Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 17 apr 2024 12:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 9:00 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Tijdje niet op het Forum actief geweest, maar na een uurtje lezen kwam ik deze draad tegen. Hierbij mijn reactie.

Ik begrijp, dat jullie een "Familiebank" constructie hebben en die willen uitbreiden. Mij lijkt het een goed idee om het liquide geld (ca. 40.000 begrijp ik uit je verhaal) nog in kas te houden voor onverwachte uitgaven (wel spaarbanken kiezen met hogere rente!) en met de rente uit de Familiebank jullie eigen huis te gaan aflossen, zoals je hieronder aangeeft. Daarom zou ik ervoor kiezen om te blijven sparen voor het toekomstige huis van jullie dochter i.p.v. vervroegd aflossen. T.z.t. kun je dan met de rente uit die beide leningen je eigen huis aflossen.

Om het goed in kaart te brengen, moet je een berekening maken van de verschillende scenario's. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om nu af te lossen maar dan de rente die jullie zoon aan jullie betaalt te gaan sparen voor de lening die je aan je dochter wilt geven t.z.t.

Succes ermee!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 9:02 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Nathalie, misschien kun je je dochter op een wat andere manier financieel helpen dan je zoon? Ik weet niet precies wat je zoon er voor voordeel bij heeft om bij jullie te lenen. Om zijn hypotheekrente af te kunnen trekken moet bijvoorbeeld de rente marktconform zijn. Maar als je dat uit kunt rekenen kun je bijvoorbeeld je dochter tzt in de loop der jaren overeenkomstig (meer) geld schenken ipv bij jullie een hypotheek/lening af laten sluiten. Dan kun je nu wel zelf aflossen (het lijkt me dat de hypotheekrenteaftrek bij jullie door de lage restschuld geen of weinig zoden aan de dijk zet maar dat kun je makkelijk even narekenen met de aangifteprogramma's van de belastingdienst). Dat geeft jullie een veiliger gevoel (en dat is ook een boel waard) terwijl je ook je dochter helpt.

Je kunt je dochter hoe dan ook nooit op echt precies dezelfde manier helpen als je zoon omdat de huizenprijzen veranderen, er inflatie is, enz. Bovendien zijn dit inderdaad tamelijk onzekere tijden financieel gezien. Hopelijk is een andere manier van helpen van jullie dochter voor jullie mogelijk en acceptabel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 3:41 pm 

Geregistreerd: wo 28 sep 2011 2:00 pm
Berichten: 11
Hoi,
Intussen zijn we weer enkel weken verder en bijna eind van het jaar.
Wat denken jullie zal de Euro stand houden in 2012 , of toch maar beter nu 13.000 euro inlossen op het huis voor de 30-12 deze maand.
De rest kunnen we vast houden en als het blijkt mis te lopen met de Euro kunnen we nog inlossen op het huis in 2012, liefst doen we het niet en houden we het geld op de bank.

Groetjes

Nathalie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 8:43 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6728
In geval van een crash van de euro (en gaan we weer naar de gulden)
Dan cash ik alles wat ik nog kan terug halen.

Wij lossen elk jaar het bedrag dat over de VRH vrijstelling komt in.

Zo blijft de belasting er koud van, en indien nodig kan ik de gelden zonder problemen weer opnemen.
Dus wel de lusten maar niet de lasten.
Je bent elk jaar een x bedrag aflossing verschuldigd,
je hebt 30 jaar hypotheek, er zijn 6 jaren verstreken, dus van 6 jaren aflossing is het bedrag niet terug te halen.
Erg handige constructie van onze tussen persoon.

Omgerekend hebben nu nog maar een hypotheekschuld van 98k

Wellicht dat jullie tussen persoon ook een dergelijke constructie heeft.
Het komt erop neer dat jij je geld leent aan je tussenpersoon, daar betalen zij je een rente vergoeding voor.
Dit jaar betalen zij ons 4,5%, dat krijg je echt niet bij een reguliere bank

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 10:11 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Als we spoedig uit de euro gaan dan is dat een zegen voor ons burgers.
Waar je bang voor moet zijn is de ineenstorting van het financieel systeem.

Alles afbetalen is de meest safe oplossing. Je hebt dan meer "over" per maand om je tweede kind te ondersteunen.
Als er grote inflatie komt zit je goed met een hypotheek want de rente is vast en je spaargeld groeit relatief gezien aan omdat als de inflatie bijvoorbeeld 40% is de kans groot is dat de rente 20% wordt. Als de inflatie voorafgegaan wordt door deflatie dan zit je minder goed.

Of het DGS gehandhaafd blijft als alle banken omvallen betwijfel ik omdat dat niet betaalbaar is voor Nederland. Als we in de euro blijven dan komt er waarschijnlijk een euro2 en dan moet je rekenen op een verlies van 90% van je spaargeld en het is onduidelijk of schulden ook in die mate afwaarderen, de banken regeren namelijk de EU. NIEMAND weet hoe het gaat worden.

Je kan vragen of je hypotheek niet gecedeerd mag worden en of je altijd recht houdt op je verrekenbeding. Met die combinatie zit je beter met spaargeld wat je ook bij je bank aanhoudt waar je je hypotheek hebt. Vraagook welke valuta je verschuldigd bent als Nederland uit de euro treedt. Dat scheelt nog iets maar biedt ook geen absolute zekerheden. Vraag je bank dat op papier te zetten, met bedrijfslogo en handtekening!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 11:11 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Bron: Teletekst

Aflossen hypotheek neemt fors toe

` Steeds meer mensen lossen tussentijds hun hypotheek af.Dat komt volgens ING
Bank Nederland door de onzekerheid over de woningmarkt en over de zorgen over
de eigen financiële situatie.

ING is de tweede hypotheekverstrekker in Nederland.In november kreeg de bank
42 procent meer binnen aan tussentijdse aflossingen dan in november vorig jaar.
Ook deze maand verwacht de bank een veel hoger bedrag aan aflossingen.

Steeds meer mensen zien de waarde van hun huis zakken onder het bedrag dat
zij bij de bank hebben geleend.Door af te lossen zorgen zij ervoor dat deze
restschuld kleiner wordt.


Of omdat de rente op de spaarrekening zo ontzettend laag is . :?

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 1:17 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Inderdaad; de lage spaarrente lijkt mij een aannemelijkere oorzaak.
Toch aardig dat het zo gebracht/verkocht word. :mrgreen:

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 3:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3717
Ik heb een gedeelte van mijn hypotheek afgelost omdat ik anders mijn zorgpremie misloop (meer dan 1000 euro). Daarnaast hoef ik dan over het geld wat ik in de aflossing heb gestoken geen VRH te betalen. Dus 1,2% winst + 3% voor de hypotheek rente, maakt netto 4,2%. Beter dan een spaarrekening.

Ik had liever het niet afgelost, want ik beleg het geld liever.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO