Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 2:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: AES berekening rente
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2009 6:31 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: do 25 dec 2008 11:34 am
Berichten: 538
In verband met de vaak mis gaande renteberekening bij AES wil ik samen met veel anderen de rente kunnen controleren. Nu is het alleen bij AES nogal ondoorzichtig hoe wat wie en wanneer de rente berekend wordt. Al deze informatie is vast en zeker ergens terug te vinden in het 25 pagina's tellende AES topic, maar misschien is het makkelijk om deze informatie eens in een apart topic te verzamelen?
De vragen die ik hier graag beantwoord zou zien:
- de datum bij de transacties is de boekdatum. Wat is de rentedatum (1 dgn voor spaarpot en 2 dgn voor algemene pot zover ik weet?)
- de rente die gegeven staat bij de spaarpot: tot wanneer is deze bijgewerkt (ik dacht gisteren?)

En natuurlijk alle andere info die nodig is om de rente te berekenen. Dus voor diegenen die dit allemaal uitgezocht hebben, graag hier even posten.
Alvast bedankt, mvg, Corné


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AES berekening rente
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 8:22 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: do 25 dec 2008 11:34 am
Berichten: 538
Ik had toch inmiddels al wel een reactie verwacht. :-) Is er niemand die dit luidt en duidelijk kan vertellen?
mvg, Corné


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AES berekening rente
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 9:11 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 735
corne_mo schreef:
... De vragen die ik hier graag beantwoord zou zien:
- de datum bij de transacties is de boekdatum. Wat is de rentedatum (1 dgn voor spaarpot en 2 dgn voor algemene pot zover ik weet?)
- de rente die gegeven staat bij de spaarpot: tot wanneer is deze bijgewerkt (ik dacht gisteren?) ...

Alvast bedankt, mvg, Corné

Nou, vooruit dan (zoals ook in het lange draadje staat, maar nu een beetje gewijzigd op basis van nieuwe "metingen"):

Citaat:
...
Dus: het renteoverzicht loopt 1 dag achter (opgebouwde rente is dus totenmet de voorgaande dag) en er wordt niet gevaluteerd wanneer je geld verplaatst tussen spaarpotten. Rekening houdend met het achterlopen van het renteoverzicht blijkt daarnaast dat er wel 1 dag wordt gevaluteerd bij stortingen vanaf je tegenrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AES berekening rente
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 10:04 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Zoiets was ook mijn conclusie. Alleen weet ik niet helemaal zeker of de rente tot en met gisteren is, zoals je schrijft, wat overigens normaal is, of dat de rente tot en met eergisteren is. In dat geval is er geen sprake van valuteren bij storting. In ieder geval loopt de weergegeven rente consequent 1 dag achter tov mijn eigen berekening. Maar helemaal zeker weet je het natuurlijk pas als je een spaarpot opheft. Dan krijg je volgens mij direct de rente uitbetaald. Iemand al geprobeerd?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: AES berekening rente
BerichtGeplaatst: vr 05 maart 2010 2:05 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Aegon geeft nu zelf een nieuwe lijn aan voor haar renteberekening bij overboekingen vanaf een AES-rekening.
Ik trof vandaag na het agenderen van een opdracht onderstaand berichtje aan:

Bedankt voor uw opdracht
Een overboeking naar uw vaste tegenrekening gaat via uw basisspaarpot. Het bedrag dat u overboekt, boeken wij eerst in de basisspaarpot. Een werkdag later gaat het bedrag naar Equens, de organisatie die het betalingsverkeer in Nederland verwerkt. Het bedrag staat dus minimaal 1 dag op uw basisspaarpot en daarom ontvangt u hier ook rente over. Voorheen werd het bedrag wel direct van uw rekening afgeschreven. Met het afschaffen van de zogenoemde valutering ontvangt u nu zelf die rente, maar wel op uw basisspaarpot.

Een overboeking naar een andere spaarpot verwerken wij direct.


Het overzicht van de opgebouwde rente is normaal (bij mij) altijd actueel tot en met 'gisteren'.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO