Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 8:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 4:51 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
De situatie is als volgt; binnenkort gaan we op vakantie naar de USA en Canada.
Ik heb een ASN Bankrekening met Wereldpas + ANWB Visacard
Mijn vriend zit bij de Rabobank en heeft zo'n prepaid creditcard bij Moneybookers (Mastercard)

Ik heb me proberen te verdiepen in opname kosten en kwam daar kreten tegen zoals 'Koersopslag' en ben zodoende het spoor bijster geraakt.

Wat is nu voordeliger voor ons beiden (we voeren een gezamelijke huishouding en dus hoeven niet perse te kijken naar wie wat betaald) met welke pas kunnen we het voordeligste geld opnemen uit een betaalautomaat/ATM (USA/CANADA)

Hotels / brandstof etc zal gewoon worden betaald per creditcard.
Maar we willen dus ook wat cash geld op zak hebben.

Ik snap waarvoor het fenomeen Koersopslag is, maar wat kost ons dat in de praktijk!

ASN
Per opname € 2.25 koersopslag? Geen koersopslag

RABO Direct pakket
Per opname € 2,- + koersopslag 1%

ANWB VISA card
(wat ik gevonden heb op hun site)
Per opname kennelijk alleen de koersopslag 1% met een maximum van € 1.50
Indien je een positief saldo op de kaart hebt. Heb je dat niet dan kost het 4%
Ik zal er dus voor zorgen dat ik een positief saldo hou op die kaart.

Moneybookers Mastercard
Per opname 1.99% Koersopslag


Oke, stel ik wil 200 dollar opnemen (US dollar) of 400 dollar (zou ik dan voordeliger uit zijn dan 2 x 200?)
Of misschien makkelijker voor diegene die een rekenvoorbeeld zou willen laten zien 100 dollar (US)

Bij voorbaat dank,

Sofie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 4:53 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
Zelf zou ik denken dat geld opnemen (ATM/betaalautomaat) met mijn visacard het voordeligste zal zijn.
Of zit er nog ergens een addertje onder het gras?

De rabo lijkt mij wat dit betreft duurder uitkomen.
Immers voor iedere opname minimaal 2euro aan kosten + die koersopslag ook nog eens.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 7:04 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Nu weet ik natuurlijk niet wat je verder doet in VS/Canada.
Houd er rekening mee dat autoverhuurders (en dus ook van campers) een flinke claim op je creditcard leggen.
Dat wist je waarschijnlijk al, maar kortgeleden heb ik ervaren dat ook (gereserveerde) hotels deze gewoonte hebben overgenomen.
Ik heb nog nooit gewerkt met een creditcard met positief saldo. Ik vraag me af of zo'n claim niet ten koste gaat van je positieve saldo, waardoor je mogelijk toch de hoge kosten bij geldopname moet betalen.
Misschien hebben anderen hier al ervaring mee ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 8:00 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
Mijn auto heb ik gehuurd via alamo.nl en dus per bank betaald.
Een eventuele claim zal er dus wel niet zijn op mijn creditcard want ik betaal dus alles vooruit.

Vanuit Nederland is het een All-in huur ... ook wat betreft je eigen risico.

Als je in NL tankt bij een ombemand tankstation wordt ook tijdelijk een bedrag vastgezet.
Vlak na het tanken wordt dat dus verrekend en het juiste bedrag waarvoor je getankt hebt van je rekening getrokken.
Bij sommige banken zijn hier wel eens problemen mee geweest. Mensen die na het onbemand tanken ook hun restaurant-rekening wilde betalen wat niet kon wegens onvoldoende saldo.

Mijn ANWB creditcard kan ik natuurlijk online in de gaten houden, zo ook mijn saldo.
Ik zal er eens op letten hoe dat zit met die 'reserveringen'


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 8:25 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
UrbanSolitude schreef:
Mijn auto heb ik gehuurd via alamo.nl en dus per bank betaald.
Een eventuele claim zal er dus wel niet zijn op mijn creditcard want ik betaal dus alles vooruit.

Vanuit Nederland is het een All-in huur ... ook wat betreft je eigen risico.

Ik denk, ik weet het eigenlijk bijna zeker, dat ALAMO je om een credit-card gaat vragen in verband met de borg. Anders zullen ze een behoorlijk geldbedrag van je vragen.


UrbanSolitude schreef:
Mijn ANWB creditcard kan ik natuurlijk online in de gaten houden, zo ook mijn saldo.
Ik zal er eens op letten hoe dat zit met die 'reserveringen'

Ik kan ook alles van mijn van mijn creditcards on-line bekijken. Maar die claims, of reserveringen, kun je nergens terugvinden.
Ook je kredietlimiet lijkt niet aangetast.
Terwijl je nog over duizenden lijkt te mogen beschikken, houdt het ineens op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 8:33 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
Hadjememaar schreef:
UrbanSolitude schreef:
Mijn auto heb ik gehuurd via alamo.nl en dus per bank betaald.
Een eventuele claim zal er dus wel niet zijn op mijn creditcard want ik betaal dus alles vooruit.

Vanuit Nederland is het een All-in huur ... ook wat betreft je eigen risico.

Ik denk, ik weet het eigenlijk bijna zeker, dat ALAMO je om een credit-card gaat vragen in verband met de borg. Anders zullen ze een behoorlijk geldbedrag van je vragen.


UrbanSolitude schreef:
Mijn ANWB creditcard kan ik natuurlijk online in de gaten houden, zo ook mijn saldo.
Ik zal er eens op letten hoe dat zit met die 'reserveringen'

Ik kan ook alles van mijn van mijn creditcards on-line bekijken. Maar die claims, of reserveringen, kun je nergens terugvinden.
Ook je kredietlimiet lijkt niet aangetast.
Terwijl je nog over duizenden lijkt te mogen beschikken, houdt het ineens op.


Dan moeten we die auto maar me die prepaid mastercard doen ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 8:35 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
Maar niemand die me die koersopslag kan uitleggen?

Stel je neemt 100$ op ... en de koersopslag is 1% betekent dat dat je dan sowieso 1$ kwijt bent aan kosten?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 9:07 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
UrbanSolitude schreef:

Dan moeten we die auto maar me die prepaid mastercard doen ;)


Ik hoop voor je dat die niet weigert wegens "ontoereikend saldo".


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 10:02 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
In dat geval hebben we altijd nog die tweede creditcard.
Maar het is wel te proberen om eerst die prepaid Mastercard (moneybookers) te proberen.
Het saldo wat daar nu op staat is naar verwachten kleiner dan de mogelijke borgstelling voor het voertuig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 10:19 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
UrbanSolitude schreef:

In dat geval hebben we altijd nog die tweede creditcard.
Maar het is wel te proberen om eerst die prepaid Mastercard (moneybookers) te proberen.


Natuurlijk kan het geen kwaad om het met die kaart van moneybookers te proberen.
Als dat echter niet lukt, en je gebruikt die andere VISA-kaart, heb je dan nog wel een positief saldo als je geld opneemt ?
Dat is de vraag, want anders ga je die 4% van de opname betalen.

Nogmaals, ik weet niet of zo'n claim ten koste gaat van je positieve saldo. Misschien niet, dan is er geen probleem.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik heb in de USA en Canada altijd zo veel als mogelijk een creditcard gebruikt. Behalve juist bij geldopnames. Al ver in de vorige eeuw nam ik goedkoper geld op met een gewone bank- of giropas. Maar misschien is er wel wat veranderd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2011 10:39 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
UrbanSolitude schreef:
Maar niemand die me die koersopslag kan uitleggen? Stel je neemt 100$ op ... en de koersopslag is 1% betekent dat dat je dan sowieso 1$ kwijt bent aan kosten?
Koersopslag is een ander soort kosten dan de zogenaamde 'opnamekosten' en heeft te maken met het opnemen of betalen in vreemde valuta. In dit geval: dollars, die uiteindelijk afgerekend worden in euro's.
Dat betekent dat bij de omrekening hiervan naar euro de wisselkoers wordt verhoogd met een bepaald percentage. Banken hanteren veelal een verschillend percentage, soms ook afhankelijk van het gebruikte opnamemiddel, zelfs van dezelfde bank. Als voorbeeld de RABO, die bij gebruik van de Rabo Wereldpas een koersopslag van 1% hanteert; gebruik je de Rabo creditcard, dan is de koersopslag 1,5%. De opmerking van Hadjememaar over de gang van zaken in de vorige eeuw kan dus nog altijd als valide uitpakken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2011 4:39 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 09 apr 2011 4:31 pm
Berichten: 81
Ik wist al waarvoor die koersopslag diende.
Maar hoe bereken je die?

Vandaar die $ 100,- opname
Stel de koers is 1.4444
Waarover wordt dan die koers-opslag berekend?

1% over 100 = 1 dollar
Of 1% over de koers? Dus dat je een iets hogere koers hebt dan de 'middenkoers'


Stel bij ABN betaal je € 2.25 en is er geen koersopslag
Bij de creditcard van Moneybookers betaal je 1.99% Koersopslag en zijn er verder geen kosten
Bij de rabobank zijn de kosten € 2.00 + 1% koersopslag

Aannemende dat de wisselkoers identiek is.
Waar is het dan voor mij voordeliger om die zeg 200$ op te nemen?

Hoe ziet zo'n rekensom eruit?
Is de koersopslag hetzelfde als zijnde X % van het opgenomen bedrag of is Koersopslag toch een ander rekensommetje?
Daar kom ik niet uit.


"Dat betekent dat bij de omrekening hiervan naar euro de wisselkoers wordt verhoogd met een bepaald percentage"
Als ik dit zo lees en de wisselkoers zou 1.44 (voor 1 euro krijg je 1,44 dollar) zijn dan wordt die met 1% verhoogd en Zou de wisselkoers dus voor mij uitkomen op 1.45 toch?
Dat is peanuts!

In dat geval is het toch voordeliger om het geld met een van je creditcards bij de ATM eraf te halen toch?
Moneybookers Mastercard 1.99 %
ANWB VISA bij voldoende saldo 1% met een maximum van €1.50 per opname.

Opnamebedrag zeg dat je $ 100 dollar uit de flappentap wilt trekken?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2011 5:03 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Sommige banken in de VS brengen $2,50 in rekening bij opname met een pinpas van een andere bank dan de bank waar je geld opneemt. ( dus altijd, ik neem aan dat je geen rekening hebt bij een amerikaanse bank)
Zelf heb ik een wereldpas bij ING, geen kosten voor opname ( muv bovenstaande) en volgens mij betaal ik redelijk de middenkoers.
Geld opnemen met een creditkaart in de VS is volgens mij de meest voordelige methode.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2011 5:10 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
UrbanSolitude schreef:

"Dat betekent dat bij de omrekening hiervan naar euro de wisselkoers wordt verhoogd met een bepaald percentage"
Als ik dit zo lees en de wisselkoers zou 1.44 (voor 1 euro krijg je 1,44 dollar) zijn dan wordt die met 1% verhoogd en Zou de wisselkoers dus voor mij uitkomen op 1.45 toch?


Neen, de wisselkoers komt voor jou niet uit op 1,45 !!!!

Als je de koers opgeeft als 1,4444 is dat wat je in dollars moet betalen al je een euro koopt. Als je (zoals in jouw geval) dollars wilt kopen is de koers 1/1,4444 = 0,6923.
Koop je 100 dollar dan betaal je dus € 69,23
Met 1% koersopslag wordt de koers 0,6992 en betaal je dus € 69,92.
Maar je kunt net zo goed $ 101,00 (1% opslag) verrekenen tegen 0.6923. Uit die som komt net zo goed 69,92. Net als dat je 69,23 verhoogt met 1%.

Bij een klein bedrag is "koersopslag" gunstiger. Zoals in dit geval je kosten € 0,69 zouden zijn.
Bij grotere bedragen is een vast bedrag vaak gunstiger. Bij opname van $ 500,00 moet je $ 505,00 afrekenen. $ 5,00 is ongeveer € 3,46. Dan is € 2,25 vast voordeliger.

Zo was het ook altijd:
- Losse bedragen per creditcard (met koersopslag)
- Geldopnames (zo min mogelijk opnames, dus grote bedragen) met een bankpas.

Is dit het antwoord op je vraag ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2011 5:46 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Hadjememaar schreef:
Neen, de wisselkoers komt voor jou niet uit op 1,45 !!!!


Ter aanvulling: Als je wilt blijven uitgaan van een koers van 1,4444 moet je de 1% er niet bij optellen maar ervan aftrekken.
In dat geval wordt de koers dus: 1,43 (Voor een Euro krijg je 1,43 Dollar)

Je staat op het verkeerde been door de wisselkoers op deze manier op te geven.
Als een ijsje 50 cent kost kun je zeggen dat de koers 2,0000 is. Voor 1 Euro krijg je 2 ijsjes.
Gebruikelijker is echter de notatie andersom: Een ijsje kost € 0,50. (Koers 0,5000)

Geld wisselen is iets anders dan aankopen doen, maar een goede website geeft dan ook de informatie in twee richtingen.

Bijvoorbeeld deze


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO