Nemo schreef:
Ik ga een bedrag op deposito zetten bij verschillende banken Hierbij denk ik ook aan ABN en Fortis. Ik begreep van DNB dat beide nog zelfstandig onder garantiestelsel vallen, maar 'of dat in de toekomst zo blijft weten we niet' (Fortis kan ABN als eigenstandig handelsmerk opheffen). Wat zou er nou gebeuren als ik nu zowel op ABN als Fortis een deposito van E 40.000 voor, zeg, drie jaar vastzet en Fortis heft ABN over 1 jaar op en neemt daarmee de verplichtingen van ABN over. Zou dat betekenen dat op dat moment de garantie op E 40.000 op het (dan ex) ABN-deposito verdwijnt (ik heb dan immers al maximumgarantie bij Fortis uitstaan) en de risicoafscherming er dus totaal anders uit komt te zien?
Eerste vraag bij opheffing van ABN zou zijn: valt het deposito dan niet gewoon vrij, m.a.w. als klant ben je een verplichting met ABN aangegaan, niet met Fortis. Je zou de keus voorgelegd kunnen krijgen onder dezelfde (of andere) condities te continueren bij Fortis. Criterium is volgens mij of de rechtspersoon ABN ophoudt te bestaan of niet. Zolang ABN over een eigen (ongewijzigde) vergunning van DNB beschikt valt ze zelfstandig onder de garantieregeling. Integratie van beide rechtspersonen zal consequenties hebben voor de vergunning van DNB en eerst dan voor de garantieregeling.
Maar ik zou eerst vraag 1 voorleggen aan ABN of Fortis.