Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: depositogarantiestelsel
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 12:40 pm 

Vooraf: ik ben voor eerste keer op deze site/dit forum: complimenten voor volledig- en helderheid!
Wie heeft advies over volgende.
Ik ga een bedrag op deposito zetten bij verschillende banken (gespreid ivm garantiestelsel). Hierbij denk ik ook aan ABN en Fortis. Ik begreep van DNB dat beide nog zelfstandig onder garantiestelsel vallen, maar 'of dat in de toekomst zo blijft weten we niet' (Fortis kan ABN als eigenstandig handelsmerk opheffen). Wat zou er nou gebeuren als ik nu zowel op ABN als Fortis een deposito van E 40.000 voor, zeg, drie jaar vastzet en Fortis heft ABN over 1 jaar op en neemt daarmee de verplichtingen van ABN over. Zou dat betekenen dat op dat moment de garantie op E 40.000 op het (dan ex) ABN-deposito verdwijnt (ik heb dan immers al maximumgarantie bij Fortis uitstaan) en de risicoafscherming er dus totaal anders uit komt te zien?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 12:52 pm 
3 Kwartjes

Als je dit per e.mail aan DNB vraagt, krijg je het juiste antwoord toegestuurd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 2:32 pm 
Om de vraag aan DNB helemaal verrassend te maken kun je ook nog vragen wat er gebeurd als beide banken door een derde partij worden overgenomen ;)

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 2:47 pm 
3 Kwartjes

rente up schreef:
Om de vraag aan DNB helemaal verrassend te maken kun je ook nog vragen wat er gebeurd als beide banken door een derde partij worden overgenomen ;)

Khadaffi ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 2:54 pm 
Vijfje

Linn schreef:
rente up schreef:

Khadaffi ?

:D

Of door een IJslandse bank?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 3:44 pm 
3 Kwartjes

In de Telegraaf wordt geen IJslandse bank genoemd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 3:49 pm 
Daalder

Volgens mij dacht obligataire net als ik dat het een grapje was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 4:32 pm 
Gulden

Nemo schreef:
Ik ga een bedrag op deposito zetten bij verschillende banken Hierbij denk ik ook aan ABN en Fortis. Ik begreep van DNB dat beide nog zelfstandig onder garantiestelsel vallen, maar 'of dat in de toekomst zo blijft weten we niet' (Fortis kan ABN als eigenstandig handelsmerk opheffen). Wat zou er nou gebeuren als ik nu zowel op ABN als Fortis een deposito van E 40.000 voor, zeg, drie jaar vastzet en Fortis heft ABN over 1 jaar op en neemt daarmee de verplichtingen van ABN over. Zou dat betekenen dat op dat moment de garantie op E 40.000 op het (dan ex) ABN-deposito verdwijnt (ik heb dan immers al maximumgarantie bij Fortis uitstaan) en de risicoafscherming er dus totaal anders uit komt te zien?
Eerste vraag bij opheffing van ABN zou zijn: valt het deposito dan niet gewoon vrij, m.a.w. als klant ben je een verplichting met ABN aangegaan, niet met Fortis. Je zou de keus voorgelegd kunnen krijgen onder dezelfde (of andere) condities te continueren bij Fortis. Criterium is volgens mij of de rechtspersoon ABN ophoudt te bestaan of niet. Zolang ABN over een eigen (ongewijzigde) vergunning van DNB beschikt valt ze zelfstandig onder de garantieregeling. Integratie van beide rechtspersonen zal consequenties hebben voor de vergunning van DNB en eerst dan voor de garantieregeling.
Maar ik zou eerst vraag 1 voorleggen aan ABN of Fortis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 5:07 pm 
Vijfje

Ik zou me kunnen voorstellen dat de garantie die geldt bij het afsluiten van het deposito, blijft bestaan totdat de volledige looptijd is verstreken.

Maar ook dat is een gok..........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2008 6:13 pm 

Heb tip opgevolgd en vanmiddag DNB zelfde vraag voorgelegd. Antwoord:

Hartelijk dank voor uw vraag.

Zowel ABN AMRO Bank N.V. als Fortis Bank (Nederland) N.V. beschikken beiden over een zelfstandige bankvergunning van de Nederlandsche Bank. Dit betekent dat voor beide banken ieder afzonderlijk het Depositogarantiestelsel van toepassing is. Vooralsnog is daar niets in gewijzigd. Mocht hier, zoals in uw voorbeeld, een wijziging in gaan optreden en de vergunning van ABN-amro zou opgaan in de vergunning van Fortis, dan zou dat betekenen dat u nog maar eenmalig recht heeft op €38.000,-.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 10:14 am 
Gulden

Citaat:
Mocht hier, zoals in uw voorbeeld, een wijziging in gaan optreden en de vergunning van ABN-amro zou opgaan in de vergunning van Fortis, dan zou dat betekenen dat u nog maar eenmalig recht heeft op €38.000,-.
Antwoord van DNB is dus conform mijn inschatting, blijft echter dat het 1e vraagpunt onbeantwoord blijft, namelijk of de met ABN aangegane verplichting ook bindend is ten opzichte van Fortis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 10:57 am 
Vijfje

Doboy schreef:
Volgens mij dacht obligataire net als ik dat het een grapje was.

Inderdaad :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 9:07 pm 

>Reactie van ABN op mijn vraag:

Als u nu bij zowel ABN AMRO als Fortis een spaardeposito voor drie jaar opent, kan dit inderdaad betekenen dat uw risicoafscherming volgend jaar wijzigt. Wanneer dit precies zal gebeuren is bij ons nog onbekend.
Maar op het moment dat ABN AMRO en Fortis ‚‚n wordt, dan is de risicoafscherming EUR 40.000 ,- ipv EUR 80.000 ,- zoals op dit moment het geval is.

>Reactie ABN op mijn vervolgvraag of ik in dat geval het deposito boetevrij kan opheffen:

De gebruikelijke voorwaarden van het deposito zullen dan gelden. Dit betekent dat u dan niet boetevrij kunt opnemen als de looptijd nog niet voorbij is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 jul 2008 9:33 pm 
Dubbeltje

ik vind kwesties over depositogarantie bij abn amro en of fortis lichtelijk niet ter zake doende moet ik zeggen, deze banken zullen NOOIT omvallen. Ga er maar vanuit dat je geld bij de grootbanken gewoon altijd veilig zal zijn, daar zijn het nationale iconen voor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 10:25 am 
3 Kwartjes

Klopt het dat Nederland als enige in Europa meer dan € 20.000 vergoedt?
Ik ben geen klant bij de Rabobank maar als Nederland inderdaad een uitzondering is, heeft Heemskerk dan toch een punt?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]