Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 10:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 10:08 am 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 9:27 am
Berichten: 5
ik wil de komende 15 jaar sparen, dit voor een bedrag dat ik bij mijn pensioen kan gebruiken, dus ik wil het bedrag ook voor 15 jaar vast zetten, maar als het vrij komt geen grote bedragen moet terug betalen aan de belasting.
als ik 15 jaar lang 100 euro maandelijks wil appart zetten welke opties zijn er dan.
vraag het liever hier want als ik een "financieel" expert vraag, krijg ik misschien niet het antwoord zoals dat van jullie.

vriendelijk bedankt in ieder geval!

Dick


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 10:50 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Als het voor je pensioen is, zou ik in ieder geval denken aan banksparen.
Dan betaal je niet de 1,2% vermogensredementheffing en (als ik het goed heb) kun je de inleg ook nog aftrekken als zijnde lijfrente (bij voldoende ruimte)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 2:29 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Pensioen is een lastige materie waarbij je je het beste kan laten voorlichten door een ervaren pensioenadviseur.

Wel kan ik een aantal mogelijkheden hier al schetsen.

Sparen voor je pensioen kan op 3 manieren.
1) Sparen via je werkgever
2) Zelf sparen op een geblokkeerde rekening
3) Zelf sparen op een vrije rekening

1) Het voordeel van sparen via je werkgever is dat er over de premie geen loonbelasting hoeft te worden betaald. Het geld wordt op een rekening vastgezet tot je pensioen. Op de datum van je pensioen koop je dan van je opgebouwde geld een overeenkomst die jaarlijks uitbetaald. Over deze uitbetalingen is wel belasting verschuldigd, maar die zal meestal lager zijn dan de loonbelasting die je anders kwijt was. Ook is er geen vermogensrendementheffing verschuldigd.

2) Het voordeel van zelf sparen is dat je kan kiezen bij welke bank of verzekeraar je gaat sparen. Kies je voor een geblokkeerde rekening dan is er geen vermogensrendementheffing verschuldigd. Vaak wordt hier gekozen voor banksparen. Ook hier zou je het bedrag kunnen sparen voordat er loonheffing over wordt ingehouden. Laat je door een adviseur voorlichten hoe je dat dient toe te passen. Doe je het niet goed, dan ben je wel belasting verschuldigd.

3) Voor mensen die alles zelf graag in de hand houden is optie 3 mogelijk. Nadeel is wel dat je de belastingvoordelen mist. Zo ontvang je niet de loonheffing korting en betaal je vermogensrendementsheffing over het bedrag. Ook moet je een sterke wil hebben zodat je niet tussentijds het geld aan iets anders uitgeeft.

Waar hier over sparen gesproken wordt, kun je trouwens ook beleggen lezen. Als de termijn lang genoeg is (meer dan 10 jaar) levert beleggen vaak meer op dan sparen. Veel financiele instellingen bieden de keuze om zowel te sparen of te beleggen (en een mix daartussen).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 2:46 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Ter aanvulling op Dyna.

1) Er zijn een aantal werkgevers die een dubbele inleg doen in het pensioen.
offtoppic: Waarom werkgevers dit doen is mij een raadsel. Als je liever dat deel bij je loon op wilt krijg je weer nee te horen :S

4) Verder kan je natuurlijk ook je huis gebruiken als spaarpot en op pensioengerechtigde leeftijd je huis verkopen en gaan huren.
(Al dan niet een regeling met je kinderen zoals sommigen dat doen, zodat de kinderen het huis overnemen en jij huurt van de kinderen.) ;)
Met het vrijgekomen bedrag je pensioen inkopen. Hoe dit belastingtechnisch in elkaar steek weet ik niet precies...

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 2:57 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 9:27 am
Berichten: 5
bedankt voor de info!
ik denk dat banksparen dan de beste optie is voor mij.

bedankt nogmaals!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 2:06 pm 

Geregistreerd: zo 26 apr 2009 4:31 pm
Berichten: 26
Dyna18

Sparen op een geblokkeerde rekening daar kan je toch niet meer bijkomen, hoe moet ik me dat voorstellen en waarom geen vermogensrendementsheffing belasting meer ?

Grego


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 5:14 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
Bij een geblokkeerde rekening kan je inderdaad pas geld opnemen zodra het is vrijgegeven.

Als voorwaarde voor het belastingvrij kunnen inleggen voor je pensioen stelt de overheid dat het spaargeld op een geblokkeerde rekening moet worden gezet. Je betaalt dan uiteindelijk pas belasting wanneer je het uitgekeerd krijgt als pensioenuitkering. Het idee daarbij is dat je dan in een lagere tariefsgroep valt en daardoor per saldo minder belasting betaalt.

Als je geld gewoon op een spaarrekening zet, betaal je eerst inkomstenbelasting (van je bruto loon) en daarna gaat het meetellen in box 3 (vermogenrendementsheffing)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 1:37 am 

Geregistreerd: zo 26 apr 2009 4:31 pm
Berichten: 26
Dank je wel voor deze transparante uitleg toch zou ik graag hier een vraagje aan toevoegen.

Wij alle betalen belasting in Nederland heel normaal maar wat is nu de reden dat als je boven dat bedrag (€20.785,-) uitkomt wederom belasting moet betalen maar dit keer vermogensbelasting, is dit niet 2x ontvangen per saldo heb je al belasting betaald over je maandelijks gespaarde geld.
Als ik het goed heb word er 1,2% belast maar waarover is het de rente die je ontvangen of moet je 1,2% over het gehele gespaarde bedrag betalen wat je op je spaarrekening hebt, zoja is het nu met deze lage rente stand niet aantrekkelijk.

Grego


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 8:20 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
En hoe word die belasting berekend?

Als je 15 jaar lang onder die heffingsvrijevermogens grens zit. (zonder de inleg van al die jaren)
En je met de inleg wel al die 15 jaar boven die grens zit, moet je dan met terugwerkende kracht belastingbetalen over die jaren?

Of moet je gewoon zorgen dat je onder die grens zit op het moment van uitkeren?
Want dan moet je gewoon slim zijn, en het deel wat je eventueel erboven komt weer vast zetten, en zo steeds schuiven

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 4:26 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
@Grego,

Het is zelfs nog erger dan 2x betalen: je betaalt eerst 1x inkomstenbelasting en vervolgens mag je jaar na jaar 1.2% VRH (vermogensrendementheffing) betalen over dezelfde EURO´s. En ja, het is 1.2% over het vermogen, niet over de rente. Onze overheid doet net alsof je 4% rendement (spaarrente of beleggingswinst) kan behalen op je vermogen en wenst over dat fictieve rendement 30% belasting te ontvangen. 30% van 4% is 1.2%. Dat dat met de huidige spaarrentes geen lukratieve zaak is moge duidelijk zijn.

@Juanj

Je betaalt alleen VRH (eventueel) op het moment dat bedrag uitgekeerd is. Je hoeft dus niet met terugwerkende kracht over de afgelopen 15 jaar VRH te betalen.

Overigens zijn dit soort regelingen aan vrij strenge voorwaarden onderworpen, en heb je naar mijn weten weinig opties om bedragen in delen te laten uitkeren c.q. delen weer opnieuw vast te zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 5:22 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ter info: de huidige VRH (ingevoerd door toenmalig staatssecretaris Willem Vermeend) van 1,2 % is zelfs 0,4 % hoger dan de vroegere vermogensbelasting van 0,8 % !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 5:32 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 11 jun 2008 10:29 am
Berichten: 259
Dus minister de Jager, ff opletten als u meeleest.
Die 1.2 weer terug naar 0.8 en die 4% wijzigen in een gemiddelde van de rentevergoeding van alle banken.
Dat is pas eerlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 5:59 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Correctie:
De vroegere vermogensbelasting was 0,7 %.

zie http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?z ... sbelasting
en http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensbelasting


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 6:23 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
De vermogensbelasting was 0,8% en is de laatste jaren van zijn bestaan verlaagd naar 0,7%. Er was een behoorlijke vrijstelling van 1 of 2 ton. Maar tevens werd er inkomstenbelasting geheven over de spaarrente. Meestal dus 42% waarbij de eerste 1000 gulden waren vrijgesteld. Aandelenwinsten waren onbelast. Gelukkig betalen we tegenwoordig geen inkomsten belasting meer over spaargeld, anders was je bij een rente van 4%, dus 2,3% belasting kwijt...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beste spaar optie?
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 6:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
reneva schreef:
Je betaalt alleen VRH (eventueel) op het moment dat bedrag uitgekeerd is (...)


Als de datum van uitkering op enig ander moment is dan 1 january of 31 december, dan kan je toch wel geld weer opnieuw vastzetten, zonder VRH te betalen?

vb
uitgekeerd op 1-10 50k
vastzetten op 15-10 15k voor pensioen/lijfrente
zit je op 35k vermogen, en geen VRH

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO