Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 12:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 11:02 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Welke bank telt de rente uitgekeerd op 1-1-2008 wel mee in het fiscaal overzicht (onder "uw saldo op 1-1-2008"), en welke niet?

Ik weet dat Vola het vroeger wel meetelde, en volgens mij doet Ohra het ook (maar ja, Ohra heeft wel meer afwijkingen op het gebied van renteberekening). Als er nog andere banken zijn die dit doen, zou ik dat graag hier lezen, ik ben namelijk erg benieuwd wat de reden hier voor zou kunnen zijn...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 11:04 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Garantibank doet het ook zoals ik al heb gemeld. Misschien dat het iets met de boekdatum te maken heeft( 31-12).

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 7:00 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Vandaag de rente ontvangen van ABNAMRO met valutadatum 31-12. Itt tot ATB wordt de rente niet in het saldo opgenomen op 31-12. Dus iedereen doet maar wat.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 7:02 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Doboy, bedankt voor de melding. Interessant! Ik neem de rente van ATB ook maar niet mee in het totaal...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 7:44 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Al jaren maak ik 31 dec print screens van de saldi voor BOX 3.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 7:58 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
@Linn: Ik weet niet precies wat je daarmee nu wilt zeggen. Die prints kun je inderdaad gebruiken, maar dan blijft bijv. nog steeds de vraag of je daar dan de rente die op 31-12 wordt uitgekeerd (zoals we hierboven noemen bijv. bij ATB) wel of niet meetelt.

Maar laten we het nu niet ingewikkelder maken dan het is. Lees even goed waar het nu precies om gaat. Het is geen levensbedreigend probleem, maar hoogstens een interessant fiscaal vraagstuk :roll: (Zie Doboy's opmerking: "Iedereen doet maar wat").

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 8:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten, wie van jullie ooit een discussie met de Fiscus hebben gehad over de hoogte van het spaartegoed in de aangifte.
Ik heb beroepsmatig veel te maken met de Fiscus maar ik heb deze discussies nooit meegemaakt, tenzij het om echt grote bedragen ging (complete bankrekeningen 'vergeten').
Volgens mij maken jullie je zorgen om niets.
De Fiscus heeft wel wat beters te doen dan een paar tientjes te corrigeren, al was het alleen maar omdat het meer kost om een geringe correctie toe te passen, dan wat het ze aan extra belasting oplevert........
Mijn mening maar :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 8:57 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
@Obligataire:
Doboy schreef:
Dus iedereen doet maar wat.


Daarmee is alles gezegd. Ik wil gewoon weten hoe het zit, en waarom men hier niet gewoon duidelijk over is. Er wordt veel over gezwetst, maar het blijkt dus dat niemand precies weet hoe het zit. Dan heb ik nog liever dat ze dat gewoon toegeven. "Acht, we doen maar wat, zoekt u het zelf maar uit, het maakt ons niks uit"...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 9:06 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Als ik nu eens vertel dat zelfs mijn eigen Elseviers Belastingalmanak nauwelijks aandacht aan besteedt aan dit thema.....
Ze zeggen: volg de opgaaf van de bank dan is het goed.
Dat zou ik eenieder dan ook willen aanraden, die bang is voor discussies met de inspecteur.
Immers deze gegevens worden door de bank ook naar de Fiscus gezonden.

Kan je goed motiveren dat de bank een fout heeft gemaakt, die in je nadeel werkt, dan kan je altijd afwijken van de opgaaf.
Waarom niet. Wedden dat je er nooit meer iets van hoort?

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op zo 04 jan 2009 9:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 9:10 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
obligataire schreef:
Als ik nu eens vertel dat zelfs mijn eigen Elseviers Belastingalmanak nauwelijks aandacht aan besteedt aan dit thema.....

Daarom vraag ik het hier ook :?

obligataire schreef:
Ze zeggen: volg de opgaaf van de bank dan is het goed.

Ja, ook dat wist ik al. Daar ging mijn vraag dus ook over: waarom zitten er verschillen tussen banken.

obligataire schreef:
Dat zou ik eenieder dan ook willen aanraden, die bang is voor discussies met de inspecteur. Immers deze gegevens worden door de bank ook naar de Fiscus gezonden.

Ik ben niet bang voor discussies. Daarom zit ik ook op een discussieforum...

Maar goed, we weten dus nog steeds niet "waarom"...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 11:53 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
De banken tellen de rente van 1-1 niet mee.

Volgens mij is de reden dat 1-1 niet wordt meegenomen is om het eindejaarssaldo gelijk te houden aan het beginsaldo van het jaar erop anders zou hier al een verschil zitten. Staat een beetje raar.

Eigenlijk is het heel simpel: wat de bank op hun fiscaal overzicht vermelden is hetgene wat je over moet nemen bij de belastingaangifte. Deze bedragen worden namelijk aan de belastingdienst doorgegeven. Dus bij ATB dien je de rente van 31-12 wel degelijk in het eindejaarssaldo mee te nemen.

Er werd hier gesuggereerd dat ABNAMRO ook een valutadatum heeft van 31-12 en dit niet meeneemt. Dit zou ik zeer merkwaardig vinden, en weet niet of dit zo is. Het fiscale jaaroverzicht is toch nog niet beschikbaar? Of was dit vorig jaar ook zo???

Tevens nog de opmerking dat de systemen van banken nogal warrig zijn rond de jaarwisseling. Niet altijd wat je online te zien krijgt is direct de waarheid omdat saldi en transacties niet altijd gelijktijdig juist worden weergegeven. Vandaar dat mensen steeds zeggen dat ze niet het juiste kunnen zien. Het blijft gewoon goed zien wat de valuta en boek datums zijn. Rond deze periode kan men de juiste gegevens wel verwachten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 12:08 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Thomas schreef:
Er werd hier gesuggereerd dat ABNAMRO ook een valutadatum heeft van 31-12 en dit niet meeneemt. Dit zou ik zeer merkwaardig vinden, en weet niet of dit zo is. Het fiscale jaaroverzicht is toch nog niet beschikbaar? Of was dit vorig jaar ook zo???

Ja, dit was vorig jaar ook zo. Het enige verschil met ATB is de boekdatum. Bij ATB 31-12 en bij ABNAMRO 5-1. Daar zou mogelijk een verklaring in kunnen zitten.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 12:44 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
SpaarXL schreef:
@Linn: Ik weet niet precies wat je daarmee nu wilt zeggen. Die prints kun je inderdaad gebruiken, maar dan blijft bijv. nog steeds de vraag of je daar dan de rente die op 31-12 wordt uitgekeerd (zoals we hierboven noemen bijv. bij ATB) wel of niet meetelt.


Toch is mijn antwoord duidelijk!

Als de rente in het saldo van 31 dec. is verwerkt, tel ik deze mee.

ATB heeft de rente met een boek- en valutadatum van 31 dec. in januari bijgeschreven, mijn meetpunt is 31 dec. dus tel ik de rente niet mee.

De Akbank heeft de in januari bijgeschreven rente een boekdatum van 31 dec. en een valutadatum van 1 januari gegeven, moet je deze rente dan wel of niet meetellen?

Door mijn consequente werkwijze ontstaat er geen discussie. De fiscus heeft dit bij mij altijd geaccepteerd.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 2:59 pm 

Geregistreerd: do 25 sep 2008 10:20 am
Berichten: 29
Beetje off topic..

Ok, in praktijk werkt dit vast niet, maar toch vroeg ik het me af..

1) Zoals al eerder aangehaald, het is volgende belastingdienst het beste om met het fiscaal overzicht van de bank te werken
2) Sommige banken werken met valutering, waardoor ze je geld 1 á 2 dagen vasthouden

Stel, ik maar op 31 dec geld van de Rabobank naar ABN-AMRO over. Het geld staat dan op 01-01 op de tussenrekening van ABN, terwijl het al van mn rekening bij de Rabo weg is.

Zou het dan niet op beide fiscaal overzichten "missen"?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 3:26 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
[/quote]
Ja, dit was vorig jaar ook zo. Het enige verschil met ATB is de boekdatum. Bij ATB 31-12 en bij ABNAMRO 5-1. Daar zou mogelijk een verklaring in kunnen zitten.[/quote]

Duidelijk een geval dat de banken dus ook hier niet weten waar ze mee bezig zijn. Als ze valuteren op 31-12 en de boekdatum is 5-1 dan lijkt het er dus op dat ze het fiscale overzicht opmaken met de boekdatums. Erg slordig lijkt me. Het is dus maar hoe de wind waait en de klant weet absoluut niet hoe dit nu wordt behandeld.

Leuk dat dit op dit forum wordt besproken. En erg triest dat er dus geen eenduidig antwoord te vinden is bij geen van de banken/belasting/almanak. En dat moet dan op onze centjes passen.....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO