Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 5:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2012 9:50 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 jul 2008 7:14 pm
Berichten: 55
piet_pecunia schreef:
Geen eenvoudig sommetje maar tot op heden kwam ik altijd uit op "aflossen, niet doen".

Idem dito!
Overal om me heen roept iedereen om gezien de lage rente en rendementsheffing vooral je hypotheek versneld af te lossen: ‘Geen hypotheek is de beste hypotheek.’
Nou, ik heb ook zo’n ouderwetse spaarhypotheek (7,1%), die ik nu gemakkelijk zou kunnen aflossen. Ik heb me suf gerekend, maar het blijft bij elke berekening voor mij voordeliger om niet af te lossen.
Misschien doe ik iets verkeerd, maar als ik m’n hypotheek zou aflossen zou ik bijna € 3000 meer aan IB moeten betalen. :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2012 10:01 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Wat een flauwekul opmerking van DNB. Men creëert een probleem en draagt dan de voorgekookte nep-oplossing aan.

DNB is geen overheidsinstituut maar een bank waar de banken bankieren. Een belangenbehartiger van banken.

We hebben:
1) een handelsunie
2) een euro
3) een rap oplopend schuldenprobleem bij landen
4) een schuldenprobleem bij banken
5) een machtsbelust EU apparaat

om 4 te redden verergert men 3
om 2 te redden verergert men 3

om 3 te redden (en daarmee 2 en 4) wil de EU meer EU, alsof dat iets oplost.

De handelsunie wat het enige was waar we iets aanhadden wordt kapot gemaakt.
Een schuldenprobleem wordt opgelost met meer schuld.
Een ondemocratisch EU probleem wordt opgelost door meer EU macht (=dwang, wordt dictatuur).

DNB vindt het prima want voorlopig redt het immers de banken. Politici zijn voor een groot deel blind en roepen na wat lobbyisten hen voorkauwen. Wij zijn de schaapjes die acteren binnen de voorgeschotelde menukeuzes.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2012 4:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
Ik wil niet doem gaan denken, maar de huidige EU-crisis zou zelfs kunnen verergeren tot WW-III. Grondslag van oorlogen zijn vaak: geld, religie, macht. Hopelijk komt het niet zo ver.

De euro is wat dat betreft een zinkend schip, maar het schijnt dat politici dat niet in de gaten hebben. Die kijken alleen in de verte naar de horizon in plaats van het schip zo af en toe te inspecteren. We (Nederland) moeten daarom zo snel mogelijk het schip (euro valuta) verlaten. Als we snel genoeg zijn komen we droog aan wal, zo niet dan worden we klets nat en er is zelfs een kans dat we verdrinken (NL gaat failliet).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 11:05 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Logisch toch dat DNB dit bepleit...vooral dat aflossen helpt om de balanssituatie van de banken te verbeteren en de hoeveelheid onbestaand, maar virtueel wél uitgeleend geld te verminderen. Zónder dat er een creditrecht van de spaarder tegenover staat, zoals uiteraard wel het geval is bij ingelegd spaargeld.
Gelijktijdig krijgt de overheid meer binnen omdat aflossen de hypotheekaftrek vermindert.
Bovendien ontstaat er zo ruimte om het prijsniveau van onroerend goed te laten dalen zonder dat de rekening daarvan bij de banken terecht komt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 11:53 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Duidelijk. Maar banken hebben veel hypotheekklanten, varierend van "bijna bankroet" tot degenen die de hypotheek best zouden kunnen aflossen maar dat o.a. uit fiscale overweging niet doen,aan de andere kant.
Als de laatste categorie nu ineens (méér) gaat aflossen, varandert dat weinig aan het risico op het uitstaande geld. Puur theoretisch houden ze dan alleen nog de kneusjes over waar ze eigenlijk niet op zitten te wachten 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 4:50 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Bij banken is denk ik het besef goed doorgedrongen dat de tijd voorbij is dat een hypotheek van meer dan 100% van de onderliggende waarde na een beperkte periode is gedaald tot (onder) de executiewaarde, enkel en alleen door de prijsstijgingen van het onroerend goed.
Dat geldt ook voor het bezit van degenen die wel kunnen aflossen. De waardedaling van hun huizen maakt dat ook bij hun hypotheek de verhouding tussen schuld en onderpand stijgt, in plaats van, zoals gewenst, daalt. En daarmee stijgt het risico van de bank.
Natuurlijk zijn er ook in ons land 'slechte' hypotheken met (dreigende) wanbetalers, maar dat is toch maar een heel klein percentage van het totaal, als ik de berichtgeving daaromtrent mag geloven.
Met het vooruitzicht van de HRA-beperking, wellicht op termijn een totale afschaffing, denk ik dat de huizenprijzen in een andere verhouding tot de inkomensquote van de bewoners ervan komen te staan dan we de laatste decennia gewend waren.
En volgens mij hebben DNB (en de andere banken) dat zich ook allang gerealiseerd.
Ook een reden voor het voornemen om aflossingsvrije hypotheken in de ban te doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO