Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 8:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 9:47 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Een interessant artikel vandaag in het AD zie onderstaande weblink.

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3277105/2012/06/26/DNB-Spaar-en-los-hypotheek-snel-af

Precies waar ik al jaren mee bezig ben, hypotheek zo snel mogelijk afgelost zien te krijgen en een buffer creeren voor later als pensioen, zeker nodig als ZZP er tegenwoordig.

De overheid in zijn huidige staat en met zijn maatregelen vertrouw ik voor geen cent, jammer dat de overheid het sparen voor later zeker met de Vermogensrendementsheffing niet echt stimuleert.

Ik ben benieuwd wat er op het gebied van spaarrentes en depo's nog op ons afkomt in de toekomst. Ik zie de spaarrente op langere termijn laag blijven en ook op deposito gebied is het niet veel soeps.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 9:56 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Wat er op ons afkomt? Nadat de EU onze pensioenen heeft ingepikt, zullen ze onze spaarbankboekjes gaan afromen. En Nederlandse politici verdringen zich om daar zo snel mogelijk behulpzaam bij te zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 10:13 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
De link werkt niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 10:20 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... l-af.dhtml


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 5:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Bij een fiscaal gunstige regeling wil ik best wel aflossen.. 8)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 5:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
De regeling is nog fiscaal gunstig: Geen VRH meer over het afgeloste bedrag en geen bijtelling meer als je volledig of grotendeels hebt afgelost. (Wet Hillen).
Maar zodra veel mensen fiscaal profiteren worden deze voordelen natuurlijk afgeschaft: bv huis in Box3 (mag van mij) of wet Hillen wordt ingetrokken. (de bastards!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 6:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Een dergelijke regeling heb ik al via mijn tussenpersoon (alles boven de 41k word elk jaar gebruikt (als reservering voor aflossing)

Dit geld is indien nodig nog deels kostenloos terug te halen :-)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 8:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
@BillGates
Ja, let maar op, zodra de huizenprijzen gehalveerd zijn en de vermogenswinstbelasting wordt doorgevoerd, dan ineens valt het in Box3 en kun je gaan betalen over de (her)stijging van je onroerend goed. Op zich is het al raar dat een tweede huis wel belast wordt als vermogen, dus waarom je eerste huis niet, want dat is ook een soort belegging.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 9:24 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Huis in Box3 is prima als daar een extra vrijstelling van 250.000 euro (gem. huizenprijs) bovenop de standaard vrijstelling van 21.000 komt. Alleen voor huizenbezitters en, en dat is zeer belangrijk, ongemaximeerd op de echte waarde van het huis dat dient ter eigen bewoning.

Zoiets als GL dat voorstelt:
Citaat:
De hypotheekrenteaftrek wordt geleidelijk afgeschaft. Het
bedrag aan hypotheekschuld waarover rente kan worden
afgetrokken wordt in 2013 gemaximeerd tot 1 miljoen euro
en daarna in 25 jaar stapsgewijs afgebouwd tot nul. De
waarde van het eigen huis wordt geleidelijk betrokken in de
vermogensbelasting, waarbij een vrijstelling geldt ter hoogte
van de waarde van een gemiddeld huis. Tegelijkertijd
worden het eigenwoningforfait en de overdrachtsbelasting
geleidelijk afgebouwd

http://tweedekamer.groenlinks.nl/files/ ... erland.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 10:51 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Citaat:
....om flink te gaan sparen of de hypotheek versneld af te lossen.

Ik zal toch wel heel voorzichtig zijn met dat laatste !
Ik heb een (ouderwetse) Spaarhypotheek, ik los dus niet af maar spaar wel.
Door nu af te lossen loop ik de aftrek mis, (ook al is dat het aantal jaren nog te gaan al dan niet met vermindering van aftrek) en ben ik de inkomsten over dat spaargeld kwijt. En zit het geld (vast) in mijn huis.
Het spaardeel van de hypotheek levert nu een hoge rente (hypotheekrente - 1%) en is onbelast.... En kan zelfs opgenomen worden !

Geen eenvoudig sommetje maar tot op heden kwam ik altijd uit op "aflossen, niet doen".

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 4:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Ik los niets af want ik heb geen schulden. En als het nog even meezit, dan blijft dat zo :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 9:04 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Het word tijd dat de overheid eens het echte probleem oplost i.p.v. te zitten kakelen over andere minder belangrijke zaken:

De staatsschuld verkleinen!

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 5:05 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Piggy schreef:
De staatsschuld verkleinen!

Dit lijkt toch vrij voor de hand liggend, met de lopende rente op (NL) staatspapier zou de overheid juist NU diverse lening uit moeten schrijven ter (toekomstige) her financiering van hoger rente dragende schulden.

Dit kan echter niet omdat er diverse meganismen aan vast zitten, niet in den minste als er meer geld wordt opgehaald dan zal de overheid deze (natuurlijk) uit gaan geven. Tijdelijk het geld opzij leggen zoals deze zelfde overheid van de gemiddelde particulier verwacht kan natuurlijk niet.

Door het uitgeven van laag rente vergoedende leningen en waar mogelijk vervroegd aflossen van hoog rente dragende leningen zou geld vrij maken voor diverse dingen, uiteindelijk verlaagd de staat de uitgaven waardoor het tekort op de lopende rekening af zal nemen.... Dus minder bezuinigd hoeft te worden, maar deze zelfde "surplus" kan ook aangewend worden om hard af te lossen en de miljoenen die je nu bespaard op rente lasten zullen als vanzelf vermenigvuldigen naar Tientallen miljoenen bespaard.

De pijn van gedaalde waarde van staats papier is al geleden door de markt, door dus deze te effectueren in het voordeel van de staat draaid de staat het speculatieve volk een kleine loer. Maar doet het wat het moet doen, opkomen voor HEEL Nederland en zich feitelijk houden aan het eigen advies als mede dat van de DNB, ECB etc.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012 12:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Dat helpt zekers. Als men schulden heeft en de rente is laag dan hoeft men weinig zorgen te maken (denkt men), echter als de rente stijgt dan komen de problemen.
Een schuld mag daarom niet te hoog worden, want bij een hoge rente kan de last ondraagbaar worden...

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2012 9:39 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Even terugkomend op het door mij gestarte topic, vandaag een uitgebreid interview in de Telegraaf met de president van de Nederlandse Bank Klaas Knot. Hierin zegt hij :
Citaat:
Op de vraag moeten we sparen of uitgeven antwoordt de heer Knot: Gegeven de laagconjunctuur zou uitgeven het beste zijn. Maar je kunt niet tot het oneindige uitgeven als je het niet binnenkrijgt. Nederlanders sparen veel, maar vooral via pensioenpotten.
De bankpresident heeft vertrouwen in de Nederlandse economie. Een lage rente is volgens hem passend in een beleid van lage inflatie en lage economische groei.

Ik ben het niet eens met zijn betoog, hij stelt dat we meer moeten uitgeven, ondertussen wordt de kans op een goed en stabiel pensioen steeds kleiner in de toekomst door alle overheidsmaatregelen ( o.a. verhoging van pensioengerechtigde leeftijd ), pensioenfondsen die niet meer kunnen indexeren en zelfs de pensioenuitkering gaan verlagen.

Hij stelt dat de inflatie laag is, dit betwijfel ik de 'gevoelsinflatie' is hoog, kijk maar naar de dagelijkse boodschappen of benzine. Het geld wordt steeds minder waard, we moeten volgens de ene signaal van DNB sparen en nu eigenlijk meer consumeren.

Ik kom tot de conclusie dat de overheid de weg volledig kwijt is en dat de spaarder of gepensioneerde nu en in de toekomst hiervan de dupe is mede door het rentebeleid van de ECB


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO