kunt wel even wat geld lenen, dus ik heb echt niet alleen vast gezet vanwege de hogere rente vergoeding en die hoeft overigens niet alle 5 jaar hogere te zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 12:16 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
@Pater15

Bedankt voor je wijze woorden. Ik zal proberen ze te onthouden.

Maar misschien moet jij je iets minder blind staren op de Euribor-rente en je ook iets verdiepen in de Kapitaalmarrktrente alvorens de laatste hypotheekrenteverlagingen af te doen als "waan van de dag".

@Yipman

Ik bedoel, en dat staat er ook gewoon, dat ik niet uitsluit dat de rente op deposito's omlaag gaat.
Zekerheid daarover geven kan ik niet.
Een feit is, dat de kapitaalmarktrente de laatste weken bijna net zo snel gedaald is, als de geldmarktrente is gestegen.
Voor mij is het dan ook logisch dat de spaarrentes (vrij opneembaar) stijgen, en als de rente op deposito's (looptijd langer dan zeg 2 jaar) daalt zou me dat ook niet verrassen.

Aan de andere kant: Spaarrentes worden niet alleen hierdoor bepaald en er zijn er ook altijd die tegen de stroom inzwemmen.
Ik beschik helaas niet over een kristallen bol, al lijkt die tegenwoordig vrij verkrijgbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 1:01 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Heel af en toe heb ik ook een glimp van wijsheid en dan realiseer ik me dat ik de toekomst niet kan voorspellen, evenmin als de geleerden dat over het algemeen niet kunnen. Want voorspellingen komen zelden uit.

Een andere glimp van wijsheid is de uitdrukking dat 1 vogel in de hand beter is dan 10 in de lucht. Men kan wel hopen/denken/verwachten dat de rente gaat stijgen, maar zolang dat niet gebeurt, erger nog de rente daalt, laat je als belegger veel rendement liggen. Dit jaar heb ik enkele deposito's bij de Rabo afgesloten tegen 5% en bijvoorbeeld ook een Yapi Kredi deposito van 4,25%. Die lopen inmiddels lekker rente te trekken en het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat iemand die zijn geld laat verpieteren op een gewone spaarrekening in afwachting van betere tijden, straks een hoger gemiddeld rendement zal hebben.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 1:23 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Een ieder moet vooral dat doen, wat hij verstandig vindt.
Persoonlijk heb ik ook wel deposito's, zij het niet met een looptijd van 20 jaar. Bij het woord "verpieteren" zie ik ook iets heel anders dan de spaarrekeningen waar het hier op dit forum meestal over gaat.

En wat is wijsheid ?
Naar mijn mening horen die vogels gewoon thuis in de lucht.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 2:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
"Verpieteren" is de omstandigheid dat er geen rendement wordt gemaakt na aftrek van 1,2% VRH en inflatie, of erger nog.
Zelfs bij de op dit forum zo geprezen spaarrekening van LPB is dat m.i. het geval.
En zelfs als je er door te 'flupflappen' bij Aegon er nog 0.08% bij kunt verdienen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 2:27 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
obligataire schreef:
"Verpieteren" is de omstandigheid dat er geen rendement wordt gemaakt na aftrek van 1,2% VRH en inflatie, of erger nog.


Dat is jouw mening en dat mag. En je realiseert je natuurlijk, dat als de inflatie stijgt naar zeg 3,2%, jouw geld staat te "verpieteren", of is het in dat geval "veryapiën" ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 2:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Natuurlijk, maar het verpietert dan minder hard dan op een vrije spaarrekening :lol:

Maar dat is nu typisch weer zo'n 'stel dat' scenario. En die boeien mij niet zo.
Het is logischer om te rekenen met de omstandigheden van nu, want ik zou met het zelfde gemak kunnen zeggen stel dat we net zoveel rente gaan krijgen zoals in Japan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 2:49 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
En dat ligt dan weer in de toekomst, en die kunnen we niet zien.
De recente geschiedenis leert, dat de spaarrentes zijn gestegen door de verhogingen van de Refi-rente door de ECB.
Trichet kwam tot dat besluit door een stijgende inflatie.
Als Draghi dat beleid voortzet zou het zomaar kunnen zijn dat vrij sparen over enige tijd meer oplevert dan een deposito van 4,25% of zelfs 5%.
Resultaten uit het verleden..................
Ze bieden geen garantie voor de toekomst en dat maakt tevens dat ik jouw stelling:
Citaat:
het verpietert dan minder hard dan dat van de rest

toch maar iets minder stellig aanneem.

Overigens, ik vind het wel een leuke vondst, al zeg ik het zelf.
"Veryapiën" ga ik onthouden, voor als de door mij geschetste situatie zich eens voordoet.
Misschien kan ik het wel nooit gebruiken, het positieve is dan weer dat de inflatie binnen de perken gebleven is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 2:54 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Ik zie een wijziging en een aanvulling.
Ik laat de oude quote maar staan.

Logischer om met huidige omstandigheden te rekenen ?
Je neemt een beslissing voor 5 of zelfs 20 jaar, voor mij is dat niet zo logisch.
Wel gemakkelijker, dat wel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 3:08 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
@ Obligataire.
Over onthouden gesproken. Ik herinner me ineens iets. Iets waaruit zal blijken dat wij in beginsel niet zo verschillend denken, hooguit dat we verschillende conclusies trekken.

Hoe staat het ervoor met je hypotheek ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 3:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Het is zeker niet uit te sluiten dat de rente op een vrije spaarrekening ooit weer hoger zou kunnen zijn dan 4,25% of 5%.
Daar zijn uit het niet al te verre verleden voorbeelden genoeg van.

Maar het gaat om het gemiddelde. Pieken en dalen zijn misschien op het moment wel spannend maar niet heel erg doorslaggevend als het om het gemiddelde gaat.

Mijn Rabo doelsparen rekening loopt nog als beide genoemde heren al in het bejaardenhuis zitten.
Ik heb die centen niet nodig voor consumptie, en het genereert een leuk stukje extra inkomen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 16 jul 2011 3:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Hadjememaar schreef:
@ Obligataire.
Over onthouden gesproken. Ik herinner me ineens iets. Iets waaruit zal blijken dat wij in beginsel niet zo verschillend denken, hooguit dat we verschillende conclusies trekken.

Hoe staat het ervoor met je hypotheek ?


Over mijn hypotheek heb ik volgens mij al eens een update geschreven maar ik ben niet zo'n held in oude postings opzoeken 8)

Vorig jaar loste ik veel af in verband met de verhouding rente % hypotheek en rente % op spaarrekeningen/deposito's.

Die situatie is inmiddels ingrijpend anders geworden. Door alle aflossingen is de restsom dusdanig gedaald dat ik het nu wel aandurf om het % nog maar voor één jaar vast te zetten. Korter was trouwens niet mogelijk. Ik betaal nu 3.65% (was 5,7%). Al met al zijn de woonlasten hierdoor spectaculair gedaald. Verdere aflossing vind ik daardoor niet meer zinvol, mede omdat er nu wat betere alternatieven zijn zoals het genoemde Rabo Doelsparen. 20 jaar vastzetten of aflossen op de hypotheek ontloopt elkaar niet zo veel. Niet qua beleving, wel qua rendement.

Nu zou men kunnen zeggen: als de hypotheek helemaal is afgelost, vervalt het eigen woning forfait. Dat is op zich juist en dat kan natuurlijk altijd nog gebeuren in de toekomst. Maar dan praat je wel over een fors bedrag en dat heb ik even niet klaar liggen :D

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO