Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 1:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 9:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Wat gebeurt er als een onder DGS van DNB vallende bank het DGS vrijwillig verlaat, dus niet na omvallen? En, wat kan een spaarder voor maatregelen treffen om de nadelen daarvan niet te hoeven ondergaan.

Voorbeeld, een bank vestigt zich in Verweggistan en valt dan onder het DGS van Verweggistan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 9:59 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Dat vraag ik mij ook af. Of als de bankvergunning door DNB wordt ingetrokken wegens een of andere lullige reden, en daardoor niet langer onder het DGS valt....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 11:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Ja zie je dat deze vraag niet stom is, maar dikke kans dat ik en iedereen z'n florijntjes wel uit die bank trekt voor het zover is. Feitelijk kan ik me er niet echt een voorstelling maken van dat zoiets gebeurt!?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 9:26 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Ik denk dat een bank niet vrijwillig het DGS kan verlaten.

DNB: Ook buitenlandse banken moeten over een vergunning beschikken. Als zij al over een vergunning in een ander EU-land beschikken, mogen zij op grond daarvan financiële diensten aanbieden in Nederland. Deze banken vallen dan niet onder het toezicht van DNB, maar onder de toezichthouder in het land van vestiging. Dit kan omdat het toezicht in Europa in grote lijnen gelijk is. Deze banken moeten zich wel melden bij DNB en zijn ook opgenomen in het Register Wft.

Als een bank zijn land van herkomst al zou kunnen wijzigen, dan houdt DNB nog steeds toezicht op de liquiditeit van het in Nederland gevestigde bijkantoor. Zie Icesave situatie.
Maar ik denk niet dat dat mogelijk is, zeker niet zonder alle bijbehorende vergunningen en afspraken.
Een bank kun je natuurlijk niet vergelijken met een bedrijf dat schoenen verkoopt o.i.d

Meer info: DNB

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 9:25 am 

Geregistreerd: vr 22 mei 2009 9:55 am
Berichten: 18
Ik wil de vraagstelling zelfs uitbreiden.

Casus: stel DNB besluit om een bank een aantal van haar vergunningen, waaronder de vergunning op basis van bijvoorbeeld art. 2:13 lid 1, in te trekken. Hierna valt de bank om en het faillisement van de bank volgt.

Vraag: ben ik dan als depositohouder mijn depositospaargelden kwijt omdat op dat moment het depositogarantiestelsel niet van toepassing is of geldt voor mij het depositogarantiestelsel op dat moment wel omdat de bank ten tijde van het door mij storten van de depositospaargelden deze vergunning wel heeft ?

Ik vermeld in de vraagstelling deposito omdat je hiermee niet de mogelijkheid hebt gelden direct weg te halen bij een bank. Met een "gewone" spaarrekening kun je uiteraard direct handelen (indien je dat wenst) en het geld bij zo'n bank weghalen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 10:26 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
bccb schreef:
Vraag: ben ik dan als depositohouder mijn depositospaargelden kwijt omdat op dat moment het depositogarantiestelsel niet van toepassing is of geldt voor mij het depositogarantiestelsel op dat moment wel omdat de bank ten tijde van het door mij storten van de depositospaargelden deze vergunning wel heeft ?

Kortweg:
Als klant binnengehaald is met de belofte van DGS = contract ongeldig als DGS weg valt.
Echter, de 'snelheid' eer beide partijen de neuzen in dezelfde richting hebben zal je waarschijnlijk nekken.
Het is dan maar te hopen dat de overheid of DGS medelijden met je heeft.
Ik zou zeggen, leg de vraag eens voor bij DNB.
Wie weet kennen ze een soort uitsterfregeling voor lopende deposito overeenkomsten o.i.d.
Het lijkt mij dat ze van te voren wel over zo'n situatie nagedacht zullen hebben.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 8:44 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 14 apr 2009 9:11 pm
Berichten: 249
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik ben ook wel erg benieuwd naar dit antwoord. Het zou zo moeten zijn dat je, aangezien de voorwaarden veranderen, je kosteloos je deposito op kunt zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 6:59 pm 

Geregistreerd: vr 22 mei 2009 9:55 am
Berichten: 18
Ik ben uiteraard zo vrij geweest deze vraag ook bij DNB neer te leggen.

Onderstaand hun reactie. Ik moet de tekst inhoudelijk nog "bestuderen".

Reactie van DNB:
" In antwoord op uw vraag kunnen wij u informeren dat de Nederlandsche Bank (DNB) voor de uitoefening van toezicht op financiële ondernemingen zoals banken beschikt over een aantal bevoegdheden en instrumenten. In het uiterste geval kan DNB een vergunning intrekken. Intrekking van een bankvergunning kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als deze bank niet meer voldoet aan de wettelijke regels op het gebied van het financieel toezicht en eerdere maatregelen van de toezichthouder onvoldoende effect hebben gehad. Vanaf het moment dat de intrekking van de vergunning van kracht wordt, is het de bank niet meer toegestaan haar bedrijf uit te oefenen.

In beginsel moet de betrokken bank zelf haar cliënten informeren over het stopzetten van haar bedrijf, maar DNB kan de bank ook een opdracht geven om dat te doen. Dit gebeurt middels publicatie in een aantal kranten en op de website van DNB. Wij vragen spaarders zich bij ons te melden zodat wij kunnen overgaan tot het in werking stellen van het depositogarantiestelsel. "


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 8:29 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Vrije vertaling: als de DNB een bankvergunning intrekt mag de bank niet meer op de Nederlandse markt opereren en treedt het DGS onmiddellijk in werking, zodat de spaarders hun tegoed terugkrijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 8:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Dat maak ik er ook uit op.
Communiceren met de bank om de tegoeden op te eisen is dan gelijk overbodig.
DNB zorgt voor de verdere afwikkeling daarvan, alsof het een faillissement betreft.
Prettig om te weten, bedankt voor het onderzoek.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bank exit DGS?
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2009 10:03 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 14 apr 2009 9:11 pm
Berichten: 249
Woonplaats: Noord-Brabant
Ja, dit is inderdaad fijn om te weten. Thanks :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO