@ MM: JA. Ik houd voorlopig ook nog de ABN effe aan...maar denk dat ik deze ergens in februari of zo eruit gooi. Het eea heeft effe wat tijd nodig.
Voor de betalingen gebruik ik (nog) ABN,Triodos,Argenta NL en B en de DKB uit Duitsland.
Tzt gooi ik dus ook Argenta NL eruit. reden: Argenta NL kan ik geen buitenland overboekingen doen;bovendien accepteren ze geen buitenlandse adressen als rekeninghouder. Dus wat heb ik er dan aan als ik ge-emigreerd ben??
DKB is zeker een goeie bank en staat steevast bovenaan in de Duitse vegelijkingssites. Ik vind hun service erg goed....en op emails krijg je snel antwoord...en telefonisch ook. (alhoewel je met hen alleen in Duits en Engels kun bellen...punt is echter dat je bij de Engelstalige hulplijn vaak langer wachten moet, helaas is hun nummer NIET gratis) Schriftelijk heb ik tot nu toe enkel in Duits gecommuniceerd....dus Engels weet ik effe niet. Verder is DKB goedkoop (GRATIS) en hoef je geen salaris te laten storten op hun rekening (iets dat bij sommige D banken wel nog nodig is om een rekening te kunnen openen).
een ander goed punt (voor mij dan) was het feit dat je ook online overboekingen kunt doen BUITEN de EU landen;-)
Wat is er mis met een buitenlandse (in dit geval Duitse) bank?? Zelf heb ik jaren gewoond in Duitsland en thans woon ik maar een paar km van de D grens af,.....dus..?? Voor mij geen problem dus.
Als je een rekening wilt openen bij DKB houd er wel rekening mee dat je een ritje moet maken naar het dichtstbijzijnde Duitse postkantoor;-) Kan lastig zijn als je ergens in de kop van Noord-Holland woont of zo...

Johan