Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 1:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 12:19 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Cybercriminelen hebben een geavanceerde methode ontwikkeld om via internet geld weg te sluizen van rekeninghouders van de Rabobank.
De criminelen breken met behulp van een virus in terwijl de rekeninghouders online bankieren.
Ze voegen ongezien extra betaalopdrachten toe naar buitenlandse rekeningen.

lees verder;
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... eren.dhtml

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 7:42 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
Ik wil even zeggen dat dit allemaal heel erg opgeklopt wordt.

Het is NIET mogelijk ongemerkt geld weg te sluizen bij de Rabobank, ookal doen de slachtoffers dat wel zo voorkomen. Je moet ZELF je pincode + controlecode intoetsen op je Random Reader en die ZELF intoetsen op je scherm, anders wordt er GEEN geld afgeschreven. Bovendien moet je bij grote bedragen een extra controlecode intoetsen die overeenkomt met het bedrag wat overgemaakt wordt. Dan moet je dus in de gaten hebben dat er iets mis is!

Met andere woorden: mensen doen dom en geven vervolgens virussen de schuld. Let gewoon op ipv klakkeloos allerlei acties uit te voeren. Zo zag ik gisteren op tv ook weer een vrouw die 'heel geraffineerd' opgelicht was. Ze had aan de telefoon gewoon de codes van haar random reader voorgelezen nadat ze haar pin + getallen had ingetoets die de persoon aan de telefoon gaf. Belachelijk dat andere klanten van de bank uiteindelijk moeten betalen voor dit soort mensen (want ze krijgt het geld terug van de bank).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 9:45 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Het bankieren via internet in Nederland is veilig. Als consumenten hun computer goed beveiligen en zich houden aan de adviezen van de banken, is er geen vuiltje aan de lucht.

Volgens de bank ging het om minder dan een handvol diefstallen per dag en zijn alle slachtoffers schadeloos gesteld.

lees artikel; http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... ilig.dhtml

er zijn schijnbaar toch wel slachtoffers, door domigheid, onwetendheid.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 9:50 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
@erikk
Als ik het goed begrepen heb, voegen ze kleine bedragen toe aan je verzendlijst, terwijl je al aan het bankieren bent.
Als je dan opdracht geeft om jouw opdrachten te verzenden, dan zouden deze opdrachten ook mee verzonden worden.
Het verhaal wat jij hierboven schetst is dus niet helemaal waar.

Blijft natuurlijk wel waar dat er bij Rabo vermeldt staat welk bedrag je over gaat schrijven en dat is dus te controleren.
En bij grote bedragen komt er inderdaad een 2e controlegetal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 9:59 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
Alle berichten die ik heb gezien gingen over grote bedragen.

Als het om kleine bedragen gaat, is het inderdaad lastiger. Want een virus kan ook nog je scherm zo manipuleren dat je de kleine bedragen in het overzicht niet ziet staan... Maar dat kan dus maximaal om een paar honderd euro gaan en niet om de duizenden die voorbij kwamen op televisie/krant.

Bovendien is het alsnog je eigen verantwoordelijkheid om je PC virusvrij te houden wat mij betreft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 10:14 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik heb ook nooit grote bedragen op mijn betaalrekening staan.
Die worden onmiddelijk naar een andere rekening door gesluist.
Ik begrijp ook niet dat er heel vaak mensen zijn die voor heelveel geld het schip in gegaan zijn met de diefstal van pin kaart en nummer. :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 10:25 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
@Ger. Dat begreep ik ook niet. Maar stel dat iemand mijn mobieltje of tan-code lijst te pakken krijgt van ING. En mijn inloggegevens. Dan kan hij eerst geld van de spaarrekening (momenteel goed gevuld want de hoogste van NL) naar de betaalrekening boeken en 10 seconden later van betaal- naar een katvanger overboeken.
Gelukkig is die kans klein, want je moet wel 3 dingen stelen. (Is het vaak een bekende?)

PIN-opnames (gekopieerde pas) zijn inderdaad beperkt tot 500 euro per dag of zo en kunnen niet aan je spaarrekening komen.
Helaas kunnen ze wel meer opnemen dan je saldo, omdat de meeste mensen automatisch een krediet van 1000 euro of zo hebben. Moet dan wel verdeeld zijn over meer dagen dunkt me.

Conclusie: check dagelijks je saldo en let op vreemde boekingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012 10:42 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Helemaal mee eens!! :wink: Doe ik ook.!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO