YipMan schreef:
Wat zouden jullie doe?
Aan mijn antwoord zul je niet veel hebben, onze uitgangspunten liggen te ver uiteen.
Jij kiest er blijkbaar voor om elke Euro zo snel mogelijk in een deposito te stoppen.
Ik geef er de voorkeur aan een deel van het geld vrij beschikbaar te houden.
Hier hebben we te maken met onderhoud aan het huis, een auto, machines, enz.
Het is niet handig om als één van die, of andere zaken, een uitgave vereist van een wat groter bedrag om dan te moeten wachten tot er voldoende deposito's zijn afgelopen.
Het gaat niet om het exacte bedrag, maar laten we het stellen op 10.000. Dat is dan wat wenselijk zou zijn.
Soms is dat dan aangegroeid tot 13.000. Als er dan een mooi aanbod voor een deposito voorbijkomt, is het geen bezwaar als het minimum 5000 is. Gewoon doen, de reserve is tijdelijk gedaald naar 8000, maar groeit wel weer aan, soms ook door het aflopen van een deposito.
Natuurlijk levert het vrij opneembare geld momenteel minder rente op dan het geld in deposito's, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo geweest is en ook altijd zo zal blijven. Stel je voor dat de rente op "vrij opneembaar" stijgt naar 4,5%...
Zo onmogelijk is dat niet en het is trouwens ook niet zo lang geleden.
Bovendien kunnen we (vanwege de 5.000-grens) het rendement op deposito's nog iets hoger krijgen dan jij.
Maar ieder heeft zijn eigen overwegingen. Als jij vindt dat alles meteen vastgezet moet worden is dat je goed recht en moet je dat vooral doen.
Of dat dan 4 of 5 jaar moet zijn, ik weet het niet. Vaak is pas achteraf te bepalen wat de juiste keuze zou zijn geweest.